[TI] Welke hengst voor Miss Mo?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

coydog

Welke hengst voor Miss Mo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 19:39

Nu ik al een paar topics voorbij zag komen met de vraag "welke hengst", open ik er ook maar een.
Graag wil ik daarbij uitleg waarom, dus wat is er aan de bouw van Mo te zien wat je kunt verbeteren.
Bij de keuring was duidelijk dat vooral haar draf niet super is, dit is dus iets wat in ieder geval verbeterd zal moeten worden.
Haar bouw werd juist als zeer goed beschouwd, echt een cobtype.
Het liefst een hengst goedgekeurd voor het NST.
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto=GB8TMQGJ
http://www.mijnalbum.nl/Foto=6UV6HNRV
http://www.mijnalbum.nl/Foto=RCKH3TB6

Helaas heb ik niet echt goed foto's van haar maar ik hoop dat er toch iemand iets zinnigs over kan zeggen.

Poosje81

Re: Welke hengst voor Miss Mo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:57

Heey Cora, je vergeet nog wat info Namelijk dat ze in 2005 van Baggio een zoon heeft gekregen, die een mooie 2e premie kreeg met 138 punten.

Verder is ze ster en ze is 157 hoog.

Goed, vragen die andere willen weten:

Wat is je fokdoel? Is het voor de verkoop? Welke hoogte wil je ongeveer halen?
Wat zijn de zwakke punten van Mo behalve haar draf?

Zelf vind ik (persoonlijk) Mo iets kort, ik zou kiezen voor een mooie maat hengst met een iets langere rug en een erg goede draf.
Ik zou eerder denken aan een Vanner dan een Cob.

Hengsten die ik zou kunnen kiezen zijn:

Bram
Glen King Hill
Offspring

Maar zoals ik al zei, dit is wat ik zou doen denk ik.... En dan zou ik voor Bram gaan. Vooral omdat Glen en Off vrij populair zijn.
Laatst bijgewerkt door Poosje81 op 27-01-06 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:58

Glen en Bram zijn Grai's

Ik persoonlijk ben van mening dat je enigzins binnen het type moet blijven om het beste 'fokproduct' te krijgen.

In het geval van Miss Mo denk ik dan aan hengsten als bijvoorbeeld Dublin, Chakotay en St. Patrick.

De korte rug die Leonoor al naar voren haalde, kan je ook zien als een positief punt, maar wil je die idd wat langer dan kijk je al gauw naar een ander type.

Vwb de bewegingen heb ik er nog niet echt kijk op, dus daar ga ik verder ook niet op door.
Laatst bijgewerkt door snowdon op 27-01-06 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:59

snowdon schreef:
Glen en Bram zijn Grai's

Ze zijn niet officeel op type gekeurd en ik vind Bram écht geen grai als ik eerlijk mag zijn

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 20:02

Fokdoel: Een nakomeling op de wereld brengen die iets bijdraagt aan het ras, dus een duidelijke verbetering.
Verkoop: Ligt eraan wat de toekomst brengt maar in principe voor verkoop.
Hoogte: Toch minstens net zo hoog als Mo zelf.
Verbeterpunten: Op de keuring kwam eigenlijk alleen naar boven dat haar gangen wat kort zijn en dan vooral de draf.
Wat karakter betreft zou het iets minder koppig kunnen maar dat zal niet meevallen denk ik.
Als jij nog andere minpunten kan noemen, graag!

Ik ga Bram zoeken, ken hem volgens mij nog niet.
Laatst bijgewerkt door coydog op 27-01-06 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:02

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 20:04

Dublin is ook wel erg mooi, maar helaas hoor ik niets van de eigenaar...
Was eerlijk gezegd mijn eerste keus

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:08

Ja Mariska, dat is smaak Ik schreef al, voor mij is ze wat te kort.

Cora, dat is dus geen minpunten, écht puur persoonlijke smaak!

verdere minpunten kan ik me niet zo snel indenken. Qua karakter is ze zo'n slechte nog niet hoor! En verder is het een prachtige merrie!

hé, Snowdon heeft zijn bericht aangevuld. Zoals ik al aangaf, ik zou ze graag wat langer hebben gezien. Maar ook niet té gek lang hoor, dat is het andere uiterste.

