[TI] Tinker, dik in haar wintervacht, wordt erg intensief gereden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renee91

Tinker, dik in haar wintervacht, wordt erg intensief gereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 18:02

Hallo,
Mijn tinker zit al erg dik in haar vacht.
Hierdoor is zij keer op keer na het rijden zeik nat van het zweet.
Ik weet absoluut dat dit door haar vacht komt, en de warme temperatuur van dit tijdstip van het jaar. Aan conditie ligt dit dus zeker niet. Er gaan wel 3 drijfnatte fleecedekens vanaf, wil ze droog zijn.
Ik rijd haar erg intensief, ook in de wintermaanden.
Wat adviseren jullie mij?

S_zanne

Re: Tinker, dik in haar wintervacht, wordt erg intensief ger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 18:08

ik denk......... scheren
Moet je er daarna natuurlijk wel een deken op leggen.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 18:10

Dubbelpost

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 18:11

scheren denk ik... of wil je dat niet??
heb je er al wel een deken op liggen? want dan zou je dat iig kunnen doen...
je kan ook zo'n scheerpatroon doen, dan hoeft niet de hele vacht eraf,
en dat is wel handig als ie in de wei staat

Naomi_Star

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 18:16

ik vindt scheren niet zo'n mooie optie,, een tinker zonder haar haartjes vind ik persoonlijk raar staan haha,,
het is natuurlijk wel beter voor haar, want al dat zweet zou zij natuurlijk ook niet echt lekker vinden ( en voor jou is het ook niet echt handig)
heb je er overdag ook een deken op of niet? want anders zou je dat volgend jaar kunnen doen zodat ze niet zo in de haren schiet,, het is een optie
suc6 ermee

Miss_Monet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 18:20

Nou, ze krijgt niks van zweet.. alleen moet ze dekens op..
Heb je geen wollen zweetdeken? Die werken heel erg goed en houden je tinkertje lekker warm. Je kan ook een ''gewone'' wollen deken onder je fleecedeken doen, gaat het ook snel.
Of scheren ja, maar dan vind ik het zonder patroon wel mooier, zeker bij een tinker!
succes!

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 18:56

Ze heeft geen deken opliggen aangezien ik hier te laat mee was, omdat ik niet had gedacht dat ze zo erg ging zweten. Heeft iemand misschien een foto van een geschoren tinker;)

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:07

Gewoon doorrijden goed uitstappen en lekker inde wei zetten met zn vachtje. Dekens maken je paard alleen maar zwakker, en hoe langzamer het paard droogt, hoe beter het is. (dan is er geen sprake van te snelle afkoeling, en kan ie er dus ook niets aan overhouden) Je moet alleen wel zorgen dat je paard bij andere in een ruimte staat waar die kan bewegen (en dan heb ik het dus niet over een enkele box, minstens een loopstal) want ook de spieren moet rustig weer afkoelen en ontspannen en dat lukt alleen als ze in beweging blijven.

Ja ook mijn teddybeer staat dag en nacht in het land, met een enorme wintervacht, wordt zeer intensief getraind, en wordt na een normale uitstapbeurt gewoon in de wei gezet, dus ook zeiknat.
Ziek is ze nog noooit geweest, stijf ook niet, heeft geen spierpijn en is gewoon altijd blij en vrolijk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:30

het paardje dat ik rij (belgisch trekpaard) heeft ook een megadikke vacht
het is net een teddybeertje van 1000 kilo
ik stap zowiezo 10 minuten uit, meestal nog wat langer
als ik op stal kom, en het regent niet , wordt ze gewoon buiten afgezadelt,ze krijgt een zweetdekentje op, en gaat opstal met haar voer
tegen dat al men materiaal weg is ga ik gaan kijken, gaat de stal op en komt ze eerst drinken in de andere stal.
ik gooi dan nog een goede pluk hooi, haal de zweetdeken eraf (als ik die al ga gebruiken) en laat ze het lekker zelf uitzoeken.
zolang ze hooi heeft blijft ze lekker op stal, en als ze naar buiten gaat meet ze zich toch eerst een modderjasje aan.
als het regent wordt ze toch nat, ook al hou ik haar dan wat langer op stal zodat het haar dicht tegen haar huid kan drogen.
ze is vorig jaar ook nog niet ziek geworden, en dit jaar mag ze binnen een klein maandje op rust... (drachtig), en met longeren krijg ik haar niet in het zweet

Cloud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:26

mijn tinker zweet ook heel erg na het rijden, ik stap hem ook ongeveer 10 a 15 minuten uit en zet hem weer terug op het weiland.
meestal gaat hij gelijk rollen en is dan gelijk een eind droog!
dit doen we al 3 jaar en hij is nog nooit ziek geweest!

