[TI] Manen breken af!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blewlish

Manen breken af!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 18:32

Mijn Tinker heeft lange manen, erg lange manen. Vaak doe ik er vlechten in om ze uit de klit te houden, maar als ik die vlechten na 1 dag uit haal schrik ik me dood van wat ik er uithaal. Afgebroken plukken die in het midden van zijn manen zijn afgebroken. Het maakt niet uit of ik er dikke vlechten in doe, dunne pippi vlechten of een hengstenvlecht, zijn manen breken echt af. Ik vind het zonde, want als ik zijn manen nu los doe zie je al in het midden de "schade" die het heeft veroorzaakt. Veel plukken haar die nu niet tot het einde doorlopen, maar in het midden stoppen.
Hebben jullie dit ook bij jullie Tinkers?
Kan iemand mij redden met dé tip?
Ik kan uiteraard zijn manen gewoon los laten, maar dit idee vind ik zelf niet echt prettig.

snowdon

Re: Manen breken af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 18:38

Wat minder strak vlechten? Andere stiekjes gebruiken? Kokoswax erin smeren?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 18:40

Zijn die manen dan afgebroken door de vlecht of doordat ze afgebroken worden? Bijvoorbeeld door in de draad te blijven hangen of een lief paardenvriendje dat in z'n manen knabbelt?
En waarom vind je de manen los laten niet prettig?

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 21:07

Ik vond vorige week ook losse plukken in Kayleigh haar vlechten, maar telde 1+1 op en kwam tot de conclusie dat de (enige) ruin die in de groep staat weer eens lekker een hapje had genomen, omdat mevr. erg hengstig was. Vorig jaar heb ik het hem een keer zien doen, dus toe meteen antibijt gekocht. Dat spuit ik er nu na het rijden op. Heerlijk joh, als je de volgende dag de manen uitkamt en die zalige bittere smaak in je mond proeft. Bleeeeeehhhhh. Maar het helpt wel want deze week geen losse plukken meer!! Hoop voor jou dat het bij jouw paardje ook daardoor komt, want daar kun je tenminste wel wat aan doen!

Blewlish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 21:12

Vonnie84 schreef:
Zijn die manen dan afgebroken door de vlecht of doordat ze afgebroken worden? Bijvoorbeeld door in de draad te blijven hangen of een lief paardenvriendje dat in z'n manen knabbelt?
En waarom vind je de manen los laten niet prettig?

Afgebroken door de vlecht, als je zeg maar van die normale vlechten voor je neemt heb je elke keer een streng, ongeveer in het midden zie je dat er aan een zijkant haren uitsteken, een klein plukje stopt dan en dan heb ik ongeveer 20 cm. lang bosje haar wat ik er dan uithaal als ik de vlecht eruit haal. Hij staat op een wei met schrikdraad, dus ik denk dat het niet schuren is. Ik weet niet of andere paarden het doen, maar dat lijkt me sterk, de plekken zijn overduidelijk afgebroken van het haar.
Als hij zijn manen los heeft raken ze door de lengte in de klit. Echt prettig lijkt me dit ook niet, ik vind het fijner als alles bij elkaar zit. Deze zomer ( ik heb hem nog maar een half jaar ) heeft hij vrij veel vlechten ingehad, omdat hij enorm zweette onder die lange bos manen. Nu het weer winter wordt denk ik dan toch maar dat ik ze los moet gaan doen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 21:15

Los is toch beter hoor... en die klitten kunnen geen kwaad!

Blewlish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 21:20

snowdon schreef:
Los is toch beter hoor... en die klitten kunnen geen kwaad!

Ja zit toch hard te denken om ze maar los te doen, want elke keer die plukken eraf vind ik echt zonde. Het lijkt wel of zijn haar er niet tegen kan of te poreus is.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 22:37

Is zijn voeding goed uitgebalanceerd?

Gezonde voeding zorgt voor een gezond lichaam he.. En vaak uit zich dat als eerste in huid en haar en hoeven (of nagels bij mensen)...

Blewlish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 09:26

Chubby schreef:
Is zijn voeding goed uitgebalanceerd?

Gezonde voeding zorgt voor een gezond lichaam he.. En vaak uit zich dat als eerste in huid en haar en hoeven (of nagels bij mensen)...

Hij krijgt brok met melange en 2 x per dag kuil/hooi.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 11:33

kuil of hoot, wat is het nou? Grote kans dat zn lichaam zo reageert op kuilvoer...

