[TI] Een Tinker anders dan bv KWPN?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Een Tinker anders dan bv KWPN?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 20:25

Ik heb zelf 3 KWPN-ers, 4e op komst.
Wanneer mijn stallen klaar zijn wil ik 3 KWPN fokmerrie's erbij kopen en een kleinschalige fokkerrij beginnen.
Maar ik ben altijd al gek geweest op bont. Zo lang ik me kan herinneren.
Omdat mijn man het "niets vind", ben ik er nooit op verder gegaan, maar op één of andere manier begint hij bont ook steeds meer te waarderen.
Nu is mijn vraag: mocht ik een tinker aan schaffen, verschilt dat in verzorging meer, in vergelijking met bv een KWPN-er?
Moet je ergens meer op letten?
Ik ben benieuwd...

Anoniem

Re: Een Tinker anders dan bv KWPN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:30

Een tinker sober voeren, hooi en alleen wat krachtvoer als je met hem gaat trainen of rijden. Het zijn makkelijke paarden, gewoon buiten laten, vinden ze het fijnst want ze krijgen het snel warm.Maar wel opvoeden, ze zijn eigenwijzer en kunnen je makkelijk als speelmaatje zien waardoor er zijn die de neiging hebben niet snel onder de indruk te zijn van een vermaning als een bloedpaard dat je vaak maar in de zij hoeft te prikken om een stap opzij te laten zetten, een tinker die ik ken moet je echt een douw met je elleboog geven en dan nog vaak geen reaktie

Wil je veel van tinkers weten, kijk je op het tinkertopic. Ik vind bont ook heel erg mooi, maar als ik naar de paarden van Rubywhite kijk, zie ik toch liever die paarden, maar dat is persoonlijk.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:35

Ze zijn inderdaad erg gevoelig voor eiwitten vaak, en ook mok en rasp komen, door de hoeveelheid sok (en de eiwitgevoeligheid) vaker voor dan bij bv. KWPN'ers.
Hoe ze in de omgang zijn is een beetje verschillend per paard.
Vaak worden Tinkers als lomp bestempeld, terwijl er zoveel verschillende typen zijn, en elke tinker is uniek. Ook kwa karakter!

Coco_Calan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:37

maak niet uit elk paard dient opgevoed teworden,maar wel uit kijken met eiwitten.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:39

Wat Russel zegt klopt..... sober voeren is belangrijk, weinig eiwitten.
Verder staan ze het liefst buiten. Worden gek van binnen staan.
En in het karakter zit ook een behoorlijk verschil.
KWPN-er is over het algemeen veel gevoeliger en heter dan een tinker. Tinkers zijn geen doetjes, wel paardjes met karakter.
Maar zoals bij de KWPN-er zitten er ook tussen de tinkers veel verschillende soorten. Je hebt hele grote, hele kleine, ranke, dikkere.... eigenlijk alle soorten en maten.

Bekijk maar eens een aantal profielen van tinkerbokkers. Dan zie je dat geen 1 tinker gelijk is en dat ieder er anders mee omgaat.....

Maar ik vind ze heel erg leuk..... ze kunnen rustig een paar weken stil staan en als je ze dan opzadelt rij ik er zo weer de weg mee op....

Maar ik heb dan ook wel een kanjer van een merrie (zoals meerdere tinkereigenaren hebben)....

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 20:46

Ik vind jullie antwoorden leuk om te lezen!
Ik heb me er eigenlijk nooit zo mee bezig gehouden.
Mocht ik besluiten om te kijken of het kopen van een tinker tot één van de mogelijkhgeden behoort, wordt er eerst grondig over gelezen voordat ik tot actie over ga.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:48

Je moet gewoon eens ergens gaan kijken.... Bij mij ben je welkom hoor om de paarden te bekijken.....

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:49

ik heb dus een tinker EN een rijpaard

Tja ik geef ze allebei onderhouds brok.
Voor de tink dus voor het eiwit
en voor me rijpaard om haar beetje rustig te krijgen
want als ze echt prestatie brok krijgt.. dan spring ze huize hoog
IK geef ook echt droog stengelig hooi. dan krijgen ze allebei en doet het super goed

Ik zie alleen maar voordelen naar me rijpaard. * minder bewerkelijk dan een tinK

Gambler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:25

Cayusejuhh schreef:
ik heb dus een tinker EN een rijpaard

Tja ik geef ze allebei onderhouds brok.
Voor de tink dus voor het eiwit
en voor me rijpaard om haar beetje rustig te krijgen
want als ze echt prestatie brok krijgt.. dan spring ze huize hoog
IK geef ook echt droog stengelig hooi. dan krijgen ze allebei en doet het super goed

Ik zie alleen maar voordelen naar me rijpaard. * minder bewerkelijk dan een tinK

Is onderhoudsbrok hetzelfde als basisbrok???
Of is dat weer wat anders????

