[TI] Artikel ICS in de Paardenkrant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sproetendame

Artikel ICS in de Paardenkrant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 11:49

Irish Cob Society verliest erkenning als stamboek

Margo Vonk (PVE): 'Het komt niet uit de lucht vallen'

ZOETERMEER-De Nederlandse tak van de Irish Cob Society (ICS) is zijn erkenning kwijtgeraakt. Dit omdat het Ierse moederstamboek zijn status heeft verloren. Volgens het PVS, dat namens de overheid de erkenningen van de stamboeken bewaakt, is de ICS al eerder de wacht aangezegd en wilde het domweg de Nederlandse regels niet respecteren. Stamboek secretaris Marijke Heijkoop ziet dat totaal anders. En nee, Irish Cobs zijn geen Tinkers.

"Het komt niet uit de lucht vallen" zegt Margo Vonk van het Productschap Vlees, Vee en Eieren (PVE) over het intrekken van de erkenning van de ICS. Het stoort de overheid dat het ICS-bestuur de leden doet voorkomen alsof de erkenning plots is ingetrokken. "Wij hebben er echt op moeten aandringen dat ze het op hun website zetten en nu staat het er eindelijk op. Het PVE heeft al zeker twee jaar duidelijk gemaakt dat de ICS niet aan de regels voldoet en dat intrekking van de erkenning eraan zat te komen." De secretaris-generaal van het ministerie van LNV heeft dit vorig jaar schriftelijk per brief aan de ICS meegedeeld.
Dat staat in flagrante tegenspraak tot wat de ICS op haar eigen internetsite beweert: "De Europese Commissie is gevraagd de Nederanlandse interpretatie van de richtlijn 92/353 te toetsen. De intrekking van een stamboeklicentie zonder waarschuwing vooraf is in strijd met een ander artikel in dezelfde Europese richtlijnen."
Een keihard feit is dat de ICS en het PVE lange tijd publiekelijk met elkaar overhoop liggen en de ICS onmogelijk kan beweren geen waarschuwingen te hebben gehad. Marijke Heijkoop, de centrale persoon als secretaris en jury-lid van de ICS,beaamt dat: "Vorig jaar speelde dit ook al. Wij hebben brieven naar het ministerie gestuurd en kregen één brief terug waarin zij stelden dat wij beweerden dat, wanneer het Ierse stamboek haar erkenning zou verliezen, de dochterstamboeken hun eigen individuele weg konden gaan. Dat is natuurlijk volstrekte onzin."
Heijkoop vervolgt met de opmerking dat uitgerekend zij voor de problemen heeft gewaarschuwd: "Wij hebben er al vaker op gewezen dat het in Ierland niet goed ging. In onze ogen is dat stamboek terecht zijn erkenning kwijtgeraakt. Zij hadden geen idee hoe je een stamboek moet runnen."

Dik dossier
In feite is het intrekken van de erkenning van het Ierse moederstamboek van de Irish Cobs een uitgelezen kans voor het PVE om de Nederlandse dochter uit te bannen. Het PVE windt er geen doekjes om dat het vanaf het eerste moment ongelukkig was met de ICS. "Je kunt niet zomaar een stamboek de erkenning weigeren of intrekken; daarvoor moet je als overheid duurzaam aantonen dat het niet aan de regels voldoet. Een dossier vormen dus. Daar waren we mee bezig, maar dat hoeft nu niet meer." Dat dossier omvatte heel wat bladzijden.
Het PVE maakt zich zorgen over het niveau van de keuringen. "Ze geven predikaten aan paarden die zelfs kwaliteit te kort komen voor het Tinkerstamboek, en dat staat al erg royaal open voor allerlei types", ervaart Margo Vonk.
"Eén van de punten is dat de ICS niet goed communiceert met haar leden, dat zie je ook nu weer. Dan zijn er nog tal van andere argumenten, bijvoorbeeld dat de stamboeksecretaris ook keurmeester is, dat kan gewoon niet." Daardoor ontstaat op z'n minst de schijn van belangenverstrengeling. Heijkoop geeft grif toe,m aar ziet het als een onontkoombaar iets door de snelle groei die het stamboek heeft doorgemaakt: "Het is niet handig en niet prettig. Ik heb geprobeerd om een taak uit handen te geven,maar dan zie je het in no time in de soep lopen."

