[TI] Drachtige Tinker vraag.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quinzy

Drachtige Tinker vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 21:58

Ik was aan't twijfelen kraamstal of hier maar ik vind het toch echt iets dat alleen bij Tinkers (koudbloeden) zo is.
Je leest in alle boeken over drachtige merries om ze de laatste 2 maand merriebrok te geven omdat daar heel veel eiwitten inzitten en dat hebben ze dan nodig.
Maar hoe zit het met onze eiwitarme Tinkers? Moeten we die dan ook plots gaan "volproppen" met eiwitten? Dat kan ik me moeilijk voorstellen. Nu Sweety even over de 6 maanden zit begin ik hier toch over na te denken. Ze zit goed in't vlees (beetje te goed zelf gaan we aan werken) dus ik denk niet dat ik iets ga veranderen met de voeding. Maar hoe zit het hier dus met de mensen die al vaker tinkerveulens gehad hebben? Voeren jullie extra merriebrokken met veel eiwitten?

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:05

Ik voer voor de bevalling geen merrievoer met extra eiwitten, wel krijgt ze in de laatste maanden iets meer dan anders en anders verdeeld (dus iets meer smorgens en iets minder savonds verdeeld) en ze krijgt nu beetje mineralen en vitamientjes bij. Zolang je paardje er goed uit ziet, vitaal is,...zou ik niet anders gaan voederen...
Bij haar vorige veulen heeft ze ook geen merrievoer gekregen na de bevalling, bij Baileys merkte ik wel dat dat nodig was (en hoe!). Nu staat ze weer blinkend en vol in haar vel.

hetlarixbos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:29

Mijn da heeft me aangeraden om Pavo supply te gaan voeren op het moment dat ze 8 maanden drachtig is. Dus deze week ga ik er mee beginnen. Gewoon merrie brok zou voor Magic niet zo geschikt zijn omdat ze bijna 3 is dus nog niet werk en al best stevig is. Je kunt van Pavo volgens mij een folder krijgen waar wat meer instaat en vast ook van de andere merken. Ook kun je als ik het goed heb een voer advies van Pavo en/of Havens vragen voor je eigen paard. Meer info kun je vinden op de site van hun.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 08:34

Ik heb gewoon mijn dosis tinkerbrok verhoogd, mijn merrie is ook extreem gevoelig voor eiwitten en kon ze dan ook echt niet hebben! Alles is super gegaan en er is een beer van een veulen uitgekomen!

KimL86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 09:51

ginger heeft tot nu toe 2 veulens gehad en die heeft ook geen merriebrok gehad, ze heeft alleen wat meer voer gehad en dat ging tot nu toe goed. Ze heeft 2 gezonde veulens ter wereld gebracht, alleen na de bevalling valt ze altijd te veel af hoeveel we ook voeren. Maar ik weet niet of dit komt omdat ze geen merriebrok krijgt.

Quinzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 10:38

Tot nu toe word mijn gedacht alleen bevestigd. Erg leuk om zo jullie ervaringen te kunnen lezen er vergelijken.
Ik wil dus ook geen merriebrok voeren. Maar dan ge je eens een kijkje nemen op een site met reclame over voer en dan lees je van een drachtige merrie moet dit, en dat, en dat is heel belangrijk ed..
En dan ga je twijfelen. Maar tot nu toe ben ik dus ook niet overtuigd is het geven van merriebrok. Sweety krijgt kruidenmengeling, brood veel groetjes (waar ongetwijfeld vitaminen in zitten) en natuurlijk hooi.

Knollehollen

Re: Drachtige Tinker vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:58

Zelf ben ik wel een voorstander van het geven van merriebrok bij een drachtige merrie. Ik heb 2 veulens gehad en Nikita deed het met merriebrok super, viel niet af en bleef zelf mooi op peil.

Ik begin dan met 8,5 maand merriebrok te geven en blijf merriebrok geven tot het veulen is afgespeend. Het veulen trekt de merrie anders echt helemaal leeg en zo blijft de merrie ook goed in conditie.

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:35

Ik heb ook de laatste maanden merriebrok gegeven.
Er zitten toch stoffen in die ze nodig hebben, maar dat kan ook los bijgevoerd worden.
Wel gaf ik in het begin maar een halve kilo en op het eind maar 2 kilo per dag.

