[TI] Mijn tinkerlief als soort geesteszieke afgeschilderd....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flicka

Mijn tinkerlief als soort geesteszieke afgeschilderd....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 23:13

Mijn Sox is het meest sociale paard op aarde geloof ik. Ook in de wei met andere paarden. Ze is nooit haantje de voorste, heeft geen voernijd, geen merriegedrag en laat zich heel veel welgevallen. Teveel eigenlijk (vind ik dan). Een stalgenote met een ponyruin die erbij staat en wat hittepetitterig is (deels Arabier) noemde haar in het bijzijn van de stalbazin "debielig" of zoiets. Alleen omdat ze zo makkelijk te hanteren is? Ik ben er niet op ingegaan omdat we nogal kleinschalig zijn en er wel meer opmerkingen van haar laatdunkend zijn. Ik kan goed met haar opschieten maar opmerkingen t.o.v. mijn paard (die vooral plaatsvinden in het bijzijn van stalbazin) vallen steeds minder goed bij me. Ik heb gewoon een relaxed paard dat geen vervelend gedrag vertoont in de wei noch op stal.
Ik moet ook even vermelden dat zij niet allen op haar pony het bos in durft en dat Sox wel goed genoeg is om haar over haar drempelvrees te helpen. Maar helaas heb ik weinig tijd daarvoor...
Hebben jullie dat ook wel met jullie tinkers, dat mensen er wat typisch tegenaan kijken?

DianneM

Re: Mijn tinkerlief als soort geesteszieke afgeschilderd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:24

Ja hoor, maar dat zal je altijd wel een beetje houden.. Jouw merrie is dan heel sociaal, de mijne is dat niet, ze mept alle effengekleurde paarden als ze te dicht in de buurt komen. En Bon is ook nog eens supereigenwijs en als haar iets niet zint, gaat ze rennen. Dit leidt tot ergernis van bakgenoten, want ze kijkt dan nergens naar en loopt alles en iedereen ondersteboven.

Maar goed, bij jou vind ik het onterecht dat dat meisje er een hoop poeha om maakt dat jouw paard de liefste is van stal.. Erg hè, jaloezie?

Groetjes Dianne

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:26

ERG herkenbaar ja...

Kan zo ontelbaar veel voorbeelden opnoemen van diverse personen in de afgelopen jaren... eerst wat neerbuigend oordelen, maar vervolgens misbruik maken van...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:27

nee ja alleen dat gam van die ontsnappingskunstjes uithaalde.... maar ze waren wel wijs met hem op stal.

jammer dat je zulke mensen tegen komt, trek het je niet teveel aan, laat ze maar l*llen mary!

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 23:44

Thanks voor de support en de herkenning. Ik baal af en toe wel wat dat mijn paardje als een sul wordt gezien terwijl ze dat niet is. Moet een paard dan voernijd hebben en gillen als een merrie met navenant gedrag?
Leon heeft gelijk, neerbuigend doen maar wel misbruiken van. Ik pas ervoor! Ik heb nu een bijrijdster die Z gereden heeft en al na 2 ritten helemaal gek is van Sox. Niet vanwege haar (verborgen) talenten, gnif gnif, maar vanwege haar geweldige karakter. Ik ben ook vastbesloten haar niet meer te laten beledigen maar dit zal vanzelf wel oplossen als de kwpn'ers erbij komen over 2 weken. Krijgen we meteen een andere rangorde in de wei. Die ruin heeft trouwens weinig te zeggen, Sox d'r grote vriendin is de haflinger van de stalbazin, die claimt haar volledig (is nog geen 3 jaar!) en beschermt haar ook tegen de ruin. Levert idiote taferelen op als ik Sox uit de wei haal. Haflinger gaat dreigen en bokken tegen ruin en Sox en ik staan er zowat middenin......

