[TI] Blijven manen groeien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Blijven manen groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:52

hallo,

Ik heb een tinker maar de amen zijn niet erg lang, bliven die groeien? En wat moet je doen en niet doen om de manen lang te laten goreien?

gr [***]

mickey1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 14:43

vooral niet te veel aankomen, ik verzorg een tinker en die heeft ook niet erg lange manen, maar als je er teveel aan gaat zitten, dus kammen en zo, trek je er teveel haren uit.
Ik weet eigenlijk niet of het echt blijft groeien, die van mijn verzorgpaard lijken ook niet erg langer te worden..

hipkippie

Re: Blijven manen groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 14:58

Volgens mij blijven manen bijna altijd doorgroeien, bij de een wat harder dan de ander.
Mijn tinker had in het begin (zo'n 4 jaar terug) niet zulke hele lange maken, nu komt haar langste pluk al over dr schouder

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:02

Ja natuurlijk blijven zijn manen groeien. Het is hetzelfde als je eigen haar! Alleen kan het aan de onderkant afbreken, waardoor het niet langer wordt. Door het goed te verzorgen kan het langer worden. Er zijn ook speciale middelen in de handel (voedingssupplementen) waardoor de manen sterker worden. Maar daarmee heeft iedereen wel andere ervaringen. Dus dat moet je gewoon uit gaan proberen wat bij jouw paard het beste werkt.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:25

De lengte van manen zijn genetisch bepaald.
Dus langer dan een bepaalde lengte zal het NOOIT worden.
En het is echt zo !

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:30

Het lijkt wel alsof de manen de eerste drie jaar ofzo veel sneller groeien, en erna steeds langzamer.. Toen ik mijn tinker kreeg was ie 4, en had ie al flinke manen, en nu heb ik em anderhalf jaar en is er nog maar ongeveer 10 cm bijgekomen..
En nog iets, is het waar dat haar sneller groeit als je er af en toe aan knipt?

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:37

nee want haar groeit niet vanaf de puntjes.. maar vanuit de manenkam. dus harder groeien door knippen is boelsjit.
Alleen door knippen .. knip je de splijt punten er af. Dus je behoud gezond haar. zonder gespleten punten.
Dit werkt bij mensen zo.. maar ofhet werkt bij paarden .. wet ik niet

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:36

right...

bij gam wordt ik er wel eens flauw van zo snel ze groeien... dat mag voor mij wel wat minder dus.
en ik doe er niks speciaals aan, af en toe wat kammen, tegenwoordig met cowboy magic ipv die oranje flessen, en vaak vlechten want dan hangen ze niet zo in de weg.

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:00

Pellie schreef:
right...

bij gam wordt ik er wel eens flauw van zo snel ze groeien... dat mag voor mij wel wat minder dus.
en ik doe er niks speciaals aan, af en toe wat kammen, tegenwoordig met cowboy magic ipv die oranje flessen, en vaak vlechten want dan hangen ze niet zo in de weg.

Ik vlecht ze inderdaad ook, die van Gem groeien ook als kool! Vorig jaar had ze denk ik een kleine 20 cm, nu zit ze wel rond de meter bijna denk ik, en ze wordt in april pas 3! Verder doe ik er ook weinig aan, zo heel nu en dan wat antiklit na het uithalen van de vlechten, grofweg met mijn vingers of een grove gewone haarborstel de meeste klitten eruit en dan gooi ik de vlechten er weer in. Zo heb ik er weinig last van Alleen dat eeuwige gevlecht ben ik wel eens beu!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:35

ik vlecht ongeveer 1x in de 3 á 4 weken...

leuke tink heb je btw

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:37

Ik denk dat het idd per paard verschilt, de manen van mijn merrie blijven doorgroeien, die hangen nu bijna op de grond

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:26

Pellie schreef:
ik vlecht ongeveer 1x in de 3 á 4 weken...

leuke tink heb je btw

Jaa ik heb ze nu na vier weken er ook uitgehaald pas weer, dus ik wacht nu weer wat langer inderdaad haha, scheelt me een uur werk!

