[TI] Tinkervoeding en TinkerBrok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Delinda

Tinkervoeding en TinkerBrok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 16:50

Ik vroeg me af wat en hoeveel jullie tinkers per dag gevoerd krijgen. Mijn tink krijgt in het zomerseizoen 2 x per dag een plak hooi, 2 x 250gr basisbrok en ze staat 24/7 op de wei. In het afgelopen winterseizoen stond ze 's nachts op stal en kreeg ze 2 x 500gr basisbrok en 3 x per dag hooi. Ze is elke dag gemiddeld 1 uurtje aan het werk (rijden, longeren, wandelen enz).
Ze is gewoon in goede conditie (afgezien van klein grasbuikje 's zomers ) ze zit goed in haar vacht en heeft altijd energie genoeg voor hetgene wat van haar gevraagd wordt, dus ik heb zelf niet het idee dat ze te weinig gevoerd krijgt.

Komende winter wil ik overstappen op TinkerBrok, maar omdat de samenstelling van dat voer anders is dan reguliere basisbrok vraag ik me aan de hand van bovenstaande gegevens af welke hoeveelheid ik er haar dan het beste van kan geven per dag? Voor degene die ervaring hebben met TinkerBrok, hoeveel krijgen jullie tinks daarvan gevoerd?

Kiara

Re: Tinkervoeding en TinkerBrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 16:54

Ik heb nauwelijks ervaring met tinkerbrok, ben zelf niet zo'n voorstander van brok.
Ik geef Noopje twee handjes lucerne en een handje muesli.
Dit twee maal daags.
Als het meezit krijgt ze drie maal daags kuil. Als het tegenzit tweemaal.
Liefst zou ik haar hooi voeren.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 17:03

Ik ben ook pas begonnen met tinkerbrok dus ik kan er nog niets van zeggen,macho krijgt van mij een halve kilo 's avonds,ik moet het eerst nog aankijken.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 17:07

Shakyra krijg basisbrok, iets van een kwart kilo per dag, verder staat ze 24/7 op de wei, dus eten zat

Darlah krijgt sportbrok bijgevoerd. darlah is nl. nog wat magertjes en moet eerst lekker bijkomen, omdat in de sportbrok een hoop zit, doet ze het hier beter op dan op basisbrok. Ze wordt er alleen wel wat drukker van, dus ga het denk ik toch mengen met basisbrok. Ze krijgt ook hooguit een hlave kilo.

Kaylen krijgt veulenkorrels, gewoon een handje per dag, hij groeit goed. En meer heeft hij niet nodig. Ook hij en Darlah staan 24/7 op een grote volle wei.

Verder krijgen ze alledrie muesli erbij

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 19:21

Bonita krijgt nu 2 keer daags een halve kilo sportbrok. Ik heb net een zak tinkerbrok opgehaald en de voedingswaarde komt overeen met sportbrok. Je moet dus minder tinkerbrok voeren als dat je dat nu met de basisbrok deed. Als je de tinkerbrokjes bij de Olde Hietmoat hebt gehaald, zit er een mooie gele sticker op waar de exacte samenstelling op staat, vergelijk dat eens met je huidige brokjes. Mijn stalhouder is nu ook aan het vergelijken met haar huidige biks, om te kijken hoeveel tinkerbrok ze moet voeren. Verder is het gewoon even aankijken. Bij mijn paardje merk je na 2 dagen al dat ze te weinig binnenkrijgt, ze wordt dan heel loom.

Verder krijgt ze twee keer per dag droog kuilvoer. Op het land of in de paddock gaat ze helaas niet meer, het is nu echt veel te nat.

Groetjes Dianne

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 19:41

Mijn tinker krijgt in de zomer een kwart muestli en een kwart brok. in de winker krijgt ze een derde tot een half muesli en brok, ligt aan het weer. Ze staat 24 uur per dag buiten met een inloopstal. Verder krijgt ze onbeperkt hooi.
Ik heb nu sinds 1 week tinkerbrokken, en die voer ik nu net zo veel als de basis sport brok. Ik moet even afwachten hoe ze het doet op deze brok, maar ik heb van vrienden goede verhalen gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 19:48

Dewi was herstellend van de dracht, dus ben nu aan het zoeken naar iets minder voer maar nog wel voldoende. Op het moment krijgt ze per dag 1,25 kg Pavo Condition X, 5-8 uur grasweide, en zo'n 6-8 kilo stro. Stro is ter vervanging van hooi, maar zodra de loonwerker weer tijd heeft, ga ik wat pakken ophalen

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:28

tinkermeisje schreef:
Ze staat 24 uur per dag buiten met een inloopstal. Verder krijgt ze onbeperkt hooi.

