[TI] Stalondeugden Tinkers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sinada

Stalondeugden Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 18:31

Graag zou ik willen weten of er tinkers zijn met stalgebreken .
Ik bedoel dan kribbebijten , luchtzuigen , weven, rondjes lopen, zelfbeschadiging etc.etc.

Deze gebreken komen eerder voor bij hoger in het bloed staande dieren. Maar ik ben erg nieuwsgierig hoe dat is met onze tinkers .

Gr. Miranda

www.tinkerhoeve.nl

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:36

Mijn tinkers hebben geen van beide stalgebreken. Ook bij andere tinkers heb ik er nog niet van gehoord (waarmee ik niet wil aangeven dat het niet kan bestaan).
De mijne gedragen zich iig voorbeeldig op stal. Ze komen elke avond binnen en gaan 's ochtends weer naar buiten. Angel kan ook (tijdelijk) niet buiten kijken, Tinkerbell wel. Maar ook als ze eens wat langer op stal moeten blijven, gaan ze niet kregelig doen. ik zorg er dan wezl voor dat ze wat voordroog krijgen, zodat ze wel wat te doen hebben.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:38

die van ons zijn heel rustig en braaf op stal. Geen voederniijd, niets. er staat een luchtzuiger naast en dat is ook nog eens een vals kreng maar daar trekken ze zich niets van aan. het enige foutje is dat ze wel eens met de staart wat schuren en Jody heeft zo met haar volle gewicht er een tussenwand van de stal uitgedrukt...

Roooosj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:41

Mijn tinker Willy stampt dikwijls tegen de muren van zen stal. Voor de rest niks. Men jongere Tinker Charlie ontsnapt wel regelmatig :s
Vraag me niet hoe hij het doet. Maar soms laat hij dan zich zelf op de weide (hij gaat nooit van het terrein)

jacky2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:07

Macho heeft ook geen echte stalgebreken,alleen op stal is hij vrij agressief met zijn eten,niemand mag dan in de buurt komen.(gelukkig kunnen ze ook haast niet bijelkaar komen op stal )

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:26

lonan en biggels hebben ook geen stal gebreken zijn beiden rustig en braaf op stal

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:34

bij de mijne mag de één zelfs over de staldeur van de ander komen hangen tijdens het eten (terwijl de eetbak er vlak naast is): nisk op tegen! (keurige paardjes heb ik toch )

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:45

Irish zuigt lucht, niet aan een rek of stal maar gewoon in de lucht. Meestal alleen na het rijden even.

Kytha

Re: Stalondeugden Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:51

De mijne staat 24/7 buiten, en zodra ze op stal staat wil ze nog welleens gaan lopen schuren... Wellicht verveling
Buiten doet ze het eigelijk niet..

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:58

De mijne heeft voedernijd, maar dan alleen in direct contact met andere paarden. Dan gaat ze haar voer tegenover de andere paarden heel erg verdedigen en slaat dan naar de anderen. Ook als ze in een nieuw vers land staat, laat ze zich niet pakken en vreemde mensen (lees: niet haar baasje) valt ze zelfs aan. Voor de rest helemaal niets

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:00

Sox is de rust zelve op stal. Ik laat haar nog steeds 24/7 buiten maar haar stal is klaar en als het weer slecht wordt of als ze bezweet is na het rijden gaat ze op stal dus. Nooit problemen gehad, ze gaat d'r hooi eten en verder gewoon lekker dutten. Voernijd kent ze totaal niet (ja, van andere paarden....).

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:06

Die van mij slaat op tilt als je hem op stal zet.
Breekt de hele boel af. Draait volledig door.
Soort van claustrofobisch
Altijd al zo geweest, vraag me af of het misschien door de import komt... maar dat weet ik dus niet.

Zolang hij de stal uit kan lopen is er niets aan de hand. Vandaar dat hij ook een uitloopstal heeft. Soms gaat hij gewoon uit zichzelf op stal staan, zonder problemen. Hij durft de stal wel in, maar de deur dicht en baasje weg... paard in paniek.

Hij schuurt ook nog af en toe.