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 06:22

wat heerlijk z'on superpaardje he, heb er ook zo een, hij is zo relaxt en betrouwbaar, mijn vriendin noemt hem altijd stoffel, omdat hij zo relaxt en een sul is, ze vind hem saai omdat hij geen idiote dingen uithaalt, maar ook hij is wel geschikt om voor haar gekke ruin te lopen om hem op sleeptouw te nemen en te laten zien dat niets eng is, ze zegt wel steeds vaker, geef mij toch ook maar z'on stoffel

gister een paar jongen die riepen, lelijke dikke vette stinker met platvoeten
heb ze maar ff toegeroepen dat ze wel voor mijn auto komen als ik ze tegenkom, oeps mag niet he, maar vind het niet tof dat ze hem zo beledigen.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 07:32

Ach, ik trek me er weinig van aan. Gelukkig (in dit geval dan), sta ik nergens op stal, en komen zulke opmerkingen echt zelden voor.
Maar Shakyra is ook een echte sul. Ze staat samen met een shetlander, en als ik er niet bij blijf, geeft ze gerust al haar eten af aan die kleine Ik vind dat alleen maar een fijne eigenschap, dat ze niet zo dominant is.
Mijn andere Tinkermerrie daarentegen is dus wél haantje de voorste. Als er eten in de buurt is, dan hoeft er niemand in de buurt te komen (kwa paarden dan), en zij is degene die alle aandacht wil, en wat haar betreft ook krijgt.
Dat hoort ook gewoon typisch bij haar, en het maakt mij totaal niet uit wat anderen over mijn paarden te oordelen hebben. Zolang ik er blij mee ben, zie ik geen probleem

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 09:48

dit verhaal komt zeer bekend voor

nu sil de laatste tijd alleen nog zijn horens mist (om voor buffel door te gaan) heeft hij ook heel veel bij namen gekregen :

dikke grijze buffel
stinker
circus knol (hij gaat zitten als je hem op zijn kont kriebeld)
koe
tank op poten
turk (hij loopt lekker vrij en blij onder de modder in het land met enorme klitten in zijn manen)
enz enz

maar ik moet helaas bekennen dat ik het niet zo heel erg vind.
wand het blijft toch mijn beesie en ookal ziet hij er nu uit als een tank op poten ik vind het mooi en met zijn gedrag en uiterlijk heeft hij ook al heel wat harten gewonnen.
ook van mensen die alleen maar arabieren mooi vinden puur met zijn karakter en uiterlijk lekker ruig en natuurlijk.
dus wat ik er van denk? laat ik het zo zeggen ik heb hard voor hem gewerkt, ik heb hem uit als die andere soorten gekozen, ik heb hem uit al die veulentjes gekozen, ik heb hem zelf gekocht en ik ben er enorm trots op .
en dat neemd niemand mij af

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:23

Dit had ik ook.

Ik heb Magic naar een man gedaan die paarden voor de wagen beleerd. Ze ging tergelijk met Witje een gelderse merrie van mijn schoonmoeder. Die man was helemaal in de WPN paarden en tinkers waren eigenlijk maar niets en zeker de bonte niet. Nou baalde hij wel even flink naar een maand wat Magic liep super gehoorzaam voor de wagen en ook met flink wat pit en gedult precies waar hij van houd en die gelderse merrie die hij overgens zelf heeft gefokt was naar 3 maanden noch niet klaar en zal nu waarschijnlijk ook wel nooit meer klaar komen voor de kar.
Dus Magic heeft hem en zijn WPN vrienden een mooi lesje geleerd.

Edit: En dit komt eingelijk wel veel vaker voor inderdaad soms ook mensen die bij mij komen rijden hebben zoiets van een tinker dat rijd toch niet. Tot dat ze erop zitten dan zijn ze er niet meer van af te slaan en hoor je opmerkingen van; goh je kunt er gewoon op rijden en wat rijden ze lekker.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:43

