[TI] Tinkerhengt kiezen voor mijn merrie...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dovish

Tinkerhengt kiezen voor mijn merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 11:46

Ik ben op zoek naar een tinkerhengst die mijn merrie aan kan vullen. Ze is van 2007, blue roan en 1.52 hoog.

Verbeterpunten;
- Haar rug vind ik haar minste punt; ze heeft wat bolle lendenen, ik zoek dus een hengst met een sterke (vooral niet diepe of bolle) rug.
- Ze is getypeerd als cob, maar voor een cob heeft ze redelijk licht beenwerk. Een hengst met wat zwaarder beenwerk zou ik dus mooi vinden.
- Ze heeft zelf voldoende lengte in de rug, dat wil ik graag behouden. Eventueel zou er wat lengte in de hals bij kunnen.
- Ik zoek een hengst met een rustig karakter.
- Ik hou van meer kleur, de merrie vind ik wit genoeg. Een hengst met wat meer kleur zou ik dus mooi vinden! Merrie draagt vos. Ze zou wat ruimer in het behang mogen, staart is wel top maar sokken en manen mogen voller.

foto's voor een beeld:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder van praktische aard; ik zoek een hengst in het noorden van het land, gezien wij op de grens van Groningen en Drenthe wonen. Ik heb een twijfel over dekking aan de hand/natuurlijke dekking omdat ik haar zelf niet regelmatig hengstig zie. Toen we vorig jaar bij Kashmir op bezoek waren reageerde ze echter direct heel erg hengstig. Ze is makkelijk in de groep en neemt hier een lage positie in, een periode ergens anders bij een hengst plaatsen zou ik dus ook oké vinden! (Maar ik vraag me af in hoeverre dat nog gedaan wordt..). Ze is uiteraard pssm n/n

groetjes, Eva

mascha_king

Re: Tinkerhengt kiezen voor mijn merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:46

Ik zou dan voor Nuadhu Nuage gaan van Chantal Borst -Platel van stal van het Heideveld. Super mooie Model hengst die ook vos draagt! Heeft met mijn zwartbonte merrie vorig jaar bloedmooi vosbont hengtveulen gegeven!

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:55

mascha_king schreef:
Ik zou dan voor Nuadhu Nuage gaan van Chantal Borst -Platel van stal van het Heideveld. Super mooie Model hengst die ook vos draagt! Heeft met mijn zwartbonte merrie vorig jaar bloedmooi vosbont hengtveulen gegeven!

Ik meende ergens te lezen dat deze hengst is of binnenkort wordt geruind...weet niet of er diepvries aanwezig is van hem...maar denk wel dat deze mooi kan aansluiten op je merrie

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:59

kim_1990 schreef:
Ik meende ergens te lezen dat deze hengst is of binnenkort wordt geruind...weet niet of er diepvries aanwezig is van hem...maar denk wel dat deze mooi kan aansluiten op je merrie

Nuadhu Nuage blijft beperkt beschikbaar middels diepvries.
Tenminste dit is wat ik begrepen heb :)

Maar hij zou zeker aan kunnen sluiten.
Want hij geeft maat en bot mee!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:22

Ik ben fan van Gijs vd Hertoghoeve :+: die is voor ki beschikbaar.
Hij is zooooo mooi en lief :+:

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 19:29

Ik vind Nuadhu Nuage heel erg leuk, die vond ik vorig jaar op de HK ook positief opvallen. Maar jammer dat hij nu alleen nog via KI beschikbaar is, ik las inderdaad net dat hij al geruind is. Ik heb helemaal nog geen kaas gegeten van KI, maar ik zal me daar ook eens in verdiepen!

Keet, was Gijs vorig jaar ook op de hengstenshow van het nsvt? Ik heb daar een lijstje bijgehouden dat ik nog op mijn telefoon heb staan en daarin was ik teruglezend erg positief over hem. Maar ik kon hem helemaal niet meer terugvinden! Nu ik zijn achternaam heb wel weer. Inderdaad een erg leuk dier!

