[TI] waarom altijd grote tinkers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

waarom altijd grote tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 12:42

ik vroeg me af waarom tegenwoordig iedereen de tinkers 'hoe groter hoe liever wil'
persoonlijk vind ik dat enorm jammer,want tinkers van origina zijn niet groot,en als iedereen grote tinkers wil en daardoor ook kweekt,gaat op de duur de oorspronkelijke tinker verloren....
en dat zou jammer zijn....
haflingers en fjorden willen ze toch ook niet in 1.6m ofzo terwijl er al hopen tinkers zijn die erboven zitten,en sorry,maar naar mijn idee zijn dat dan geen tinkers meer....eerder shire met wat tinkerbloed ofzo....

Kytha

Re: waarom altijd grote tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:44

Persoonlijk houdt ik ook niet zo van de grote maten.
Maar ik denk dat ze rijtypisch misschien wat fijner zijn dan ukkie's van 1.40. Hoewel ik daar persoonlijk totaal geen problemen mee heb. Ik heb 3 van die ukken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:44

Maar dat is de Vanner en ik denk dat de ics en de grai en scudder (schrijf je dat zo) dat niet hebben, de vanner is ook echt voor de huifkar enzo dus die moeten groot en sterk zijn.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:45

tjsa de grotere tinks zijn gewoon vanners... ik zou er ook wel eentje willen hebben die wat groter was, dan zou mijn lange eejee van 1.91 ook sierlijk op een paard kunnen zitten gam is met zijn 1.52 groot genoeg voor mij.

ik denk niet dat er alleen maar op groot wordt gefokt, en ook in de toekomst niet. die kleinere varianten krijg je er niet zo gemakkelijk uit, als dat al een doel zou zijn.

en 'tegenwoordig iedereen'... groot begrip hoor, waar haal je dat vandaan?

Vasthi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:49

Mijn Tinker is 1.60, wat mij betreft een hele fijne maat. Grotere Tinkers zoals Damian, Baggio, Glen, The Offspring, Drum etc. vind ik mooi in verhouding en echt geen shires.

Ik denk dat de Tinkers in Nederland gewoon groter worden omdat ze stukken beter verzorgd worden. Als je zelf vrij lang bent staat iets groter toch mooier.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 13:02

mss ligt dat hier in belgie nog iets anders,hier wil iedereen graag van die kanjers van 1.6m....een tinker zoals de mijne van 1.45 vinden ze maar niets.....

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:03

Mira is 1.48, da's wel 4 hele centimeters hoger dan Kootje van 1.44. Groot zat voor mij

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:25

Ik vraag me af of ze van origine wel kleiner waren? Ze zijn gefokt om de woonwagen te trekken, dus dan heb je wel een flinke jongen nodig. Ik heb wel de indruk dat er niet echt heel veel grote Tinkers zijn (in Nederland). Ik krijg namelijk altijd dezelfde reactie als mensen Kieran zien; "oh wat is ie groooot! Ik ken alleen maar kleine Tinkers".

Ikzelf ben juist meer van de kleine maat, maar ja, Kieran werd groter en groter en groter en meet nu ongeveer 1.65, als ie inmiddels niet groter is.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:36

Ik vind ze vaak ook te klein....

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:35

Voor mij ligt het er helemaal aan wat voor doel ik heb met mijn tink.
Ik kan heel cru gaan zeggen : het maakt me niet hoe hij eruit ziet want hij is toch wel lief...Maar toch ben ik blij dat mijn man wat groter wordt. (Rond 1.60)
Hij is dan ook wat fijner gebouwt,en daarmee wat practischer voor in het westernrijden(mijn doel met hem).
Maar ook hebben we een klein tinkje,van 1.46m en die doet het ook prima.
Ik denk dat het gewoon persoonlijke voorkeur is of je een groot of klein dier wil.
Zelf denk ik niet dat tinkers per sé klein moeten zijn,
er zijn niet voor niets meerdere types 'geproduceert' door de zigeuners

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 15:03

idd,ze hebben ze "geproduceerd" de verschillende type's,maar de echt 'oertinker' is klein en breed gebouwd,en door te kruisen met bv shire werden ze groter,met bv een ietsje arabier,wat pittiger en slanker,.....
en persoonlijk geloof ik niet dat een tinker van 1.65 100% zuivere tinker is,wat er nog inzit van iets anders is en zal waarschijnlijk meestal een raadsel blijven,maar de 'oertinkers' kunnen onmogelijk 1.65 zijn....ze worden niet voor niets naast fjorden en hafjes in het rijtje geplaatst,en zoek eens een haf of fjord van 1.65m.......en het is duidelijk waarom,probeer een haf met iets anders te kruisen of een fjord en je ziet het zo dat het geen zuivere meer is,kruis een tinker met een shire en praktisch niemand ziet dit,en als je met veel geluk een heel rastypische tink kruist met een gewone pinto van 1.70,dan het je de vlekken en met wat geluk behang naar behoren,en ook daar zie je amper dat het gekruist is....
en ok,in het nederlands stamboek splitsen ze ze op,maar bij het ics kan je evengoed een tink van 1.30 vinden als een van 1.69 bij wijze van spreken.....
iemand die nog een ander ras kan vinden waarbij de hoogte kan verschillen met 40 cm?(zonder dat deze opgedeeld is).....ik kan er me geen enkele andere vinden.....en dat vind ik jammer,want bij een rasstandaard hoort ook een typische hoogte.....