Jordy is ook regelmatig uitgemaakt voor gestoorde, maar juist niet omdat hij zo relaxt is....
Jordy is heel erg braaf en vreselijk lief voor mensen die hij kent. Maar vreemden (mensen die niet regelmatig met hem omgaan) zijn doodeng. Daarbij is hij nogal onhandelbaar, omdat hij constant probeert te vluchten, hij gaat telkens aan de haal en sleurt mensen gewoon mee. Dat is puur paniek, maar helaas wordt dat nogal eens anders begrepen.... Waardoor hij op zijn donder krijgt en nog banger is.
Bij mensen die hij kent is het het braafste paard wat je je kunt voorstellen. De keren dat ik hem heb moeten corrigeren omdat hij ongehoorzaam was zijn in 3 jaar tijd op 1 hand te tellen. En dat zijn dan dingen als niet direct omgaan als ik dat zeg o.i.d. Dat ik hem een tik heb gegeven is misschien 2x voorgekomen.
Qua gedrag onder het zadel vonden in het begin een hoop mensen dat hij alleen levensgevaarlijk was en dat dat nooit goed zou komen, slager was een betere oplossing. Maar dat was ook weer alleen maar paniek, hij rende in blinde paniek overal doorheen.
Inmiddels is hij ook onder het zadel heel erg braaf, en heeft al meerdere mensen van rij-angst af geholpen.
Met Jordy is het zo dat de mensen die hem leren en willen leren kennen weg van hem zijn qua karakter. Helaas zijn er ook een hoop mensen die hem alleen als onhandelbare rotknol zien.
De bijrijdster van een stalgenootje (bijrijdster is Amanda, ook een bokker), kon in het begin helemaal niets met hem, en Jordy kon ook helemaal in paniek raken als zij zijn box binnenliep (zoals ook bij anderen), en iets met hem doen ging bijna niet. Inmiddels kent hij haar goed, en is helemaal weg van haar, zodra ze binnenkomt wil hij gelijk aandacht. Ze kan nu ook alles met hem doen.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:05

Vervelend dat je dat nu weer moet treffen Ook wij hebben t wel eens aan de hand gehad. Ik irriteer me er dan ook mateloos aan. Ik hou t maar op jaloezie

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:04

Vervelend voor je dat ze hun verkapte jaloezie op deze manier uiten.
Zelf ben ik altijd degene die Novia voor autistiform paard uitmaakt.
Want ik heb het vage idee dat ze dat ook een beetje is.
Maar dat maakt haar zeker niet minder natuurlijk.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:38

Gelukkig hebben wij dat niet op stal. We staan met allemaal tinkers Maar soms krijg je idd wel eens rare reacties. Maar laatst ook erg leuke. Mensen kwamen bij een tinker kijken die te koop stond. De hele familie heeft toen op Spetter gereden en allemaal waren ze erg gecharmeerd van zijn geweldig rustige karakter. Ze waren ook verbaast dat hij zo soepel liep. Gelijk dus nieuwe tinkerfans er bij! haha

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:17

Tja ook hier klinkt het bekend in de oren.
Vorig jaar heeft Sweety even op een pension stal gestaan omdat Candy daar werd ingereden. Nu had die vrouw dus allemaal ArabierXAppalooza rondlopen en speciaal gefokt op uithouding voor endurace pittige beestjes dus. Tja daar zit vuur achter. Nu is deze vrouw heel lief en echt heel tof ik kan heel goed met haar opschieten. Maar ook zei vroeg me vorig jaar of ik er wel helemaal zeker van was of Sweety niet ergens een steekje los had omdat ze zo braaf was. Voorbeelden die ze me gaf
Als ik eten in de voerbak doe is het net of ze dat niet ziet want ze vliegt er niet meteen op af. Pas als ik zeg sweety je eten en op de bak tikt gaat ze eten Tja ze heeft "soms" manieren he zeker op visite :p
Zo waren er allemaal kleine dingetjes. Maar beledigend vind ik het niet ben er zelf fier op
Nu is sweety meestal heel braaf. Maar met rijden kan ze toch soms echt lelijk uit de hoek komen met ervandoor gaan en als ze echt iets niet wil gaat ze steigeren. Dus zo gedwee is ze dus niet altijd.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:25

Ìk sta niet op een stal maar ik kom er vaak. Daar staan nog meer tinkers dus de meesten zijn gek op tinkers.
Toen ik Tosca net had, zei een pensionklant dat een tinker geen echt paard is. Niet tegen mij, maar tegen anderen. Lekker laf.
En een instructrice vind onze tankjes maar eng. Ze zal er nooit eens op gaan om te voelen hoe ze lopen.
Mij zal het een zorg zijn. Als iemand wat zegt, heb ik mijn woordje klaar.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:52

