Wij krijgen dit jaar 2 tinkerveulentjes, van Saviera, moet nog 4 1/2 maand en kjelda nog 2 1/2 maand. Heel spannend.
Na super veel boeken en zo te lezen, vraag ik het maar aan jullie. (In alle boeken staat iets anders, om gek van te worden, en al helemaal niet over de tinker)Het zijn 2 Irish cobs, van ong. 1.45
Nouja, het probleem;
We meten iedere week de buik, op het punt waar het veulen ligt, hangt. Nu zijn ze allebij 2.09 meter dik. Is Saviera nou te dik, of Kjelda te dun.
Kjelda
We hebben Kjelda verwaarloosd gekocht. Op haar 2e is ze al gedekt voor het eerst, Bij die andere mensen. dus ze groeide niet meer.. maar, na flinke opknappers bij ons, begon ze toch weer te groeien, en een stuk dikker te worden, ze was helemaal super, en toen hebben we haar naar gulliver o'britain gebracht, geweldige hengst! Tijdens haar drachtigheid is ze toen iets afgevallen en hebben we het bijgevoerd..
ze is af en toe een jojo, beetje afgevallen , weer goed, etc.. maar nooit te dik.. Bij de eerste dekking is onze tinker jaarling(samen gekocht) Zaza geboren.. Kjelda is 5 jaa, en op 28 mei jarig, in 2006 word ze 6
Saviera
Die hebben we eigenlijk te dik gekocht, echt zon blubberkont enzo..
die mensen dachten, een echte irish cob, die hoort dik..
Die hebben we op dieet gezet, tot ze normaal werd.. die is hiervoor nog nooit gedekt, bij ons voor het eerst.. ook door gulliver o'britain Zij heeft gauw de neiging om te dik te worden, word ook niet bijgevoerd.
Saviera is 7 jaar, en is ik dacht, op 17 juli jarig, dus in dit jaar, wordt ze 8
Dus mn vraag, Is kjelda te dun of Saviera te dik, en evt voedings advies?
Saviera, Driemaal daags een plak(je)kuil/hooi en drie maal daags een kwart muesli. normaal blijft ze zo op normaal gewicht.
Kjelda, Driemaaldaags een plak kuil/hooi(een dikke) en driemaal daags een halve muesli zo wordt ze niet te dunner.
Kjelda

Saviera

Kijk ook even op www.vossenburght.nl , voor de paarden(info)

heb haar buik nog steeds niet gemeten maar zal dat vanavond eens proberen doen.
)
)
staan ze bij jou nog op het gras?
wauw!
: ik probeer overigens regelmatig of ze meer zou willen (anders kan je natuurlijk niet weten dat ze het niet opeet) en dan mag ik telkens 's morgens de restanten (die ze dan wel door haar hele stal verstrooid heeft
) gaan uitrapen...