Of je binnen een type moet blijven om een goed fokproduct te krijgen weet ik niet. Ik ben zelf bang dat Mo met een écht Cob een erg compact veulen zou gaan geven, misschien zelfs te.
Ook Wanagi is vrij compact, ondanks dat Baggio compleet anders is. Overigens vind ik Wanagi toppie hoor! Ik vind het een mooie tinker.

Mo geeft duidelijk wel haar behang door, dus over de sokken hoef je je niet zo snel zorgen te maken.

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:15

Er zijn al zo weinig echte mooie compacte cobs, daar moet je niet langere ruggen in gaan fokken vind ik. En wat is er mis met een mooi compact veulen, daar is volgens mij veel vraag naar.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:16

Ik zie de korte rug ook als een pluspunt
dus ik zou een hengst kiezen die deze punten bevestigt en verder wat gangen inbrengt

Dublin zou idd een goede keuze zijn. Eigenaar heb ik al eens gezien op keuringen: zeer vriendelijke man maar verder dan enkele kleine contacten zijn we niet gekomen dus meer zinnigs kan ik je ook niet vertellen.
Verder zou ik bij je merrie zeker binnen het type blijven (cob of vanner dan) denk dat je daarmee het beste resultaat haalt
zal nog eens even kijken of er nog andere hengsten in aanmerking komen.

edit: sluit me aan bij mariska

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:17

Mariska_28 schreef:
Er zijn al zo weinig echte mooie compacte cobs, daar moet je niet langere ruggen in gaan fokken vind ik. En wat is er mis met een mooi compact veulen, daar is volgens mij veel vraag naar.

mariska, zoals ik al schreef, dat is mijn persoonlijke smaak, niks mis met een compact paard, echt niet.
Ik schreef wat ik zou doen als Mo mijn fokmerrie was.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:18

Ik heb alleen een sterk vermoeden dat de eigenaar van Dublin, alleen ICS dekbonnen uit wilt geven?

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:24

idd, sorry had eroverheen gelezen

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 20:26

Jammer, hij is toch ook voor het NST goedgekeurd.

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:30

snowdon schreef:
Ik heb alleen een sterk vermoeden dat de eigenaar van Dublin, alleen ICS dekbonnen uit wilt geven?

Maar dat maakt helemaal niets uit hoor. De stamboeken (moeten) elkaars dekbonnen accepteren. Het is zelfs zo dat je bij een hengst maar van 1 stamboek dekbonnen mag hebben. Dublin is bij het NST goedgekeurd en bij het ICS, en de eigenaar kan dus kiezen welke dekbon hij kiest.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:34

Mariska_28 schreef:
Het is zelfs zo dat je bij een hengst maar van 1 stamboek dekbonnen mag hebben.

Bedoel je hiermee dat je gedurende 1 seizoen bijvoorbeeld per hengst maar van 1 stamboek dekbonnen mag uitgeven en niet bij de ene merrie een NST-dekbon en bij de andere merrie een ICS-dekbon?

En stel nu dat Mo gedekt wordt door een ICS/NST-hengst en de eigenaar schrijft een ICS-dekbon uit, dan wordt het bij het NST gewoon een stamboekveulen?
(in het geval dat Mariska_28 hier het antwoord niet precies op weet en een NST-er wel, reageer ajb!)
Laatst bijgewerkt door snowdon op 27-01-06 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:34

Leonoor schreef:
Mariska_28 schreef:

mariska, zoals ik al schreef, dat is mijn
persoonlijke
smaak, niks mis met een compact paard, echt niet.
Ik schreef wat ik zou doen als Mo mijn fokmerrie was.

Nee snap ik, maar je schreef "Ik ben zelf bang dat Mo met een écht Cob een erg compact veulen zou gaan geven, misschien zelfs te." Daar reageerde ik op.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:36

Snap jouw verhaal wel Mariska, wilde alleen heel duidelijk maken dat alles wat ik hierboven schreef mijn eigen mening is.

Zoals ik net op msn schreef Leon, klopt het wat je schrijft, zover dat ik het weet....

