[TI] wat zouden jullie doen (dek)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

wat zouden jullie doen (dek)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 11:11

ok lang verhaal maar heb echt advies nodig:

nou had ik eigenlijk dit jaar besloten om mijn tinker zonder dek dag en nacht buiten te laten staan en alleen bij heel bar weer binnen te halen. op de wei staat een schuilstal.

Maar nu is het zo:

ten eerste is de wei al heel erg nat, maar das nog niet zon heel groot probleem. Wel heeft hij sinds vorige week een hoefzweer. Veearts erbij gehaald, uitgesneden, hoefzak erom en pijnstillers. Maar omdat hij zoveel pijn had, ging ie steeds liggen en raakte onderkoeld terwijl hij toch een dikke vacht heeft. Dus toch maar een dek geleend en op stal gezet, waar hij nu al een paar dagen staat. Hij lijkt het niet eens erg te vinden op stal, terwijl dat de andere jaren wel leek.

Nou de vraag:

zouden jullie m toch een dek opgooien? ik wil namelijk niet dat ie t te koud krijgt en dat rillen heb ik m nog nooit zien doen, maar hij was echt onderkoeld. Maar het probleem is: de deken moet echt goed waterdicht zijn, hij moet er dag en nacht mee buiten kunnen staan zonder dat ie doorlekt, want omdat ik veel nar school moet heb ik geen tijd om steeds te komen controleren. dus indien jullie mij aanraden toch een dek op te leggen, welk dek is dan echt goed waterdicht?

eventueel als het dagen aan een stuk regent gaat ie op stal

Pellie

Re: wat zouden jullie doen (dek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 12:10

de bucas dekens volgens mij, maar dan moet je even flink door de beurs.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 12:21

Je springt in vanwege de hoefzweer, prima. Als die weer over is, zal hij niet zo extreem vaak gaat liggen, denk ik en dan zou ik em gewoon het land weer in zetten. Vindt hij regen te vervelend dan kan hij zelf beslissen om in de schuilstal te gaan staan.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:30

Als je hem langere tijd met een dek op op stal moet laten staan, zou ik hem daarna niet weer zonder deken buiten zetten.

Ik heb vorig jaar een deken gekocht voor een hele gunstige prijs, en die blijkt echt super waterdicht te zijn. Ik heb een HH Upper Class deken, deze:
Afbeelding
Hij sluit aan de voorkant goed aan, waardoor het niet in regent, en aan de achterkant heeft hij een hele brede lange staartflap, zodat het daar ook droog blijft.

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 17:19

De Bucas dekens zijn fijne stevige regendekens, ook Harry Horse heeft idd goede dekens, deze zijn wat vriendelijker geprijst.

Mijn keuze is deze keer op een Bucas gevallen, ze staat met jonge paarden in het land en die kan wel een stootje hebben.

Voor als het kouder word heb ik ook nog een (gevoerde) S & K deken, ook erg fijne dekens....

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 17:45

ik zat te denken aan een HH platinum, met 150 gr vulling. We hebben net geconstateerd dat rover een losse hoefwand heeft dus morgen komt gelijk de veearts. aangezien rijden voorlopig niet zal gaan denk ik toch echt dat ik er een dek opgooi

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 17:54

ik heb ook een harry gehad maar die had een waardeloze pasvorm voor gam. vooral in de hals had hij grote gapende gaten, waar het zo in kon regenen. en een te lange ruglengte ook nog.

ik weet niet of je tink wat normale afmetingen heeft?

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:08

ik heb zelf verschillende merken regendekens omdat mijn paarden dag en nacht winter en zomer buiten staan en geen schuilmogelijkheden hebben. ik heb 3 dekens voor ieder paard. 0grams, 150 grams en 300 grams. daarbij heb ik ook nog "nooddekens" die gebruikt worden mochten ze het nodig hebben. (in een plas gaan rollen ofzo)
ik heb de beste ervaring met hh. dat zijn dekens die goed aansluiten, goed blijven liggen en droog blijven. in jouw geval zou ik gaan voor een 150 grams deken. dat is voor dit weer genoeg. ik moet er wel bij zeggen dat als je er nu mee begint je hem niet meer zonder kan zetten als hij straks beter is omdat de kans dan groot is dat tie een koudje vat. de vacht word namelijk korter door de deken en zal niet zo'n hele dikke wintervacht krijgen.
wat ik zelf doe is 2de hands dekens zoeken. die zijn vaak nog prima om te gebruiken en als je straks de deken niet meer hoeft/wilt gebruiken kan je het voor dezelfde prijs verkopen. ik doe dit nu ook omdat mijn jonge paardje nog in de groei is en de deken maar 1 seizoen gebruikt kan worden.
een global deken raad ik je niet aan. ik heb er 1 voor mijn haf maar vind hem niet goed aansluiten, maar blijft wel netjes recht liggen.
heb ook een s&k deken wat ik ook wel een goede deken vind.
en ik heb een 0 grams regendeken van zadelmarkt die fungeerd als nooddeken en ben daar absoluut niet tevreden over. zij hebben nog 300 grams dekens die wel een stuk beter zijn (me vriendin heeft er 2 ) zijn goed ademend maar blijven niet goed liggen en de sluitingen zijn snel kapot.
mijn advies zou zijn hh. welke soort moet je zelf weten. ik vind ze allemaal even goed.
succes ermee