Off topic, maar... volgens mij heb jij dé ideale stal voor je tink!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 21:46

Klinkt idd heel goed. Als het hooi maar droog ligt. Soms zie je paarden ergens achteraf in een wei die dan 1x per tig weken zo'n enorme baal hooi in de wei krijgen die constant nat regent. Makkelik voor de eigenaar mar niet al te best voor de paarden. Maar een wei met schuilstal is ook mijn ideaal!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 10:12

Fayette stond deze zomer 24/7 op een groot weiland en kreeg 750 gram TinkerBrok per dag.
Sinds afgelopen zaterdag staan ze weer aan huis en staan het grootste gedeelte van de dag op de rijbak/paddock met onbeperkt hooi, ong. 3 uur per dag op het weiland (die is dit voorjaar geheel opnieuw ingezaaid en kan dus nog niet 24/7 een Tinker aan ) en 750 gram TinkerBrok. De rest van de winter zal de hoeveelheid brok wel opgevoerd worden aangezien ze drachtig is. Verder zullen ze gewoon elke dag naar buiten komen en onbeperkt hooi krijgen.
Fayette wordt gemiddeld 4 keer in de week 45-60 minuten bereden (redelijk intensief) en 1 keer in de week een half uurtje gelongeerd.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:09

Leuk dat jullie dat zeggen! Tosca staat aan huis en ik wilde heel graag een paddock. Overdag maak ik de wei open en dan kan ze in en uit, en 'snachts staat ze op de paddock. Ik hou er niet van om haar op te sluiten, ik snap ook nooit hoe mensen hun paard dagen achter elkaar binnen kunen houden. Ik krijg daar zelf stress van. Die instelling heeft me ook punten gekost op de keuring, omdat ze een lekker grasbuikje had en niet zo heel wakker was.
En dat hooi, ik heb eebs gelezen dat een paard een bepaalde hoeveelheid kauwbewegingen per dag moet maken om zich fijn te voelen. En ze verveelt zich minder. Ik ken mensen die echt gedoseerd hooi geven want stel je voor hij wordt er dik van! Ik en mijn paard lijken op elkaar, we zijn allebei een paar kilo te zwaar! Dat is trouwens ook een leuk onderschrift!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:32

Stond deze zomer 24/7 op de wei. Aan het begin van het seizoen (veel en rijk gras) kreeg hij 1,5 kilo sportbrok per dag bijgevoerd, opgevoerd naar 2 kilo sportbrok, 1 kilo haver en een halve kilo muesli. Daarbij 2 plakken hooi, en dus 24/7 weidegang. Tijdens de verharing krijgt hij altijd zoveel, hij valt dan namelijk echt enorm af binnen een paar weken.
's Winters krijgt hij per dag 2x 2 kilo sportbrok, 4 plakken hooi en 's avonds nog een halve tot 1 kilo muesli of slobber.
Jordy is absoluut niet te dik, eerder te schraal. Het is moeilijk hem op gewicht te houden. Verder is hij kerngezond, hij heeft alleen veel energie nodig.
Liefst zou ik hem gewoon onbeperkt hooi geven, helaas kan dat niet op de stal waar ik nu sta. Op zijn vorige stal kreeg hij wel onbeperkt hooi (de rest kreeg half hooi / half kuil, maar Jordy eet geen kuilgras).
Daarbij had hij de ideale stal, een gewone box, maar wel met een uitloop. Der boxen daar hebben een 'achterdeur' en achter de boxen hebben de paarden aparte paddocks naast elkaar.
Helaas is op die stal de bak zo slecht dat het gewoon gevaarlijk is om erin te rijden i.v.m. blessures. De bodem is de hele winter door 1 grote baggerbende, echt van die zuigmodder. Buitenrijden is ook geen optie, dat is 's winters zelfmoord, met Jordy naar buiten gaan....
Als die bak daar goed was geweest, was ik er nooit weggegaan.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 09:15

Chubby is een 5 jarige merrie, ongeveer 1.65, ze wordt 5x per week 30 - 45 minuten intensief bereden. Chubby's rantsoen:

2x daags 1 kg onderhoudsbrok,
8 uur per dag weidegang,
4 - 6 plakken hooi,
na een training krijgt ze ongeveer 0,5 kg kruidenmuesli.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:50