Moederstamboek
Nadat de Irish Cob Society Ltd. in Dublin zijn status als 'stamboek van origine' oftewel moederstamboek begin september kwijtraakte, stelde de ICS zich kandidaat. Die aanvraag kwam echter niet in behandeling toen de Nederlandse club prompt zijn erkenning als dochterstamboek kwijtraakte. Maar de ICS wil niet van wijken weten en diende op 22 september opnieuw een aanvraag in. "Toen we de problemen in Ierland zagen aankomen, hebben de dochterstamboeken in goed overleg besloten dat de twee grootste, Duitsland en Nederland, zouden proberen om verder te mogen gaan als moederstamboek. Wie het wordt maakt ons niet uit." Zo lang de rasstandaard maar in Brussel blijft liggen en de Irish Cob erkent als ras.
Overigens rommelt het nog even goed in Ierland, waar twee stamboeken elkaar bevechten om de moederstatus, eveneens tot ongenoegen van de Ierse overheid die op 1 januari 2006 een knoop wil doorhakken.
Het PVE maakt ondertussen in alle talen duidelijk dat de ICS geen schijn van kans maakt op de moederstatus. Margo Vonk: "Maar ze willen niet luisteren. Wij zijn al ongelukkig met de erkenning van het Tinkerstamboek als moederstamboek, buiten het moederland. Want Irish Cobs of niet, we hebben het in feite over Tinkers. En twee moederstamboeken in Nederland, niet eens het land van herkomst, dat is te gek. De fokkers weten dan gewoon niet meer wat ze moeten." Heijkoop stelt daar tegenover dat het Tinkerstamboek een ander type paard en een andere rasstandaard nastreeft. Ik begrijp best dat met het door elkaar haalt. Maar het Tinkerstamboek gaat uit van bonte rijpaarden met ruime gangen, en wij willen zwaardere paarden me stevige botten, en eigen typische gangen."
"Ik heb in het verleden ook best aangegeven te willen samenwerken, maar dat is niet zo eenvoudig. Bovendien zijn de Irish Cob-stamboeken in vier jaar tijd uitgegroeid tot een bestand van 4.500 paarden, waarvan 1.500 in Nederland. Dan moet je ons wel serieus nemen."

Hardnekkig
De ICS heeft intussen eennoodscenario klaarliggen. Het heeft bij het PVE bezwaar gemaakt en aan de bestuursrechter gevraagd om met een 'voorlopige voorziening' de beslissing van het PVE op te schorten. Het wil hoe dan ook verder als dochter- of als moederstamboek.
Over het faciliteren van de leden zegt de ICS: "Als het verzoek voor de voorlopige voorziening niet gegrond wordt verklaard, zullen we een andere erkende stamboekorganisatie vragen de paspoortuitgifte voor ons te doen. Dit kan een Nederlands stamboek zijn. Ook kunnen wij ons bij een buitenlands erkende Irish Cob-stamboek aansluiten." Margo Vonk is wederom helder: "Paspoorten door een buitenlandse organisatie laten uitgeven is illegaal. Punt. Toppunt is dat de erkenning in ingetrokken en de ICS afgelopen weekend zijn stamboekkeuring gewoon door liet gaan, alsof er niets aan de hand is."
Heijkoop begrijpt de hardnekkige houding van het PVE niet en geeft aan in februari in gesprek te zijn geweest met Klaver en Vonk van het Productschap. "Zij stellen eisen en aan al die eisen hebben wij voldaan. Later gaf mevrouw Vonk aan dat het PVE klachten had ontvangen over ons, maar wij kregen die klachten niet door. Dat kopt niet. Pas als je klachten kent, kun je er iets aan doen. Verder hebben we dit jaar leuke keuringen gehad en is er geen wanklank gevallen. In Duitsland kan het Irish Cob-stamboek gewoon doorgaan, dus waarom kan dat hier niet?"

jacky2

Re: Artikel ICS in de Paardenkrant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:54

Goed gedaan van je ,kan iedereen het lezen !
En zelf een oordeel vormen !

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:13

Tjee jij kan vast blind typen met 10 vingers.. Wat een werk. Bedankt voor het typen, in had het al gelezen, maar velen vast nog niet..