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 18:11

hmm beoordeel zelf maar , dikke kont en dikke nek, brede borst, maar normaal past maat 195 netjes:

Afbeelding

Afbeelding

foto's zijn van vorige winter, meneer is nu wel wat afgevallen met name bij zn buik

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:12

is die deken dan niet te groot geweest pellie? als de deken te lang is kan ik me voorstellen dat tie dan ook te breed is dus gaten krijgt.
ik heb bij me jonge paardje die de lengte nodig heeft en niet de breedte een extra gaatje gemaakt (voorsluiting) zodat de deken goed aansluit en zit nu keurig. dit paardje is nog giga in de groei en heeft nog geen gespierde borst (ze is 2,5 jaar) zoals de "werkpaarden" dat hebben

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:18

sow die is lekker grof gebouwd. gaaf joh! als maat 195 past moet je die maat nu ook hebben. als je erom gaat in de winkel zou ik er wel bij vragen of je hem mag ruilen mocht het niet passen. dit heb ik ook gedaan en bij ons mag het mits je er ff een zweetdeken onder doet zodat de nieuwe deken niet vuil wordt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:19

nee hij had hem voor de halslengte wel weer nodig, anders zat dat te krap op de borst... daarna ben ik ook maar opgehouden met dekens

idd een stevige jongen!! ga je de deken hier ook ff showen als je eentje hebt gekocht?

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 18:22

natuurlijk zal ik dan plaatjes maken van mijn sukeltje. vind m echt zielig. zijn we net bijna van de hoefzweer af, zit zijn hoefwand los, maar dat zal wel een lang en vervelend verhaal voor m worden ben ik bang. denk dat een dekentje wel lekker is, want hij zal voorlopig niet goed in zn vel zitten

heb de verschillende sites al bekeken maar wil denk ik toch een HH. opmarktplaats bieden ze HH platinum nieuw voor 55 euro aan, is een actie ofzo. mensen komen betrouwbaar over dus denk dat ik dat wel ga doen

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:32

als je zeker wilt weten of de maat goed is moet je hem ff nameten (de ene deken is de andere niet) ff met een rolmaat vanaf het midden van zijn borst buitenom tot aan de achterkant van zijn billen meten. dat is dan je maat. anders heb je kans als de deken niet past dat het een heen en weer gestuur word.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:35

ik hoop voor je dat ie past! vergeet dan ook niet de halslengte te vragen, hier zit ook veel verschil in.

wyona, mijn ervaring is dat het haar niet korter wordt als je er nu nog een deken op legt, en dat de vacht ook niet dunner wordt.
ik heb ook wel eens een tijdelijke deken op gehad maar dat heeft nooit problemen opgeleverd.

paardeharen hebben een goed werkend systeem waardoor het beter isoleert en als het kouder wordt trekt het bloed zich zelfs wat terug uit de opperlagen van de huid. hierdoor houden ze hun warmte beter in zich, voor de organen e.d.
mensen denken vaak ook dat koude oren betekent dat het paard het koud heeft maar dat is dus niet zo.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:45

ik weet niet of je de deken nog hebt pellie want je kan het nog wel verhelpen zodat je geen gaten meer hebt. dan moet je op de plek waar de buiten naad (rand) loopt ff een omslagje maken en dicht naaien. een extra naadje aan allebei de kanten dan is je probleem ook opgelost. dit heb ik ook moeten doen bij 2 dekens vorig jaar. bij de global waar ik het net over had. die extra naadjes zijn er nu uit omdat ze breder op d'r borst is geworden. en bij de deken van mijn jonge paardje omdat ze toen egt nog een veulen bouw had.

en wat betrefd de vacht. ik gebruik al 4 jaar dekens iedere winter en mijn ervaring is toch echt dat de vacht dunner blijft dan wanneer je er geen deken op zou doen. misschien als je het maar tijdelijk doet dat je er geen last van hebt omdat je er niet gelijk mee bent begonnen en de vacht al aangemaakt is, maar na langere tijd een deken gebruiken word de vacht wel wat korter door het afschuren van de haren door de deken. ik zie dan ook duidelijk het verschil van haar hals waar geen deken zit en de vacht waar wel de deken zit. ze hebben dan nog een behoorlijke vacht maar niet zo dik als de hals.