Delphi2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 21:00

Alleen de onderkant van de nek van de kaak tot de voorbenen scheren of eventueel nog tot en met onderkant buik scheren, zweten ze minder en hoef je je paard niet onder een deken te zetten.

Aan de andere kant is het nu natuurlijk extreem warm voor de tijd van het jaar, kan toch niet al te lang zulk mooi weer blijven?

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 22:01

Mijn tinker wordt ieder jaar geschoren, meestal zelfs 2 of 3 keer.
Hij werkt vrij intensief, en dan is zo'n lange vacht echt geen doen. Hij wordt helemaal geschoren, de sokken uiteraard niet
Foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 22:15

Ik zit momenteel met hetzelfde, alleen mijn tinker heeft weliswaar niet zo'n zichtbaar dikke vacht (geen teddybeer) maar zit toch zo dik in het haar dat hij er tijdens het werk last van heeft.
Ik wil nog even afwachten hoe het gaat als het straks kouder wordt maar anders wordt ie toch echt geschoren.
Maar goed, iedereen heeft het altijd maar over het opdrogen NA het werk, dat vind ik niet zo'n probleem. Waar het mij om gaat is dat hij duidelijk moeite heeft om zn warmte kwijt te raken TIJDENS het werk: hij heeft een bereconditie maar nu met dit warme weer staat ie binnen de korste keren te puffen van de hitte

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 22:21

Als je geen wedstrijden rijdt is dat gewoon een kwestie van het werk aan te passen.
ikzelf kan men paard het beste trainen in stap
dus meestal stap ik netjes los, neem een paar rondjes draf en galop mee, en werk 5 minuutjes door in draf.
dan neem ik ze terug naar stap, en haal ik alles wat ze kent door in stap, tegen dan is ze weer op adem.
dan doe ik wat galop werk,
daarna is ze meestal redelijk nat al
dan haal ik nog eens wat ze kent door in stap
en daarna haal ik het er nog eens door in draf.
op die manier is ze zelden echt buiten adem, ik stap net lang genoeg dat ze weer op adem is.
na het drafwerk stap ik op weg naar huis uit
werkt perfect.

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 08:45

Ziet er netjes uit Supertje.. Misschien is dit toch wel de beste optie ja. Het gaat mij er ook om dat ze der warmte goed kwijt moet kunnen onder het rijden.. Maar ook omdat ik niet wil dat ze een koudje vat als ze wel haar deken op heeft, maar die tijd is om te verwisselen voor een andere. Ik vind het er nog niet eens zo gek uit zien, zo geschoren..!!

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 09:02

dutske schreef:
Als je geen wedstrijden rijdt is dat gewoon een kwestie van het werk aan te passen.
ikzelf kan men paard het beste trainen in stap
dus meestal stap ik netjes los, neem een paar rondjes draf en galop mee, en werk 5 minuutjes door in draf.
dan neem ik ze terug naar stap, en haal ik alles wat ze kent door in stap, tegen dan is ze weer op adem.
dan doe ik wat galop werk,
daarna is ze meestal redelijk nat al
dan haal ik nog eens wat ze kent door in stap
en daarna haal ik het er nog eens door in draf.
op die manier is ze zelden echt buiten adem, ik stap net lang genoeg dat ze weer op adem is.
na het drafwerk stap ik op weg naar huis uit
werkt perfect.

maar het is toch een beetje zot dat je vervolgens minimaal 5 tot 6 maanden je training totaal moet gaan aanpassen?
ikzelf zou dit niet eens kunnen, rij oa in clublessen en krijg prive les en wil gewoon in alles verder komen. dan zweet mijn paard zich maar, er gaat daarna gewoon een fleecedeken op voor 30 minuutjes en dan gewoon de normale deken erop.
ik denk dat scheren ook de beste optie is, zelf ben ( nou ja wil) ik dit ook van plan

