[TI] Wat is een reele prijs voor een tinkerveulen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Keeva

Wat is een reele prijs voor een tinkerveulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 19:03

Begin april worden we (hopelijk) weer verblijd met zo'n klein wondertje ...
Zelf houden is helaas geen optie (dat wisten we al voor de dekking), en we hebben de daarna beste mogelijkheid gevonden : vrienden van ons gaan hem/haar kopen. Ze willen er graag een tinker bij en willen graag "ons" komende veulen kopen.

Maar nu is de vraag : wat is in deze tijd een reele prijs voor een tinkerveulen ? Moeder is een zwartbonte merrie van 1.53, NTS-gekeurd, cob-type, stermerrie en vorig jaar kampioen tinkermerries 3 jaar en ouder én dagkampioen . Vader is de NTS-goedgekeurde dekhengst St. Patrick. Het wordt dus een stamboekveulen.

Natuurlijk hoeven we niet het onderste uit de kan te hebben, we zijn al lang blij dat we een goed en fijn tehuis voor hem/haar hebben. Maar wat is een reele prijs voor een hengst/merrieveulen ?

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:13

Moeilijk te zeggen...vooral omdat de nieuwe eigenaars vrienden zijn dan

Ik ga even uit van bont:

€1500 merrie / €1250 hengst

jacky2

Re: Wat is een reele prijs voor een tinkerveulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:16

Vind ik moeilijk van te voren te zeggen,
het ligt toch ook een groot deel aan het uiterlijk van het veulen.

Goede ouders,dus al gauw rond de E1250 a E1500.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:23

hengst tussen de 1000 en 1250 en merrie tussen de 1250 en 1500

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:00

Ik ga mee met bovenstaande, voor een hengst zo'n 1200, een merrie zo'n 1500 euro

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 20:03

Dank jullie wel, hier heb ik wat aan, is toch moeilijk he ! Is natuurlijk ook afhankelijk van bont/niet bont, merrie of hengst, en bouw en karakter uiteraard. Maar wil nu gewoon graag een richtprijs afspreken, is voor beide partijen wel prettig.

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:25

Zit je aan de goedkope kant. Meen ik echt. Zelf verkoop ik mijn veulens (stamboek) tussen de 2000 en 2500. Zeker wanneer de moeder een 1e premie/ster merrie is en ook nog een dagkampioen is geweest.
In het buitenland gaan ze voor veel meer weg!!!
Natuurlijk is een goede nieuwe eigenaar heel wat waard, zeker wanneer het vrienden zijn. Maar toch!

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:27

2 tot 2500 euro dat vind ik echt te veel en zou ik er nooit voor geven, maar goed dat is ieder zijn eigen mening en het is net wat een gek er voor geeft,

Verkoop je naar het buitenland ja dan krijg je er gewoon meer voor maar dat kan je echt niet vergelijken met hier.

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:50

Nee hoor verkoop in Nederland.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:58

Ik vind dat ook wel een hoop geld inderdaad,
dan heb ik mijn veulen zomaar voor een prikkie verkocht
(overigens geen stamboekveulen en geen dagkampioensmerrie oid)

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 22:03

Wat ik sowieso even wil doen, is de eigenaar van de stoeterij waar we Keeva gekocht hebben (en die zelf ook ieder jaar veulens fokken en verkopen) 'ns vragen.
Van de prijzen die Hanneke noemt, "schrik" ik ook wel trouwens, ik zat zelf ook in de orde van 1000-1500 euro te denken.
Nogmaals, wil echt geen topprijs vragen, en het goede thuis (en dat krijgt ie !) is het belangrijkste, maar wil ook geen dief van eigen portemonnee zijn straks .... onze paardjes moeten ook eten hé

Edit : overigens heb ik vriendin de link naar dit topic ook gegeven

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:36

Ik zou uitgaan van EUR. 1.750,- voor een hengstveulen en EUR. 2.000,- voor een merrieveulen. Zijn er schoonheidsfoutjes, dan kun je iets van de prijs afdoen, dan heb je nog wat speling.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 05:45

de prijzen die HannekeS noemt zou ik er dus nooit voor over hebben, als je ziet hoeveel veulens op mp aangeboden met bekende afstamming voor tussen de 1000 en 1500, dan zou ik zelf daar tussen zoeken.
Ik vind zelfs de prijzen die Dienie noemt te hoog,
we zitten nu eenmaal in NL en niet in het buitenland, daar zou ik ook veel meer dekgeld kunnen vragen, maar ja, is nu eenmaal niet zo.
Het is dus natuurlijk wat de gek ervoor geeft, maar ik zou niet z'on gek zijn

