[TI] wanneer te zwaar voor Tinker ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gipsygirl

wanneer te zwaar voor Tinker ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 15:05

Hallo allemaal.

Ik ben door allerlei omstandigheden de laatste paar jaar nogal zwaar geworden, en dan bedoel ik over de 100 kilo ! Mede daardoor durf ik eigenlijk niet meer zo goed op mijn Tinker te rijden. Ik heb het idee dat dat zielig is. Volgend de da is dat absoluut niet het geval, en kan mijn tinker dat echt wel aan,maar ik heb dat idee gewoon in mijn hoofd. Mijn tinker is wel van het barokke type dat wel, maar toch...

Wat is jullie mening, en zijn er hier meer ruiters van het zwaardere kaliber ?

KootMiraDrum

Re: wanneer te zwaar voor Tinker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:33

Hier ook 1! Daarom heb ik ook een zwaar type Tinker. Ze kan me goed dragen, zo ook mijn zware brede Fjord. Ik ben wel begonnen om voor mijn eigen bewegingsvrijheid en die van mijn paarden af te vallen.
Dus jij bent de a.s. eigenaar van Keeva's veulentje!

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:49

Het ligt aan hoe flink je Tinker is gebouwd. Maar als hij je niet kan dragen dan zal je dat merken omdat hij anders gaat lopen. Hij zwaait dan zijn benen extra naar buiten toe, wil misschien niet meer lopen of struikelt heel erg veel.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:54

Ik merk aan mijn merrie dat wanneer er iemand op zit die zwaarder dan 87 kilo is ze dat niet meer trekt.

gipsygirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 19:17

fjordkootje schreef:
:wave: Hier ook 1! Daarom heb ik ook een zwaar type Tinker. Ze kan me goed dragen, zo ook mijn zware brede Fjord. Ik ben wel begonnen om voor mijn eigen bewegingsvrijheid en die van mijn paarden af te vallen.

Santos ik ook een heel fors type tinker hoor, maar voel me er zelf ook niet helemaal niet prettig bij ,en daarom wil ik ook stappen ondernemen om gewicht proberen te verliezen.

Jaaa...ik ben de toekomstige eigenaar van Keeva`s veulentje !

IngridHar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:04

Valt best mee. Mijn tinker was 1.48m wel fors gebouwd en ik woog ook over de 100 kilo Ik had niet het idee dat ze er te veel moeite mee had zolang je maar niet tegen zit. We deden zelfs mee aan wedstrijdjes en ook springen deden we regelmatig.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:32

Ik zou toch proberen 20 kilo af te vallen. Je paard moet je gewicht toch meetorsen en een kort staprondje zou nog kunnen maar in draf wordt de rug al meer belast. Je zou ook kunnen gaan mennen misschien?

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:36

ik denk dat je tinker het best aankan hoor,hij lijkt wel van het zwaardere type te zijn.
ik ben zelf ook te zwaar(80 kg en 1m65 kort) en ik kan op de meeste manegepaarden hier gewoon rijden.
al is het natuurlijk wel beter om wat af te vallen,maar ik weet ook hoe moeilijk dat is.
veel succes,en maak je niet teveel zorgen!

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:30

fjordkootje schreef:

FjordKootje gaat door voor de koelkast !

Zie je wel Nien, er zijn wel meer "gewichtigere" ruiters, Santos geeft zelf wel aan als hij het niet fijn vindt dat je op z'n rug gaat zitten ... !! Enne ... die kilo's gaan er nog wel af hoor ! Komt allemaal goed !

tinkersjakie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:24

Ik ben ook aardig aan de zware kant (100 kilo)
Sjakie is ongeveer 1,55 en kan niet echt zeggen dat ie er last van heeft. Wil niet zwaarder worden en wil al lange tijd wat afvallen maar het lukt me niet echt.

Denk dat het ook per paard verschilt met hoe sterk ze zijn.

Baileys_22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:32

hier ook 1!!

ik heb bewondering voor jullie meiden ik ben helaas met rijden gestopt ik durf het echt niet meer (hier op de manege word je afgemaakt op je omvang)

zelf ben ik wel bezig met afvallen, zo als ik al eerder las het is een hele strijd en die wil hier niet lukken wat ik ook doe!