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:14

Sprakeloos over de houding van de mw. Heijkoop...
Wat een onzettend grooooooot bord heeft zij voor d'r hoofd

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 14:33

Wie denkt ze nu nog voor de gek te kunnen houden? De mensen die haar nu nog geloven hebben naar mijn mening ook een aardig bord voor het hoofd

Het doek is nu echt gevallen voor haar ook al wil ze er nog niet echt aan. Ik hoop dat er een oplossing komt voor al die mensen die nu zonder stamboek zitten.

Tinuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 14:36

Het ergste is het voor de mensen die nu geen stamboek meer hebben

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 14:49

ja verklaard weer veel, en het lijkt net of mevrouw heijkoop gewoon een plank voor dr kop houd...tsss

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 17:40

Kijk nu kan ik het ook lezen.
Grappig, een bont rijpaard met ruime gangen...
Mijn Noopje is niet bont.
Dus geen tinker?

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 19:07

kan iemand het mij misschien in het kort uitlegge hoe het zit, want ik kan al die verhalen niet echt volgen en het word me allemaal niet duidelijk. Komt het erop neer dat we de papieren van onze tinkers in de prullenbak kunnen gooien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 19:32

Ginger, dat hangt ervanaf of die papieren van het ICS of het NSvT zijn, als je ICS papieren hebt zou ik het wegggooien en me bij NSvT aanmelden... Dat lijkt nog iets beter georganiseerd te zijn dan dit.

En verder... bespaar je de moeite van het te begrijpen, doe ik ook. Dit is gewoon niet meer te volgen. Totaal niet.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 07:38

hebben jullie dit al gelezen??
komt van de ics site,

Over de rechtsgeldigheid van premies van ICS Nederland

Uit verschillende bronnen bereiken ons berichten dat de door ICS Nederland op keuringen uitgegeven kwalificaties (premies, ster) niet "rechtsgeldig" zouden zijn.
Bron van de berichten blijkt een medewerkster van het PVE.

Een paardenstamboek, erkend of niet, is een groep mensen die zich ten doel hebben gesteld samen een paardenras te fokken.
Om de fokkerij richting te geven worden de dieren onderscheiden naar fokwaarde, om de fokwaarde aan te geven zijn in het stamboek verschillende registers in het leven geroepen en worden op keuringen premies gegeven.
Er bestaan geen voorschriften op dit gebied, elk stamboek doet dit op zijn eigen manier.
In ons geval is bovendien afgesproken dat onze zusterorganisaties met Irish Cobs in Europa op dezelfde manier werken en dat wij wederzijds elkaars premies erkennen.

Omdat hierover niets in de wet staat is het begrip "rechtsgeldig" niet van toepassing.
De in Beverwijk uitgegeven premies hebben dus de zelfde waarde als eerder door ICS-Nederland uitgegeven kwalificaties, niet alleen in Nederland maar ook in de andere "ICS landen".

Dat een medewerkster van het PVE dit soort berichten rondstrooit vinden wij merkwaardig en tendentieus.
We hebben het PVE dan ook per e-mail om opheldering gevraagd, maar tot op heden hebben wij geen antwoord gekregen.

W. Heijkoop,
Voorzitter

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 08:29

Wie is er nou hardnekkig?! Afgezien van het hele gedoe rond de erkenning en de keuringen van de ICS ben ik altijd van mening geweest dat de manier waarop de ICS naar buiten toe communiceert en anderen zwart maakt voor zich spreekt. Daar kan dan niet veel goeds achter schuilen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:02

ik zou de papieren niet weg gooien wand het blijven rechtsgeldige vervoers documenten verder is het afwachten

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:11

jeetje nou héhé
wat heeft marijke toch een vreselijk servies voor der hoofd hangen
wanneer dringt het nu eens door dat ze heeft afgedaan
ik ben blij dat ik d-jee nog niet heb laten keuren

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 10:28

desillies schreef:
hebben jullie dit al gelezen??
komt van de ics site,

Over de rechtsgeldigheid van premies van ICS Nederland

Uit verschillende bronnen bereiken ons berichten dat de door ICS Nederland op keuringen uitgegeven kwalificaties (premies, ster) niet "rechtsgeldig" zouden zijn.
Bron van de berichten blijkt een medewerkster van het PVE.

