[TI] En welke hengst zal ik dan dit jaar kiezen?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vasthi

En welke hengst zal ik dan dit jaar kiezen?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 19:11

In principe kan ik met mijn Vanner merrie (1.60) alle kanten op; een Grai, Cob of Vanner hengst, maar omdat ik zo veel keuze heb is het des te moeilijker.

Qua bouw moet het een hengst zijn met een mooi gebogen achterbeen (Vasthi heeft een te recht achterbeen). Haar koten zijn steil, maar ik weet niet of dat een zwak punt is of gewoon een constatering. Verder moeten de gangen bovengemiddeld zijn omdat mijn merrie geen goede gangen heeft, ze mist souplesse.

Wat zouden jullie een mooie combi vinden en waarom?

Hierbij een paar foto's:
[img] http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=EWORKSRC [/img]
foto: Mariel Begheyn

Vorig jaar heeft ze een veulen gekregen van Glen King Hill.
Qua bouw precies haar vader, qua vlekkenpatroon precies haar moeder.
Helaas heeft ze het rechte achterbeen van haar mams en is ze ook steil gekoot.
Ze had een hoge 2e premie op de keuring.

Lucy_1

Re: En welke hengst zal ik dan dit jaar kiezen?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:23

Mmm, ze is echt een hele mooie merrie.... Maar ik vind het moeilijk kiezen voor een ander..... Smaken verschillen zo ontzettend.....
Subliem lijkt me ook wel wat voor haar....
Maar ik ga eerst maar naar de hengstenshow.... daar zie ik een beetje (hoop ik) alles bij elkaar....

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:34

Ik vind ook dat je een prachtige merrie hebt!
Subliem lijkt me ook wel leuk, maar hij is wel vrij klein he..
Wil je wel een grote hengst?
Collin v/d Gorterstraat lijkt me ook wel mooi op haar, maar die is weer iets luxer. Maar kwa gangen is hij helemaal niet verkeerd volgens mij.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:40

Zal eens effe denken
Ik zou iig voor groot en zwaar gaan lijkt me met haar de beste combi... verder vind ik haar ontzettend mooi! (en kan ze niet wat van haar steile koten met Angels ietwat weke kootjes wisselen )

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:56

Wauw Vasthi, mooie meid heb je daar
Is niet helemaal een antwoord op je vraag, maar geloof niet dat ik al eerder foto's van haar gezien heb zo duidelijk.

Qua hengst zou ik het niet weten. Heb afgelopen HK voor 't eerst in levende lijve andere tinkerhengsten gezien (op een paar na) en vanaf een plaatje is 't zo moeilijk.

Succes, er zijn kenners zat onder ons, dus de adviezen komen wel.

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:35

Hoi Vasthi,

Ik zou gaan voor Chacotay. Waarom? Alles blijft een gok natuurlijk, maar ik zou eens kijken wat er met z'on hengst uit gaat komen. Je hebt een hele mooie merrie en daar mag best ook wel een hele mooie barokke hengst op gezet worden. Steil achterbeen wordt hoop ik dan een meer gebogen achterbeen en ik zou er meer cobtype in fokken.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:37

Steile koten kunnen ook een belemmering zijn in de gangen. Een paard wat steilgekoot is heeft over het algemeen minder 'veer' in de beweging. Ik zou dus inderdaad ook opletten dat je geen hengst neemt die ook steilgekoot is.
Qua hengsten die een wat gebogen achterbeen hebben, Boris, Garish, John Boy, Pablo, Offspring en Scoop lijkt me ook een mooi achterbeen hebben.
Jammer dat Garish en John Boy zo klein zijn, qua bouw denk ik dat ze heel goed bij Vasthi passen, en ik denk dat ze beiden de gangen kunnen verbeteren. Mij zou het persoonlijk niet tegenhouden, een kleinere hengst (echt een ukkie zul je uit Vasthi niet snel fokken).

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:40

Offspring lijkt me ook mooi op Vasthi....

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 08:51

als je ook naar de show in Houten komt , kan je ff bij die bolle van me kijken als hij in de stal staat, kun je zijn bouw van dichtbij bekijken, of je dat aanstaat.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 10:51

Supertje bedankt voor je uitleg over de steile koten. Vandaar dat ze waarschijnlijk dus souplesse mist in de bewegingen?

Op het moment wil ik zelf ook het liefste een wat zwaarder type veulen fokken. Chacotay is zeker een optie, zijn bouw vind ik erg mooi, maar van hem heb ik eigenlijk nog geen goede indruk van zijn gangen, daar ga ik tijdens de komende show heel goed op letten.

Een wat kleinere hengst vind ik persoonlijk geen probleem hoor, al zet ik er een hengst op van 1.40 dan kom ik gemiddeld nog op een nakomeling van rond de 1.50. John-Boy en Garish vallen dus zeker nog niet af. Persoonlijk ben ik niet echt onder de indruk van Collin. Subliem moet ik maar eens wat beter bekijken. Daar heb ik tijdens het Hippisch Saluut niet echt tijd voor gehad.

Boris vind ik denk ik te luxe (maar die heb ik nog nooit in real gezien...), Scoop staat inmiddels in Denemarken en Pablo heeft al zo ontzettend veel nakomelingen.....

