[TI] Tinkers nooit ziek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

schattebol

Tinkers nooit ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 23:14

Is het waar of is het een fabeltje dat een tinker niet of weinig ziek is? Is hij dan harder?
Ik hoor heel dikwijls van die paarden met veel bloed ( warmbloed) dat die toch eigenlijk wel dikwijls ziek zijn, en de da komt daar over de vloer als een kind aan huis. En ziekenhuis in en ziekenhuis uit.

En over Tinkers heb ik dit eigenlijk nog weinig gehoord. Is dit toeval of waar?

al vast bedankt voor jullie reacties

Knollehollen

Re: Tinkers nooit ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:21

Even afkloppen.... * klop klop klop *

Mijn tinkies zijn inderdaad bijna nooit ziek. Kan me niet herinneren dat er een ziek is geweest de afgelopen jaren. In het jaar 2000 had ik een tinker met droes. Dat is volgens mij de laatste geweest.

tinkersjakie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:23

Kan niet voor alle tinkers spreken maar moet zeggen ik heb mijn tinker nu iets meer dan 3 jaar en heb nooit wat met hem gehad.
Doe wel netjes elke 9 weken bekappen en altijd netjes optijd de wormspuit en inentingen.......maar nee niet ziek niet eens verkouden.
Loopt zomers 24 uur per dag buiten en s'winters s'avonds op stal (bij mijn vorige pensionstalling liep ie ook s'winters 24 uur per dag buiten)
zonder deken.

Zal het ook even afkloppen

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:31

Zie idd tinkers bijna nooit ziek, maar tinkers (net zoals meerdere koudbloeden) zijn hard en laten pijn niet snel zien , dus als ze dan ziekte verschijnselen vertonen is het meestal al erger dan het lijkt ....
Dat is ook niet altijd handig --> ben dus ook een stuk sneller bezorgd als een tinker/ ijslanders e.d. iets laat zien dan bepaalde warmbloedjes

Heb al vaker bij DA gehoord dat warmbloedjes met zelfde aandoening op 3 benen of helemaal niet meer zouden lopen e.d.

vb bij fjordje van kennis (zeer ernstig versleten benen alle 4!!) DA zei dat ander paard met deze aandoening echt niet meer zou lopen , maar fjordje liep dus nog gewoon (zag kleine onregelmatigheid als je héél goed keek) en met oortjes naar voren dus ... onvoorstelbaar ...

Maar ook tinkers met droes, waaraan nog vrijwel niks te merken was
--> andere paarden met zelfde stadia dronken en aten al bijna niet meer en snakten naar adem enzo ...

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:34

Ik heb echt geen verstand van Tinkers, maar ik denk dat ze wel vaker last van mok zullen hebben.

tinkersjakie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:42

Vonnie84 schreef:
Ik heb echt geen verstand van Tinkers, maar ik denk dat ze wel vaker last van mok zullen hebben.

Ja dat klopt dat heeft die van mij wel maar zie dat eigenlijk niet als ziek zijn.
Hij heeft het vooral nu met dit natte weer maar krijg het eigenlijk ook nooit helemaal weg.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 00:31

ik ga voor de fabel, maar ze zijn wel bikkel

gam stond met bijna 40 graden koorts en luchtwegontsteking nog vrolijk te eten hoor. hij zag er alleen wat súterig uit
Afbeelding

zijn maatje ewald, nrps-er, had eens een ontsteking in zijn onderbeen... je hoefde er maar naar te wijzen en hij piepte al. het was dat hij zo zielig was anders had ik echt dubbel gelegen om de expressie van zijn doen en laten. deed ik stiekum ook wel hoor

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 06:25

ik heb mijn kleine jongen nu een jaartje of 5 en is KLOPKLOPKLOP nog nooit ziek geweest.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 09:00

Pellie schreef:
ik ga voor de fabel, maar ze zijn wel bikkel

Grotendeels ga ik hier in mee, maar denk dat ze ook wel iets beter bestand zijn tegen negatieve invloeden. Dus geharder?