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 09:37

|k heb dan wel geen tinker maar mijn KWPN-er heb ik van de week ook geschoren. Was heel betijds met het op doen van een deken, echter dit heeft niet geholpen.
Ik ergerde mij dood aan zijn dikke vacht. Vond het heel vervelend voor hem. Ik kon ook merken dat hij er last van had, zat gewoon niet lekker in zijn velletje. En ik kreeg hem dus echt niet meer droog. Heb er al eens een uur op gezeten om hem droog te stappen. Ben blij dat hij nu zijn vacht kwijt is. Ik vind het beter. Ja hij staat niet 24/7 op wei dus kan hij zijn jas wel missen. Ik ben dus wel van mening dat je een groter risico loopt als je paard lang nat blijft. Ze zijn namelijk altijd nat op de borst en daar zitten de longen en het hart. Aangezien die van mij alleen overdag buiten komt, wil ik nit dat hij kou vat op stal. Ik vind scheren ideaal. Ik kon nu gewoon normaal trainen en hoef niet bang te zijn dat hij kou vat. Ja je moet wel rekening houden met zijn deken. |ALs het kouder wordt krijgt hij een dikkere en straks met losrijden ook een dekentje om en daarna met uitstappen ook weer. Vind ik geen extra moeite...

Als ik jouw verhaal zo lees dan zou ik ook voor het scheren gaan. Ik denk dat je tinker zich dan weer wat prettiger voelt. Eigenlijk zou je hem nu moeten scheren. Nu is het temperatuursverschil niet zo groot. Succes

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 15:22

VMR -> TI

Knollehollen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 15:43

Renee91 schreef:
Ze heeft geen deken opliggen aangezien ik hier te laat mee was, omdat ik niet had gedacht dat ze zo erg ging zweten. Heeft iemand misschien een foto van een geschoren tinker;)

Ja, heb ik wel....van 6 jaar geleden heb Nikita toen zadelmak laten maken, de manen heb ik toen ook gelijk op 1 lijn geknipt, er zaten allerlei happen in.

Afbeelding

Nikita is op deze foto dus geschoren, dit is een foto van ongeveer 4 weken na het scheren.

Succes ermee!
Ach, die haren groeien er vanzelf weer aan toch?

Ik zou gewoon alles scheren tot de knieën en dan een deken erop leggen. Wel een extra deken als het koud is, want het is dan best koud voor ze direct na het scheren.

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 16:59

Bedankt, ik vind het er helemaal niet raar uitzien.. Mooi zelfs!! Ik denk dat ze geschoren moet worden..

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:06

Ik zou zo'n teddybeertinker als die van jullie echt eens willen zien...
Mijn tinkers hebben inmiddels wel al wat meer vacht maar dat uit zich vooral in langere baard en ook anders langere haren. Ik kan echt niet zeggen dat het al teddybeertjes zijn...
Verder zweten die van mij zowel in winter als in zomer, maar kou hebben ze het daarna nooit gehad. Na zware inspanning gaat er natuurlijk wel een dekentje op, maar ook daarbij kan ik niet klagen dat ik die dan telkens moet verwisselen!

Mijn paardjes gaan wel elke avond op stal...misschien heeft dat er iets mee te maken?

ps: ik wil echt wel eens zo'n teddyvachtje zien...

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 18:11

Zal binnekort eventjes een foto maken..

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:14

Bij Jordy wordt tot onder de knieën geschoren, dus er gaat ook een stukje sokken mee, vind ik mooier
Jordy is trouwens gisteren voor het eerst dit jaar weer geschoren, en heeft gisteren en vandaag gewoon zonder deken een paar uurtjes buiten gestaan, hij had het echt niet koud.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:02

Idem met roosje die heeft ook zelfs zonder dekentje gestaan in het zonnetje.
Met dekentje had ze het zelfs nog te warm met haar geschoren velletje.

Kan je nagaan als ze haar winter jas nog aan had,dan had ze na 1 rondje in de bak al het zweet van haar buik druipen.

Ik vind het een uitkomst dat scheren,en zeker als je paardje hard moet werken en zijn hitte niet goed kwijt kan.

En binnen een poep en een skeet weer droog en op adem.
Heeeeerlijk voor roosje,en fijn voor mij

Benjamin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:31

Ik denk dat het vooral belangrijk is hoe je paardje zich voelt in die dikke wintervacht. Mijn verzorgpaardje is dit jaar erg snel in zijn wintervacht geschoten, maar nu met dat warme weer heeft hij er erg veel last van. Ik merk dat hij tijdens het rijden zijn warmte niet kwijt kan en gewoon niet lkr in zijn vel zit. Binnen een half uur is hij zeiknat en hij is ook al erg snel buiten adem.

Ik vind het trouwens ook helemaal niet zo raar staan, een geschoren tinker, als ik zo de foto's zie in dit topic