Een paardenstamboek, erkend of niet, is een groep mensen die zich ten doel hebben gesteld samen een paardenras te fokken.
Om de fokkerij richting te geven worden de dieren onderscheiden naar fokwaarde, om de fokwaarde aan te geven zijn in het stamboek verschillende registers in het leven geroepen en worden op keuringen premies gegeven.
Er bestaan geen voorschriften op dit gebied, elk stamboek doet dit op zijn eigen manier.
In ons geval is bovendien afgesproken dat onze zusterorganisaties met Irish Cobs in Europa op dezelfde manier werken en dat wij wederzijds elkaars premies erkennen.

Omdat hierover niets in de wet staat is het begrip "rechtsgeldig" niet van toepassing.
De in Beverwijk uitgegeven premies hebben dus de zelfde waarde als eerder door ICS-Nederland uitgegeven kwalificaties, niet alleen in Nederland maar ook in de andere "ICS landen".

Dat een medewerkster van het PVE dit soort berichten rondstrooit vinden wij merkwaardig en tendentieus.
We hebben het PVE dan ook per e-mail om opheldering gevraagd, maar tot op heden hebben wij geen antwoord gekregen.

W. Heijkoop,
Voorzitter

Dit stukje stond ook al in het andere topic over de keuring.
Dit is echt een heel erg gekleurd bericht.
Ten eerste bestaat een niet-erkend stamboek niet. Een stamboek is het alleen als het door de overheid erkend is. Is het niet erkend, dan is het heel bot gezegd gewoon een verzameling paarden.
En premies mag iedereen uitdelen. Iedereen mag een groep paarden bij elkaar zetten en premies geven, niemand die je tegenhoud.
Wat het PVE zegt gaat helemaal niet over de premies, waar het wel over gaat is dat ze de keuring hebben doen voorkomen als een officiële stamboekkeuring, en dat is het niet.
Die mensen leven zo in hun eigen wereldje, met zo'n ongelooflijk bord voor hun hoofd, niet normaal...

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:32

Ik denk niet eens dat er bij deze lui sprake is van een bord of een servies ( ). Het getuigt eerder van gebrek aan intelligentie.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:36

Ik betwijfel het MelanieS.
Anders was het nooit zo ver gekomen,ze zijn SLUW.
En weten anderen voor zich te winnen.
Dus een gebrek aan intelligentie, nee, dat geloof ik niet.

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:43

Kiara schreef:
Ik betwijfel het MelanieS.
Anders was het nooit zo ver gekomen,ze zijn SLUW.
En weten anderen voor zich te winnen.
Dus een gebrek aan intelligentie, nee, dat geloof ik niet.

Sluw (goed woord is dat!) is inderdaad ook waar. En totaal onverschillig ook. Maar wat ik bedoelde te zeggen is dat dat van die servieskast volgens mij ook niet helemaal van toepassing is. Het kan ze gewoon geen ruk schelen.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:49

Kijk, dan zitten we tóch op dezelfde golflengte
Ik had jouw post dus ook niet helemaal juist geïnterpreteerd.

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 18:54

Het trieste is, dat ik mensen heb gesproken op de 'keuring' in Beverwijk, die totaal niet op de hoogte waren van het feit dat de licentie van ICS Nederland was ingetrokken....

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 18:55

even voor de duidelijkheid: dat waren mensen die dus meededen met hun paardje!!!

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:02

Dat ga je doen als er iemand vaagt of je paardjes staan ingeschreven bij een stamboek.
Eerst kon je trots zeggen ja bij t ICS.
Nu kijk je schichtig om je heen en mompelt binnenmonds -ics-
je wordt er niet vrolijk van.

Is er een mogelijkheid dan om je paarden over te laten schrijven als je dat zou willen ?

Wie had het over servies?
Ik dacht meer in de trant van betonnen bunker

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:07

een servies? een plaat? een hele servieskast
Maar overgeven? Nee, geloof niet dat ze dat ooit zullen doen..

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:12

Het ICS is inmiddels een soort Titanic en het bestuur en een groepje leden is het orkestje wat tot het laatst toe doorspeelt...........

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:57

Vasthi schreef:
Het ICS is inmiddels een soort Titanic en het bestuur en een groepje leden is het orkestje wat tot het laatst toe doorspeelt...........

Ach, kapiteins gaan altijd met het schip ten onder toch?
Zouden ze trouwens in hun eigen leugens geloven? Alles wordt afgeschoven op het PVE, alsof het PVE dit alleen maar doet om hén te pesten. Zouden ze dat echt denken? Dan ben je toch ook niet helemaal snik....