Volgens het NSVT ga ik dan wel buiten het type. Wel leuk om te zien dat blijkbaar bij de vanners die ruime gangen wel worden gewaardeerd en bij de cob's niet! De stap en draf van mijn merrie mochten korter aldus keurmeester. Voor mij minder belangrijk, mijn paardje beweegt makkelijk voor het type en dat vind ik voor mezelf wel een pré.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:42

Zowel Gijs als Noedel dekken alleen middels diepvries, dat zou ik echt afraden. Je merrie moet dan op een hengstenstation/kliniek staan en om de paar uur gescant worden om het juiste moment van insimineren te bepalen. Diepvries sperma leeft namelijk maar heel kort, en dat moet het natuurlijk wel doen op het moment van eisprong, anders vindt er nooit bevruchting plaats :P Het kostenplaatje loopt hierdoor ook behoorlijk op uiteraard. Behalve de dekking zelf, is de begeleiding ook nog eens duurder. Voor Kashmir geldt dit trouwens net zo. Helaas veel mooie hengsten die zo enorm lastig te gebruiken worden...

Een hebgst die vreselijk goed is qua bouw en je (itt eerder genoemde 2) eigenlijk altijd veel kleur en behang geeft is Deaglan SVG.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 20:54

Caily schreef:
Zowel Gijs als Noedel dekken alleen middels diepvries, dat zou ik echt afraden. Je merrie moet dan op een hengstenstation/kliniek staan en om de paar uur gescant worden om het juiste moment van insimineren te bepalen. Diepvries sperma leeft namelijk maar heel kort, en dat moet het natuurlijk wel doen op het moment van eisprong, anders vindt er nooit bevruchting plaats :P Het kostenplaatje loopt hierdoor ook behoorlijk op uiteraard. Behalve de dekking zelf, is de begeleiding ook nog eens duurder. Voor Kashmir geldt dit trouwens net zo. Helaas veel mooie hengsten die zo enorm lastig te gebruiken worden...

Een hebgst die vreselijk goed is qua bouw en je (itt eerder genoemde 2) eigenlijk altijd veel kleur en behang geeft is Deaglan SVG.

Dat is niet zo.
Je kunt gewoon thuis je merrie hengstig laten spuiten, op het ei scannen(en dat hoeft niet om de 2 uur), sperma bestellen en thuis laten insemineren. Als je een beetje een handige (paarden) da hebt dan kan hij of zij je daar goed mee begeleiden. Indien je in 1 keer raak schiet ben je wellicht zelfs nog minder kwijt dan aan weide/stallingsgeld. In het noorden staat nog een leuke hengst van bokker Aricia, al heb ik geen verstand van de tinker fokkerij dus ik weet niet of hij bij je merrie past.
Prachtige merrie overigens ts!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 22:01

Ik ben wel een beetje verliefd op Fantasy Apollo, ik had hem vorig jaar al gespot maar ik dacht dat hij terug was naar Finland. Dat is hij dus nog niet, dit seizoen staat hij nog hier. Wat vinden jullie van deze combi?
Afbeelding

Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:16

mascha_king schreef:

_/-\o_ thnx Mas

Ik denk dat Noed goed aansluit op jou merrie. Hij dekt echter niet meer natuurlijk (wordt volgende maand geruind).

Maar wel via KI bij het ITS in Ees, noord drenthe.

Voordeel daarvan is dat de merrie regelmatig gescanned wordt op eisprong om zo nauwkeurig mogelijk te insimineren.

Prachtige merrie verder trouwens.
Laatst bijgewerkt door cp112 op 05-03-18 22:19, in het totaal 2 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:17

dovish schreef:
Ik vind Nuadhu Nuage heel erg leuk, die vond ik vorig jaar op de HK ook positief opvallen. Maar jammer dat hij nu alleen nog via KI beschikbaar is, ik las inderdaad net dat hij al geruind is. Ik heb helemaal nog geen kaas gegeten van KI, maar ik zal me daar ook eens in verdiepen!

Keet, was Gijs vorig jaar ook op de hengstenshow van het nsvt? Ik heb daar een lijstje bijgehouden dat ik nog op mijn telefoon heb staan en daarin was ik teruglezend erg positief over hem. Maar ik kon hem helemaal niet meer terugvinden! Nu ik zijn achternaam heb wel weer. Inderdaad een erg leuk dier!

Volgens het NSVT ga ik dan wel buiten het type. Wel leuk om te zien dat blijkbaar bij de vanners die ruime gangen wel worden gewaardeerd en bij de cob's niet! De stap en draf van mijn merrie mochten korter aldus keurmeester. Voor mij minder belangrijk, mijn paardje beweegt makkelijk voor het type en dat vind ik voor mezelf wel een pré.