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 12:45

heb toch zojuist een dek besteld, kan altijd nog zien wat ik er eme doe, maar aangezien hij voorlopig op stal moet blijven staan (ivm infecties die hij in de modder zou kunnen krijgen aan zijn losse hoefwand) en ik een geleende deken heb, is het toch wel handig als ik mijn eigen deken heb over n paar dagen. Het is de HH platinum met 150 gr vulling geworden

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:21

Ja ik heb een perfecte deken. (Zou er wel eentje omdoen trouwens)

Ik heb er eentje van Rambo, type Excel. Dit is een superliggende, waterdichte deken speciaal gemaakt "for the chunkier horse"

Ideaal dus voor de wat bredere tinkers waarbij een korte deken knelt en een niet knellende deken te lang is.

Ik heb 'm besteld via Divoza, zij importeren 'm via Amerika voor je.
Kosten... € 260,- maar dit ding is niet kapot te krijgen. Kleur is trouwens zwart.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:26

esme, heb je er ook een plaatje van? kan me indenken dat je er bij nuala ook last van had idd

wyona nee ik heb hem toen aan de stalhoudster gegeven. gam kan prima zonder deken. als hij heeft gezweet krijgt ie een wollen deken op om het zweet sneller uit zijn vacht te voeren maar verder niks.
maar dat er verschil in zit tussen lang of even kort een deken op doen, dat klopt idd.

lonnie, op wat voor bodembedekking zet je hem nu, ivm infectiegevaar? en als hij binnen komt te staan, doe je hem dan nog steeds een dek op?

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 13:35

hij staat nu op stro, iets anders is er helaas niet maar ik maak de stal 2 keer per dag schoon om het maar zo goed mogelijk schoon te houden. op stal is wel op stal, maar aangezien het een buitenstal is en ongeisoleerd scheelt het alleen een beetje wind. op het moment staat hij met en geleende canvasdeken van een vriendin op, die laat ik maar zitten ook ivm het vies worden van rover. Zodra mijn eigen deken er is leg ik die op. Te warm zal hij het niet krijgen en hij staat nu al ruim een week met een canvasdek (de eerste dagen met een fleecedeken eronder) op stal, dus het lijkt me toch beter als ik de deken blijvend oplaat

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:41

ah ja, als het wat tocht is een deken wel lekker idd.

een paardje op de vorige stal moest van de kliniek ook op stro staan nadat hij was geholpen aan een hoefzweer.

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 13:46

ow nou das goed om te horen.kan me trouwens voorstellen dat zaagsel lekkerin de opengesneden geddeltes gaa zitten. Alleen de hoefzweer is het grootste probleem niet meer, maar nu de losse hoefwand. Omdat de wei zo nat is is het niet echt tof als daar modder oid bijkomt. De DA adviseerde ons om een week te wachten met de smid, erg raar want normaal moet ie volgens mij meteen het losse deel van de wand weghalen, maar ik ga er maar vanuit dat de DA weet waar hij t over heeft

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:59

heb je niet gevraagd waarom hij dat vond? je kan je smid altijd bellen toch? misschien vind hij wel anders en je smid hoort de hoef-expert te zijn

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 15:39

Deken is wel erg handig hoor. Zeker ook met rijden enzo.

Ik heb Duncan vorig jaar voor het eerst een dek opgedaan. Omdat hij zo stond te rillen. Hij had het gewoon heel erg koud.
Maar tis wel een ramp hoor... een tinker en een deken.
Ik heb een hoop dekens op hem gehad... maar dooor zijn stevige nek konden ze steeds niet dicht aan de voorkant.
Nu heb ik er 1, en die zit redelijk. Het sluit overal netjes aan... hij is wat kort, en zn billetjes steken er ondertussen uit. (Vorig jaar nog niet... )

Maar hij staat lekker warm onder de deken... kan hij mooi lekker buiten blijven staan.

Pietnhoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 15:43

hihi...idd moeilijk om een goede deken voor een tinker te vinden.
Mijn tink van 1.55 heeft nu 215 van deken. Hij ligt vrij ver naar voren, omdat ie anders niet dicht past hijs lekker breed namelijk.
Maar hij past en ik wil niet meer zonder deken