Allemaal succes en nog zeker veel rij plezier hoor!

gipsygirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 22:44

tinkersjakie schreef:
Ik ben ook aardig aan de zware kant (100 kilo)
Sjakie is ongeveer 1,55 en kan niet echt zeggen dat ie er last van heeft. Wil niet zwaarder worden en wil al lange tijd wat afvallen maar het lukt me niet echt.

Denk dat het ook per paard verschilt met hoe sterk ze zijn.

allemaal bedankt voor jullie reacties hoor ! Ik ben dus blijkbaar echt niet de enigste volslanke ruiter zullen we maar zeggen, en het geeft wel weer moed hoor. Ik doe mijn best om af te vallen, maar ben na diverse operaties én een te langzaam en afwisselend werkende schildklier alleen maar dikker geworden, daarbij ben ik ook nog een lekkerbek en emotie eter dus tel uit je winst ..
Wat dat betreft past mijn santos ook helemaal bij mij want dat is ook een nogal robuuste verschijning

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:46

het ligt denk ik vooral aan de rijstijl van een ruiter. beter een meebewegende en in balans zijnde dikkerd dan een stuiterd skelet op een paard. ja toch?

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:48

Ik ben ook aan de zware kant!
Mijn Amy is 1.45 en kan me prima dragen.. Ze is ook vrij stevig.

Ze doet alles met veel plezier voor me en zolang ze dat blijft doen stap ik er ook nog met plezier op

Mijn instructrice zegt ook dat het aan je rijstijl ligt.. Als je als een zoutzak er op gaat zitten en gewoon blijft stuiteren hebben paardjes er al gauw meer last van dan dat je lekker meegaat met de bewegingen van je paard!

Wel wil ik graag afvallen, maar helaas gaat dat niet zo snel!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:48

Pellie schreef:
het ligt denk ik vooral aan de rijstijl van een ruiter. beter een meebewegende en in balans zijnde dikkerd dan een stuiterd skelet op een paard. ja toch?

Je was me net voor
Maar je hebt helemaal gelijk!

gipsygirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 22:52

Baileys_22 schreef:
hier ook 1!!

ik heb bewondering voor jullie meiden ik ben helaas met rijden gestopt ik durf het echt niet meer (hier op de manege word je afgemaakt op je omvang)

zelf ben ik wel bezig met afvallen, zo als ik al eerder las het is een hele strijd en die wil hier niet lukken wat ik ook doe!

Jeetje Baileys wat jammer dat je gestopt bent met rijden ! Eigenlijk toch te gek dat je je door het commentaar van andere mensen je plezier laat bederven, want zo is het toch he ? Ik weet dat het een hele strijd ,is en het lijkt voor veel ( slanke) mensen gemakkelijk om af te vallen maar het is gewoon verdomd moeilijk.
Ik kan nu wel tegen je zeggen, ga gewoon weer rijden want het is het niet waard om je door het commentaar van anderen tegen te laten houden, maar ik kan het ook wel goed begrijpen hoor, ik voel me ook niet helemaal prettig meer op mijn paard. Ik hoop wel voor je dat jij in de toekomst ook weer kan gaan genieten van een lekker ritje te paard !!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:53

jij ook sjietaaah

als ik naar mijn werk rij kom ik langs een boerderij en heeeeeeel soms zie ik een man daar op zijn paard rijden. die man heeft na 4 jaar nog niet het ritme te pakken, ik heb iedere keer weer medelij met het paard...

gipsygirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 22:54

Pellie schreef:

Ja Pellie, daar heb je ook wel weer gelijk in hoor !

gipsygirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 22:59

Keevagirl schreef:
fjordkootje schreef:

FjordKootje gaat door voor de koelkast !

Zie je wel Nien, er zijn wel meer "gewichtigere" ruiters, Santos geeft zelf wel aan als hij het niet fijn vindt dat je op z'n rug gaat zitten ... !! Enne ... die kilo's gaan er nog wel af hoor ! Komt allemaal goed !

