[TI] Het gevecht van de hoefsmid tegen de sokken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

Het gevecht van de hoefsmid tegen de sokken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 19:15

Dit is denk ik alom bekend in de tinkerwereld

nu heb ik het geluk dat mijn hoefsmid erg tuk is op tinkers en de sokken eigenlijk geen probleem vindt, maar wel een lastige bijkomstigheid
Ik heb echter al van mensen en andere hoefsmeden gehoord dat de hoefsmid in een vlaag van woede de sokken er gewoon heeft afgeknipt!!!

Hoe doen jullie het, de frustratie van de hoefsmid inperken???

Tot vorige keer deed ik het met rustbandages, gaat erg goed, maar is wel een heel gedoe en m'n vader was ze er vorige keer vergeten afhalen zodat m'n paard de hele dag met rustbandages aan op de wei is rondgehold...

Laatst heb ik eens nylonkousen uitgeprobeerd. Had nog ergens een nieuw stelletje liggen (ik draag ze nooit... ) en daar heb ik dan het broek-gedeelte en de teentippen afgeknipt.
Nadeel was dat ze haast niet over tinkerbells megahoeven pasten maar verder ging het wel vlotjes en netjes.
Nadeel was ook: 1x gebruikt = kapot en nylonkousen zijn wel erg duur om elke keer opnieuw extra te gaan kopen voor vers beslag

Heeft er iemand anders nog trucjes? Of tips?

DianneM

Re: Het gevecht van de hoefsmid tegen de sokken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 20:01

Jaaa, mijn hoefsmit heeft een leuke! Zo'n dikke haarelastiek, die blijft op de hoefsteun zitten, zodat die niet vergeten kan worden. Voet op de steun, elastiek omhoog om de sok en klaar

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 20:18

Das ook wel het proberen waard
En die dikke elastieken heb ik op overschot want m'n haar is voor de helft ingekort dus zelf heb ik ze niet meer nodig
Ga ik zeker eens proberen

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 20:57

De mijne heeft nog nooit geklaagd, maar die doet ook andere tinkers en shires. Ik zal het eens aan em vragen, hij komt vrijdag weer.

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 22:00

Bij onze vorige hoefsmid moesten we bij 4 tinkers,alle vier de benen bandageren.
Klap de sok omhoog,bandageer in en violá...
Wel een heel gedoe!
Onze nieuwe hoefsmid doet er niet moeilijk over (hij heeft zelf ook een sokkenbeest )

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 22:23

Mijn bekapper heb ik nog nooit horen klagen maar die is ook wel koudbloeden gewend

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 22:31

Hihihi dat probleem ga ik nog krijgen, ik moet nog op zoek naar een goede hoefsmid... Weet iemand een goede bij mij in de regio

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 22:34

Pantykousjes bij de wibra of zeeman of action! Teentjes er uit knippen en over de sok heen. Past precies, ook over grote platvoeten Wel na elke keer weg gooien, dan zijn ze stuk. Mijn hoefsmid is er heel blij mee als ik het doe.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 22:35

Tja...... als je in je profiel zou zetten waar je ergens in de buurt zit......

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 22:39

aan de zeeman of wibra had ik nog niet gedacht : goed idee!

Bandageren doe ik dus ook maar is idd wel wat werk vergeleken met een elastiekje of nylonkous

bij bekappen hoef ik er ook niks aan te doen, maar bij warm beslag dus wel, anders moet ie teveel opletten dat hij de sokken (en zijn handen niet schroeit...

Wat ik trouwens zo ontzettend mooi vind: hoe mooi de sokjes vallen over pas gedane voetjes *zwijmel* daar zou ik echt de hele dag naar kunnen kijken (ben ik nu gek??? )

Schafstall

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 22:41

Biancaa schreef:
Hihihi dat probleem ga ik nog krijgen, ik moet nog op zoek naar een goede hoefsmid... Weet iemand een goede bij mij in de regio

Zelfde opmerking als FjordKootje en.....