Snowdon en de meeste Tinkers die ik ken (uitzonderingen dus daargelaten) zijn inj de afgelopen 5 jaar nooit echt ziek geweest. Een enkeling wellicht een koliekaanval.

Wel heeft Snowdon altijd van die rare dingen, waarvoor de DA langskomt.

Ik hoor ook vrij weinig van Tinkers die langere tijd kreupel zijn. Zoals Pellie al zei, het zijn echte bikkels. Ze tonen ook minder gauw dat ze pijn hebben.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 09:07

De enige keer dat Jessie echt flink beroerd is geweest was na haar sloot avontuur (mevrouw was in de sloot beland en kon er niet meer uit ) en na een antibiotica kuur. Toen heb ik haar tot op het bot verkleumd, nat en rillerig op stal gezet. Ze was er echt beroerd van.

verder snottert ze wel eens wat, maar echt ziek? Nee...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 09:59

Net wat Pellie zegt: fabel maar het zijn ontzettende bikkels.

Fayette heeft een keer of 2 koliek gehad. Altijd weer in combinatie met wat anders ernstig (spierbevangenheid, bloedinfectie door een tekenbeet, etc.). En altijd tijdens het opvoelen werd er gezegd: "Jemig, een warmbloedje had al lang liggen kreperen en rollen van de pijn op de grond" en dat terwijl Fayette er dan alleen wat suffig en zielig bij stond.

Tinkers kunnen wel degelijk ziek worden maar zullen het niet zo snel laten zien als een warmbloedje.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 10:05

eh ik ga voor feit

die van mij is eingelijk nooit echt ziek geweest.
(klop klop)

en ik ken iemand die heeft een hele kudde die ent en wormd ze niet bekapt ze 1 x per jaar en gooit er 1 x in de 1 a 2 jaar een hengst in en ik heb hem ook nog nooit over dierenarts horen praten (volgens mij heeft hij er niet een).
maar die dieren zien er ook kern gezond uit (vreemd genoeg)

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:34

Ben het met Pellie eens. Ze laten het haast niet zien.

Belle is een keer de maag leeggepompt omdat ze koliek achtig was. Jip is op dit moment stront verkouden.

Elamor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:36

ik ga voor het fabeltje want alle pony kunnen denk ik ziek worden... mijn pony is nog nooit ziek geweest...

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:37

Gladys is nooit ziek geweest. Wel een paar keer een beetje last van dr benen gehad.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:01

Ik heb mijn tinker nu 2,5 jaar, en ze is ook *klopklop* nog nooit ziek geweest.

Er staan ongeveer 20 tinkers op de fokkerij waar mijn merrie gestald staat, waarvan er eentje s'zomers erge last heeft van zonnebrand én stofallergie heeft. De oudste tinker had last van hoefbevangheid, loopt daardoor nog een beetje stram. En een paar tinkers hebben een paar jaar geleden droes gehad. De rest van de tinkers hebben eigenlijk ook nooit wat.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:04

NikitaGoGo schreef:
In het jaar 2000 had ik een tinker met droes. Dat is volgens mij de laatste geweest.

En dat was Jordy. Jordy is verder nooit ziek geweest, enige wat ik kan bedenken is dat hij 's winters als hij veel op stal staat weleens een kuchje wil geven als we gaan rijden. Eén kuchje altijd als hij het doet, niet meer. Echt hoesten is het niet, meer een combi proest/kuch.

Hij 2x kreupel geweest waarvan ik weet, 1 keer bij de eigenaar voor mij (tussen mij en NikitaGoGo zitten nog een aantal eigenaren), en 1 keer bij mij. Bij de vorige eigenaar door een klap van een ander paard, en bij mij door een hoefzweer.
Ik dacht toen dat hij zich verstapt had, hij liep iets onregelmatig. Tijdje op de wei laten staan en na een weekje was het over. Toen een tijdje daarna de smid kwam vond hij resten van een flinke hoefzweer
Hij zei dat mening paard geen stap meer had gedaan met zo'n hoefzweer, Jordy liep gewoon door

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:35

Ikheb Tinkerbell vier jaar..;en ja...die is al eens heeeeel erg ziek geweest...

eerste twee weken na aankomst in dit kikkerlandje: schimmelinfecties, snotverkoudheid,...alles wat je maar kan inbeelden

en dan een keer een hitteslag...en dat wil je NOOIT meemaken bij je paardje (

maar verder: nee, nooit kreupel of ziek

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:11

Vasthi is in de bijna 4 jaar dat ik haar heb gelukkig nog nooit ziek geweest.