Hihi, dank je Ireentje... ( jaja mijn vriendinnetje ! )

Baileys_22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:02

gipsygirl schreef:
Baileys_22 schreef:
hier ook 1!!

Jeetje Baileys wat jammer dat je gestopt bent met rijden ! Eigenlijk toch te gek dat je je door het commentaar van andere mensen je plezier laat bederven, want zo is het toch he ? Ik weet dat het een hele strijd ,is en het lijkt voor veel ( slanke) mensen gemakkelijk om af te vallen maar het is gewoon verdomd moeilijk.
Ik kan nu wel tegen je zeggen, ga gewoon weer rijden want het is het niet waard om je door het commentaar van anderen tegen te laten houden, maar ik kan het ook wel goed begrijpen hoor, ik voel me ook niet helemaal prettig meer op mijn paard. Ik hoop wel voor je dat jij in de toekomst ook weer kan gaan genieten van een lekker ritje te paard !!

ik vind het ook heel jammer ja. daar heb je gelijk in, ik vind het erg jammer dat het zo gaat

soms lijkt het wel of de strijd ons niet gegunt is.

maar ik ga er van alles aan doen om me kont weer op een paard te krijgen hoor heee en jij door zetten he

gipsygirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 23:08

Jazeker Baileys..we gaan ervoor he ?!!

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:26

haai allemaal dikkie diks

hier een "colleginnetje" van jullie! hahaha

Ook ik ben zwaar.
Indy heeft eens compleet vastgezeten van z'n bekken tot aan z'n schoft. Dat was een jaar ongeveer na dat ik hem had gekocht. Onmiddelijk dacht ik dat het door mijn gewicht kwam.
Indy is wekenlang behandeld door een fysio.
Het was niet zozeer alleen mijn gewicht, ECHTER wel...
Indy had bij zijn vorige eigenaar al jaren last van vastzittende knieen gehad (sinds dat hij bij ons staat en gewoon dagelijks buiten komt nooit weer gehad overigens). Hierdoor al wat scheef in de bekken.
Toen kwam Annemarie erop, met een VERKEERD zadel. Dat was erger dan een te zwaar gewicht. Als je wat zwaarder bent is het vooral erg belangrijk dat je een goed passend (voor je paard) zadel hebt met het liefst grote/brede kussens die de druk goed verdelen over de rug en heel belangrijk...een groot genoeg zitvlak voor jezelf!! Beter is het om wat verder naar achteren te "hangen" met je kont en gewicht dan dat je in een te krap diep dressuurzadel te zitten, die je met je zit naar voren drukt. Dan druk je teveel met je hele gewicht op de voorhand.
Als je een te klein zadel hebt past je derriere er niet goed in en word je automatisch naar voren gedrukt. Een wat plattere, ruimere zit is beter in zo'n geval ! (Ben helemaal zadel en rugexpert geworden na het hele gebeuren met Indy ! hahahaha)

Ik woog destijds 114 kilo...volgens de fysio kon het wel, het rijden op Indy. Waar je op moet letten als je zwaarder bent zei hij...is of de gewrichten van de bovenbenen van je paard sterk zijn. Dus een dik/rond lijfie van je paard, of mooie speknek, dat zegt niet zoveel. De gewrichten in de bovenbenen van je paard. Als die sterk en stevig zijn, da's belangrijk. Zo werd het mij uitgelegd tenminste. En natuurlijk de rug van het paard...is het een sterke rug of wat zwakkere rug. Da's natuurlijk ook wel belangrijk.

Het kon met mijn gewicht zei de fysio toen...echterrrr...beter zou het zijn als ik iets af zou vallen.
Ik heb toen tegen mezelf gezegd...je bent hartstikke gek met dat paard....je valt eerst 15 kilo af en dan mag je er weer op rijden! Nou...dat hielp echt hoor! Ik wilde zoooo graag weer rijden, dat ik flink doorgezet heb. En ik moet je wel zeggen, het verschil merkte ik duidelijk met bijvoorbeeld opstappen en rijden. Toch allemaal net iets soepeler.