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 23:57

Is hetzelfde Gambler, de ene fabrikant noemt het zus en de ander zo.
Sportbrok en prestatiebrok zijn ook eigenlijk hetzelfde. Beetje verwarrend naar de consument toe.

Gambler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 23:59

Soxje schreef:
Is hetzelfde Gambler, de ene fabrikant noemt het zus en de ander zo.
Sportbrok en prestatiebrok zijn ook eigenlijk hetzelfde. Beetje verwarrend naar de consument toe.

Maar basisbrok is dus goed voor tinkers... Eiwitarm???
Niet dat ik straks mijn tinker ziek ga voeren....

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 01:50

Hoe een tinker gevoerd moet worden etc. is ook afhankelijk van het type tinker. Een zware cob of vanner zal waarschijnlijk soberder gevoerd moeten worden dan een lichter grai type wat meer 'bloed' heeft.
Mijn tinker wordt namelijk niet bepaald sober gehouden. Als ik hem alleen hooi zou voeren en een beetje basisbrok dan blijft er niets van over. Hij krijgt sportbrok en granenmix, daar doet hij het goed op. Momenteel werkt hij wat minder dan normaal en krijgt hij in totaal 3 kg per dag en wat meer ruwvoer. Maar als hij flink werkt (hij wordt behoorlijk intensief gereden normaal) dan kan dat wel tot een kilootje of 1,5 meer brok/granen worden.
Maar het gros van de tinkers zal met een stuk minder toe kunnen.
Qua verdere verzorging merk ik geen verschil met een warmbloed paard

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 14:02

Zoals hierboven al vermeld zijn er tinkers in alle soorten en maten

Maar idd voor bijna allemaal geldt ben voorzichtig met eiwit (ivm mok/ exceem en dik worden) in de brok maar bv ook in ruwvoer. Sommigen kunnen niet tegen voordroog en ook is een oudere grasmat beter dan net ingezaaid en ook opletten met voorjaarsgras.

Veel tinkers doen t goed op ca 1 kg onderhouds/recreatiebrok per dag met daarnaast wel ruim ruwvoer. Die van ons krijgen mooie droge voordroog naast hun brok. Maar sommigen kun je beter hooi geven. Ook is voor sommigen 1/2 kg brok per dag al veel en hebben anderen toch iets meer nodig.

Kwa karakter/ rijden dus ook veel verschil
En ze zijn echt heel graag buiten en niet alleen --> ken een hele leuke dressuurmatige tinker die verkocht was naar Amsterdam en dus 1 week 23/7 op stal had gestaan en toen dus helemaal doordraaide .
Ze waren nog gewaarschuwd dat ze naast rijden toch ook wel een tijd buiten moest, liefst met anderen. Want bij vorige eigenaar was ze ook lastig geworden door veel binnenstaan/ alleen staan.
Maar dat hadden ze dus het even genegerd, met gevolg dat ze niet meer in de hand te houden was .
Weer terug en 24/7 buiten, was t meteen weer de leuke tink van eerst .

Die van ons staan ca 8 -12 uur met een groepje buiten op paddock of in de wei.

Tinker van mij en mijn stalgenootje lopen aardig dressuurmatig , maar ze zijn ook heerlijk buiten en idd ook na een paar weken stilstaan rijd je er zo op weg, misschien iets stijver in lijf, maar verder geen kuren of zo

Mijne is dus super gevoelig en licht aan de hulpen . (een kleine beenhulp is soms al teveel...)
Van stalgenootje kan je soms wat meer gaan uitproberen bv kijken of ie in de voorhand kan gaan hangen of net onder t tempo gaan lopen (soms liever lui dan moe maar absoluut niet sloom), maar als je hem aanvoelt en op tijd aan hem duidelijk maakt dat ie aan t werk moet dan is hij ook zeer licht en lekker voorwaarts .

Rijden gewoon met dubbelgebroken bit.