Ze heeft wel een keer last gehad van een hoefzweer en een keer van een pijnlijke hoef doordat ze in een nagel getrapt was, maar dat was binnen een paar dagen over.

Verder heeft ze de ene keer wat meer last van rasp dan de andere keer.

Met Cesair van nu dik 7 maanden gaat het tot nu toe gelukkig ook goed.

Coco_Calan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:13

Heb die van mij nu bijna 4 jaar en nog nooit ernstig ziek geweest,we een keer koliel gehad en wat snotterig verder gelukkig niets.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:13

Mijn tinker heb ik nu anderhalf jaar, en ook niets ernstigs gehad, behalve een keer een beetje koliek.
Op mijn vorige stalling stond nog een tinker, en die had constant problemen. Hij was zowiezo afgekeurd op de longen, en die arme jongen werd ook nog altijd binnen gezet, dus was snel aan het hijgen, vaak een uur na het rijden stond hij nog met wijde neusgaten op stal. Die is ook al eens verkouden geweest, en nu heeft hij over zijn hele lijf schurft gehad en moest hij helemaal worden geschoren, overal open wonden. Maar dat is echt een uitzondering als ik de rest zo lees

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:49

nou sinds mijn tinker 6 jaar gelede n keer hoefbevangen is geweest is er bijna geen half jaar geweest dat ik aan een stuk heb kunnen rijden, da beest heeft echt altijd wat. dus nooit ziek?mijne is zowat nooit gezond helaas

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:57

Denk ook dat het een fabel is! Denk eerder dat ze meer weerstand OPBOUWEN als dat ze het daadwerkelijk van zichzelf hebben. Tinkers staan vaak het hele jaar door buiten, waardoor ze minder gevoelig worden voor een nachtje vorst..

Echter heb ik zelf ook geen geluk gehad hoor, mijn merrie heeft altijd last van mok. Bij verkeerde voeding krijgt ze daar echt aanvallen van en dan loopt het bloed langs haar benen. Verder heeft ze eigenlijk nooit ergens last van, is nog nooit ziek geweest.

Het ene paard laat inderdaad ook makkelijker zien dat hij ziek is als het andere paard.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:48

Heb 3 hengstveulens lopen, waarvan er 1 zware longontsteking heeft gehad in het najaar.... Gelukkig was ik er optijd bij, maar hij was er echt heel slecht aan toe. 's Morgens niks aan hem te zien en 's avonds stond hij afgezonderd van de anderen verschrikkelijk te halen.... Heb hem toen zelf 4 dagen gespoten met antibiotica en daar is hij enorm van opgeknapt.
Nu loopt hij gewoon buiten met de mogelijkheid om binnen te staan en heeft nergens last meer van gelukkig.... Heb verder nog nooit zieke paarden gehad, dus was wel effe schrikken....

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:57

Ik denk dat dat fabeltje vooral de wereld in is gekomen, omdat Tinkers reacreatiepaarden zijn, over het algemeen genomen dan.
Sportpaarden worden vaak intensiefer getraind, en staan (meestal) vaker op stal dan onze Tinkies.
Ik denk dat buitenpaarden gewoon veel meer weerstand opbouwen dan sportpaarden die onder hun dikke dekens hooguit een uurtje naar buiten gaan.
Ik heb naast 3 Tinkers (+ nog eentje die verkocht is), nog een D-pony gehad.
Geen van alle 5 is ooit ziek geweest, terwijl ik ze toch alweer een aantal jaar heb. Dus ik denk niet dat het rasafhankelijk is, eerder dat het afhankelijk is van de manier van houden