[TI] Vraag over inrijden,..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suusje26

[TI] Vraag over inrijden,..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 20:04

Hallo,..

Ik heb een tinkerruin die in april 3 wordt, nou heb ik sinds 1/2 jaar NH les, en dat gaat redlijk goed, nu gaat diegene mij ook helpen met inrijden{heeft al erg veel ervaring, ook met tinkers zelf} alleen ik moet van haar zeggen wanneer ik er mee wil beginnen, zelf vind zij dat het niet veel uit maakt, maar het probleem is dus dat ik het zelf niet helemaal weet, aan de ene kant denk ik dat hij het wel aankan, maar soms denk ik dat het beter is om nog even te wachten,..
En de mensen op stal zeggen dat ik ook moet beginnen, omdat hij anders te sterk wordt, maar dat vind ik onzin,.. en dat als ik nog langer wacht er alleen maar problemen mee zou krijgen

Dus ik zou graag willen weten wat julle zouden doen,..
B.v.d
Susanne

Hier 2 foto's;
Afbeelding

Afbeelding

Pellie

Re: [TI] Vraag over inrijden,..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:29

ja dat van te sterk worden is onzin. het is ook maar net hoe hij beleerd wordt en wat voor karakter hij heeft. hoe groot is ie ongeveer? en hoe snel wil je dat de knopjes er op zitten? als je de tijd er voor neemt lijkt het me, ook gezien zijn bouw, dat je er wel aan kan beginnen. voor zover het te zien valt van de foto.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 20:34

Ik wil er gewoon recreatie mee rijden,.. en ik vind at hij wel aardig "snel"moet weten wat halt is, de rem dus , de rest maakt me niet zoveel uit,.. En ik wil zeker niet haasten,.
Hij is nu 152 schoft en 154 kont,..

Winnylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:36

Aan zijn bouw te zien, zal hij er wel klaar voor zijn. Als je het gewoon rustig aan opbouwt en niets overvraagd is er niets aan de hand lijkt mij.
Natuurlijk wordt hij niet te sterk, dat is onzin. Hij wordt wel sterk natuurlijk wanneer jij hem niet consequent behandelt en hij probeert geintjes met je uit te halen. Wanneer je hem van begin af aan consequent behandelt, zal het zelfs wanneer hij begint te puberen een stuk makkelijker gaan.
Het is makkelijker om te voorkomen dan om later al die geintjes weer af te moeten leren...

Francien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:38

Ik ben het met Winnylover eens.

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:53

Persoonlijk zou ik nog even wachten. Zo op de foto vind ik het echt nog een jong dier en waarom nu al beginnen. Merries en ruinen zou ik zelf liever niet voor 3,5 beleren, een hengst kan imo wat eerder mits ie daarna nog een half jaar (of langer) het land op gaat. Je hebt toch geen haast?

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:25

Ik denk dat het wel kan, leuk paardje overigens! Gewoon heel rustig opbouwen, houd het speels en ga vooral niet te snel.
Als jij subtiel bent, zal hij niet gauw zich sterk maken.

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 08:30

Toevallig kreeg ik gisteren via de mail een interessant artikel hierover. Moet je maar 'ns lezen. Natuurlijk is dit gewoon EEN mening, zoals er veel meningen zijn over het inrijden van (jonge) paarden. Maar het is gewoon de moeite waard om 'ns te lezen.
(de plaatjes met de verschillende groeiplaten komen helaas niet mee met kopieren, voor de geinteresseerden wil ik die nog wel even apart mailen).

een heel interessant artikel
lees dit maar eens……

Paarden worden meestal ingereden als ze drie zijn. Quarters -het grootste stamboek ter wereld- worden meestal ingereden als ze twee zijn. Op die leeftijd koersen de dravers al hun eerste wedstrijden. En toen ik ooit een jaarling A-ponytje te koop had, heb ik een potentiele koper buitengebonjourd omdat hij er al een zadel wou opleggen "omdat de kinderen erop gaan rijden". Wanneer is een paard "volwassen genoeg" om in training te gaan? En bestaat er zoiets als snel-volwassen rassen? Wel, het mag misschien een schok voor je zijn, maar Dr. Deb Bennett van het Equine Studies Institute - en met haar iedere zichzelf respecterende dierenarts - is absoluut duidelijk: geen enkel paard op deze aardbol, geen enkel ras, geen enkele uitzondering, is volwassen voor hij zes is - een half jaar meer of mindder, misschien.
Over kraakbeen en groeiplaten

Sommige mensen weten vaag dat "de groeiplaten moeten gesloten zijn" - en situeren die groeiplaten ergens in de knie'n. Die groeiplaten, die liggen eigenlijk onderaan het radius-ulna-been, net boven de voorknie - zie de anatomische tekening hierbij. Vandaar dat mensen wel eens zeggen dat "de knieën moeten gesloten zijn". Wat eigenlijk wil zeggen dat het glijdende, samendrukbare kraakbeen moet verbenen zodat de groeiplaten één geheel worden met het been.