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:45

Tinkermuts schreef:
de prijzen die HannekeS noemt zou ik er dus nooit voor over hebben, als je ziet hoeveel veulens op mp aangeboden met bekende afstamming voor tussen de 1000 en 1500, dan zou ik zelf daar tussen zoeken.
Ik vind zelfs de prijzen die Dienie noemt te hoog,
we zitten nu eenmaal in NL en niet in het buitenland, daar zou ik ook veel meer dekgeld kunnen vragen, maar ja, is nu eenmaal niet zo.
Het is dus natuurlijk wat de gek ervoor geeft, maar ik zou niet z'on gek zijn

Precies helemaal mee eens,

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:27

Ik ben het ook helemaal met tinkermuts eens.
mijn veulen (dat nog in de buik zit) is ook verkocht, naar buitenland...en misschien heb ik ook nog teweinig gevraagd maar ik krijg voor een bont merrietje 2000. In nederland en belgië is die prijs echter totaal te hoog gegrepen! en idd: in buitenland liggen de dekgelden ook stukken hoger

puzzeltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:33

Wat ik me wel afvraag is of de "tinkergekte" blijft aanhouden of dat het een tijdelijke "modegril" is.... Kijk, hier zitten natuurlijk allemaal enorme liefhebbers van het ras, maar je ziet steeds meer dat mensen zomaar een tinker kopen alleen maar omdat ze denken dat ze braaf zijn, terwijl dat echt niet voor iedere tinker geldt...

De prijzen liggen erg hoog op het moment, en ik verwacht dat ook de veulens dit jaar duurder zullen zijn dan afgelopen jaar. Zelf heb ik nog een jaarling, maar die zijn qua prijs dan even duur want niemand wil een jaarling (naarling) en jonge veulentjes zijn natuurlijk lief en schattig en dus makkelijk te verkopen.

Dus, ik denk voor een merrie veulen tussen de 1500-1750 euro en een hengstje tussen de 1250-1500 euro. Dan ga ik er wel vanuit dat beide ouders geregistreerd zijn en het dus een stamboekveulen is. Als beide ouders ster zijn dan tel er maar zeker 250 euro bij op, maar dat is mijn mening...

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 14:02

HannekeS schreef:
Zit je aan de goedkope kant. Meen ik echt. Zelf verkoop ik mijn veulens (stamboek) tussen de 2000 en 2500. Zeker wanneer de moeder een 1e premie/ster merrie is en ook nog een dagkampioen is geweest.
In het buitenland gaan ze voor veel meer weg!!!
Natuurlijk is een goede nieuwe eigenaar heel wat waard, zeker wanneer het vrienden zijn. Maar toch!

Nou, als je als bescheiden particulier (zonder connecties, stamboekfunctie) een stamboekveulen aanbiedt voor > € 2000 dan heb je je veulen voorlopig nog niet verkocht. Zeker niet in Nederland. Ik heb de laatste paar jaar veulens te koop gehad en weet wat er speelt qua bedragen. Voor een groot stamboekhengstveulen (>1.60) met een mooie premie en tekening kun je rond de € 1500 rekenen. Een merrieveulentje van grote maat en mooie aftekening max. € 1750..

Nogmaals, je krijgt wat de gek ervoor geeft maar die € 2000-2500 is niet re-eel..

Ik zou mijn handjes dichtknijpen met een goede plek en dus die € 1250-1500 voor een hengstveulen en € 1500-1750 voor een mooi merrieveulen. Die paar honderd euro zijn maar voor even, een goed tehuis voor je veulen is een groot genot voor langere tijd voor.. Verkopen naar het buitenland is vooral leuk voor de baas om mee te pronken..

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 14:17

Monique_2 schreef:
Die paar honderd euro zijn maar voor even, een goed tehuis voor je veulen is een groot genot voor langere tijd voor.. Verkopen naar het buitenland is vooral leuk voor de baas om mee te pronken..

Dit vind ik wel heel mooi gezegd. Ik heb voor mijn veulen geen 1250 euro gehad, wél denk ik dat ik een supertehuis voor hem gevonden heb.
En dat vind ik abslouut het allerbelangrijkste, dat geld maakt me echt geen reet uit, als m'n veulen maar goed terrecht komt.
M'n vader is dan meer van het financiële deel, maar ik denk dat je toch best een redelijke prijs mag vragen. Je moet geen verlies lijden, want de tijd dat je je veulen hebt voordat hij afgespeend wordt zijn ook nog redelijk prijszig; dekkosten, veearts, stalling etc.

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 14:32

Monique, ben het helemaal met je eens hoor, een goed tehuis blijft zijn/haar leven lang, dat geld is gauw vergeten. Als ik quitte kan spelen (dekgeld, dierenartskosten, verzorging merrie en veulen) met misschien een klein extraatje is dat leuk meegenomen.

flettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:45

Keevagirl schreef:
Monique, ben het helemaal met je eens hoor, een goed tehuis blijft zijn/haar leven lang, dat geld is gauw vergeten. Als ik quitte kan spelen (dekgeld, dierenartskosten, verzorging merrie en veulen) met misschien een klein extraatje is dat leuk meegenomen.