Toen ik nog in 't westen woonde riepen ze altijd dat 't een luie koe met een ramsneus was . Nou toevallig is die ramsneus een eind weggetrokken, is ie toch nog steeds mijn kanjer en is ie inmiddels niet meer zo lui (als veulen en jaarling was 't echt een slome, niet vooruit te branden).
Ik moet zeggen dat de mensen hier wel enthousiast zijn. Vragen vaak wat het voor ras is en dat ze zo mooi zijn met zoveel sokken.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:21

De mijne is wel eens een koe met een identiteitsprobleem genoemd en daarna moesten ze erg hard lachen. Op dat moment was ik behoorlijk woest. Later bedacht ik me dat het toevallig wel lekker MIJN koetje is netzoals Sox lekker JOUW debieltje is. Laat lekker gaan en geniet van je kanjer.

Zondag was ik met hem aan het wandelen en toen riep een kleinkindje heel enthousiast: Kijk mam, een KOE!!!!! *o/* Dat vind ik dan wel weer schattig, en we moesten er samen met de ouders hard om lachen. Alhoewel zij zich een beetje schaamden om de uitlating van hun dochtertje

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:34

Ik kom heel verdeelde meningen tegen
als je in een optocht loopt ofzo, trek je lekker het meeste aandacht en dan al die graaiende kinderhandjes die dat superdroompaard met sokken willen aaien (waar tinkerbell HELEMAAL niet gelukkig mee is, ze is bang van kleine ukkies Zaaaalig gewoon
Soms krijg je echter ook reacties van: kijk eens die rijdt op een boerenpaard. Dan heb ik me al meermaals omgedraaid en tegen die mensen gezegd dat ze er beter eens hun bril bijhalen want dat het toch wel erg met hun paardenkennis of zicht gesteld is als ze een tinker niet van een boerenknol kunnen onderscheiden (niets tegen boerenpaardjes overigens: heerlijke beestjes!!! )

Dan heb je ook de paarden"kenners" die vol lof zijn over het tinkerkarakter,...maar bang zijn om erop te kruipen
of als je zegt dat je merrie na een week nog geen zijgangen enzo kan (logisch ) dan zeggen ze: maar het is toch een tinkers, dat hoeft dan toch niet...

Of mensen die denken dat tinkers altijd struikelen, niet meekunnen in galop,... die daag ik dan altijd uit om Tinkerbell eens te proberen als die aanzet in galop dan heb je ze de eerste meters niet en haar tempo is ook niet minnetjes (ze houdt onze volbloed makkelijk bij, niet op langere afstand natuurlijk) waardoor ze dan meestal lijkbleek afstappen en zeggen dat ze mijn stinker onderschat hadden (als zo'n tank eens onder jou gas geeft en je bent die massieve kracht die daarbij komt kijken niet gewend...)

Soms zou ik het allemaal eens willen bewijzen...dan droom ik ervan Tinkerbell op springwedstrijden uit te brengen (en springen kan ze) en Angel zou het best goed doen, mits opleiding, in de dressuur...
Maar gezien ik gewoon van mezelf geen wedstrijdruiter ben, ga ik mezelf daar niet mee plagen!

Ik kan echter niet klagen over extreem beledigende opmerkingen ofzo (zoals tinkermuts,...) Holala! Denk dat ze dan zouden wensen dat ze stom waren

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:49

gewoon ene oor en andere uit....

Kan mij niet schelen wat ze zeggen...ik ben trots op mijn sukkeltje en hou zielsveel van die lekkere brave lomperik!

Ze zijn vast gewoon jaloers Mary, dat ze zo braaf en rustig is...stiekem wil ze vast zelf ook dat haar paard zo zou zijn tegenover haar en in het algemeen, aangezien die het niet is...tja nou dan maar lelijk doen tegen mensen die wel iets hebben wij jij niet hebt...pure kift! hihiihih

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 00:10

Het is niet zo dat ik ervan in de put zit maar het doet wel een beetje pijn. Vooral omdat het zo'n lief en trouw paard is. (En ik ook reuzetrots op haar ben).
Maar ik ben blijkbaar niet de enige met dit soort ervaringen als ik de verhalen hier zo lees

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:55

Ik ben er ondertussen ook al enigzins aan gewend, heb het nu ook bij Lucas, een trekpaard dat ik bijrijd. In de bak valt er altijd wel minstens één keer commentaar over dat 'HIJ' er weer aankomt met die grote lomperd... of een overdreven verstijfd gezicht van zogenaamde schrik, alsof ik dwars door hun heen zou rijden.... Of dat Snow weer zo vies is, of dat het gestamp (galop) de andere pony's bangmaakt...