Wat de meeste mensen zich niet realiseren is dat er een groeiplaat is aan het einde van ELK been - en dat sommige benen (zoals het heupbeen) zelfs meerdere groeiplaten hebben. Dat betekent niet dat je moet wachten tot elke groeiplaat is samengevoegd met z'n been, maar wel dat hoe langer je wacht, hoe beter het is voor het welzijn van je paard. Als je ongeveer weet wanneer, en in welke volgorde die groeiplaten sluiten, kan je daaraan je trainingsschema aanpassen - want hoe je paard er langs buiten uitziet heeft werkelijk niks te maken met hoe het daar vanbinnen zit. Er zijn rassen (zoals de Quarter Horses) die zodanig naar een bepaald exterieur zijn gefokt, dat ze er volwassen uitzien lang VOOR ze dat werkelijk zijn. Mensen die dan geen besef hebben van de anatomie van hun paard - of gewoon alleen oog hebben voor het zo snel mogelijk bereiken van een bepaalde klasse in hun discipline, brengen het welzijn van hun paard in gevaar.

Van onder naar boven

Het sluitingsproces van de groeiplaten gebeurt van onder naar boven.

1. De enige groeiplaat die gesloten is bij de geboorte is die van het hoefbeen. Dat betekent om te beginnen al dat dat hoefbeen ook nooit meer groter wordt, alleen dikker rondom (maar dat is een ander groeiproces).

2. Tussen geboorte en zes maanden: kroonbeen

3. Tussen zes maanden en een jaar: kootbeen

4. Tussen 8 maanden en 1,5 jaar: pijpbeen

5. Tussen 1,5 en 2,5 jaar: voorknie

6. Tussen 2 en 2,5 jaar: radius-ulna

7. Tussen 2,5 en 3 jaar: ulna/femur, het gedeelte dat het gewicht draagt, bovenaan het radiusbeen, en de tibia

8. Tussen 3 en 3,5 jaar: humerus en de onderkant van de femur

9. Tussen 3 en 4 jaar begint het bekken te sluiten, te beginnen met de uiteinden van zitbeen, darmbeen en heligbeen .

10. Tussen 3,5 en 4 jaar: het onderste gedeelte (dat het gewicht draagt) van het schouderblad

11. ...en de bovenste halswervels.

12. Nu pas, vanaf 4-jarige leeftijd, begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia. Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen.

13....en het allerlaatste - de wervelkolom.

Tussen elke van de 32 wervels zitten groeiplaten - de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden ten vroegste gesloten op... 5 1/2 jaar oud. Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8 jaar. Nog even stilstaan bij die ruggengraat...

Dat die wervelkolom zo laat sluit, is relevant voor ons trainingsschema omwille van drie redenen:

1. Geen enkel ander gewricht heeft 32 groeiplaten.

2. De groeiplaten in alle andere gewrichten liggen min of meer dwars op de richting van het te dragen gewricht - en kunnen dus beter tegen de last van dat gewicht; de groeiplaten van de ruggengraat liggen parallel, mee in de richting van het gewicht. Het is dus niet moeilijk om een paardenrug te verrekken (die groeiplaten te verplaatsen) - veel makkelijker dan de beengewrichten bijvoorbeeld.

3. De allerlaatste groeiplaat is die aan de basis van de hals - vandaar dat je in geen geval de nek van een jong paard mag omtrekken, of er veel teveel spanning opzetten (zoals veel te vroeg in een opgerichte houding rijden of 'm aanbinden zonder hem te leren wat hij moet doen als hij de neiging krijgt om te gaan tegentrekken).

