[TI] Dunne tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hinnik123

Dunne tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 21:16

Hooi allemaal, ik weet niet of het hier goed staat maar mn tinker merrie van 2 jaar en nu ong 2 jaar en 2 maanden is echt nog een klein sscharminkeltje .

Het is echt een schat van een pony!goude karakter en een echte knuffelbeer, ik doe haar nu zo nu en dan eens longeren maar ze is echt voor een tinker heel smal! Ze meet nu rond de 1.38 dus dat valt niet tegen

Ik ben zelf 1.65 en weeg ongoed 65 kilo, maar ik ben bang dat ik dalijk te groot / zwaar ben om haar in te rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dott

Re: Dunne tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:20

Ze is pas 2. Geef haar de tijd om nog wat te groeien en uit te zwaren en bepaal dan hoe of wat. Je nu druk maken veranderd niks

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:21

Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn dat je te groot of te zwaar bent om straks jouw tinker in te gaan rijden. Ze moet is nu nog wat ielig, maar ze is natuurlijk ook nog volop in de groei. Geef haar gewoon de tijd en ze zal vanzelf gaan groeien in de hoogte en breedte. Denk niet dat je je daar zoveel zorgen om moet maken, ze is ook nog maar 2 jaar oud :))

Hinnik123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 21:22

Nee klopt ! Veranderd zeer zeker niets nee , maar ik vroeg me het gewoon af! (Natuurlijk ga ik er nu nog niet op haha)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:32

Mager vind ik haar niet ;) Wat schraal, ja, maar dat is niet gek op deze leeftijd. Houd ook rekening dat met het feit dat Tinkers vaak laadbloeiers zijn en het dus nog even kan duren voor je merrie netjes gaat uitzwaren. Maar ik vind dat ze er niet slecht uit ziet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 06:09

Is deze foto van nu? Ik vind het wel opvallend dat ze nog zoveel dik haar heeft voor hoogzomer voor een tweejarige. Mogelijk dat ze toch iets tekort komt in haar voeding.
Ik zou eens overleggen met de veearts en lijnzaadolie gaan bijvoeren voor de vacht

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 06:31

janouk schreef:
Is deze foto van nu? Ik vind het wel opvallend dat ze nog zoveel dik haar heeft voor hoogzomer voor een tweejarige. Mogelijk dat ze toch iets tekort komt in haar voeding.
Ik zou eens overleggen met de veearts en lijnzaadolie gaan bijvoeren voor de vacht

Er is hormonaal gezien ook wel het eea aan het veranderen nu natuurlijk. Al is een keertje een check van een DA nooit verkeerd natuurlijk.

Toen de mijne 2 was was hij ook zo klein en smal. Dat is wel goed gekomen hoor.

Afbeelding
Deze is van de week gemaakt.

Afbeelding
Er zit 8 maanden tusen deze foto's. Kan je na gaan hoe hij nog groeit!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:10

Ach, je tinker is nog behoorlijk overbouwd, dus die gaat eerst nog eens verder de hoogte in, en daarna pas lekker de breedte in. Ze is pas twee, dus geef haar nog lekker twee jaar de tijd om verder te groeien, en dan pas je er vast prima op :) Tinkers zijn nu eenmaal laatbloeiers. Die van mij kocht ik toen hij 4 was, en was toen ook nog behoorlijk smal. Pas vanaf zijn zesde was hij in de breedte helemaal uitgegroeid.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:13

Mijn Shire is nog steeds iel en hij is 5 inmiddels. Mijn haflinger van 1 1/2 jaar oud is een stuk schraler dan die van jou. Is gewoon de leeftijd :) Eerst de hoogte in en pas veel later de breedte in :)

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:14

Ik denk dat elke tinkereigenaar dit wel herkent.... Tinkers gaan vaak pas laat de breedte in... onze Tuck is zeven en begint nu wat op een echte tinker te lijken, hetzelfde hebben we met onze andere tinker gehad.. dus... hou haar in de gaten maar maak je geen zorgen

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:20

Mijn tinker kwam als 3 jarige bij mij : smal en 1.40 ongeveer. Nu als 5 + jarige is ze 1.50 (en nog een paar cm) en heel mooi breed. Vorige week op de keuring 1ste premie gehaald.
Uitzwaren (breder worden) komt pas na de groei en als ze spieren gaan kweken.
Een tinker heeft gewoon wat meer tijd nodig. Ze is nu echt zo mooi.
Melissa1996 @ [VVDD] We gingen voor de ervaring! En kwamen thuis.....