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:37

snowdon schreef:
Mariska_28 schreef:
Het is zelfs zo dat je bij een hengst maar van 1 stamboek dekbonnen mag hebben.

Bedoel je hiermee dat je gedurende 1 seizoen bijvoorbeeld per hengst maar van 1 stamboek dekbonnen mag uitgeven en niet bij de merrie een NST-dekbon en bij de andere merrie een ICS-dekbon?

En stel nu dat Mo gedekt wordt door een ICS/NST-hengst en de eigenaar schrijft een ICS-dekbon uit, dan wordt het bij het NST gewoon een stamboekveulen?

(in het geval dat Mariska_28 hier het antwoord niet precies op weet en een NST-er wel, reageer ajb!)

Het NST moet de ICS dekbon gewoon accepteren, dus ik neem aan dat ze dat dan ook doen. Het PVE verplicht een hengstenhouder tot het voeren van 1 dekbonnenboek. De stamboeken moeten daardoor onderling elkaars dekbonnen accepteren. De dekafdracht gaat natuurlijk wel naar het stamboek waar de merrie is ingeschreven.
Edit:typo

Bonte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:52

Mariska_28 schreef:
Het NST moet de ICS dekbon gewoon accepteren, dus ik neem aan dat ze dat dan ook doen. Het PVE verplicht een hengstenhouder tot het voeren van 1 dekbonnenboek. De stamboeken moeten daardoor onderling elkaars dekbonnen accepteren. De dekafdracht gaat natuurlijk wel naar het stamboek waar de merrie is ingeschreven.

Hierin geef ik Mariska eens gelijk (goh, kan dat ook )
het NST accepteerd ook de ICS dekbonnen, mits de hengst daar ook is goedgekeurd.

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:56

Bonte schreef:
Mariska_28 schreef:

Hierin geef ik Mariska eens gelijk (goh, kan dat ook )
het NST accepteerd ook de ICS dekbonnen, mits de hengst daar ook is goedgekeurd.

Hahahahaha

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 22:04

Dus ik kan hem gewoon vragen of ik Mo kan brengen en daarna de dekbon richting NST sturen?
Voor hem maakt het dus niet uit wat ik ermee doe, alleen wat afdracht betreft.
Hmmm, ga hem er maar eens op aanspreken dan.

Maar wat ik in andere topics las, dingen zoals steil achterbeen en daardoor kortere gangen, heeft Mo dat dan ook?
Zit waarschijnlijk te dicht op haar want dingen die ik bij andere tinkers wel zie zie ik bij haar niet

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 22:25

Ik kan over Mo niet anders oordelen dat wat ik op de foto's zie. Een behoorlijk geblokte cob. Ietwat strak in rug.

Dublin vind ik heel mooi, heeft net een wat langer rug dan Mo wat helemaal niet verkeerd is. Een hengst met wat lengte kan prima.

Mr. Yenkins vind ik ook niet gek, 1.55 en heel mooi hoofd èn zwartbont.

Robin zou iets minder massa kunnen geven, heeft ook een wat langere rug en (vanaf de foto) een hele mooie draf. Hij is 1.45 maar dat zou voor mijzelf geen probleem zijn, hij heeft veel kleur, ook niet onbelangrijk bij Mo denk ik.

En nu ben ik even ondeugend omdat deze jongen mijn eigen voorkeur heeft, is alleen ICS goedgekeurd
Afbeelding

Type zou prima voldoen, (niet naar kleur kijken!) mooie ruglijn, behang en gangwerk.

Het zou ook leuk zijn om eens voor een niet zo gangbare hengst te kiezen, en dat bedoel ik dus in het algemeen.

Even off topic, wie is toch die (mooie) zoon van Thunder, HJ had het er pas over en Leon heeft hem volgens mij ook eens genoemd. Dat is toch niet Crosby?? Ik zie hem op HJ's site ook niet meer staan. Ik zie zelfs nog maar 3 dekhengsten??

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 22:32

Oh daar heb je een favoriet van mij te pakken!
Ga mee met de posts hierboven, Dublin zou wel een goede keuze zijn.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 22:33

Soxje, je bedoelt Baxter?