Mijn instructrice/ pensioneigenaresse was verbaasd hoe onze tinkers zo hetzelfde te rijden zijn als KWPNers. Mijne leek erg op haar merrie en merkte in de gangen ook geen verschil. Ze dacht dat t zou hobbelen als bv menig fries, maar dat is dus niet

Je bent trouwens ook vrij om eens bij ons te komen kijken

en vanaf ca april hoop ik te gaan starten met dressuurwedstrijdjes, dus als je soms naar wedstrijden gaat in de omgeving van Uden dan zie je me misschien wel dit voorjaar/ zomer .

en om te kijken hoe de hengsten zijn enzo, zou je eens naar de hengstenshow moeten gaan op 8 april te Houten, of van ICS 18 februari in Velddriel --> zie ook andere topics

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 14:09

Ylana, waarom kies je niet voor een bonte KWPN' er als ik vragen mag?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 18:12

Vasthi schreef:

Omdat ik daar eigenlijk nog helemaal niet aan gedacht hebt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:09

Ylana schreef:
Ik vind jullie antwoorden leuk om te lezen!
Ik heb me er eigenlijk nooit zo mee bezig gehouden.
Mocht ik besluiten om te kijken of het kopen van een tinker tot één van de mogelijkhgeden behoort, wordt er eerst grondig over gelezen voordat ik tot actie over ga.

Kom anders ook eens IRL kennis maken met enkele Tinkers in Etten-Leur

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:11

Ylana schreef:
Vasthi schreef:

Omdat ik daar eigenlijk nog helemaal niet aan gedacht hebt

ik heb er ook een ( naja een NRPS) is ook zo iets

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:36

VOEREN
----------

het voeren hangt echt wel sterk af van tinker tot tinker.
De mijne krijgt heel veel eten 4 kg sport per dag als hij veel moet werken, maar hij was dan ook wel getraind tot sporttinker. Hij is nochtans het zware type met veel sok en ik heb nooit last van mok. Nu krijgt hij heel wat minder omdat het met de winter minder gereden wordt en dan wordt hij idd wat explosiever en wordt dan wel gevaarlijk. Nu krijgt hij gewone mengeleling zonder haver. Bij ons mogen de paarden niet buiten op de weide alllen even benen strekken in de paddock en dan zie je wel hoe een tinker ook explosief en heeel krachtig kan zijn. Heel mooi om te zien maar kzou er wel nie willen opzitten

KARAKTER
-------------
Je hebt in elke ras van paarden slechte en goeie. Maar ook tinkers hebben slectere dagen en betere dagen. Alleen vind ik wel dat wanneer een tinker begint door te draaien dat ze wel gevaarlijk worden door hun massieve kracht. Ik heb zo'n momentje een dipje gehad en trouwens we zijn nog steeds aan het opbouwen daardoor. Mijne is één met karakter maar zo'n irish cob moet je hebben als ge sport wilt doen anders gaat het niet. Hij is wel niet smerig. Als er iets is dan verwittigd hij niet , steekt soms dingen uit dat je denkt "vanwaar komt dit". Ik moet toegeven dat het wel even wennen was als ik de mijne had gekocht, hij is niet mak maar wel werklustig en looplustig. Ik denk dat je ze kan krijgen en werken zoals u dat wilt in mate van het mogelijke natuurlijk. Alles tesamen ben ik wel tevreden over hem, het is een echt showbeest.

VEELZIJDIG(zie mijn website)
---------------
Ze zijn heel erg veelzijdig, de mijne doet zowat alles van de takken van de paardensport. Het één beter dan het ander, wij oefenen vooral op mennen want daar is hij voor gebouwd. Wat ik wel ondervonden heb is dat wannneer hij voor het eerst bij ons was dat hij heel erg lui was en dat het verschrikkelijk lang duurt eer ze conditie hebben.

Ik vind niet dat hij vermagerd is sedert ik hem heb maar allesins is vet omgezet in spieren en ik vind zelf dat hij er zwaarder uitziet dan in begin.

TOILLETEREN
-----------------
Tinker krijgen zeer lang haar over het ganse lichaam, ik begin echter vroeg met een deken en het lijkt er zelfs op dat hij geschoren is maar het is niet zo....zijn haar is kort gebleven. Het enige die ik afscheer is zijn baard, want ik vind dat een hoofd van een tinker al zo zwaar is en dan nog eens een baard, verzwaard het nog eens. Alleen zijn sikje laat ik staan en die wordt zo'n 15 cm lang...kheb het nog niet langer gekregen omdat hij het in de weide aftrapt door het grazen..anders moet ik dat ook eens invlechten. Invlechten van de manen om ze zo te beschermen.

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:42

Ik vind persoonlijk ook de eigenaren van de tinkers zo relaxed, kijk nu alleen al eens naar de antwoorden hierboven, dit is geen geslijm maar het constateren van een feit. Ik kom zelf uit het rijpaarden wereldtje van ouds, en daar is afgunst, gesmuik, en met name zeer veel buitenkant geneuzel LET WEL mijn ervaring ! Als je zo een vraag stelt beginnen ze gelijk hun mening op te dringen en niks is zo goed als hun foklijn en die hengsten en die hengst die moet je nemen bla, blabla
De tinker mensen geven duidelijk en concreet een beeld van een ras i.d.g. hun ras.
Wij zijn vorig jaar eens naar een keuring geweest, we hebben met stomheid rond gekeken en ervaren wat een gezelligheid en normaliteit.

