[TI] Tinkers, hoezo sloom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkerlady

Tinkers, hoezo sloom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 23:21

Wat ik me nu toch al een tijdje afvraag is dat er zo'n sterk vooroordeel heerst over de tinker. Ze zouden sloom zijn, niet voorwaarts enzovoorts. Hoe kan het nou toch zijn dat in de afgelopen de tinkers die op mijn pad zijn gekomen het tegendeel bewezen.

Nu heb ik er ook weer 2 die alleen maar door ervaren ruiters te rijden zijn. Beginners liggen er zo af. Ze zijn eerlijk, werklustig, snel en scherp aan de hulpen....zou zelf wel eens willen dat ze wat slomer waren.

Ben ik nou de enige met snelle tinkers? En krijg je ze ooit zover dat (bijna) iedereen ze berijden kan?

Glossi

Re: Tinkers, hoezo sloom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 00:33

Nee hoor je bent niet de enige. Ik ken genoeg heerlijk voorwaardse tinkers Ook wat langzamere maar dat is bij alle rassen zo

IceBabY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 00:35

Ik rij in de manegeles wel eens op een tinker. En die is snel hoor! Ze is echt heel af en toe sloom. Maar dat is dat ze gewoon geen zin heeft. Maarja dat hebben alle paarden wel eens

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:08

Tot nu toe heb ik van de tinkers die ik gereden heb nog nooit een slome meegemaakt, zou soms zelfs willen dat ze wat rustiger waren
Vind het hele leuke paarden, sommige zijn wel wat eenkennig maar vind dat juist aan de ene kant wel leuk.

Sophiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:15

Aargh waarom staan er overal topics enzo over 'Tinkers sloom?' 'Ik word met mijn Haflinger gediscrimineerd!' 'Wie zei dat Fjorden niet konden springen?'
Ik bedoel, een paar kan wel, maar het zijn zooooveel. En allemaal alsof iedereen altijd negatief praat over koudbloeden.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:36

Tja er zitten behoorlijke sufferts op bokt hihi Alles scheelt per paard. Tinker, Fjord, IJslander, Haflinger, trekpaarden enz. Ze zeggen ook vaak dat een IJslander niet kan springen. Ik weet inmiddels wel dat het flink het tegenovergestelde is! Een trekpaard kan je niet hoog mee springen! O nee? En bij ons op de manege dan? Die sprong zo 1.20!
Aaah, ze komen er vanzelf achter hoe het inelkaar steekt. Bij alle rassen heb je langzame en snelle paarden

malouuu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:51

ik denk dat het er ook vooral aan ligt wat ze moeten doen, Tina loopt vooral goed voor de kar

Afbeelding

plaatje hé

panny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:53

hahaha, Panda heeft er alleen maar een voorwaarts knop op zitten

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:30

De 5 tinkers hier op stal zijn niet sloom ofzo (op 1 hooguit na), maar zijn wel gemoedelijk, zetten niet snel stap verkeerd, zijn makkelijk (in) te rijden, braaf etc, maar sloom...nee dat zou ik niet willen zeggen hehe

xOrlando_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:55

nouw wij hebben ook een tink en die is ook niet de sloomste hoor wij heben een arabier op stal staan en als die aan het rijde is en wij ook zegt ze tege ons zo heeft tie sambal op dat ie zo snel gat whahahha maar ze heeft ook soms dagen dat ze niet voor uit te brande is

JoSav

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:21

Omdat het geen warmbloeden zijn hebben mensen gauw een vooroordeel klaar, dat is met heel veel rassen zo. Ik vind het erg jammer dat mensen zo gauw negatief over een dier denken omdat ze het geblaat van anderen of van zogenaamde paardenboeken zomaar overnemen. Ik kan me er wel aan ergeren.

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:24

Bij alle rassen zitten slome en snellere paarden er tussen. Over het algemeen geloof ik wel dat Tinkers en Fjorden e.d. sneller sloom zijn dan Arabieren bijvoorbeeld, maar ik geloof ook best wel dat er Tinkers zijn die super presenteren.
Ik vind Tinkers misschien best fijne paarden om te rijden maar vind meestal hun kleur niet zo mooi Alleen als ze heel mooi getekent zijn en bruin bont

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 10:27

RP -> TI

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 11:06

Tja, vooroordelen... hebben we die niet allemaal een beetje over bepaalde rassen/typen? Zelf heb ik b.v. niet zo veel met warmbloeden. Mij te veel hittepitten. Maar dat is eigenlijk ook weer een vooroordeel.
Zelf heb ik dus wel wat met dat relaxte van koudbloeden. Vind het dus ook niet sloom, meer relaxt. Maar zoals gezegd door anderen heb je bij elk ras wel uitersten.

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 11:25

Tuurlijk, iedereen heeft dat en zal dat ook altijd wel blijven hebben denk ik. Maar...iedereen komt op zijn tijd wel achter diverse onwaarheden!
Moet trouwens zeggen dat ik ook altijd moest lachen wanneer men zei: WPN hittepetit. Nu reed ik eentje die inderdaad hittepetit kon zijn, maar ook ongelofelijk luie donder die ik echt soms een peper in zn achterste wou stoppen.

Als ik dan nu op mn fjordje zit dan denk ik: Zooo hier zit al 20x meer pit in dan die andere wpn.

