[TI] 2 probleempjes :) Wie kan ons helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poenarie

2 probleempjes :) Wie kan ons helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 18:32

Hay,

Ik heb 2 verzorgtinkers met súper dikke staart.
En nou elke keer als ik naar hun toe gaan en hun staart
onder handen wil nemen, zit er poep in .
Soms opgedroogt, soms gewoon nog vers .
Heel vies, maar dat is dus niet zo lekker voor mij en de paarden.

Wie weet daar wat voor? Of wie heeft het ook bij zijn/haar paard?

En nog een vraag, de oudste tinker die heeft iets achter dr oren.
Als je bijv. dr manen die daar beginnen, gaat borstelen, gaat ze met dr hoofd omhoog
en laat ze gewoon zien dat ze het niet fijn vind. Zo ook met dr voorpluk.
Nou vragen wij ons af wat we er tegen kunnen doen en misschien weten jullie het?

Groetjes en bedankt!

jeanie

Re: 2 probleempjes :) Wie kan ons helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:35

Staart in een memmer water hangen als de poep nog vers is.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:36

De staart van mijn Tinkermerrie heb ik eigenlijk altijd helemaal ingevlochten. Zo blijft hij het schoonst.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 18:37

De eigenaar wil geen vlechten in de staart of manen, anders had ik het ook gedaan ja.
Maar om in de winter de staart in een emmer te hangen?

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:47

spul voor de staart makkelijk uit elkaar te krijgen. Dan is het ook makkelijker uitkambaar en je krijgt eralles wel makkelijk uit.

Geaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:20

Kent het probleem, jammer genoeg .
Lissy, heeft sinds een tijdje dat als ik aan het rijden ben, en ze moet poepe zegmaar .
Dan komt het allemaal in haar staart & op haar achterbenen, ontzettend vies . Vooral laatst, had ze splaschpoep
*Zegtalgenoegdenkik .

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:46

Gelukkig niet zoveel last van ondanks hele dikke staart. Maar mocht er al eens opgedroogde mest in zitten dan kun je dat er toch gewoon uitborstelen? Ik ben erg te spreken over de Oster manen/staartborstel, werkt veel beter dan een gewone harde borstel.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:55

De borstel die Sox heeft genoemd is idd ideaal Daarmee borstel je binnen no time alle klitten en poepresten uit de staart.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:00

de staart niet vlechten hoor, dat is het vliegenwapen, heel sneu als ze daarom de vliegen niet meer kunnen verjagen, dan maar een poepstaart toch.....

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:19

Heb ook last van poep in mijn merrie s staart, maar doe er niets speciaals aan. Het zit er toch zo weer in. Al wil ik wel graag zo'n Oster manen/staartborstel gaan proberen.
Dat hoofdprobleempje (is meer een lastigheid dan een probleem vind ik persoonlijk) heb ik met mijn merrie ook. Ze heeft verder niets, maar vind het gewoon niet prettig dat haar hoofd gedaan wordt.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 20:05

vele tinkers worden in bedwang gehouden met een soort praam (als het importtinkers zijn)
alleen zit die praam niet om de neus, maar om een oor daardoor mist die het juiste effect (geen stoffen die vrijkomen en kalmeren maar enkel pijn)
vandaar dat veel tinkers een "oortrauma" hebben. Tinkerbeel had dat ook en na intensief oefenen (dus altijd kalm blijven, niet teveel stressen maar wel elke keer weer dat oor aaien) gaat het nu heel goed (inmiddels heb ik haar wel 4 jaar)
soms krijgt ze nog een terugval en trekt ze even weg, maar wat later is ze dat weer vergeten...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 20:13

interessant om te lezen frenia, ik snap niet waarom een praam om het oor gemakkelijker is dan om de neus?

gam heeft zijn staart vaak ook onder de poep, ik borstel hem bijna nooit, veel teveel werk met al die dreads erin

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 20:38

Als de staartpoep nat is: afblijven
Als de staartpoep droog is kun je het er vrij makkelijk uitborstelen
Af en toe de staart wassen met biotex of zilvershampoo om te voorkomen dat 'ie helemaal geel wordt.

Qua oren en hoofd: kwestie van vertrouwen. In het begin was Chub ook vrij lastig met haar hoofd en oren. Favoriet zal het niet worden, maar ze accepteert het borstelen ed nu wel. Oren uitknippen doe ik eens per jaar als ze onder verdoving is ivm scheren.

Frenia, dat van die oorpraam wist ik niet. Kan er verdrietig van worden, van dit soort verhalen...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 23:08

Jordy tilt zijn staart gelukkig hoog genoeg op Alleen als hij een keertje aan de spinazie-schijt is zit zijn staart eronder, maar dan doet de tuinslang wonderen...

Jordy was ook onwijs kopschuw toen ik hem net had, niet alleen zijn oren maar zijn hele hoofd. Was erg zielig, hij stond eerst op een stal waar een ijzeren buis boven de opening van zijn box hing, en als iemand hem wilde aaien of te dicht langs liep sloeg hij zijn hoofd tegen die buis.
Dat is vrij snel over gegaan (rustigere box hielp een eind), maar zijn oren heeft erg lang geduurd, en nog vind hij het niet leuk. Hij laat het wel toe, maar niet van harte. Maar ik ben inmiddels zover dat ik zijn oren zelfs kan scheren met veel geduld.
Zijn hele lijf scheren vindt Jordy trouwens lekker Ook zijn hoofd is zonder problemen te scheren.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:07

Gewoonlaten opdrogen, en niet te veel aan de starat doen, en als het lekekr weer is helmala uitwassen,.. chris heeft er ook last van, maar laa het gewoon zitten,.. als het heel erg wordt haal ik het er wel uit

Denk dat je gewoon heel rustig moet blijven probeern en eerst gewoon met je vingers lang haar oren en maantop heen gaan,.. en dan steeds vaker en langer,.. en als laatse met de borstel,..
En geduldhebebn,..