en oorspronkelijk waren tinkers 140-150cm gemiddeld,terwijl nu de hoogte gemiddeld een stuk hoger ligt.....en persoonlijk vind ik dat jammer

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:26

Ik zelf hou ook van een grote tinker. Mits hij goed in verhouding is hoor. Het moet wel een tinker uiterlijk hebben.
Tja, waarom zo groot?
Ik vind ze persoonlijk iig nóg stoerder lijken, omdat ze gewoonweg groter zijn.
Voorderest ben ik zelf een grote dame En ja, dan heeft zo ukkie niet zo veel zin natuurlijk, ik wil niet dat mijn benen onder zn buik uit komen.
Duncan is rond de 1.60 m. Maar toen ik hem kocht was hij 1.55 m. ofzo. Ben blij dat hij zo groot is, perfecte maat

Maar ik heb niets tegen op de kleintjes hoor. Zou er zelf alleen nooit eentje kopen Doe mij maar zo'n grote joekel.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:29

die oer tinker waar je het over hebt vindt zijn oorsprong in de kleinere (pony)rassen van engeland, maar ik denk niet dat je je daar alleen op moet focussen. sinds jaar en dag zijn er nu eenmaal meerdere types en ik denk nogmaals echt niet dat men alleen de grotere maten voor ogen heeft bij het fokken. de kleineren zullen wel blijven

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:31

MelanieS schreef:
Ik vraag me af of ze van origine wel kleiner waren? Ze zijn gefokt om de woonwagen te trekken, dus dan heb je wel een flinke jongen nodig. Ik heb wel de indruk dat er niet echt heel veel grote Tinkers zijn (in Nederland). Ik krijg namelijk altijd dezelfde reactie als mensen Kieran zien; "oh wat is ie groooot! Ik ken alleen maar kleine Tinkers".

Ikzelf ben juist meer van de kleine maat, maar ja, Kieran werd groter en groter en groter en meet nu ongeveer 1.65, als ie inmiddels niet groter is.

Die reactie krijg ik ook vaak met Duncan. Dat hij zo groot is.
Terwijl Duncan nog niet eens zo groot is als Kieran.
Veel mensen kennen alleen kleine tinkers. Als ze dan mijn joekel zien kijken ze altijd vol verbazing.
'Zoo groot en breed, ik had altijd een heel ander beeld van een tinker'

Tjah.

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:32

tengeltje11 schreef:
idd,ze hebben ze "geproduceerd" de verschillende type's,maar de echt 'oertinker' is klein en breed gebouwd,en door te kruisen met bv shire werden ze groter,met bv een ietsje arabier,wat pittiger en slanker,.....
en persoonlijk geloof ik niet dat een tinker van 1.65 100% zuivere tinker is,wat er nog inzit van iets anders is en zal waarschijnlijk meestal een raadsel blijven,maar de 'oertinkers' kunnen onmogelijk 1.65 zijn....ze worden niet voor niets naast fjorden en hafjes in het rijtje geplaatst,en zoek eens een haf of fjord van 1.65m.......en het is duidelijk waarom,probeer een haf met iets anders te kruisen of een fjord en je ziet het zo dat het geen zuivere meer is,kruis een tinker met een shire en praktisch niemand ziet dit,en als je met veel geluk een heel rastypische tink kruist met een gewone pinto van 1.70,dan het je de vlekken en met wat geluk behang naar behoren,en ook daar zie je amper dat het gekruist is....
en ok,in het nederlands stamboek splitsen ze ze op,maar bij het ics kan je evengoed een tink van 1.30 vinden als een van 1.69 bij wijze van spreken.....
iemand die nog een ander ras kan vinden waarbij de hoogte kan verschillen met 40 cm?(zonder dat deze opgedeeld is).....ik kan er me geen enkele andere vinden.....en dat vind ik jammer,want bij een rasstandaard hoort ook een typische hoogte.....

en oorspronkelijk waren tinkers 140-150cm gemiddeld,terwijl nu de hoogte gemiddeld een stuk hoger ligt.....en persoonlijk vind ik dat jammer

Een oertinker? Ik vraag me af hoe ver jouw oertinker terug gaat in de tijd. Tinkers zijn juist kruisingen, met inderdaad, een beetje van allerlei rassen er in. En dat is altijd zo geweest. Mijn Tink is gefokt uit 2 andere Tinkers en dus zou het een zuivere Tinker moeten zijn, maar wat is een zuivere Tinker? Ik vind het alsnog vuilnisbakkies.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:27

Vasthi schreef:
Ik denk dat de Tinkers in Nederland gewoon groter worden omdat ze stukken beter verzorgd worden.