En jouw Tink mag er ook zeker wezen

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 08:59

Die van mijn merrie waren ook wel redelijk lang, totdat ze een veulen kreeg.. die graag aan mama's manen knabbelde
Ik merk trouwens wel dat Kaylen met z'n 9 maanden al vrij lange, maar vooral hele dikke manen heeft, dus ben benieuwd hoe die uitgroeien.
Darlah heeft wel redelijk lange manen, maar echt heel dun en breekbaar helaas...

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:56

Jessies manen zijn een beetje afgeknaagd nou, maar die groeien nou weer goed bij. Die van haar zijn nou op een bepaalde lengte, geloof niet dat ze nog veel bij groeien.
Verder doe ik er niet veel aan, soms een borstel er door.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:43

Maar als is weinig kam en veel vlecht dan worden ze dus langer. Wat is wel maf vind is dat de staart wel (hard) groeid.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:14

sja ik heb geen idee hoor, dat het groeien daarvan komt... ik zelf twijfel er aan en denk dat gam's manen ook lekker groeiden als ze altijd los hingen.

March

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:50

Jaa, als je ze los hebt, dan groeien ze gewoon hetzelfde als wanneer ze gevlochten zijn, alleen gevlochten manen zijn wat makkelijker en je hebt er minder werk van, als de manen erg lang zijn...

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:42

ik vind wel dat ze "harder groeien" nu ze ingevlochten zijn...
alleen is dat niet het juiste woord: ze groeien nl niet harder door het invlechten, maar de afzonderlijke haren hebben minder hinder als ze in een vlecht zitten: blijven minder haken, schuren minder,...
daarom lijkt het alsof ze harder groeien

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:37

het nahgt ook per paard af he. mijn eigen en ex tinkers hebben snelgroeiende manen, en daarvan zijn 2 afstammelingen van Lowara ( die ook snelgroeiende manen heeft). dus het is wel erfelijk. de arabier heeft op zich ook snelgroeiende manen, maar die gaan snel dood. maar ik ken ook pony's die de manen niet langer krijgen dan net een handlengte

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:40

zou het kunnen dat de manen van mijn hafligner uitgevallen zijn doordat het genetisch zo bepaald is?
Vroeger had hij dubbele dikke manen...tot ze plots begonnen uit te vallen en hij is nu op zes maanen tijd enkelmanig? hij heeft hele fragile manen...zijdezacht heel mooi maar oooo zo breekbaar.....ik vlecht ze nu ook in losse vlechten wel te verstaan want anders kraken ze ook af.Ze zijn ongeveer 60 cm de langste maantoppen hoor want door veel te rijden onder het zadel en in de koets is de eerste 20 cm van zijn manen beschadigd maar goed.

Ze zijn nog lang zijn manen en vol voor enkelmanig te zijn maar het was toch wel jammer dat ze begonnen uit te vallen....ik durfde ze zelfs niet te kammen ook niet met manenspray want ik had een hele bos in mijn borstel wat met mijn tinker net het tegenovergestelde is.....bij hem blijven ze maar groeien en groeien en worden ook voller.....zijn staart is helemaal ooohhh zo dik ik begin er zelfs niet meer aan om te borstelen...alleen als we naar een keuring gaan en daar hebben we nog nooit een tinker gezien die zo'n staart had.

Ik heb nog een vraag.....hoe komt het dat de meeste hengsten zo'n dikke voorpluk hebben? komt dit doordat ze hengst zijn?

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:55

Is genetisch bepaald volgens mij.

Quint zijn manen groeien vrij vlot.
Ik heb ze denk ik nu een dik half jaar niet geknip geknipt(jaja hij had een hanenkam) en ze zijn alweer een eindje op weg.
Ik verwacht dat hij volgend jaar weer een heel eind is.
Daar voor(voor ik mijn schaar starte) was zijn langste punt iets over de schouder...langer vind ik niet mooi meer.
De voorpluk hangt tot over de neus die punt ik soms wat bij.
Staart moet ik echt vaak knippen want vandaag merkte ik dat hij erop stond..die houd ik best kort voor een tink maar wij rossen overal doorheen (diep zand,sloten enz.) dus dat moet ik echt bijhouden.

Ik gebruik zo nu en dan Cowboy Magic....geweldig spulletje voor de manen,staart en sokken.