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:43

Bij de vorige dracht heb ik Keeva ook merriebrok gegeven, ze kreeg er geen ergere mok van dan ze al had. Bij het vorige veulen heeft ze erg te lijden gehad van de "zoogperiode", op het laatst moest het veulen er echt af omdat Keeva enorm inviel. Ben daarom wel blij met dit topic, 'ns kijken of ik nog wat tips op kan doen. Ik zal ze straks in ieder geval meer gaan bijvoeren, dat heeft ze toch duidelijk nodig.

Quinzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 11:18

Ik moet zeggen dat ik wel benieuwd ben voor de zoogperiode hoe dat gaat gaan bij Sweety. Maar nu heeft ze echt nergens problemen mee. In tegen deel ze is te dik :p maar dat is vooral door het niet rijden door het slechte weer. Ik ga denk ik de laatste 2 maanden mijn veearts bellen eens kijken wat hij zegt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 12:02

Ik heb mijn merrie gekocht 2,5 maand voor het veulen geboren is, 2 maanden tevoor ben ik Pavo merriebrok gaan voeren, toen vond ik het veel met 2 kilo merriebrok (+ maisvlokken en olie en basisbrok, ik gaf een mengsel omdat ze haar krachtvoer zo moeilijk vond om te eten) per dag, maar achteraf heb ik spijt dat ik niet meer gevoerd heb, veulen kwam eruit en ik had een vrij dunne merrie. Ik heb haar ook de hele periode van zogen het gegeven, na afspenen het in veel mindere mate om het ‘op’ te voeren naast de Pavo Conditon X en eea om haar dikker te krijgen. Ze had het ook echt nodig, ze stak alle energie in de melk en hield weinig voor zichzelf over.

Ik zou het nogal stom vinden om je merrie geen merriebrok te geven omdat het een Tinker is, en ‘dus’ niet tegen eiwitten kan. Het is een feit dat je idd wat moet opletten maar dat geldt in principe voor elk paard, en juist tijdens de dracht en het zogen heeft je merrie meer eiwitten nodig voor het veulen tijdens de dracht en daarna meer energie voor de melkproductie en om zichzelf om krachten te houden.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 12:28

Maya schreef:

Ik zou het nogal stom vinden om je merrie geen merriebrok te geven omdat het een Tinker is, en ‘dus’ niet tegen eiwitten kan. Het is een feit dat je idd wat moet opletten maar dat geldt in principe voor elk paard, en juist tijdens de dracht en het zogen heeft je merrie meer eiwitten nodig voor het veulen tijdens de dracht en daarna meer energie voor de melkproductie en om zichzelf om krachten te houden.

Jemig, ben je vandaag bezig om iedereen tegen het hoofd te stoten ofzo?

Mijn merrie MAG niet teveel eiwitten, en nee dat is niet voor de lol zo. Natuurlijk heb ik overlegd met de da en ook met de bonte parels, beiden zeiden dat het niet verstandig was om merriebrok te gaan voeren. Een paard wat er gevoelig voor is kan behoorlijk ziek worden van een grote dosis merriebrok. Daarnaast is het een brok die vervaardigd is voor warmbloed paarden die drachtig zijn en die een hele andere voedingsbehoefte nodig hebben dan onze koudbloeden. Die kun je niet met elkaar vergelijken!

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 13:27

Maya schreef:

Hmmz. Elk paard is natuurlijk anders... En voornl veel Tinkers (en vergelijkbare koudbloeden) reageren vrij heftig op een 'hogere dosis' eiwitten. Nu heb ik totaal geen verstand van merriebrok, wat er inzit en waarom het gegeven moet worden, ook geen verstand van drachtige merries... Maar ik neem aan dat de merriebrok niet de enige mogelijkheid is om een merrie goed de dracht en zoogperiode door te krijgen.

Een gedachte die nu mij doorkruist is dat koudbloeden die doorgaans minder eiwitten benutten, maar wel binnen krijgen.. waarschijnlijk bij dracht en zoog voldoende eiwitten reeds met het gebruikelijke voer 'over' hebben? Waarschijnlijk wel een grotere portie ivm het verbruik van alle stoffen in het algemeen.

