[TI] Tinker kopen…of toch maar niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Tinker kopen…of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 15:54

Begin januari moest ik mijn grote Spaanse vriend laten inslapen. Ik mis hem nog steeds verschrikkelijk maar zo langzamerhand zal ik toch een nieuw vriendje voor mijn merrie moeten zoeken.
Ik vind het ontzettend lastig, ik ben nu toch echt op zoek naar een onverstoorbaar en bomproof type paard, ook om de gevoeligheid van de merrie wat te neutraliseren. Hopelijk heeft een relaxt type een positieve invloed op haar :D
En dan nu mijn dilemma. Een paard koop ik voor het leven, ik heb in 15 jaar 2 paarden moeten laten inslapen en behalve het verdriet was ook mijn portemonnee niet blij met de dierenarts rekeningen die hiermee gepaard gingen. Ik heb een paar hele gave tinkers te koop zien staan, qua uiterlijk zeker het type wat ik mooi vind (rond, stevig en boven de 1.50). Ik was dus helemaal niet op zoek naar specifiek dit ras, maar de beschrijving van hun karakter is wel wat ik zoek. Waarom nou zo moeilijk doen? Ehmmm….CPL en PSSM dus. Nou heb ik inmiddels gelezen dat je op PSSM kunt testen, maar kan dat op CPL ook? Of is dit iets waar je pas later eventueel tegenaan loopt?
Kortom….waarom wel/waarom geen Tinker?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 15:56

Zelf heb ik er geen, maar stalgenoten zijn regelmatig druk aan het wassen tegen mijten in de sokken. Erg onpraktisch lijkt mij!

Edit; qua karakter stuk voor stuk wel heel fijne dieren. :)
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 14-05-17 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 15:57

CPL en mok is wel een grote kans op dat tinkers kunnen krijgen. En waar je dan moeilijk van af komt.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 14-05-17 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Re: Tinker kopen…of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 15:59

mok, tja dat weet ik. Maar is er op CPL ook te testen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 16:15

CPL komt bij tinkers inderdaad voor, maar haast nooit in zo'n erge vorm dat het paard er aan zal overlijden zoals dat bij belgen gebeurt. Als je een tinker sober houdt dan vormt CPL totaal geen probleem en merk je meestal niet eens dat ze het hebben. Mijn tinker heeft een rimpel in de kootholte, wat dus ook CPL is, maar hij heeft dit al zeker 10 jaar en dankzij goede voeding blijft de rest van de benen slank en droog en heeft hij nergens last van. Hij kan er 40 mee worden.
Mijten krijgen ze inderdaad sneller dan warmbloeden, maar als je goed en gericht behandelt, bijvoorbeeld met cydectin, dan kost je dat 10 minuten werk en ben je er voor minstens 3 maanden tot een half jaar vanaf, en mijn tinker is er zelfs 4 jaar vanaf geweest, totdat hij bij onze belg kwam te staan.
Ik vind het onderhoud van een tinker echt enorm mee vallen. Ik laat een paar keer per jaar een smid komen, ik haal af en toe een borstel met wat cowboy magic detangler door de manen, en veel meer onderhoud is hier eigenlijk niet nodig.
Wel heb ik met de tinker wat meer werk aan weidegang, omdat hij dus niet te veel en te lang op het gras mag, en ik hem daardoor altijd met grasmasker erop zet. Maar als je daar wat tijd in steekt dan loont zich dat wel doordat ze nauwelijks of geen beenproblemen krijgen over het algemeen.

Edit, cpl is niet te testen, nee. Vaak zie je het rond een jaar of 8 de kop op steken, vooral wanneer paarden verkeerd gevoerd worden, of een veulen hebben gehad, of lang last hebben gehad van mijten die niet bestreden werden..

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:22

CPL komt nou ook weer niet zo vaak voor.
En mok wordt meestal getriggerd door mijt of voeding. Ik heb al jaren een tinker en nooit mok. Was 1 x pj zn benen preventief tegen mijt maar zie hem nooit bijten of stampen. Ik zie meer KWPNers met mok dan koudbloeden eerlijk gezegd.
Goede voeding en goede beweging, dan kom je al een heel eind.
Let er wel op dat Tinkers niet per definitie bomproof zijn.
Hij staat ook gewoon de hele dag op de wei, geen graasmasker, gewoon lekker vreten en niks te dik.

Waarom niet? Ze zijn best eigenwijs en daar moet je tegen kunnen.;) Verder kan ik niets negatiefs bedenken.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:37

In elk geval goed dat je je ervan bewust bent dat dit een probleem kan zijn.
Op het moment dat je een tinker koopt, kijk (en voel) goed de benen en koten na op korstjes/ribbels en kijk hoe het paard erop reageert, ze moeten niet te blij worden van jouw gekrabbel of juist venijnig omdat ze "behandelmoe" zijn.