Gijs is niet meer nsvt ggk helaas. Hij is niet voor definitieve goedkeuring geweest.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:18

kim_1990 schreef:
mascha_king schreef:

Wordt idd geruind. Zal nog als hengst op de hengstenshow zijn 31 maart. Blijft beschikbaar middels KI

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:30

Wildgirl schreef:
Caily schreef:

Dat is niet zo.
Je kunt gewoon thuis je merrie hengstig laten spuiten, op het ei scannen(en dat hoeft niet om de 2 uur), sperma bestellen en thuis laten insemineren. Als je een beetje een handige (paarden) da hebt dan kan hij of zij je daar goed mee begeleiden. Indien je in 1 keer raak schiet ben je wellicht zelfs nog minder kwijt dan aan weide/stallingsgeld. In het noorden staat nog een leuke hengst van bokker Aricia, al heb ik geen verstand van de tinker fokkerij dus ik weet niet of hij bij je merrie past.
Prachtige merrie overigens ts!

Je haalt vers en diepvries door elkaar. Met vers kan dat wat je zegt, diepvries is minimaal elke 6 uur scannen, dag en nacht. Lijkt me niet te doen, tenzij DA toevallig je buurvrouw is en je man koerier voor het sperma :+ Het is niet voor niks dat wereldwijd altijd naar vers gevraagd wordt en zelfs internationaal voor gereden wordt (met zowel hengsten als sperma). Je zult van elke hengstenhouder/fokker die bekend is met KI dit verhaal horen.

De hengst van Aricia is niet beschikbaar voor de dekdienst.

ITS is idd onder de Tinker en in het noorden de meest ervaren plek hiervoor. Fijn ook om te weten dat Noedel daar beschikbaar is, zou heel zonde zijn als zijn bloedlijn verdwijnt, maar gelukkig niet dus.Overigens dekken deze mensen zelf ook het liefst vers, om maar aan te geven dat ik geen onzin vertel :P

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:32

Als je een goede DA hebt (en een merrie met redelijk normale cyclus) hoef je niet dag en nacht te scannen. Dat is erg overdreven.

Maar ja, vers is makkelijker. Maar diepvries kan ook prima. Zijn er genoeg.

Het is alleen wel iets duurder inderdaad dat klopt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:00

Bij warmbloeden om de 6 uur scannen, eventueel ei afspuiten, maar dat moet je ook niet idealistischer maken dan het is, want het is niet zo dat je spuit zet en gelijk het ei springt, dat duurt uren/dagen.

Loop maar eens een willekeurige hengstenhouder binnen en vraag erover. Elke hengstenhouder zal zeggen, neem vers, er moet wel iets heel speciaals aan een hengst zijn wil je met diepvries aan de gang gaan.

Ga maar eens een dierenarts vragen, nu woon ik in het wijdse Groningen waar minimaal elke DA ca 30min naar mij onderweg is, maar geen van drie wilde mij helpen met realiseren van dekken met diepvries bij een Tinker zonder haar weg te brengen.

Op een hengstenstation of kliniek kan het idd prima, absoluut. Daar zijn de middelen en mensen die verstand van hebben en ervaring mee hebben. Ik gaf alleen aan dat het geen kattenpis is en je je merrie wel weg moet brengen, plus dat er een iets ander prijskaartje aan hangt.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 23:35

dovish schreef:
Ik ben wel een beetje verliefd op Fantasy Apollo, ik had hem vorig jaar al gespot maar ik dacht dat hij terug was naar Finland. Dat is hij dus nog niet, dit seizoen staat hij nog hier. Wat vinden jullie van deze combi?
[ [url=m/8Uoi5j.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/gOiBoV.png]Afbeelding[/url] ]

Deze knappe vent is geloof ik een nakomeling van Bas Go-Go...dit zou dus een halfbroer van mijn vorige tinker moeten zijn welke net als deze een enorme tank is...ook een andere halfbroer van dezelfde vader is ook zo'n tank...denk dat je hier wel een groot en barok.dier aan hebt icm jou merrie, absoluut niet verkeerd lijkt mij aangezien je zei dat je graag wat zwaarders wil...voldoet deze prima. Ik ken dus 2 halfbroers van deze (beide gefokt bij hetty kanters) en hebben beide een uitmuntend karakter, echter wel allebij last van eczeem, of deze hengst dus eczeem heeft weet ik niet, maar kan wel drager zijn ervan aangezien ook eczeem erfelijk kan zijn.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:11