(even offtopic), ook voor een veulen is het belangrijk dat zij regelmatig bekapt wordt. De stand van haar benen is bepalend voor later. Ik weet niet of ze al een keer bekapt is, maar dan zou ik er zeker haast van gaan maken! Gewoon een tip hoor!
Tis wel een schatje hoor jullie veulentje (heb even in 't profiel gekeken)

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 22:48

Biancaa schreef:

Had even over je reactie heen gelezen

Het idd nodig dat ook veulentjes regelmatig bekapt worden zodat hun hoef- en beenstand meteen goed is en blijft!
Maar natuurlijk heb je nu nog geen last van extreem volle en overhangende sokken

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 23:00

Hihihi ja dat weet ik, maar toen ik haar net kocht, was ze pas "bekapt". Ze gaat nu dus binnenkort weer. en jaaaaa dat een veulen ook moet weet ik Daarom heb ik dus een hoefsmid nodig

En ze heeft aardig overhangende sokken hoor, ze groeit heeeeeeeeeel hard

en dank je wel Boya, ik ben ook heel trots op haar ik was ook al op zoek dus naar een hoefsmid. Ze is wel al een keer geweest waar ze vandaan kwam. Dat schijnt goed gegaan te zijn (is dat goed Nederlands )

Ik woon in Zoetermeer en Angel staat in Hazerswoude-dorp. Dus regio Alphen aan de Rijn (zuid-holland) Ik had het in mijn profiel gezet, maar blijkbaar is het er weer uit. Ik ga het weer erbij zetten

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 23:08

Toen ik nog in 't westen woonde had ik Ric Segers (die heeft ook een web-site) en die doet ook shires dus heeft ervaring met koudbloeden. Volgens mij rijdt ie door 't hele land heen. Is een van de weinige hoefsmeden die altijd keurig op tijd komt.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 23:35

Hmm,Peter en Carmen hebben niks tegen sokken.
Ze gaan gewoon langs die gordijnen heen.

hetlarixbos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 00:02

Mijn vaste hoefsmit klaagt er nooit over. Zelf niet als ze heel vies zijn. En die van mij hebben mega sokken. Toen Magic in pension stond om beleerd te worden kwam daar een andere hoefsmit en die beslaat warm en toen zaten de sokken flink in de weg. Hij heeft ze toen vast geplakt met tape wou prima en ging er ook goed weer af doordat die sokken toch zo vies waren.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 00:05

Mijne heeft er geen last van, bekapt ruim 20 tinkers geloof ik dus heeft wel vaker met dat bijltje gehakt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 00:11

ik heb de smeden die ik heb gehad (en heb) er ook nog nooit over gehoord. maar ik vind die panty's en elastiekjes wel leuke uitvindingen

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 00:12

De mijne (inmiddels ex-hoefsmid ) heeft een keer heel de voorkant van m'n tink haar sokken eraf gehaald (wat over de hoef valt aan de voorkant), omdat dat, volgens hem, zo hoorde op de keuring

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 14:50

Wat een ... *%£+//% !!!

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 17:55

Die van mij klaagt nooit over de sokken. Maar wel over het feit dat die heks van mij steeds met haar volle gewicht op hem gaat hangen, steunen en soms gaat liggen En voet lostrekken zo heel plots vind ze ook geweldig
Arme Raf want als hij nu terug komt zal Sweety nog veel zwaarder zijn door het veulen

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 18:19

Daar is Tinkerbell ook een kei in als ze het beu wordt of als het haar te lang duurt gaat ze ook 'hangen'

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:59

Mijn stalgenootje deed ze voor haar vorige smid altijd inbandageren, omdat hij toch wel liet doorschemeren dat t soms lastig was.

De smid die we nu hebben vind het geweldig dat ze zo makkelijk zijn en ook niet zo heel groot en over de sokken hoor je hem niet, zal hij dan wel op de koop toe nemen

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 01:29

Ik heb mijn smid nog nooit horen klagen over Jordy zijn sokken, maar Jordy wordt alleen bekapt. Mijn vorige smid klaagde er wel over toen Jordy nog ijzers had, met warm beslaan verschroeiden de sokken. Ik deed er dan gewoon een elastiek omheen.

Jordy is trouwens helemaal gek van de hoefsmid, deze smid in het bijzonder, maar iedere smid vind hij wel leuk.
Deze smid haalt hem ook gewoon alvast uit stal als hij eens wat eerder is (mijn smid is nog nooit te laat geweest, weleens te vroeg ), of zelfs uit de wei. Jordy is superbraaf bij de smid, hij hangt nooit, trekt zijn voeten niet terug en laat ze zelfs heel braaf op de steun staan, ook als de smid wegloopt om iets te pakken.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 05:58

Mijn smid heeft er geen probleem mee, ze plaagt me welleens dat ze ze eraf gaat schroeien