Eén van de standaardreacties die je waarschijnlijk krijgt van ongelovige mensen die "al jààààren in het vak zitten" is: "Hoe kan het dan dat m'n paard op 2 jaar ruim oud genoeg is om te dekken, maar niet oud genoeg om te rijden?" Simpel: omdat skeletrijpheid in zowat elke andere soort gewervelde dieren later is dan sexuele rijpheid. Denk maar aan een menselijke jongen van 14. Daarbij, moest de ongelovige Thomas écht iets weten van paarden fokken, dan zou hij weten dat het sperma van een tweejarige veel minder zaadcellen telt (bovendien van mindere kwaliteit) dan die van een volwassen hengst - zelfs de teelballen bereiken pas hun uiteindelijke grootte op zes jaar.
Hé - wanneer mag ik m'n paard dan starten?

Dàt hangt volkomen af van je definitie van "starten". Je kan honderdduizend dingen trainen met een paard, voor je erop kruipt - en dat doe je dus pas ergen tussen vier en zes.

Wat voor verschrikkelijke dingen gebeuren er met paarden als ze voordien worden bereden? Twee belangrijke dingen - maar niet dat waar je zo onmiddellijk aan zou denken.

- Groeiplaten in z'n benen beschadigen?
Het kraakbeen kan ingedrukt worden, maar het aantal gevallen van misvormde benen omwille van te vroeg gebruik is beperkt.

- Benen beschadigen?
De kans dat dat gebeurt door te vroeg aanrijden is veel kleiner dan wat écht veel te vaak de oorzaak is: overvoeren (je moet de ribben licht kunnen zien tot op tweejarige leeftijd).

Nee, wat je waarschijnlijk wél veroorzaakt is structurele schade aan de rug. Arabieren bijvoorbeeld vererven vaak zwakke tussenwervelligamenten, die dus sneller zullen meegeven zonder de bescherming van de verbeende groeiplaten. Maar alle paarden, van eender welk ras, hebben die groeiplaten (en al die andere tussenwervelverbindingen) die nu eenmaal met het gewicht mee-georienteerd liggen... Een jong paard weet vanuit z'n instinct dat ruitergewicht hem fysiek beperkt. Hij zal verstijven, en z'n rug met jouw gewicht erbij bij elkaar proberen te houden door z'n spieren en benen te spannen (én z'n adem in te houden). Zolang z'n skelet niet in staat is het gewicht te houden, zullen z'n spieren (die nog niet genoeg getraind zijn) dat in de plaats proberen te doen - gevolg: vroegtijdige spierschade. Want daar zijn ze niet voor gemaakt. En hoe minder die rugspieren kunnen ontspannen, hoe moeilijker het voor 'm is om tot ontspannen zelf-dragen te komen: een vicieuze cirkel die maar traag doorbroken kan worden.

Dus: maak 'm aan allerlei dingen en situaties gewoon vanaf de leefijd van twee, stap een paar keer op en af als hij drie is, leg 'm een zadel op en leer 'm de richting van de teugel volgen als hij vier is, begin een aantal basisdingen (vertrekken, stoppen, ruime wendingen) als hij vijf is - en begin 'm te werken als hij zes is.

Ook met bitten mag je best wel wat voorzichtiger zijn, net zoals de oude Spanjaarden dat deden - een bit komt pas op vijf-zes jaar. Rij je paard aan op bijvoorbeeld een halster. Niemand onder ons (enfin, het zou altijd kunnen) moet deelnemen aan de eerstvolgende Olympische Spelen. We hebben allemaal alle tijd van de wereld om een paard te starten - elk jaar dat er vooraan wordt gewacht komt er achteraan in drievoud bij.

Inspiratie

Moet je je dan zitten vervelen tot je paard vier-vijf-zes wordt? Welnee - dit is een minimumlijstje van de basis die je een jong paard kan meegeven.

1. Zich comfortabel voelen bij het overal aangeraakt worden. Comfortabel voelen, dat is niet hetzelfde als "verdragen", maar eerder blij-zijn-met.

2. Overal, dat betekent ook binnenkant van z'n mond, ogen, neus, oren, schacht/uier, staart, voor- en achterbenen. Die voor- en achterbenen moet hij trouwens zélf voor je omhoog willen houden (zie ook het artikel van Leslie Desmond in dit nummer).

3. Vrijuit leiden. Geen angst, geen onwil, geen traagheid.

4. Genoeg manieren om aan je schouder te blijven, stoppen en vertrekken wanneer jij dat doet, als hij schrikt: iet naar voor of bovenop je, en nooit je persoonlijke ruimte binnendringen tenzij je het hem specifiek vraagt.