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:36

Zo'n oster staart borstel is echt ideaal, daarmee kan je echt het ergste ermee uit borstelen. Verder een hoop antiklit om het goed los te maken en zo is het ergste er wel uit.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 15:39

frenia schreef:
vele tinkers worden in bedwang gehouden met een soort praam (als het importtinkers zijn)
alleen zit die praam niet om de neus, maar om een oor daardoor mist die het juiste effect (geen stoffen die vrijkomen en kalmeren maar enkel pijn)
vandaar dat veel tinkers een "oortrauma" hebben. Tinkerbeel had dat ook en na intensief oefenen (dus altijd kalm blijven, niet teveel stressen maar wel elke keer weer dat oor aaien) gaat het nu heel goed (inmiddels heb ik haar wel 4 jaar)
soms krijgt ze nog een terugval en trekt ze even weg, maar wat later is ze dat weer vergeten...

Dat kan wel kloppen, want het is een Iers gefokte Tinker .
Ze komt uit Ierland. Ik zal het proberen .

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 15:42

Chubby schreef:
Als de staartpoep nat is: afblijven
Als de staartpoep droog is kun je het er vrij makkelijk uitborstelen
Af en toe de staart wassen met biotex of zilvershampoo om te voorkomen dat 'ie helemaal geel wordt.

Qua oren en hoofd: kwestie van vertrouwen. In het begin was Chub ook vrij lastig met haar hoofd en oren. Favoriet zal het niet worden, maar ze accepteert het borstelen ed nu wel. Oren uitknippen doe ik eens per jaar als ze onder verdoving is ivm scheren.

Frenia, dat van die oorpraam wist ik niet. Kan er verdrietig van worden, van dit soort verhalen...

Als het nat is blijf ik er GRAAG vanaf .
Zilvershampo hoeft niet speciaal, ze heeft een zwarte staart .

Ik ga wel zo een borstel kopen, ik had ze gezien.

Geaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 15:57

Waar kun je zo´n borstel kopen?
Bij divoza?

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 22:37

@pellie: als je bij je paard z'n oor vastpakt als je er voor staat en je draait de punt van het oor naar je toe geeft dat een soort prikkel aan 't paard door waardoor ie niet meer zo heftig reageerd. Sommige paarden zijn daarom extra gevoelig als je aan hun oren zit. Ook is het een kwestie van vertrouwen. Als je voorzichtig vanaf de nek/manenkam kriebelt en je gaat langzaam richting de oren en daarna kriebel je voorzichtig de oren, dan laat ie het waarschijnlijk wel toe.

@frenia: het effect van de praam op een oor is er dus zeker wel.

Het is een handig foefje om te weten. Er zijn ook tandartsen die het wel toepassen.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 10:08

EurLy schreef:
Waar kun je zo´n borstel kopen?
Bij divoza?

Bij de ruitersport-zaken en wss ook bij Divoza .

Boya; ja, ze doet het al vanaf het begin dat we er kwamen, mijn vriendin richt zich meer op haar en ik op de andere.
Maar ze heeft er ook een vreemde bult zitten.
Ze is ook heel bang voor het draad, misschien een paard met verleden ofzo? Het zou best kunnen dat het door de praam komt, want ze komt wel uit Ierland. We gaan het proberen met rustig kriebelen bij de maantop .

DinkyToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:23

Wat ook super werkt in manen en staart is cowboy-magic. Is een soort anti klit maar dan met iets meer verzorgende bestandsdelen. Geloofde er eerst niet zo in maar kreeg laatst een tube en ben dr helemaal weg van.. Manen en staart worden er lekker zacht en makkelijk doorborstelbaar van zonder dat je haren kapot trekt.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:49

Cowboy-magic is erg prijzig, maar manen zien er wel mooier uit idd... Of het beter is voor de manen en staart weet ik niet eigenlijk, heb er mijn twijfels bij.

Hoe ziet zo'n Oster-manenborstel eruit?

Snowdon heeft dus een witte volle staart en er zijn haast standarad twee bruinige plukken van de mest. Ik kan me er niet zo druk om maken, na het borstelen vallen de mestkorsten er wel uit en de haartjes los van elkaar en dan valt het niet zo op bij de rest van die volle bos.

DinkyToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 21:06

Weet ook niet of het beter is maar 't voelt wel beter bij Laurier. En ja, t is wel prijzig maar dat is anti klit ook... 't lijkt soms wel alsof ze denken dat alle mensen met paardjes ook automatisch veel geld hebben... zucht...

O ja, wat 's winters bij haar ook enorm scheelde is dat ik vorige winter alle staartflappen van haar dekens afgesloopt heb. Met flap tilde ze haar staart niet goed genoeg meer op waardoor er meer stront in bleef zitten.

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 21:57

Pellie schreef:
gam heeft zijn staart vaak ook onder de poep, ik borstel hem bijna nooit, veel teveel werk met al die dreads erin

Same here!! Soms wordt het echt te erg en dan hang ik z'n staart weer eens in een emmer, maar dan ben ik zo twee uur bezig met wassen en uitpluizen. Die dreads...leuk hoor, maar oh zo gebruiksonvriendelijk!!