Anyway > Ik vind het dus niet zo stom, als je (ivm de eiwittenkestie) een andere manier zoekt voor de besproken periode van je Tinker (de koudbloed waar het hier op dit subfora nu eenmaal overgaat).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 13:38

Irish_lady, uitzonderingen houd je altijd, en dat geldt ook voor andere rassen. En dat probeer ik duidelijk te maken. Er zijn inderdaad een aantal Tinkers die gevoelig zijn voor eiwitten, maar dat betekent nog niet dat álle Tinkermerries slecht tegen merriebrok kunnen vanwege de eiwitten Ook is het een feit dat je voor de dracht gewoon veel krachtigere brok nodig hebt. Dat heeft de merrie nodig voor het veulen, voor de productie van melk en om zich op conditie te houden. Is een vaststaand feit.

Ik krijg gewoon wat van het feit dat mensen denken in de trant van : Ooh ik heb een koudbloed paard, dus bijv. een Tinker, die kunnen niet tegen eiwitten dus ik geef mijn hoogdrachtige paard maar geen merriebrok maar gewoon de normale weinige hoeveelheid basisbrok. Terwijl dat paard die merriebrok wel nódig heeft… Zo denken veel mensen ipv gewoon te kijken naar wat er nodig is… Ze kopen een sober paard, en omdat een aantal van die dieren gevoeliger zijn voor eiwitten zijn gelijk alle dieren van dat ras dat… Snap je mijn punt?

Snowdon, als je paard daar niet goed tegen kan, en als de DA je afraadt om merriebrok tijdens de dracht te voeren. Dan heb je met je DA te bespreken wat je je merrie dan beter wel kan voeren… Maar daar ging het hier niet om, het ging erom of drachtige Tinkers het ook goed blijven kunnen doen op de hoeveelheid normale brok ipv de speciale merriebrok voor de dracht… En imo kan dat niet.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 13:49

Maya schreef:
Snowdon, als je paard daar niet goed tegen kan, en als de DA je afraadt om merriebrok tijdens de dracht te voeren. Dan heb je met je DA te bespreken wat je je merrie dan beter wel kan voeren… Maar daar ging het hier niet om, het ging erom of drachtige Tinkers het ook goed blijven kunnen doen op de hoeveelheid normale brok ipv de speciale merriebrok voor de dracht… En imo kan dat niet.

Zo te lezen opende Quinzy dit topic voor advies omtrent de voeding voor haar Tinkermerrie tijdens haar dracht. Er staat nergens dat ze persé op de huidige hoeveelheid voeding blijft. Er staat wel dat ze dit misschien wel wilt doen, maar er zo haar twijfels bij heeft.

In hoeverre verschilt merriebrok eigenlijk nog meer van basisbrok? Wat zijn de daadwerkelijke verschillen? Mischien kan men van daaruit wel bepalen of het rantsoen op een andere manier aangepast kan worden.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 13:59

Citaat:
Ik krijg gewoon wat van het feit dat mensen denken in de trant van : Ooh ik heb een koudbloed paard, dus bijv. een Tinker, die kunnen niet tegen eiwitten dus ik geef mijn hoogdrachtige paard maar geen merriebrok maar gewoon de normale weinige hoeveelheid basisbrok. Terwijl dat paard die merriebrok wel nódig heeft… Zo denken veel mensen ipv gewoon te kijken naar wat er nodig is… Ze kopen een sober paard, en omdat een aantal van die dieren gevoeliger zijn voor eiwitten zijn gelijk alle dieren van dat ras dat… Snap je mijn punt?