5. Leidt door elke smalle doorgang, poort of stalopening zonder te versnellen, vertragen of zelfs te springen.

6. Kan aangebonden staan en weet wat hij kan doen en niet kan doen als hij aangebonden staat.

7. Kan een bitje dragen, neemt het zelf in z'n mond en geeft het ook weer terug, zonder rare dingen te doen met z'n hoofd.

8. Verdraagt plastic, zeildoek, touwen, doeken rondom z'n hele lijf - ook rondom z'n hoofd en benen.

9. Leer 'm (niet voor de leeftijd van drie en pas het gewicht aan!) iets te slepen: een tapijt, een band, een zandzak.

10. Tegen dat hij oud genoeg is om er voor het eerst op te stappen: parkeren naast een opstapje en zich schrapzetten.

11. Vrij longeren, kalm naar je toe en van je weg bewegen in de richting en de gang die je vraagt

12. Komt als je 'm roept

13. Weet wat aansingelen is

14. Kan achteruit gaan

15. Laadt in een trailer. ... en ontelbare andere dingen die andere mensen kunnen toevoegen aan deze lijst - zolang het paard fysiek en mentaal in staat is om te doen wat je'm vraagt. Waarom zou je bijvoorbeeld wachten met een paard verkeersmak is tot je erop zit? Zelf ben ik met m'n nu vijfjarige (die dit jaar de rijbasics "voorwaarts", "recht", "ritme" en stap-draf en draf-stap) meekrijgt) van kleinsaf aan gaan wandelen - als een hond aan de leiband. Zolang je focus niet compleet op rijden is gericht zijn er een heleboel dingen die je met een beetje creativiteit kan trainen zonder ervoor op z'n rug te zitten.

Inge Teblick, vrij naar een artikel van Deb Bennett

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 08:48

Je kan hem wel als hij drie is alvast laten wennen aan zadel en hoofdstel, en een beetje longeren. Ook is het goed als je hem leert goed te reageren op de stemhulpen, daar heb je later alleen maar profijt van. Ik ken iemand die heeft dat ook van tevoren gedaan (voordat ie werd ingereden) en die kan er nu echt alles mee, ook als ie schrikt dan maakt ie een paar sprongen maar zegt ze "draf" dan gaat hij gewoon weer in draf.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:06

ik heb het plaatje van de groeiprocessen in een msngroup maar ik kan er niet bij komen de rug groeit het langste door inderdaad, t/m het 6e jaar.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 09:27

IK doe altijd.. maar dat is MIJNMENING

een paard breken. met 3 jar oud.. ga ik er op. binnen 1 maand leer ik het paard stappen draven en galoperen en halt houden.
daarna stop ik er mee. en gooi het paard hele zomer op het land.
In de winter als hij 3.5 4 jaar is. ga ik verder met rijden.

Paarden zijn als ze volwassen zijn gewoon dominanter. en als ze nog jong zijn onderdanig. overbluf ze.. en dan pak ik het rustig weer op na dik half jaar 1 jaar.

Zo doe ik het altijd..vooral met hengsten ..

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:31

Wij hebben Ciara toen klein was al steeds naast de merrie meegenomen het bos in. Toen ze 2 was in 2 span voor de wagen gezet, en toen ze 3 was ingereden in het bos. In mijn profiel kun je foto`s van haar zien.

Dus inrijden met 3 kan mijns inziens prima, mits niet in een (zware) bak en vooral rechtuit.

Coco_Calan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:45

Lekker rustig mee beginnen ziet er goed gebouwd en sterk genoeg uit.Lekker grond werk mee doen en zadelmak maken,je hoeft er ook niet direct uren op te zitten.Meestal zijn wij er zo'n 20 minuten mee bezig.effe stappen draven en een galopje en natuurlijk de rem niet tevergeten.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:03

WenK schreef:
Persoonlijk zou ik nog even wachten. Zo op de foto vind ik het echt nog een jong dier en waarom nu al beginnen. Merries en ruinen zou ik zelf liever niet voor 3,5 beleren, een hengst kan imo wat eerder mits ie daarna nog een half jaar (of langer) het land op gaat. Je hebt toch geen haast?