Moet er ook nog bij vertellen dat de fysio tevens vertelde...dat het niet alles altijd zegt. Beter was het wel om ietsie af te vallen, echterrrr...hij zei...het zit hem inderdaad ook in de rijstijl..."het is voor een paard zwaarder om met iemand rond te rijden van 50 kilo die bar slecht kan rijden, dan met iemand van 100 kilo die netjes en vloeiend rijd!". Dus inderdaad, da's ook nog belangrijk.

We zijn onderhand 3 of 3,5 jaar verder en ehhhh ik ben weer van voor bij af...en (zoals dat zo vaak gaat ) uiteraard nog wat extra kilo's!! Ik rij nu even niet meer op Indy. Ik men wel veel, dus gelukkig is het niet zo dat ik nu niets meer met Indy kan doen.
Ik moet wel zeggen...ik verlang wel weer heeeel erg naar het rijden en lekker met mien kereltje alleen op pad.

ROTTIGE KILO'S!!!

PS...er zit voor mij iets spannends aan te komen binnen afzienbare tijd, waardoor ik hoop aardig wat kilootjes kwijt te raken...en het 1e wat ik dan doe is toch weer lekker op mien knol!

Zo en dan nu nog even heeeel anders wat...wat hartstikke leuk dat jij het veulen "krijgt" van Keevagirl!!! Als het net zo'n beauty wordt als d'r 1e...

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:28

Citaat:

Is toch niet normaal eigenlijk dat je op manege's altijd zo beoordeeld wordt.
Dit was echt een reden voor mij dat ik niet bij een manege wilde en durfde te rijden. Annemarie had me vaak gevraagt of ik ook niet wilde lessen op de manege waar ze reed(ze wist dat ik gek op paarden was), maar alleen al de gedachten dat er van die dressuurmiepjes je aankijken omdat je niet soepel op het paard komt en nog niet kon rijden, durfde ik geen les te nemen.
Toen Annemarie Indy heeft gekocht ben ik op hem gaan lessen op onze vorige pensionstalling waar iedereen (zelfs de pubermeiden) je hielp en je niet uitlachtte.
Daar voelde ik mij heel prettig. Naar ongeveer een maand heb ik Sjakie al gekocht!!

Sommige mensen zeggen ook altijd heel makkelijk, "ach even wat minder eten en je bent het zo kwijt" ...Tja die 3 kilo wat zij eraf moeten is ook zo gedaan ja maar probeer maar even 30 kilo.....gaat niet altijd zo makkelijk.

Lekker doorzetten meiden !!!

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:33

ooow en nog 1 belangrijk iets...

het opstappen!!!!

Niet zo opstappen, maar gebruik gewoon een opstapje!!
Dat is zo een stuk vriendelijker en prettiger voor je paard!!
Wij gebruiken, heel eenvoudig...een bierkratje! Slepen 'm overal mee heen! hahaahah

Waar ik m'n zadel heb gekocht, die laten ze maken in Engeland, die vertelden me dat in Engeland iedereen!!!!! opstapt met een opstapje. Dat wordt ook geadviseerd aan iedereen (licht of zwaar) die een zadel koopt! Beter voor de rug van je paard!! En dan natuurlijk helemaal als je wat zwaarder bent...en 1, 2, 3...hangeeeeeen en hoppp ja ik zit! ... geloof me, zo'n bierkratje doet wonderen

genoeg gelult nu...ik ga douchen en lekker op bedje!

trusten allemaal!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:36

Je bent zeker niet de enige volslanke Bokker. Er is inde Huiskamer zelfs een topic voor Stevige Ruiters. Heel gezellig en er wordt niet gezeurd of je te dik bent voor je paard

Ik heb helaas ook veel kilo's te veel. Ik heb geen Tinker maar een flinke KWPN-er. Zie profiel.
Als ik het idee had dat ze me niet kon houden ging ik er echt niet op. Ik zou zeker niet op elk paard stappen. Maar die van mij is gelukkig een potige tante
Opstappen doe ik met het IKEA-trapje. Ze is 1.68 en ik 1.67 en ik kom er met geen mogelijkheid op zonder krukje. Bovendien, als ik het zou proberen zou ik d'r rug pas echt verzieken, dus een krukje is dan wel zo handig.

Gewoon lekker blijven rijden, je paard geeft het wel aan als het echt niet kan.