[TI] Type Grai..Veel of weinig behang??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Type Grai..Veel of weinig behang??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 12:20

Beetje rare titel,maar ik snap er even niks meer van.
Ik dacht altijd de types bij tinkers aardig goed te kennen...
Mijn mening was dat een grai meestal minder behang heeft dan een Cobje.
Maar door de keuring van laatst ben ik even helemaal in de war
Wat is het nou :
Grai heeft ook veel behang nodig...
Of grai heeft niet zo asosiaal veel behang nodig,want is een wat sierlijker typje...
Snap er niks meer van
En ik doel vooral op het sokken-verhaal.
Mijn hengst wordt namelijk een grai volgens het stamboek,en hij heeft niet zoveel sokjes aan

jacky2

Re: Type Grai..Veel of weinig behang??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 12:29

Het zou nu toch meer om de gangen gaan ?
Niet om het uiterlijk en hoogte ?

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 12:39

ik heb het even opgezocht op de site: staat bij grai,
Sokken: wat minder ruim aanwezig tot normaal.
Maar dan is mijn vraag weer,wat is normaal ?

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 13:58

Ze kijken natuurlijk ook naar het complete plaatje. Als je paardje nu op 1 of 2 puntjes wat afwijkt van de getelde regels maakt dat niet uit.
Die rassenomschrijving is een richtlijn.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 15:09

Een aantal voorbeeldjes

Lowara van de Veerte
Afbeelding 2e premie in 2002

Fayette van de Veerte
Afbeelding 1e premie in 2002 (als 2 jarige), 2e premie (130 punten) in 2004 en 2e premie (135 punten) in 2005

Blossom O'Britain
Afbeelding Reserve Dagkampioen 3 jaar en oudere merries in Beilen 2005, stermerrie

Jordy van Supertje
Afbeelding Sterrruin in 2004 en 2005

ennuhm... dat waren zo ongeveer de Grais die ik ken
Iemand nog meer foto-aanvulling?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 15:25

dus dat Connor niet veel sokken heeft (overigens wel veel manen en een dike staart)
moest niet veel uitmaken?
en die Blossom is écht mooi!!
dat wou ik even weten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 16:41

Chubje is ook een typische Grai.

Afbeelding

Ze heeft helaas niet zoveel sok, wel een goede bos manen en staart...

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 16:45

Bij de Grai's kan het een heel verschil zijn qua behang, mijn merrie is ook een Grai en heeft ook weinig sokken. Foto:

Afbeelding

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 20:25

Ik zag op een topic hier onlangs ook een tinker waarvan iemand zei "het lijkt wel een Samber". En dat was ook zo. Die had helemaal geen sok. Volgens mij gaat het niet alleen om het behang maar vooral om de bouw. Het cobtype mag geen lange rug hebben bijvoorbeeld. Zijn vaak ook ietsje overbouwd. Ik zie bij de 2 tinkers hierboven dat hun sokken lang niet over de hoeven groeien en misschien wordt dat ook meegenomen in de beoordeling? Dit zijn inderdaad minimale sokken. Ik vind Chubby overigens wel meer "tinkerachtig" dan het paard van angeliekje, wat overigens wel een mooi hoofd heeft.

Blossom 0'Britain vind ik werkelijk prachtig op de foto.

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 20:56

Dan ben ik heeeel erg benieuwd waar mijn stinkie dan onder zou vallen en hoor dat dus graag van de kenners hier!!! Zie de foto's in mijn profiel! (hoop dat ze het doen).

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 21:32

Plaats eens een goede standfoto naamgenootje... Want uit de foto's in je profiel kan ik weinig halen

Chub heeft inderdaad niet zoveel behang aan de benen als ik graag zou zien. Aan de voorkant groeit helaas sowieso weinig. Maar gelukkig komt de wintertijd en -vacht eraan, dan lijkt het altijd meer

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 21:54

Waar ik benieuwd naar ben... Heeft er iemand foto's van cobtypes die ingeschreven staan bij het NSvT??? Ben ik echt benieuwd naar!!! Ik ken van bij NSvT enkel grais en vanners...en heb dus het idee dat ik met mijn Cobs niet goed zou zitten bij dat stamboek...

en wat is het verschil tussen grais en vanners? want ik snap er helemaal geen *%*£*% meer van

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 22:00

Een Grai is rijtypischer dan een Cob. Waarmee dus het figuur, maar ook de gangen veranderen. En normaal gezien ook het karakter. Grai's zijn ietsje "bloederiger" en dus over het algemeen ook wat heter.
Omdat er wat meer bloed ingefokt is, bij de Grai's, hebben ze vaak ook wat minder weelderig behang. Vooral in vergelijking met bijvoorbeeld een Vanner, waar wat meer Shire of Clydesdale in zou kunnen zitten.

Volgens mij is het altijd zo geweest: een Cob tot 1.56 een Vanner vanaf 1.56 schofthoogte. Maar schijnbaar is er iets veranderd in de type-omschrijving, waardoor een Cob nu ook groter kan zijn dan een Vanner en vv.
En dan snap ik 'm ook niet meer

BTW. Met je cobs zit je prima hoor, bij het NST. Ze worden momenteel misschien wat minder aangeboden dan Grai's en Vanners, maar dat kan ook zijn omdat "men" liever een Grai of Vanner heeft (wat groter formaat dus)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 22:18

Afbeelding

Een grai met 'minder' behang

Zomer en winter scheelt overigens wel, het begint nu weer langer en voller te worden

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 22:20

En de mijne is 2 jaar lang als Grai gekeurd en dit jaar spontaan in een Vanner veranderd....terwijl ze echt niet meer sokken gekregen heeft hoor....