Ik heb 5.5 jaar geleden voor Fayette 1500 gulden betaald. Vriendenprijsje (ook plek belangrijker dan geld) en in de tijd dat Tinkers nog iets minder populair waren. Maar dit bedrag was destijds wel dekkend voor de kosten die ze gemaakt hadden aan DA, extra voer, etc. (dekking was 'gratis' in Engeland gedaan ).
Ik denk met de prijsstijgingen sinds die tijd en het feit dat van dit veulen de ouders bekend zijn dat een prijs tussen de 1400 en 1800 euro vrij reëel is en dat je daarmee goed quite speelt.
De prijzen die HannekeS noemt zou ik niet voor een veulen willen betalen Voor dat geld kun je ook een enter/twenter krijgen.

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:05

Monique_2 schreef:

Nou, als je als bescheiden particulier
(zonder connecties, stamboekfunctie)
een stamboekveulen aanbiedt voor > € 2000 dan heb je je veulen voorlopig nog niet verkocht. Zeker niet in Nederland.

Ehh, wat bedoel je hier precies mee? Toch niet dat ik mijn FTC-lid zijn 'misbruik' om veulens te verkopen? Want dat is dus pertinent niet waar. Nergens op mijn site staat dat ik in de FTC zit en de telefoon neem ik op met Mathilde Hoeve dus denkt iedereen die hier naar paarden komt kijken dat ik zo heet

Dus ehhh, geen gekke dingen de wereld in helpen graag

Bel maar eens met een grote stoeterij in het zuiden van het land en vraag maar eens naar hun prijzen. Het zal je verbazen!

Kytha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:14

flettie schreef:

Ik heb 5.5 jaar geleden voor Fayette 1500 gulden betaald. Vriendenprijsje (ook plek belangrijker dan geld) en in de tijd dat Tinkers nog iets minder populair waren. Maar dit bedrag was destijds wel dekkend voor de kosten die ze gemaakt hadden aan DA, extra voer, etc. (dekking was 'gratis' in Engeland gedaan ).
Ik denk met de prijsstijgingen sinds die tijd en het feit dat van dit veulen de ouders bekend zijn dat een prijs tussen de 1400 en 1800 euro vrij reëel is en dat je daarmee goed quite speelt.
De prijzen die HannekeS noemt zou ik niet voor een veulen willen betalen Voor dat geld kun je ook een enter/twenter krijgen.

zelfs een mooie drie- of 4-jarige als je een beetje geluk hebt!
Voor Shakyra hebben we met 9 maanden 550 euro betaald als je nu kijkt wat je voor een 9 maanden oud merrieveulen betaald..

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 18:17

HannekeS schreef:
Ehh, wat bedoel je hier precies mee? Toch niet dat ik mijn FTC-lid zijn 'misbruik' om veulens te verkopen? Want dat is dus pertinent niet waar. Nergens op mijn site staat dat ik in de FTC zit en de telefoon neem ik op met Mathilde Hoeve dus denkt iedereen die hier naar paarden komt kijken dat ik zo heet

Dus ehhh, geen gekke dingen de wereld in helpen graag

Bel maar eens met een grote stoeterij in het zuiden van het land en vraag maar eens naar hun prijzen. Het zal je verbazen!

Mijn reactie was niet zozeer op jou persoonlijk bedoeld. Ik wil geen gekke dingen in de wereld te helpen..
Door de regel weet ik wel wie welke bedragen voor hun paarden vragen. Denk wel dat ik weet welke stal uit het zuiden jij bedoelt, en ja de bedragen zijn niet misselijk. Maar nogmaals vragen staat vrij Tis wat de gek ervoor geeft.

Echter is het wel zo; "wie het dichtst bij het vuur zit, warmt zich het hardst".

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 18:30

Ook even voor de duidelijkheid: ik verkoop ook niet naar buitenland wegens prestige, maar omdat die mensen gewoon toevallig op mij vallen (bedoel: ik doe echt niks speciaals hoor!) en ook alleen als de persoon in kwestie mij aanstaat! Ook dit jaar weer: de koopster is zelfs nog gekker en ongeduldiger dan ik

Quinzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 18:33

Ireene als ik Sweety haar veulen zou moeten verkopen (wat niet gebeurd hoor ) dan zou ik ook wel 2000 vragen maar omdat het vrienden van je zijn kan je indd wel lager. Maar onze merries zijn toch alle 2 een 1ste premie ster, dagkampioen en mooiste merrie en St.Patrick is een goede hengst. 2000 vind ik niet zo gek veel. Suc6 ermee.