Ik ben met mijn paard een keer naar de keuring geweest van het NRPS en was mijn laarzen vergeten voor de rij rubriek. En aan mensen om mij heen gevraagd of ik die van iemand mocht lenen. Ze keken me aan zo van hoe durf je tegen ons te praten, jij nieuwkomer ect.ect.
We zijn twee x geweest NOOIT MEER, ECHT NIET !!!!!! We hadden wel een 1ste premie dus daar lag het niet aan qua gevoel dan.

Dus de tinker keuring was een verademing!!!!! Iedereen praat gewoon tegen je, niks moeilijk doen. En al die bonte paarden bij elkaar en de reacties van de paarden onderling is gewoon geweldig allemaal heel relaxed, easy, cool. op de parkeer plaats is ook alles gezellig en rustig en af en toe een hinnik. soort camping effect.
Neem nou de rijpaarden keuring, allemaal zeer gestreste mensen, veulentjes helemaal over de zeik, merries die niet willen laden, heel lawaaig terrein, brullende paarden bluhhhhh wil er niet meer komen, nee, echt niet te vergelijken met een tinker keuring.

En dat hebben die tinkers nou ook, ze brengen rust in de mensen. Ze zijn rustig en meegaand van aard maar niet te. (althans die ik heb, en dan heb ik er nog een adhd type tussen zitten)

Het is mij namelijk opgevallen omdat ik een hele drukke baan heb met een hoog stres gehalte en elke keer als ik thuis kwam en ik ging wat met de tinkers doen, kwam ik veel sneller tot rust omdat ze dat uitstralen op een of andere manier. Dit vindt ik van de Tinker echt een plus punt. Het hart openend gevoel wat ik bij mijn tinkers nu heb als ik ze zie, heb ik bij mijn andere paarden nooit gehad. En bont is verslavend

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:30

nou moe, wat heb je dat mooi omschreven... ik heb geen vergelijk maar ervaar het net als jij, de rust en gezelligheid van paarden en eigenaren!!!

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 00:55

Mmm, ik ben meestal de enige tinkereigenaar op pensionstal en moet zeggen dat de kwpn' meiden behoorlijk neurotisch zijn net als hun paarden. Hittepetitten in de wei en op stal. Veel voernijd en angstig voor alles en nog wat. Bij mij op stal lopen ze ook alleen maar in de bak, worden er af en toe "rondgeslingerd" met soms een L-wedstrijdje, het bos is vlakbij maar daar durven de eigenaren niet heen. Mijn paard is heel relaxed en het zou ook fijner zijn met soortgenoten in de wei of in ieder geval koudbloeden.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:31

Tja, Tinkers. Ik zou niet anders meer willen haha. Maar daar heb je niet veel aan.
Het zijn wat koelere paarden dan bijvoorbeeld warmbloeden, maar ook een Tinker kan ontploffen.
Ik weet ook niet wat je doel is, wat je met je eventuele tink zou willen doen? Op zich kunnen ze alles wel, alleen zullen ze in sommige onderdelen nadelen ondervinden van hun bouw.
Sommige mensen vinden ze lomp, en menen dat je koudbloeden dus ook met meer lompheid moet behandelen. Waar ze bijvoorbeeld een warmbloed zachtjes manen opzij te gaan, krijgt een koudbloed meteen een por. Vind ik niet, beide zijn even gevoelig. Alleen is een Tinker gewoon wat bedaarder.
Ze zijn niet snel ergens van onder de indruk, maar dat is mijn persoonlijke ervaring.
Zoals al gezegt, je hebt Tinkers en Tinkers, zoals in elk ras. Ik zou als ik jou was gewoon eens rondgaan kijken, geloof dat Zwolle een beetje ver weg is voor je, anders had je Jessie gerust mogen uitproberen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:57

Ik vind wel dat sommigen hier hun paard wel erg veel kilo's brok geven!
Krijgen deze paarden dan wel genoeg hooi?

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:33

ja die van mij krijgen nog zeker 2 kruiwagens hooi per dag per paard.

Maar ik vind wat sneppie zegt dus helemaal war!

ik loop al heel wat jaar mee met allerlei rassen.. maar tinkers zien elkaar als vrienden IPV concurenten op de keuring

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:10

brok? hier krijgen ze beide geen brok maar muesli. omdat er toevallig niet over ruwvoer wordt gesproken wil dat niet niet zeggen dat ze niet genoeg krijgen