Beetje onduidelijke foto , maar de (hoeveelheid) sokken zijn toch duidelijk te zien...
Afbeelding

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 23:00

Shayla...
ik vind jou tink ook meer een vannertje,
misschien komt het omdat ze in dat ene jaar meer bespiering heeft gekregen,waardoor ze de ronde vormen van een vannertje heeft?
Die van leonoor vind ik ook meer een vanner lijken op deze foto(ziet er ontzettend groot uit)
maar toch,als ik bij de keuring sta heb ik vaak hele andere types voor ogen dan dat de jury uiteindelijk bepaald.
ik denk dan: goh,dat is vast een cob,en dan is het ineens een vanner.
Denk je: deze is wat fijner etc, da's vast een grai..is het ineens een cob

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 23:22

Dat denk ik zelf ook , ze is 4 cm in een jaar gegroeid en begint nu echt "uit te zwaren"
Als je foto's van dit jaar vergelijkt met foto's van 3 jaar terug , denk je echt wat is dat voor een frutseltje ??

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 07:49

turbotinker schreef:
Shayla...
ik vind jou tink ook meer een vannertje,
misschien komt het omdat ze in dat ene jaar meer bespiering heeft gekregen,waardoor ze de ronde vormen van een vannertje heeft?

Die van leonoor vind ik ook meer een vanner lijken op deze foto(ziet er ontzettend groot uit)maar toch,als ik bij de keuring sta heb ik vaak hele andere types voor ogen dan dat de jury uiteindelijk bepaald.
ik denk dan: goh,dat is vast een cob,en dan is het ineens een vanner.
Denk je: deze is wat fijner etc, da's vast een grai..is het ineens een cob

Op de hengstenkeuring januari 2004 was hij nog geen 3, werd hij gemeten op 159,5 en gekeurd als Grai
Hij zit nu op ongeveer 165

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 07:57

frenia schreef:
Waar ik benieuwd naar ben... Heeft er iemand foto's van cobtypes die ingeschreven staan bij het NSvT??? Ben ik echt benieuwd naar!!! Ik ken van bij NSvT enkel grais en vanners...en heb dus het idee dat ik met mijn Cobs niet goed zou zitten bij dat stamboek...

en wat is het verschil tussen grais en vanners? want ik snap er helemaal geen *%*£*% meer van

Macho is afgelopen weekend ingedeeld bij de cobs,hij was een mooi cob zeiden ze !
Afbeelding
Afbeelding
Ik hoop dat het duidelijke foto's zijn,kijk anders in mijn profiel daar staan er meer !

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 08:28

Rose is ook een cobje
Afbeelding

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 12:17

Glen King Hill is ook een Grai
Afbeelding

Die van mij is een Vanner, maar wel totaal anders dan Shayla. Het verbaasde mij ook dat ze dit jaar als Vanner werd ingedeeld.
Afbeelding

Het veulen Cesair is dus grai x vanner, ben benieuwd hoe ze uit gaat groeien.

Delinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 12:17

Hier nog een grai
Afbeelding
foto gemaakt door Mariel Begheyn)

Inderdaad weinig sok, maar manen en staart daarintegen zijn weer ruim voldoende aanwezig
Volgens de jury was ze een goed in het type staande grai met fijn beenwerk. Was een hele verassing voor mij aangezien ik zelf eigenlijk altijd heb gedacht dat ze een cob was (komt waarschijnlijk door de flinke grasbuik die ze normaal gesproken 's zomers heeft, no offence to de echte cobs hoor)
Ik snap er dus ook duidelijk weinig van, die type indelingen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 12:32

Jordy is inderdaad een hele typische grai (Lowara heeft hierboven al een foto geplaatst). Qua bouw is hij echt heel typisch grai, en qua gangen ook.
Jordy is veel luxer gebouwd dan bijvoorbeeld een cob, staat hoog op de benen, hals komt hoog uit de borst, hij heeft voor een tinker fijn beenwerk, een wat langere rug en een veel schuinere schouder dan een cob of vanner.
Qua beweging zie je ook duidelijk dat hij anders beweegt, wat natuurlijk ook komt door het lichtere type. Zijn gangen zijn meer verheven, hij komt een eind van de grond, zeker als hij draaft.

Helaas kregen we afgelopen keuring zijn sokken niet op tijd droog, waardoor het erg weinig leek. Hij is met natte sokken en bandages eroverheen op de trailer gegaan.
Maar hij heeft meer sok dan de gemiddelde grai, zeker in vergelijking met zijn bouw. Tussen 's winters en 's zomers zit wel een verschil, 's winters bedekken zijn sokken zijn hele hoef, 's zomers maar de helft aan de voorkant van de hoef.
Sokkenfoto:
Afbeelding
En op deze foto's zie je een beetje zijn manier van draven:
Afbeelding
Afbeelding

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:38

Ik heb begrepen dat er bij de indeling tussen een cob en een vanner of een grai ook naar de gangen wordt gekeken.
Zo kan een paard dat zich ten opzichte van een vorige keuring veel heeft ontwikkeld en een ander gangenwerk laat zien, dan toch ineens in een andere klasse vallen.
Maar dan was het al een twijfelgeval vóór die tijd lijkt me.
Dat is tenminste wat ik op de keuring in Houten zo nu en dan hoorde, dat een paard door de gangen een vanner was, door de stokmaat niet.
Maar wie het beter kan uitleggen (en dat zijn er veel), graag!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 17:58

Leuk topic is dit! Shayla vind ik echt prachtig, mooie bouw en veel behang.
Als ze boven de 1.56 is, is het terecht een vanner.