Ik heb mijn lieve bomproof tinker gekocht zonder deze kennis en heb geluk dat hij er niet gevoelig voor lijkt. Toen ik hem kocht had hij een paar kleine mokplekjes, maar dat gaf geen problemen en hij is nu al jaren mokvrij. En in de 9 jaar dat ik hem heb, heeft hij een keer last gehad van mijten, wat met een behandeling weer verholpen was.
Moet ik er wel bij zeggen dat hij geen enorme dikke sokken heeft, kan ook schelen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:43

Geen tinker hier, maar wel twee sokkenpaarden.
CPL kan niet getest worden volgens mij, je kunt kijken naar de ouders of die het hebben maar verder kun je niet veel doen. Ik weet niet in welke leeftijd je zoekt maar vanaf een bepaalde leeftijd kun je het wel al voelen in de benen. Het is ook niet iets wat komt door slechte verzorging overigens

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 08:01

Dat sober houden zal geen enkel probleem zijn, dat doe ik met mijn Spaanse dame ook.
In ieder geval goed om te horen dat CPL niet zo'n megaprobleem is als bij bijvoorbeeld Belgen.
Mara2000, eigenwijs maakt me niet uit, mijn merrie is echt zo'n dame waarmee je moet overleggen, dus ik ben wel wat gewend :D
Granoek, ik heb geen voorkeur voor een bepaalde leeftijd, het gaat me puur om het karakter van het dier. Alhoewel….ik hoef geen jonkie. De merrie die ik op het oog heb is 9 jaar. Geen idee of de ouders bekend zijn, ik vermoed van niet.
Hoe liggen de prijzen van Tinkers eigenlijk? Het betreft een merrie van rond de 1.50/1.55, heel erg rond en grof, mega behang, en naar wat ik heb begrepen erg cool en lief.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 08:08

Mijn toen 10-jarige ruin, 1.55m, heb ik voor 2500 euro gekocht. Dat is 9 jaar geleden.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 08:11

Prijzen verschillen. Ik zie wel eens veulens voor 2500 euro staan.. Maar die van mij (ander half jaar oud toen) koste écht geen 2500 euro. Daar kan ik wel een paar meer paardjes van kopen van het bedrag wat ik betaald heb. Maar ik heb die van mij ook alleen via FB kunnen vinden, niet via bokt, marktplaats en andere soorten paarden-verkoop site's. Ze kon niet alle hengsten houden en tjah, die van mij was een van de hengsten die als keus tot verkoop stond.
En aangezien ik geen <2 jarig paard wilde kopen voor precies hetzelfde bedrag als een braaf gereden paard/tinker..

De volwassenen zie ik vaak voorbij komen tussen 1300 (meestal onbeleerd of bv niet geschikt voor beginners) tot 3500. Is natuurlijk net of het leuk is voor de fok, karakter, beleerd etc. Maar zie ook een enkeling onder de 1300 die (iig volgens de tekst) wel leuk is of gerust een die dik boven de 3500 uit komt. Maar dat zijn dan vaak ook weer de grote paarden van rond de 165+.

En bij beide laatste voorbeelden, moet je af en toe héél snel bij zijn. :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 08:15

Mijn ruin heb ik 13 jaar geleden als vierjarige gekocht voor 3000 euro inclusief zadel (wat ik heb kunnen verkopen voor 500 euro).
Kort daarna zijn de prijzen flink omhoog geschoten en werd hij getaxeerd rond de 4000 euro. Maar omdat tinkers regenwoordig veel minder zeldzaam zijn geworden zijn de prijzen ook weer flink gezakt. Ik denk dat je rond de 2000 zit voor een minder mooie tinker die nog niet zo veel kent of wat ouder is en rond de 4000 voor een top-tinkermerrie bv.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 08:26

ok, dan lijkt het wel een reële prijs.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 17:51

Ik heb een tinker met CPL van 35......die nog nooit een stap kreupel heeft gelopen in zijn leven. dusssss. Tja..... Gewoon ervoor gaan.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 20:19

Verkijk je niet op het karakter zoals dat mooi in de boeken wordt omschreven.
Ze lopen er tussen die wel zo zijn, maar genoeg tegenwoordig zijn niet zo rustig en 'doods' als in de boeken staat.

Mijne was de eerste maanden rustig, maar heeft zich na een half jaar ontpopt tot een volbloed in tinkerjasje. Ze heeft haar rustige momenten maar kan ook super nerveus zijn.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 20:24

Sommigen hebben CPL of mijt, maar dat is een kwestie van goed uitzoeken tijdens het kopen. Mijt kan trouwens ook bij normale paarden voorkomen (ongeacht hoeveel bevedering, dat heeft geen invloed).