Van de week was ik Lucas aan het longeren, dat is hij nog aan het leren en toen hij zich in galop om wilde draaien, maakte dat nogal wat lawaai en ik schreeuwde er nog bovenuit om zijn aandacht te hebben. Werd ook niet echt gewaardeerd

Buiten in de buitenwijk krijg ik bij zowel Snowdon als Lucas vaak wel leuke reacties, Snowdon is dan vaak nog geliefder, Lucas imponerend.
Poosje terug nog een paar leuke reacties op Snowdon:
*Komt een klein groepje fietsers ons (Snow, Lucas, paint, appaloosa en anglo-arab) tegemoet en opeens schreeuwt vaders tegen zn kinderen: "Die daar is mooi zeg!" en wijst naar Snowdon *

*We rijden met omng hetzelfde clubje door de wijk, Snowdon als gewoonlijk voorop. Vrouw met kinderwagen stata op de stoep en kijkt naar Snowdon, loopt door en draait zich opeens om roept met opengevallen mond: "AH! Die heeft blauwe ogen! Wat mooi..." Vervolgens wij allemaal in een deuk van het lachen om de manier waarop dat ging...*

Of afgelopen voorjaar, toen reed ik enkele Tinkers in Chaam en met buitenrijden kwamen er ook 2 keer wel leuke reacties, eenmaal een fotograaf van een fietsroute. Nu staan we dus als het goed is een een toeristenboekje van die omgeving voor de fietsroutes. Hij vond het zo'n leuk gezicht, die bonte paardjes zo langs het bos. En een keer twee wandelaars die hun ogen uitkijken en toen we hen voorbij stapten ons nog nariepen: "Ow wat leuk, het zijn net mannequins!" Wij een verbaasd gezicht en hoorden toen nog erachteraan: "Met die kontjes en zwiepende staarten"

Zo zie je maar weer, er zijn ook altijd wel leuke reacties om je heen!

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:05

Tinkermuts schreef:
wat heerlijk z'on superpaardje he, heb er ook zo een, hij is zo relaxt en betrouwbaar, mijn vriendin noemt hem altijd stoffel, omdat hij zo relaxt en een sul is, ze vind hem saai omdat hij geen idiote dingen uithaalt, maar ook hij is wel geschikt om voor haar gekke ruin te lopen om hem op sleeptouw te nemen en te laten zien dat niets eng is, ze zegt wel steeds vaker, geef mij toch ook maar z'on stoffel

gister een paar jongen die riepen, lelijke dikke vette stinker met platvoeten
heb ze maar ff toegeroepen dat ze wel voor mijn auto komen als ik ze tegenkom, oeps mag niet he, maar vind het niet tof dat ze hem zo beledigen.

Bijna iedereen die ik tegenkom als ik rijd vinden Toots helemaal de bom, gaan helemaal los over haar kleur en haar sokken, ze is echt extreem geliefd bij het publiek. Van de zomer kreeg ze wel een keer "boern-paard" naar haar hoofd van wat passerende jochies. Ik geloof wel dat buiten de paardenwereld er meer liefhebbers van tinkers zijn dan er in ofzo.

Even off-topic Oooohh ik kan niet wachten tot Toots haar Chakotay veulentje uitpoept! ^_^

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:12

Laatst riepen er een paar 65+ er dames over Koot "kijk, die heeft schoenen", waarop ik antwoordde "en ik heb ik ook nog 1 met sokken"

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:15

Hahaha fjordkootje, geweldig! Hoe reageerden ze op jouw reactie dan?

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:18

"Ohhhhhhhhhhhh waar is die dan?" en ik weer "die ziet u vast de volgende keer wel, 't is een mooie bonte"