Voorderest geen gekkigheid hoor.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:11

Mijn tink stampte 's morgens vaak in de stal, vooral voor aandacht en voer. En bij het voeren gaan zijn oren altijd in zijn nek, duurt em veelste lang altijd. Maar verder geen problemen.
Nu heeft ie n uitloopstal en hebben we van het stampen ook geen last meer.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:29

mijn tink heeft gelukkig ook geen stalgebreken, hooguit dat als hij in een niet z'on sterke stal staat erdoorheen valt met zijn dikke lijf als hij jeuk aan zijn kont heeft

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:48

noop roosje heeft geen stal ondeugden,en geen gebreken

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:51

Chubby is een kribbebijter. Gelukkig kunnen we het redelijk onder controle houden door direct na brok/ muesli oid hooi aan te bieden.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 22:05

Nee geen probleempjes bij Nolan en Blue.
Blue en haar stalgenootjes hebben sinds dit weekend een uitloop voor de stal want hier kunnen ze het land al niet meer op.
Dus van verveling zullen ze geen last hebben en af entoe een plukje hooi doet natuurlijk wonderen.

PS binnenkort komen de foto's wel van de nieuwe uitloop

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 08:52

Offspring heeft helemaal niks tja als het voer tijd is.. schopt tie zijn deur bijna aan gruzelementen.
Oja en als IK ga rijden dan gaat die altijd aan de kletter hij kiest dus zelf wel uit wie hij mee laat liften.
Dus als ik NIET op zn rug zit is hij super!

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 09:26

Als mijn tinkers een nachtje op stal staan schuren ze alleen een beetje. Magic trapt nog wel eens tegen de deur aan omdat ze er niets aan vind en weer naar buiten wil.
De meeste tinkers staan over het algemeen toch meer buiten dan warmbloed paarden, hebben meer afwisseling in het werk en meer maatjes in de wei ik denk dat dit juist de verveling tegen gaat die stalondeugten veroorzaakt.
Want hoe langer mijn paarden op stal staan, soms moesten ze met oud en nieuw de hele nacht en dag op stal dan breekten ze de tent gewoon af, hoe vervelende ze worden. Trappen en duwen. Maar dit komt ook omdat ze het dan erg warm hebben met hun dikke vachten.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 09:38

Fayette heeft ook geen stalgebreken behalve dan dat voorbeentje wat constant in ongeduld omhoog wordt gehouden als ik niet snel genoeg opschiet met haar brok

Fayette d'r moeder Lowara is, net als Irish, een luchtzuiger zonder gebruik te maken van 'hulpmiddelen'.

yarka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:10

Tot nu toe hebben de paardjes geen stalondeugden getoond gelukkig.

silas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 14:28

Silas heeft geen stalondeugden.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 14:39

Wat Jordy doet is niet zozeer een stalondeugd, maar hij bijt zichzelf in zijn borst en in zijn voorbenen.
Op stal doet hij het soms, als er een nieuw paard naast hem staat doet hij het veel meer. Hij zet dan een dikke nek op (imponeren) en bijt zichzelf daarbij in zijn borst. Ook slaat/maait hij dan met zijn voorbenen en bijt in zijn bovenbenen en knieën. Staat een paard er een tijdje dan is het vrijwel over.
Op de wei doet hij het alleen in het begin tegen de paarden waar hij bij in de wei staat, na een tijdje niet meer, maar wel tegen andere paarden aan de andere kant van het draad.
In de paddock doet hij het bijna altijd met een ander paard erbij, ook als hij er op stal naast staat.

Ik geloof dat het bij hem puur imponeergedrag is, aangezien hij het niet in zijn 'eentje' doet, maar altijd tegen een ander paard. Hij is ook vrij dominant, en tegen ruinen doet hij het veel erger dan tegen merries.

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 14:53

Nuala schuurt haar tanden weleens langs de staldeur of bakrand. De zuigt geen lucht, bijt niet echt vast maar schuurt alleen een beetje heen en weer. Niet vaak, meestal verveelt ze zich dan nogal.

Maddox eet alle soorten hout aan, hele planken verdwijnen...

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:42

Sjim heeft helemaal geen stalgebreken. Ik heb hem 1 keer betrapt op luchtzuigen. Toen heb ik een paar meisjes op de wacht gezet voor zijn stal, er was toch ponykamp Maar het is bij een enkele keer gebleven GELUKKIG!!

Tijdens het voeren is hij ook heel braaf. Hij geeft een bescheiden hinnikje en dat is het eigenlijk wel. Saai paard he.