Indezz, Offspring heb ik afgelopen jaar geprobeerd, maar helaas is ze niet drachtig geworden. Misschien omdat ze een veulen aan de voet had, misschien was het gewoon geen goede combi, daarom wil ik dit jaar liever een andere hengst proberen.

De driekleur Seamus Dear vind ik een erg mooie hengst (misschien ook te luxe?). Silas en Raven zijn ook zeker nog kandidaten.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:49

Vasthi schreef:
Indezz, Offspring heb ik afgelopen jaar geprobeerd, maar helaas is ze niet drachtig geworden. Misschien omdat ze een veulen aan de voet had, misschien was het gewoon geen goede combi, daarom wil ik dit jaar liever een andere hengst proberen.

Daar heb je gelijk in

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 12:25

Seamus Diar vind ik niet te luxe...vind ik eigenlijk zelfs een mooie combi...
Tis natuurlijk moeilijk te zeggen als je deze hengsten nog niet in het echt gezien hebt... Glenn King Hill vond ik by the way ook bij je merrie passen. Persoonlijk zou ik niet voor Pablo gaan bij jouw merrie. Raven vind ik op zich erg mooi, maar ook niet in combi met jouw merrie...
pffff moeilijk hoor...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:49

Vasthi schreef:
Supertje bedankt voor je uitleg over de steile koten. Vandaar dat ze waarschijnlijk dus souplesse mist in de bewegingen?

Ja, ook door de combinatie van weinig hoek in het spronggewricht en steile koten. Door de rechte sprong zal ze het achterbeen minder kunnen buigen en dus ook moelijker onder kunnen zetten, en door de steile koot zal ze minder kunnen doorveren in het kootgewricht waardoor de beweging korter wordt.

Garish lijkt me dat goed te kunnen verbeteren, hij heeft een erg gehoekt achterbeen en zo te zien ook een sterk achterbeen. Qua bouw is hij verder ook erg correct. Ik denk dat hij de rug ook zou kunnen verbeteren bij Vasthi.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 22:49

Supertje, wat aan haar rug is dan voor verbetering vatbaar?

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 23:10

Haar rug lijkt me ietsje strak als ik naar de foto's kijk. En dan met name bij de lendenen. En dat kan ook weer mede de beweging bepalen.
Overigens vind ik Vasthi helemaal niet verkeerd gebouwd als ik de foto's zo zie, maar ieder paard heeft punten die beter kunnen.

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 08:56

Voor Vasthi zou ik kiezen voor Pablo of Garish.

Maar het lijkt wel alsof ik deze hengsten voor iedere merrie geschikt vind Is ook een beetje zo, want ze zijn allebei erg compleet vind ik.

Persoonlijk vind ik voor Vasthi dan Pablo een betere combi. Qua type passen die beter bij elkaar. Komt volgens mij echt een knap veulen uit.

YORDY_TIMON

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:00

pablo glen of pitalo van de tinkerhoeve dan vind zelf dan pitalo wel leuk ... anders moet je is op die site kijken ....

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:24

Glenn heeft ze al gehad Yordy, die heeft zelf ook een vrij steil achterbeen dus dan fok je dat juist door.

YORDY_TIMON

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:17

heet die glen ..... hill?? ow hahah wist ik niet zie het nu oke:P

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 13:32

Supertje, Vasthi was net bevallen op de 1e foto, ik plaats even een andere foto zodat je kunt vergelijken. Over een strakke rug heb ik in ieder geval geen opmerkingen gekregen op de keuring.

Esme, Pablo vind ik een mooie hengst, maar hij heeft al zoveel nakomelingen dat ik toch liever een andere hengst kies. Garish is zeker nog een optie. Wel jammer dat er maar zo weinig over zijn nakomelingen bekend is.

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:32

Jemig, Vasthi wat een mooie merrie, ik heb even gevloekt..........
Net wat ik afgelopen zomer heb lopen zoeken voor tweespan !!!!!!!
Maare ik zou toch Seamus in de gaten houden. Ik denk dat het een hele mooie combi is.

Ik hoop dat hij op de hengstenshow komt want ondanks dat het ver rijden wordt hij waarschijnlijk toch de nieuwe echtgenoot van mijn merrie.

Succes !!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 15:16

Sneppie, grappige reactie Het is maar beter dat je haar nu pas ziet, want ze is niet te koop
Lijkt ze veel op jouw merrie trouwens?

Seamus is zeker ook een goede kandidaat. Van de zomer op de keuring kreeg een veulen van hem in de rubriek van mijn veulen een 1e premie, echt een prachtig merrietje was dat.

Ik hoop ook dat hij weer op de show is!

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:15

vasthi; ik vind van wel..........vandaar

dit soort mooie merries zijn gewoonlijk moeilijk te vinden.

Je hebt dan iets in je hoofd en dat vindt je dan niet.

We hebben toen mar gewoon TWEE nieuwe dames erbij gekocht en in iedergeval een mooi span vormen en dn moet die andere maar enkel blijven lopen. tis nie anders ene.....`k ben errug blij met me nieuwe meisies !!!!!!!

Van die bonte wolken kan er niet genoeg hebben, vind ik.

Dus Seamus ! lekkere knul in het voorjaat krijg jij een lekkere dame om naaruit te kijken !!!!!!!! hihihihihi

YORDY_TIMON

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:40

YORDY_TIMON

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:41

Ryon O'Malley.