Quint heeft echt enorme dikke manen(echt absurd zo een dikke bos)....ik probeer ze langs beide kanten te houden maar ze floepen steeds naar 1 kant.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 10:27

Jordy's manen groeien helaas niet zo hard, en ik denk ook niet dat hij ooit echt mega manen zal krijgen.
1,5 jaar geleden zijn zijn manen helemaal afgevreten door een weidegenootje in hele korte tijd, op een paar zielige plukken na. Toen heb ik alles eraf gehaald, echt helemaal kort.
Nu 1,5 jaar later komen zijn manen weer net onder zijn hals uit. Op 1 hele brede pluk na helaas, die heeft hij afgelopen zomer helemaal afgeschuurd. Die pluk is nu zo'n 15 cm lang.
Zijn manen groeien in een jaar een cm of 30.
Het langste dat hij zijn manen heeft gehad is tot net over de schouder en dan worden ze ook niet langer meer. Zijn manen zijn wel dik en van het type ijzerdraad....

Zijn staart daarintegen gaat heel hard. Die was hij 1,5 jaar geleden ook voor het grootste deel kwijt, en die is vrijwel volledig teruggegroeid nu.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:59

Elsie1 sommige paarden/ manen kunnen niet tegen equistar/equishine e.d. antiklitsprays, heb bij verschillende paarden gemerkt dat t haar breekbaar wordt van die oranje flessen en dat werd door anderen o.a. op bokt bevestigd

daarom gebruik ik nu Riders magic van Leovet of cowboymagic en niet te vaak kammen e.d. en dus ook bijna altijd in vlechten die ik gemiddeld 1x per week uithaal, soms eerder/ later afhankelijk van hoe ze zitten als t aan alle kanten begint te pluizen gaan ze opnieuw.

Wel apart dat ze van een dubbele bos naar een enkel zijn uitgedund?! Dat is een erg groot verschil
Is de manenkam wel in orde: ik bedoel zie je veel schilfers of rood of zo?!
Want dan wil manenliquid van Leovet erg goed helpen
Ook wassen met kerato(zwavel) shampoo maakt de huid gezond

Manengroei heeft ook te maken met voeding en afvalstoffen en zal denk ik ook deels genetisch bepaald zijn, de structuur van manen kan ook zo verschillend zijn...

Say's manen waren eerst heel dun en sliertig, heb ze toen maar naar 1 kant geborsteld omdat t er niet uitzag die sprietjes aan 2 kanten
Maar nu paar jr verder zijn ze echt dubbel zo dik en lang (denk ook ca 20/30 cm per jaar gegroeid)

ozzieozzie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:06

De manen groeien ongeveer een 0.5 cm per week. Bij het ene paard misschien wat langzamer en bij het andere paard sneller. Natuurlijk kunnen de punten afbreken waardoor het niet lijkt alsof ze groeien.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:11

Neen hij heeft geen manen waar er schilfertjes inzitten enzo.
Het uitvallen van zijn manen gebeurde plots.
Het was ons opgevallen dat dit gebeurde toen hij zijn hoefbeen had gebroken en de dierenarts kon alleen maar denken dat het uitvallen van zijn manen het gevolg is van stress. Voor dat hij mank was, had hij een topconditie en het is verschrikkelijk voor een paardje die dan plots van de ene dag op de andere niets meer mag doen. Toen hadden we ook gedacht dat het van de ontworming mss was, hij heeft bloedwormen gehad en ik moest van de DA elke maand ontwormen gedurende zes maanden met Equest.

Nu zijn we wel terug bezig met rijden maar ja de manen zijn nu zo dun en fragile dat ze nog uitvallen...ik blijf soms zo haperen en dan heb ik ze in mij handen zijn maanden zo snel kraken ze af.

Kan echt moeilijk geloven dat het door de manenspray zou komen, maar ja als ze nog zijn die dit ondervonden hebben dan zal er wel iets van waar zijn. Bij ons kan je alleen Equistar en nog een ander oranja goedkope manenspray kopen en dan de duurdere Showsheen schijnt de beste te zijn, deze heb ik nu. Maar die cowboymagic enzo die kunnen wij niet krijgen in Belgie.