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:36

ik kan dit enkel beamen!
je hebt tinkers die op hun 2.5j tanken zijn en je hebt er die er op hun 3 uitzien als een jaarling.

uiteindelijk,naar hun 5-6 toe,zijn ze allemaal gewoon breed en ok.

de een heeft meer tijd nodig dan de ander,en laatbloeiers zijn het sowieso.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:19

BEH is voor kreupelheden etc. Daarom verplaats ik dit topic van BEH naar TI omdat dit specifiek om Tinkers gaat en gezien het verloop van het topic.
Wil je algemene tips om aan te komen kun je hier kijken: [VS] [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:35

Ik zou me er ook niet druk om maken. Ik reed ook een Tinker van 1.38m met mijn 1.60 en 60kg. Mijn bijrijdster die hem nu rijdt is zelfs nog 10cm langer. Jouw paardje gaat echt nog wel groeien.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:35

Maak je niet zo druk.. Mijn KWPN'er is van 2 tot 3 jaar nog een centimeter per maand gegroeid en het ziet er nog niet naar uit dat hij klaar is. Mijn Fjord is tot haar 8e nog de breedte in gegroeid.

Deze tinker vind ik helemaal niet mager en ziet er ook wel uit dat ze nog veel moet groeien.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 20:48

Heb geduld, komt wel goed :) je tinker is nog lang niet uitgegroeid zie foto ;) en het uitzwaren komt daarna pas echt, dus rond 6-8jr pas ;)
:o vraag me daarnaast idd wel af van wanneer deze foto is, want die lange haren zouden nu toch wel echt weg moeten zijn. Als dat te lang duurt is idd voeding (en soms wormen) gerelateerd...

Afbeelding

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 23:23

Tinkers zijn laatbloeiers(veelal)
Dus pin je er niet op vast

Ik vind haar niet echt iel op de foto tonen
Ze is immers pas 2

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:35

Geef dr nog even de tijd om te groeien. Als het echt niet goed is zal de DA daar wel wat van zeggen.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:42

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:36

Tinkers zijn laatbloeiers!

Hier 3 jaar en op de 2e foto 7
Afbeelding
Afbeelding

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:39

Gewoon nog lekker puppie laten zijn, die van mij gekocht uit een weiland, 5 jr oud, 110 kilo te zwaar, rustig aan de slag gegaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:44

janouk schreef:

Dat viel mij ook al op, ze ziet er een beetje "mottig" uit. Persoonlijk dacht meer aan een wormbesmetting maar een tekort aan voedingstoffen zou natuurlijk ook kunnen.

Hoe is het ontwormbeleid en wat krijgt ze te eten?

Hinnik123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 09:23

fransje23 schreef:
janouk schreef:

Dat viel mij ook al op, ze ziet er een beetje "mottig" uit. Persoonlijk dacht meer aan een wormbesmetting maar een tekort aan voedingstoffen zou natuurlijk ook kunnen.

Hoe is het ontwormbeleid en wat krijgt ze te eten?

Dierenarts laten komen,, ze heeft een zeldzame vacht aandoening waardoor ze een dikkere wintervacht en zomervacbt heeft, er zijn geen wormen gevonden

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:02

Hinnik123 schreef:
Dierenarts laten komen,, ze heeft een zeldzame vacht aandoening waardoor ze een dikkere wintervacht en zomervacbt heeft, er zijn geen wormen gevonden

:o Sorry hoor maar dit is geen zeldzame aandoening... dat zag je heel veel bij jonge tinkers die uit engeland/ ierland kwamen. Ik heb dit echt al héél vaak gezien ;) Die tinkers hadden vaak een achterstand veroorzaakt door voeding en/ of wormen... als het geen wormen zijn dan zou ik nog eens goed naar je voerbeleid (met name vit/ mineralen) kijken ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:46

Hinnik123 schreef:

Weet je de naam van die zeldzame aandoening? Lijkt zo op de foto niet zo zeer een dikkere vacht als wel resten oude wintervacht.
Is er een bloed- of mestonderzoek gedaan naar wormen?

Volgens mij maak je jezelf ook wel wat zorgen en vind je haar er niet top uit zien voor een tweejarige, anders had je dit topic niet aangemaakt toch?

Wat krijgt ze nu te eten en wanneer, wanneer en waarmee is ze voor het laatst ontwormd en wanneer is de dierenarts voor het laatst geweest?