De wpn moest ik altijd beginnen met de actie vinden, de fjord moet ik beginnen met de rust vinden!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:49

mijn irish cob is een hete en met karakter, dit is nodig voor de mensport. Hij is cool in zijn hoofd en heeft de nodige temprament. Je kan een tinker maken zoals u zelf wilt. Toen ik hem kocht dan was hij idd sloom omdat hij niet in conditie was maar nu is hij een krachtpatser die van werken weet en kan werkelijk alles.......ALS HIJ ZIN HEEFT. Het is zo, de dingen die hij zeer graag doet zal hij zijn uiterst best doen maar dingen die hij minder leuk vindt dan wordt het moeilijker om hem het plezier ervan in te vinden en zou je echt denken dat hij niet vooruit gaat. Ik heb een website van onze paarden waar hele leuke foto's op staan wat wij allemaal doen met onze paarden.

http://users.skynet.be/elsie/main%20menteam.htm

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:55

Nou mijn Tinker is alles behalve sloom en niet voorwaarts..
Ze bokt alles aan elkaar en is super snel.. Ik heb geen zweepje oid nodig om haar aan te sporen.. Net mijn kuiten er tegen en het is al voldoende..

Soms zou ik wel eens willen dat ze wat slomer was..

Pietnhoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 15:03

Irritant vooroordeel idd.
Mijn tinker is ook niet sloom, ze hebben allemaal wel eens hun dag.
Ik ben juist vaak bezig om hem rustig te laten rijden.
weet ook nog zo dat ik op de stal waar ik nu sta een van de eerste keren naar buiten ging.... was samen met een warmbloed en op het zandpad wilden we galloperen. Ze zei tegen mij ik zie je wel aan het einde hè... Wij waren er alleen eerder dan zij
Heeeerlijk!
veel paarden hebben sowieso moeite hem bij te houden op een buitenrit dus slooom...tinkers??? echt niet allemaal!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:27

Hi hi die stees warm bloedje eruit geraced
Roos heeft ook van die momenten,ze is echt een super lieve goedzak maar als ze de kolder heeft dan gaan die korte pootjes verdomde hard.

Ze is niet sloom,maar laat mij wel werken in de bak, roos zegt voor niets gaat de zon op!

Ze is geen hitte petit maar heeft zo wel eens haar daagjes van jippie scheuren.
Nou dan kan ze plots klaps op de plaats staan dreutelen hoor

Mizz_mol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:30

Dat vind ik weer echt zo'n dom vooroordeel.. onze tinker sjeest als een gek als je nit uitkijkt, die heeft meer een rem nodig dan peper in der kont.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:58

Jessie is wel sloom de laatste tijd. Maar ja, dat heeft weer zo z'n oorzaken. verder is het een voorwaarts paard, dat als ze er zin in heeft flink hard kan.
Ik denk dat sommige mensen rustig met sloom verwarren? Tinkers zijn wel koel in het hoofd, en mensen zien dat nog wel eens voor sloom aan. Tja, en als je zo'n bonte goedzak in een weitje ziet suffen, dan is het soms wat moeilijk voor te stellen dat die zelfde slaapkop ook wel pit in z'n donder kan hebben.

Maar goed, ik heb eenzelfde vooroordeel over warmbloedpaarden ieder zo z'n ding!

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:02

Berdien schreef:
Ik denk dat sommige mensen rustig met sloom verwarren? Tinkers zijn wel koel in het hoofd, en mensen zien dat nog wel eens voor sloom aan. Tja, en als je zo'n bonte goedzak in een weitje ziet suffen, dan is het soms wat moeilijk voor te stellen dat die zelfde slaapkop ook wel pit in z'n donder kan hebben.

Helemaal mee eens!!

Hier ook zo'n heerlijke goedzak, koel in zn hoofd. Hij stelt zich wel eens aan, om zo onder het werk uit te kunnen komen ofzo. Maar hij is wel degelijk voorwaarts.
Pff, was hij af en toe maar eens wat slomer Voorwaarts lukt wel. Beheersd galloperen lukt nog niet zo

Coco_Calan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:14

Coco moet meestal de trein halen die gisteren is vertrokken,ze kan wel een snelle jelle soms zijn, maar met kinderen is ze de rust zelfe.Dan doet ze geen stap verkeert.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:14

ik roep daarom ook altijd dat ik een arabier heb in een tinkerjasje

Sayla voldoet dus absoluut niet aan t beeld dat geschetst wordt
Ze is echt héél gevoelig en snel en er kan absoluut niet iedereen op rijden --> karakter lijkt dus op menig arabiertje, maar ook daar heb je veel verschillen

en zo ken ik dus nog vééééél meer tinkers die niet helemaal voldoen aan t "plaatje" en eigenlijk ook bij veel andere rassen

Tinker van stalgenootje is veel stabieler/ nuchterder dan Say, maar ook hij is goed voorwaarts en probeert menig ruiter waarvan ie merkt dat ie wel kan rijden }> (door bv op schouder vallen, er onderuit rennen, te gaan hangen enz enz, maar niet gemeen en als je hem gewoon aan t rijden zet dan doet ie dat niet alleen als je bv te passief of langzaam reageert)

Maar er kunnen dus met gerust hart beginnende ruiters en zelf autistische mensen op dan is het een mak schaap

En ook voor de wagen is hij zo mak als een lammetje, maar nooit sloom.

ach ... mij stoort t niet zo --> als ze dat van Say denken moeten ze er maar een keer opstappen

Tonke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:59

Nou ik snap ook niet dat ze zeggen dat tinkers sloom zijn. Ik ken er toch een aantal die toch lekker fris kunnen zijn.