Tinkers kunnen best pittig zijn ;) Ik heb zelf een drumhorse (moeder was een irish cob), maar die is van zichzelf ook erg sensitief en zou ik geen beginner op zetten naar buiten. Het zijn tanks in paniekerige situaties, maar dat is ieder paard. En de andere tinker kan je een bom naast ontploffen en die verroerd zich niet. Dus karakters verschillen net zo erg als warmbloeden. Over het algemeen vind ik ze ook erg slim en pikken snel dingen op (ook de nare gewoontes, dus kwestie van ja-is-ja en nee-is-nee mentaliteit hanteren).

Ze moeten sober eten, weinig eitwitten, zetmeel en suikers anders heb je een hogere kans op mok, plekken en jeuk omdat ze het niet kunnen verwerken. Hooi, vitaminen en mineralenbrok en lekker basic houden (die van mij krijgt niet eens biks ;) ).

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 08:30

Tja die sokken... Ze zijn wat gevoelig voor mijt en CPL komt inderdaad wel eens voor. Maar zoals eerder al word gezegd, als je ze sober houd zijn ze goed te onderhouden. En aangezien je ook een andalusiër hebt gehad wat over het algemeen ook sobere paarden zijn, denk ik dat je daar wel goed mee weg komt :P Wij hebben een tinker en andalusiër, ze staan op onbeperkt droog hooi en basisbrok in de vorm van pure feed balance. Gras krijgen ze verder niet omdat mijn dame dan al snel te dik word en last krijgt van rasp.

Voor de rest wat Bralindy al zegt ze kunnen pittig zijn! Zoveel mensen die denken oh een tinker, zo'n slome bomproof sul die wel zijn rondje loopt. Die van mij is behoorlijk bomproof en over het algemeen erg braaf. Maar als ze hengstig is dan is het me er eentje. Ik heb nu twee tinkerritten georganiseerd en ook daar zie je duidelijk verschillen. De een loopt echt vier uur lang te dribbelen en wil het liefst snel snel snel, terwijl de ander na de rengalop kapot is en met een lang teugeltje naar huis toe loopt.

De prijzen van de tinkers lopen erg uit een. Zo betaal je voor leuke kleurtjes al gauw wat meer (lees: verdunde kleuren enzo) en ook papieren doen natuurlijk een hoop. Mijn merrie hebben we 9 jaar geleden als veulen gekocht en ik kan je vertellen dat zij duurder was dan de prijzen die hier worden genoemd :P Gelukkig liggen de prijzen nu ook wel lager.

Ik zou zeggen gewoon lekker rond gaan kijken en het paard zoeken waar jij een klik mee hebt en dat gezond is!

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 08:46

Een vriendin van mij heeft 3 tinkers en zijn allebei kerngezond. Gewoon sober houden, veel in de wei en ik geloof niet dat je daar veel kosten aan gaat maken of vroegtijdig afscheid van moet nemen. Sterker nog, de 3 tinkers van die vriendin van mij zien echt heel zelden een veearts.

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 08:51

Niniane schreef:
Een vriendin van mij heeft 3 tinkers en zijn allebei kerngezond. Gewoon sober houden, veel in de wei en ik geloof niet dat je daar veel kosten aan gaat maken of vroegtijdig afscheid van moet nemen. Sterker nog, de 3 tinkers van die vriendin van mij zien echt heel zelden een veearts.

Afgelopen jaar ben ik denk ik wel zo'n €2000 kwijt geweest aan dierenartskosten :o

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:02

Wij hebben vorig jaar een 20-jarige tinker merrie gekocht, heeft geen CPL maar hebben we wel moeten behandelen tegen mok en mijt. Maar was een manegepaard dus dan kan je je wel voorstellen dat er niet echt aandacht werd geschonken aan de rastypische gezondheidsrisico's. We halen ook steeds de sokken er af. Een tinker zonder sokken is heel wat makkelijker te onderhouden hoor.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 15:53

We gaan het zien. Dit weekend maar eens even Tinkers bekijken :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 12:47

Goed….het paard waar ik op de foto's het meest naartoe trok…..die is het niet geworden :D
Maar ik werd wel op slag verliefd op een andere merrie, zwarte met 3 witte sokken, super relaxed paardje, ze is nog jong, dus precies wat ik niet in gedachten had (voorkeur voor een oudere ruin hahaha). Ontzettend lief dier, inclusief snor :D

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:57

Ik vind het een wereldras en zeg off course doen!
Mijn tinker heeft nog nooit mok of mijt gehad in de drie jaar dat ik hem heb. Wel gevoelig voor suiker en weidegang langzaam opbouwen.
Je ziet er tegenwoordig een hoop.

Je ziet ook een hoop import. De tinker die geboren en getogen in NL zijn en de ouders ook, zijn naar mijn idee wel wat duurder.

Heb destijds €2750,- betaald en hij was enkel zadelmak, maar is zijn geld dubbel en dwars waard

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 13:17

Dit is de jongedame. Nu nog afwachten of mijn dames elkaar leuk gaan vinden :)

Afbeelding

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 13:46

Spannend hoor! Ziet eruit als een liefdier