Ik ben het ook niet eens met je maya.
Als je weet dat je paard een horgere kans heeft om ziek te worden van veel eiwitten vind ik de laatste maanden van de dracht niet echt de geschikte periode om dat even te gaan testen.
En het is vanzelfsprekend dat je gaat "kijken" naar wat je paard nodig heeft. Weet je er zijn ook tijden geweest dat merriebrok gewoon niet bestond en toen kwamen er ook gezonde veulens ter wereld. Ik verwijt niemand dat ze merriebrok geven aan hun paarden daarvoor is het ontworpen. Maar net zoals Irish lady zegt "het is ontworpen voor warmbloeden niet voor koudbloeden"
Ik ben zeker van plan sweety meer te voeren naarmate de dracht vorderd. Dat is toch normaal ik kan me eigenlijk niet eens voorstellen dat je dacht dat ik ze niet meer zou geven naarmate de dracht vorderd Maar mij gaat het er dus om geef ik meer kruidenmengeling of geef ik merriebrok(wat ik niet zo een goed idee vind).
Op het moment is ze zelf te dik en moet ik van de da minder hooi geven. Ik dacht dus bv dat zoveel hooi als ze op kan geen kwaad kon maar Sweety eet dan dus echt een baal op per dag en werd er veel te dik van
Maar om geen merriebrok te geven "stom" vinden vind ik echt wat overdreven van je.

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:05

Maya schreef:

Ik begrijp je punt helemaal Maya, ik was namelijk precies hetzelfde met Keeva's eerste dracht. Zij was onze eerste (kennismaking met de) tinker, en was al ver in haar dracht toen ze bij ons kwam. We hadden geen enkele ervaring met drachtige merries. Ook ik redeneerde : maar sober blijven voeren, anders krijgt ze problemen met de eiwitten. Ik heb haar wél merriebrok gegeven, maar achteraf gewoon té weinig. Ze viel behoorlijk in, en het duurde echt lang voordat ze weer helemaal in conditie was. Dat ga ik nu dus zeker anders doen, moet alleen nog even kijken HOE precies. Volg daarom dit topic met interesse.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:26

snowdon schreef:
In hoeverre verschilt merriebrok eigenlijk nog meer van basisbrok? Wat zijn de daadwerkelijke verschillen? Mischien kan men van daaruit wel bepalen of het rantsoen op een andere manier aangepast kan worden.

Ik zal vanavond even een lijstje maken van merriebrok vs basisbrok (Pavo). Met korte toelichting :

Quinzy, dat merriebrok voor warmbloeden ontworpen is ben ik niet met je eens, het is ontworpen voor drachtige merries, ongeacht welk ras. Maar anders ligt hier misschien mooi een kans voor de producenten van de Tinkerbrok, merriebrok voor koudbloeden te produceren, dan ben ik benieuwd naar hoe zij dat anders gaan doen dan de andere merriebrok-merken

Een paard wat te dik is moet je trouwens niet minderen in ruwvoer maar in krachtvoer Ruwvoer blijft de basis van elk paardendieet, je zou wel van ruwvoersoort kunnen wisselen om af te vallen naast opvoeren van de training

Keevagirl, dat bedoel ik dus idd, dank je voor je post Zelf heb ik ook die ervaring, wel merriebrok gevoerd, niet teveel wegens krachtigheid, en schijnbaar toch te weinig...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:27

ter aanvulling, merriebrok is niet alleen voor de merrie maar al die extra bouwstoffen worden doorgegeven aan het groeiende veulen. dus ook de hogere eitwitwaarde gaat deels naar het veulen

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:12

Ook hier werd in de laatste maanden vd dracht alleen wat meer brok gegeven om aan de behoefte te voldoen, maar we zagen aan de 2 merries dat dat toch niet helemaal voldoende was dus toen is ook merriebrok bijgevoerd. ca 1,5 kilo per dag naast véél voordroog ... (niet dragend kregen ze 1/2 kg basis en in laatste maanden dracht eerst 1 kilo en later 1,5 kilo basis met veel voordroog, maar dat was niet voldoende )

Waarschijnlijk te laat begonnen, want merries vielen in (ene nog meer dan andere) dus dosis opgevoerd en veulen vrij snel ook gaan bijvoeren met die brok. Was merrie/ veulen brok dus kon voor beide dat was handig.

Maar moet erbij zeggen dat er ook weinig gras ter beschikking stond en dat kan veel schelen.