Ik ben het met wenk eens ik vind het echt nog een kleuter.
Lichamelijk vind ik hem er ook nog niet helemaal klaar voor en als je dan al wel wil beginnen doe dan zeker veel recht uit.
Maar als je geen haast hebt wacht dan nog even.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:11

Ook ik ben het met WenK eens, en ook met het geplaatste artikel, ik heb zelf 2 jaar terug een artikel met redelijk dezelfde strekking in de tinkerland geplaatst( ik ga zoeken of ik het nog kan vinden)

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:06

Op de onderstaande link kan je lezen hoe ik mijn Kieranbeest heb beleerd.

Overigens had hij de rem erg snel door, op een zuchtje stond hij al stil. Helaas is dat er op een bepaald moment toch uitgeslopen en heb ik nu meer moeite met halthouden. Niets is zo veranderlijk als een jong paard

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=531650&hilit=

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 20:53

Plaatje van de groeiplaten:
Afbeelding
Staat overigens bij western in een sticky, dit plaatje

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:40

ah cool, dat is em idd

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 00:20

heel interesant topic.
ik zit eigenlijk met het zelfde, waneer inrijden.
Damian is nu 3.5 jaar word in juni 4.
er is al iemand op zijn rug gaan zitten, en dat ging prima.
voor de rest werken we los in de bak.
ik moet zeggen dat ik nu al van 4 verschillende veeartsen heb moeten horen dat ik hem lekker moet laten uit groeien.
hij is nu 1.65 en nog steeds aan het groeien.
nu ik het verhaal heb gelezen in dit topic ben ik blij dat ik niet veel met hem gedaan heb.
het wil nog niet zeggen dat als een paard eruit zit dat je er wel op kan gaan zitten hij er ook in het koppie aan toen is denk ik.

Annick

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 00:33

Ik weet het niet als ik naar je foto kijk, ik twijfel een beetje. Mijne wordt van de zomer vier en we zijn rustig aan het beleren. Wel 5 x per week maar heel kort even de dingen doornemen. Het gaat perfect, respect voor het dier en voor de trainer onderling. Alleen stappen/draven/halthouden en achteruit (western ingereden), de rest komt later wel. Die van mij is nu niet meer aan het groeien in de hoogte, staat al een hele tijd op dit formaat. Wel is hij zijn bouw een klein beetje aan het verder ontwikkelen maar ook niet echt schokkend.
Hij wordt 4 jaar in de zomer.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 00:38

Inderdaad erg interessant topic.

Heb alles doorgelezen.

Annick, ik zou met Deems maar lekker rustig aan doen, des te langer heb je er straks plezier van.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 09:30

ik moet zeggen dat als ik zélf een jonkie had gehad, hem tot zijn 4e had laten staan.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 09:34

Het ligt er ook aan wat je onder inrijden verstaat.....

Bij dressuur zet je een paard veel meer onder spanning en onder druk. Maar als je recreatief rijdt en ontspannen, zoveel mogelijk met lange teugel e.d. denk ik dat je het rustig aan kunt gaan proberen.

Persoonlijk vind ik het heel belangrijk om er een basis in te hebben. Dat scheelt enorm voor als je later meer van je paard gaat vragen.
Ik rijd mijn paarden met een jaar of 3 in, afhankelijk hoe hun bouw is. Maar ga er nog niet zelf opzitten. Ik zet er echt lichtgewicht kids op die een beetje "spelen" met het paard onder mijn eigen toezicht.

Mijn merrie van ruim 2,5 vind het prachtig als mijn zoontje erop zit. Die weegt ook geen bal. Als zij strakjes 4 is, verwacht ik ook weinig problemen met het verdere inrijden.
De basis zit er in...... Maar mijn paarden lopen niet dan ook niet elke dag. Als er 1 tot 2x per week iemand op zit, is het heel veel.....
Bij deze merrie is het meestal 1x in de 2 maanden.... en dan loopt ze alleen in de bak en is het hoogstens een minuut of 10!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 09:58

Bedankt voor jullie reactie's,..

Ik heb zeker geen haast, en nu ik het artikel van Keevagirl heb gelezen, denk ik dat ik nog even een jaartje wacht, of wat sommige zeggen, nu rustig aan beginnen en hem dan weer de wei op gooien,.

Hartstikke bedankt allemaal

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:00

Ik denk dat te sterk niet helemaal klopt. Een jonge pony van 1 is al sterker dan jouw, en waarom, als hij jouw mag, zou hij er misbruik van gaan maken. Bespreek het allemaal met je hulp voor het inrijden. Maar doe liever rustig aan dan allemaal snel snel snel, haast is nergens goed voor

Succes