Dit vind ik een heel mooie gedachte!
In hoeverre het werkelijk opgaat ?
Geen idee, maar een mooie gedachte is het zeker!

MelanieS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:50

Vasthi schreef:
Ik denk dat de Tinkers in Nederland gewoon groter worden omdat ze stukken beter verzorgd worden

Zo ben ik van mening dat mijn vriend, die in Ierland is geboren, maar vanaf zijn 7e in Nederland woont, zo lang (1.96) is geworden door het Nederlandse eten en misschien hormonen in het vlees! De gemiddelde Ier is vrij klein en hij is opvallend lang!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:56

Christah schreef:

Veel mensen kennen alleen kleine tinkers. Als ze dan mijn joekel zien kijken ze altijd vol verbazing.

Tjah.

Niet helemaal mee eens, ik krig juist vaak te horen 'jeetje, wat een kleintje'
Op de keuring was ik degene met de kleinste merrie hoor, van 1.40.
Toen hebben er heel wat bewonderend staan kijken.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:04

Mazzel-meid schreef:
Christah schreef:

Tjah.

Niet helemaal mee eens, ik krig juist vaak te horen 'jeetje, wat een kleintje'
Op de keuring was ik degene met de kleinste merrie hoor, van 1.40.
Toen hebben er heel wat bewonderend staan kijken.

Klopt ook ik hoor dat vaak, jee wat een kleintje ze zijn normaal toch veel groter. Lonan is nu 1,43 dus ook echt een kleintje.

Ik vind bijden erg mooi, De kleintjes mite ze goed gebouwd en in verhouding zijn, en dat geld ook voor de groten,
opmerkingen van die groten zijn niet raszuiver, je kan helemaal nog niet spreken van raszuiver aangezien tinker een echte mengelmoes met vanalles is, vandaar ook het verschil in hoogte en type, maar dat hoort gewoon zo bij de tinkers,

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:16

Ik ga helemaal mee met Dobbel. een tinker is géén zuiver ras, maar vanalles wat. Bij die kleintjes zit er waarschijnlijk iets van Fell oid doorheen, en bij die groten weer iets van Shire of Clydesdale.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:24

Mijn Tinker is ook "groot" Hij is 1.62. In de rasstandaard staat ook dat ze max. 1.70 en min. 1.30 geloof ik. Tenminste, dat heb ik altijd gehoord. Dus alles daartussen is mogelijk. Er is volgens mij geen maat bekend wat een oorspronkelijke tinker moet zijn. Ze zijn ja altijd gekruisd. Een tinker is ontstaan uit kruisingen. Je kunt dan niet verwachten dat ze allemaal ongeveer dezelfde stokmaat hebben.
Kleine tinkers vind ik ook mooi, ze moeten wel fors gebouwd zijn dan, maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik vind mijn tinker wel degelijk op een tinker lijken, zonder dat ik het idee heb dat er ander bloed door zit.
Afbeelding
Toch wel op en top tinker hoor!

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:57

Coco_Calan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:20

Ik heb zelf ook een tinker van ong 1.60m.
Persoonlijk vind ik de grotere tinkers mooier.

mooie foto

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:43

ik denk bij 'ander bloed' en dergelijke dat je jaaaaaaaaaren en jaaaaaaaaaren terug moet gaan kijken. bijv. bij spetter zie je niet terug welk specifiek groter ras er doorheen zit.

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:03

tengeltje11:
Ik vindt überhaubt de stelling
'grote tinker is alleen een gevlekt paard met behang'
Erg ongepast.
Hiermee trap je veel mensen op de tenen omdat JIJ vind dat grote tinkers niet mooi zijn.Zonde.

Bovendien zijn meerdere van mening dat het bonte in een tinker vroeger gefokt is met het ras Clydesdale,een groot ras.

Ook ben ik van mening dat een oertinker niet bestaat.Elke tinker is een kruising,dus ook jou zogenaamde oertinker.
Een tinker van 1.65 is geen tinker 100%??
Dan vindt ik een haflinger van minder dan 500 kilo ook geen haflinger,want haflingers zijn dik (Bij wijze van hé mensen )
Kunnen we nog even doorgaan.

Ohja,als ik toch bezig ben,struikel ik hier ook over:
ze worden niet voor niets naast fjorden en hafjes in het rijtje geplaatst
Vooral leken plaatsen de tinkers hieronder,waarom?
Het zijn koudbloeds,meerendeels goed voor een ontspannen buitenritje.(In leken-taal ,niet boos worden tinkermensen )

Met andere woorden,een zinloze discussie die me ietwat iriteert,sorry.