Weet bv bij ijslanders die vanaf de lente 24/7 op vrij vette bergwei komen en dan alleen 1/2 vitamine/mineralen koek per dag bijkrijgen en zeer mooi op gewicht blijven
Maar daar worden de veulens ook zo gepland dat er aan t eind van de dracht en tot afspenen veel gras ter beschikking is. --> Veulenpiek ca mei/juni

Maar ijslanders die vooral op zand staan en slecht paar uurtjes op wei kunnen of vroeg uitgeteld waren, kregen dubbele dosis brok dan normaal (hier ook geen speciale brok, maar gewoon meer)

Je weet wat je paard nodig heeft en als je dan weet wat een groeiend veulen in buik en na geboorte nodig heeft kun je daarop je voeding afstemmen --> wat pel zegt

Wat is het trouwens voor kruidenmengsel een muesli achtig iets of ?!

en merriebrok is trouwens heel afhankelijk per merk (zoals ook de basis en sport vaak best veel kunnen verschillen)
Zo weet ik dat victoria, havens en subli wat voorzichtiger zijn met eiwitten dan sommige andere merken.
Ook heb je merrie/veulen brok of echte merriebrok.

Maar daarvoor moet je gewoon etiketten vergelijken

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:25

Vasthi heeft tijdens de dracht geen merriebrok gekregen en is prima op gewicht gebleven, wel heb ik haar rantsoen Tinkerbrok vanaf de 7e maand verhoogd van 1 kg per dag naar 1,5 kg per dag en direct na de bevalling een week naar 3 kg per dag omdat ze zo druk was met achter die kleine aanhupsen. Tijdens het spenen kreeg ze ook gewoon 1,5 kilo en ook toen is ze helemaal niet ingevallen. Mijn veulen is eind mei geboren en de merrie heeft natuurlijk ook goed voedzaam gras kunnen eten.

Ik heb dit na overleg met DA en hengstenhouder gedaan. Bij de hengstenhouder bleef men ook gewoon Tinkerbrok voeren. Ook altijd goed blijven kijken naar je paard, op het oog voeren is het beste, want er is geen merrie gelijk.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:37

Maya schreef:
Een paard wat te dik is moet je trouwens niet minderen in ruwvoer maar in krachtvoer Ruwvoer blijft de basis van elk paardendieet, je zou wel van ruwvoersoort kunnen wisselen om af te vallen naast opvoeren van de training

Niet helemaal correct...
Als je paard echt extreem veel hooi of iets dergelijks eet (zoals sweety dacht een baal per dag?) kan die daar behoorlijk van verdikken. (Ik ken menig haflinger die zn stalstro opvrat en daarvan hoefbevangen is geworden...) Dus als je paard dan drachtig is en zijn krachtvoer nodig heeft (op voorwaarde dat je daar ook niet té veel van geeft natuurlijk) kan je idd ruwvoer gaan terugschroeven om haar wat te laten vermageren.
In principe mag je ruwvoer ten overvloede geven, maar er zijn wel paarden (zoals ook mensen ) die daarin dan geen maat kennen als het niet beperkt wordt en daardoor gaan verdikken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:44

Ik had het over normale rantsoenen he, een hele baal hooi is voor het gros van de pony's idd veel te veel, is 25 kilo per dag! Mijn pony's krijgen nu 8-9 kg per paard, en dat is veel, maar niet onbeperkt.

Wat ik wou zeggen, het heeft geen zin om je paard wel 2 kg brok per dag te voeren naast 10 kg hooi, en dan vervolgens op dieet zetten met 2 kg brok en 5 kg hooi, dan ben je niet slim bezig. Beter is dan minder krachtvoer, en eventueel ook wat minder hooi.

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:06

Ik voer Nuala altijd merriebrok, al vanaf de 6e of 7e maand. Eerst gewoon net zoveel als haar normale brok (1kg per dag) en de laatste anderhalve maand wordt dat anderhalve kg per dag. Als het veulen geboren is verhoog ik het naar 2 tot 3 kg met nog een schep muesli erbij.

Ik heb echt het gevoel dat de veulens het nodig hebben voor sterke botten en gewrichten. Als je merrie er ziek van wordt is het een ander verhaal.

Als ik Nuala dit niet voer dan valt ze ontzettend zwaar af tijdens de dracht en na de bevalling en heeft ze op zeker bloedarmoede.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:11

mijn merrie is dat wel geen tinker.. maar krijgt nu 3 kilo merrie brok. en 1 kilo muesli per dag. ze moet nog 3 maandjes voor het veulen komt.

Maar moet ik haar straks NOG meer voer gaan geven als ze speend??

geen ervaring heb ik er mee eigelijk