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 13:57

ik heb gelezen dat de haren kunnen breken doordat ze schuren met een vlecht ( ik wou zelf nl. een henstenvlecht een nacht laten zitten nadat ik dat heb gelezen toch maar niet gedaan veel te trots op die maantjes net zo als vele andere denk k )

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 15:44

toen ik net de eerste keer had ingevlochten heeft tinkerbell zich ook wat geschuurd, onderaan had ze toen 1 vlecht helemaal weggeschuurd, dus die plek is nu zo'n 5tal cms korter
lmaar verder gaat het heel goed: idd niet te strak vlechten en te eiwitrijke voeding kan ook een negatief effect hebben!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:06

frenia schreef:
en te eiwitrijke voeding kan ook een negatief effect hebben!

precies en in kuilvoer zitten dus vrij veel eiwitten...

Blewlish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 20:24

snowdon schreef:
kuil of hoot, wat is het nou? Grote kans dat zn lichaam zo reageert op kuilvoer...

Precies wat ik zeg: kuil/hooi.
Hij krijgt elke zomer kuilgras en als oktober weer aanbreekt worden ze gevoerd met kuil/hooi, dus kuil en hooi in een. Zit al verpakt, dus het is niet dat ik dat zelf sta te mengen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:42

huh.. nog nooit van gehoord dat kuil en hooi samen verpakt zit Dat zal dan wel gewoon zo genoemd worden, maar het is dan dus kuilvoer...

Blewlish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 21:35

snowdon schreef:
huh.. nog nooit van gehoord dat kuil en hooi samen verpakt zit Dat zal dan wel gewoon zo genoemd worden, maar het is dan dus kuilvoer...

Nee dat is het echt niet, wij hebben `s zomers echt "pure" kuilgras, het ruikt erg sterk. Nu is het kuil en hooi in één. De geur is minder aanwezig, maar 50 % is echt hooi, vandaar de naam kuil/hooi. Het zit vermalen in elkaar. Ik weet niet waar het vandaan komt, maar ik denk gewoon van een boer. Ik koop het namelijk niet in

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 06:59

Hier een ervaringsdeskundige op het gebied van vlechten, mijn merrie staat al 2 jaar dag en nacht in de vlechten omdat haar manen gewoon te lang zijn om los te laten. Ik vlecht haar in 3 dikke vlechten die ik dan weer samen vlecht. Dat laat ik gemiddeld 3 weken inzitten voordat ik het weer opnieuw doe.

Doe er NOOIT antiklit in, dit maakt het haar stroef en heel makkelijk breekbaar. Er zijn goede alternatieven te koop! groome's choice, riders magic of de goede oude cocoswax. Zorg dat je een goede borstel hebt om de manen uit te kammen, ik zweer nog steeds bij een oster borstel. Die zijn echt ideaal!
Als je de manen in de vlechten hebt zullen er altijd meer haren uitkomen dan wanneer je de manen los hebt. Een paard ( en mens) verliest elke dag heel veel haren, als je de haren altijd los hebt gebeurt dat ongemerkt, maar als je ze in vlechten hebt zie je precies wat er allemaal uitkomt en dat lijkt dan erg veel.
Uiteindelijk groeien de haren beter als ze in vlechten zitten, omdat ze beter beschermt zijn tegen de invloeden van buiten af.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:41

Kuil is volgens mij gewoon ingepakt hooi...?!

Het kan zijn dat dit hooi wat langer gedroogd is voor het werd ingepakt. Dan is het droger en minder ruikend dan kuil... Maar nog steeds kuil...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:00

ingepakt hooi is weer wat anders, Chub...

Maar ik voel me niet de juiste persoon dit wat beter uit te leggen, zal eens kijken of iemand anders even ter hulp wilt schieten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:27

Sodeju… ik ben dus geroepen om dat te verduidelijken, maar da’s nog niet zo makkelijk hoor. Ik vermoed dat de TS het over voordroog kuil heeft. Dat is nl een soort kuilvoer maar dan anders verwerkt dan traditioneel kuilvoer. Het bevat iig minder eiwitten maar nog altijd aardig wat meer dan hooi. Voordroog voelt ook iets natter aan dan hooi, maar minder nat dan kuilvoer. Voordroog is echter weer minder stoffig dan hooi. Voordroog wordt vaker aan paarden gegeven.