@Caily, het is écht onzin wat je zegt. Binnen de KWPN fokkerij is 80% frozen semen en écht niet alle merrie's staan op een hengstenstation. Sterker nog, ik denk dat 80% aan huis wordt geïnsemineerd.
Ook binnen de western sport is forzen semen heel gangbaar.
Natuurlijk is vers sperma altijd beter met een hogere pakkans maar beide manier zijn goed thuis te doen.
Indien je een goede DA hebt dan spuit je de merrie hengstig en scan je vervolgens 1 á 2 keer om de status van het ei te checken voordat je insemineert. Ik weet niet waar jij het om de 6 uur scannen vandaan haalt maar dat is echt geldklopperij.
Op de stal waar ik sta hebben we ook 3 merrie's dragend voor dit seizoen; alle 3 zijn op bovenstaande manier via frozen semen in 1 keer drachtig geworden.
Kwestie van een goede dierenarts hebben én je merrie goed kennen.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 12:09

Bedankt voor alle voorlichten en pro's en con's over de KI, zo weet ik er toch al weer wat meer van! De cyclus van mijn merrie ligt er niet dik bovenop. KI heeft nu in ieder geval niet mijn voorkeur, ik heb er bij onze koeien ook liever gewoon een stier bij ;)
Ze staat ook samen met mijn andere merrie en mijn ruin die helemaal nergens op reageren, dus daar hoef ik het ook niet van te hebben...

Fantasy Apollo is inderdaad van Bas Go-Go, en die vind ik ook echt erg mooi, heel massief qua benen en dat mag die van mij wel hebben. Ook van Apollo al een aantal nakomelingen gezien die ook allemaal een paar flinke stampers hebben. Zo rond de 1.60 vind ik ook de max, maar ik las volgens mij dat hij in Finland op 1.56 gemeten is dus dat is ook te overzien! Hij staat alleen wel echt aan de andere kant van Nederland...

En Aricia, is zij van Cullan? Die vond ik ook echt geweldig! Ik ga eens kijken of ik kan vinden over welke hengst je het hebt, want ook zij zit aanmerkelijk dichter in de buurt. En eens kijken waar Finnegan is gebleven en of die ook nog voor dekking beschikbaar is.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 14:47

Finnegan staat ook in het noorden.
Cullan is ruin.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 20:52

Cullan is idd ruin, zijn zoon Finn ga ik zo zo over terug schrijven, hang nu eerst even aan de telefoon :D Erg leuk dat he interesse hebt in deze knappe man <3

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:25

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:36

@wildgirl, zojuist weer gesproken en je verhaal voor gelegd, blijft beweren dat wat jij schrijft echt niet kan. Wat ik je zou moeten vragen is hoe het sperma dan bij jou op stal is gekomen? Een koerier moet een stikstofvergunning hebben om het kwakje te mogen vervoeren? En een DA beschikken over het juiste “glijmiddel”, want zelfs dit is bij diepvries anders.

Bij de Quarterhengsten die ik aan het bekijken ben voor mijn Tinker, ben ik trouwens alleen nog vers tegen gekomen trouwens. Tenzij het om overleden dieren gaat. Er komt vers sperma uit de oostkant van DL volgend jaar :)
Laatst bijgewerkt door Caily op 07-03-18 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:37

Ik volg even hoor want mijn zus wil ook een tinkerhengst voor haar merrie Kaatje vinden!! *\o/*

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:39

Is Janesho niks voor jou merrie TS?

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:47

Leuke merrie heb je !
Cullan heb ik geruint en verkocht .
Finnegan , zijn zoon heb ik in Oktober verkocht en ik heb nog wel een volle broer van Finnegan staan maar die is nog te jong om te dekken (En ik weet ook nog niet of ik die extern beschikbaar stel in de toekomst)

Forrest heb staan en die dekt dit jaar alleen op eisprong.
De merrie kan dit jaar niet hier bij ons staan, maar dat is dus ook niet nodig als je op eisprong dekt .
Hij dekt aan de hand.
En geeft levend veulen garantie .
Je bent van harte welkom om eens langs te komen.
Wij wonen driekwartier bij jullie vandaan . :)
http://www.finlay-irishcobs.webs.com is onze site