Zucht, wat is de mijne dan snel dik...pfff, hij staat dag en nacht buiten op een schrale wei, krijgt s'morgens een handje tinkerbrok en s'avonds een handje tinkerbrok, en natuurlijk ook 2 maal daags hooi gemengd met stro...hij wordt zo'n 5 maal in de week gereden, maar ook wel vaker, als het echt kouder wordt buiten krijgt hij iets meer, maar nooit meer dan een kilo krachtvoer per dag...en nog is hij de hele zomer aan de dikke kant...ondanks het kleine beetje bijvoer..dat is alleen maar omdat onze andalusier iets meer nodig heeft, hij krijgt dan voor de vorm ook wat...tja...lastig zo'n vetkleppie...

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:08

mijn tinker staat ook de hele dag buiten alleen s'nachts komt ie naar binnen. hij krijgt 1/2 kg tinkerbrok s'mogens en s'avonds krijgt ie een 1/2 kg tinkerbrok en een 1/2 maatbeker meussli en zemelen.
in het begin kreeg hij sportbrok, maar omdat ik op het moment wat minder rij ben ik overgestapt op de tinkerbrok, ik voer deze nu ongeveer 2 maanden, maar of ik nu zo'n ideale brok vind kan ik nu nog niet zeggen daar voer ik het te kort voor.

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:18

Daar kun je over een maand of 4 pas wat over zeggen idd.

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:34

Mijn tinkers krijgen 3 plakken hooi en 3x 1 kg krachtvoer gevoerd per dag als ze op stal of in de paddock staan. Ze krijgen krachtvoer afgestemd op hun behoeften. Sissi kreeg toen ze in de sport liep sportbrok en Romy kreeg veulenbrok. Nikita en Maxolo kregen een granenmengsel. Chester kreeg Stimix van pavo speciaal voor koudbloeden. Nikita kreeg extra muesli erbij als ze onder het zadel had gelopen.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:43

Mijn Tink krijgt momenteel 1,5 kilo per dag omdag ze nog een veulen zoogt. Ze staat nog 24/7 op een mooie, groene wei. Eind deze maand gaat het veulen eraf en dan voer ik gewoon weer een kilo. Dan staat ze inmiddels ook 's nachts op stal en overdag op een uitloop en krijgt ze 3 maal daags hooi/kuil en wortelen erbij.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:42

die hengst van mij staat dag en nacht buiten zonder beschutting maar met dek op.
krijgd iedere dag 1 kg bix met lijnzaad olie en een plak hooi word het wat minder weer en eet hij zijn hooi krijgt hij per dag een halve baal en ongeveer 2 a 3 kg bix met wat appels en voederwortels voor de vitaminen en carageen.
het is maar net hoe hij zich staande houd ik kijk iedere dag van mischien iets meer iets minder alles is 1 op het oog.

Bianca22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 10:03

mijn tinker krijgt onbeperkt hooi, soms wat brood, en sinds afgelopen week ook PAVO summerfit!!!

ik train hem nu wat meer en in de winter is er hier alleen modder en geen gras. ik zag dit bij iemand anders en dacht:''dat is handig!".

het is iets nieuws van PAVO, voor koudbloeden, weinig energie en eiwit maar wel alles wat ie nodig heeft aan vitamientjes enzo..!

heb even wat fotootjes voor jullie gemaakt voor het idee,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

het zijn dus een soort koeken en mijn tink eet ze met smaak!!!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 22:15

Mijn tink krijgt 's morgens en 's avonds een flinke hand sportbrok (op t moment 's morgens ongeveer n halve kilo omdat de stalbaas het anders te weinig vind!! en 's avonds halen we de helft weer uit zn voerbak) En verder elke dag twee appels en wat wortels. 's Nachts een halve baal hooi. Overdag staat hij op wei. En na het rijden altijd een handje kruidenmusli zonder haver. Maar we gaan binnenkort misschien verhuizen waar we voor onze eigen brokken moeten zorgen, dus dat worden dan ook tinkerbrokken als dat bij jullie allemaal goed gaat!

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 07:16

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 08:55

Ik ga meteen kijken!! En wachten op het verkoop punt in de buurt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:20

Dit vroeg ik ook op Tinkerpraat:

snowdon schreef:
Hoe lang is zo'n zak Tinkerbrok eigenlijk houdbaar?

En wat wordt geadviseerd qua hoeveelheid brok om te voeren bij een gemiddelde arbeid van 1 uur per dag en ongeveer 10 uur weidegang?

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:30

Gemiddeld een half jaar houdbaar.