Kuil/hooi bestaat bij mijn weten niet, ik kan me niet voorstellen dat dat handig te verwerken is. Hooi laat je nl drogen op het land en pers je vervolgens in pakken met enkel touwen dus. Dan bestaat ook nog de mogelijkheid om hooi in te wikkelen, mijn ervaring is dat het dan wat natter is, iets meer gaat broeien, dus kans op schimmelvorming. Het is geen voordroog, maar ook geen hooi. Het wordt vaak gedaan omdat je dan zo hooi ook buiten kan bewaren. Maar in principe moet je hooi droog binnen bewaren.

Kuilvoer is in principe gewoon gemaaid gras, wat ingekuild wordt, en vervolgens aangereden en afgedekt. Die bergen onder plastic die je dus bij melkveehouders ziet. Verder ben ik daar niet zo in thuis, wij telen nl gewoon graszaad en voeren vervolgens het restproduct hooi aan de koe ipv kuilvoer.

Kuil en voordroog bevat dus meer eiwitten dan hooi, wat eiwitten met je paard doet is nog een erg lastig iets. Vast staat wel dat als je paard meer krijgt dan hij kan verwerken er vervelende dingen kunnen gebeuren, omdat je paard het niet goed kwijt kan. Dit kan zich bijvoorbeeld in met name mok en hoefbevanging uiten, echter ook manen-afbreken (dmv schuren) kan passeren.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:40

wij geven trouwens voordroog (das dus hooi dat wat minder lang ligt te drogen in het zonnetje en dan ingewikkeld wordt in balen) en dat naar lust. Tinkerbell krijgt namelijk licht longoedeem van hooi. Mijn moeder wil nu in de winter met mondjesmaat maiskuil gaan bijvoederen: ik ben er niet echt happy over, maar zolang het met kleine porties gebeurt...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:45

Dank je Maya!

Blewlish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 16:31

irish_lady schreef:
Hier een ervaringsdeskundige op het gebied van vlechten, mijn merrie staat al 2 jaar dag en nacht in de vlechten omdat haar manen gewoon te lang zijn om los te laten. Ik vlecht haar in 3 dikke vlechten die ik dan weer samen vlecht. Dat laat ik gemiddeld 3 weken inzitten voordat ik het weer opnieuw doe.

Doe er NOOIT antiklit in, dit maakt het haar stroef en heel makkelijk breekbaar. Er zijn goede alternatieven te koop! groome's choice, riders magic of de goede oude cocoswax. Zorg dat je een goede borstel hebt om de manen uit te kammen, ik zweer nog steeds bij een oster borstel. Die zijn echt ideaal!
Als je de manen in de vlechten hebt zullen er altijd meer haren uitkomen dan wanneer je de manen los hebt. Een paard ( en mens) verliest elke dag heel veel haren, als je de haren altijd los hebt gebeurt dat ongemerkt, maar als je ze in vlechten hebt zie je precies wat er allemaal uitkomt en dat lijkt dan erg veel.
Uiteindelijk groeien de haren beter als ze in vlechten zitten, omdat ze beter beschermt zijn tegen de invloeden van buiten af.

Heel erg bedankt voor je uitleg en toen ik het las wist ik al dat ik fout zat: ik doe namelijk 1x per week anti-klit inspuiten, die equi-shine fles, zo`n oranje. Zijn manen worden er inderdaad zacht en glanzend van, maar nadat ik jouw verhaal heb gelezen denk ik dat dat juist helemaal niet goed in. Binnenkort ga ik naar tentenkamp en ik zal uitkijken naar groome`s choice of riders magic. Heb nog nooit van deze middelen gehoord... Wat voor functie heeft het en is het beter als de equi-shine?
Zijn die "oster borstels" ook gewoon bij de ruitersportspeciaalzaak te koop? Is dat een borstel met zachte haren?
Ik heb namelijk alleen zo`n ijzeren zilveren kam, maar waar ik echt never nooit zijn manen mee kam. Het enigste wat ik doe aan zijn manen is het uitpluizen met mijn vingers.
Ik hoop dat je al mijn vraagjes wil beantwoorden

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 18:04

Afbeelding
Bij meerdere ruitersportzaken verkrijgbaar.
Ook bij de paardendrogist.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 18:06

heb al even getwijfeld om er eentje te kopen...vond hem alleen zo duur... (ik heb manen- en staartborstels van ongeveer €2 dus daarmee vergeleken is deze behoorlijk duur...)