Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
HjaN schreef:Dus dan gaan we hier verder?
Wel even de opmerking dat de discussie volgens mij ging over de noodzaak en het wel of niet hebben van nut van spermaonderzoek.
Niet specifiek over het NSvT.
Dienie schreef:Ik heb begrepen dat Cayusse een zoon van Offspring afgekeurd werd op de spermaeisen. Heeft Offspring zelf ook een spermaonderzoek ondergaan? Zo ja, dan kan het natuurlijk zijn dat Cayusse van zijn moederszijde slechte waardes heeft meegekregen. Zo nee, wordt dit dan niet alsnog verplicht gesteld voor de hengsten die niet zijn geröntgend en waarvan de spermakwaliteit niet is gecontroleerd?
En inderdaad zoals HjaN zegt, (wie is dat trouwens?) vroeger wisten de zigeuners exact met welk fokmateriaal ze fokten. Wij weten hier niks, wie de voorouders zijn van onze bonte sokkenpaardjes, dus zullen we ook wel ergens moeten beginnen om een gezonde tinker in de toekomst te krijgen. En dan is een spermaeis een goed uitgangspunt om te kunnen starten met goed fokmateriaal.

Mariska_28 schreef:Ik ben eens aan het zoeken gegaan wat andere stamboeken doen.. Niet alle stamboeken vermelden het op de site, maar wat ik tot nu toe gevonden heb:
IJslanders: Alleen TNB (moet hoger zijn dan 600), worden gepubliseerd
Shetlanders: Alleen TNB (Geen minimum), worden gepubliseerd
Fjorden: Niet getest
NMPS: Niet getest
NAS: Alleen TNB, 4 klasses waarvan laagste klasse <300 is, Ik neem aan dat het gepubliseerd wordt
Dus er zijn stamboeken die of er helemaal niet naar kijken, of alleen naar het TNB
Dienie schreef:De spermaeisen liggen misschien hoog, maar niet zonder reden hoogstwaarschijnlijk.
Leonoor schreef:Mariska_28 schreef:Ik ben eens aan het zoeken gegaan wat andere stamboeken doen.. Niet alle stamboeken vermelden het op de site, maar wat ik tot nu toe gevonden heb:
NAS: Alleen TNB, 4 klasses waarvan laagste klasse <300 is, Ik neem aan dat het gepubliseerd wordt
Dus er zijn stamboeken die of er helemaal niet naar kijken, of alleen naar het TNB
Maar geeft dat aanleiding om binnen de tinkers er ook niet meer naar te kijken?
Als hengstenhouder zou ik het sowieso zelf al willen weten. Ook ivm eventuele KI.
Want niet alleen voor een merriehouder is het vervelend als een merrie keer op keer terug zou komen, ook voor de hengstenhouder. En als dat gebeurt, kan je nav een positief spermarapport aantonen dat het niet aan de hengst als individu ligt.
en moet bijna bevallenCitaat:Natuurijk! Maar neem nu bijvoorbeeld Cayuse. TNB was goed in orde, en had dus goed bevrucht. Die hengst valt nu dus af, terwijl hij prima had kunnen dekken.
Mariska_28 schreef:Ik ben eens aan het zoeken gegaan wat andere stamboeken doen.. Niet alle stamboeken vermelden het op de site, maar wat ik tot nu toe gevonden heb:
ik heb nog steeds vrede met me besluit 
Dienie schreef:Cayusejuhh - heeft Cayusse dan gelijk gesprongen in Utrecht en daarvoor helemaal niet en ben je ook niet voor een herkansing geweest ?? Ik dacht toch van wel in mijn herinnering, maar kan het mis hebben.

Citaat:Weer 1 gevonden:
Welsh Stamboek: Alleen spermaonderzoek voor sectie K, secties A t/m D geen spermaonderzoek.
Wat ik dus duidelijk wil maken, is dat het niet zo algemeen gebruikelijk is dat er hengsten op afwijkende sperma (dus niet het TNB) afgekeurd worden. En natuurlijk mag een NST ernaar kijken, maar ik als fokker zou mij er niet blind op staren!
Citaat:@ Leonoor:
Als jij het sperma zo belangrijk vind, waarom ben je dan al met je hengst gaan dekken voordat je wist of hij goed sperma had? En stop je daarmee als blijkt dat hij er net onder zou zitten? Geen aanval ofzo, begrijp me niet verkeerd please, maar gewoon een vraag.