[TI] Overweging koop tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Overweging koop tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 11:38

Beste bokkers,

Ik als voormalige haflinger eigenaar ben volledig onbekend op het terrein van tinkers. Ja ze lopen op 4 benen met veel haar eraan :+ maar daar blijft het dan ook bij.

Ik heb 2 haflingers in mijn bezit gehad. Fijne veelzijdige paarden maar toch heeft mijn hart (eerlijk gezegd qua het uiterlijk) altijd bij tinkers gelegen.

Na het overlijden van mijn eerste haffie heb ik me het van mijn hoofd laten praten een tinker te kopen. Onder het mom van 'die zijn niet geschikt voor de sport'... en dan vraag ik me achteraf af waarom een haflinger dat dan wel is want dat is evengoed een koudbloed toch? Toenertijd wou ik nog echt veel met dressuur doen terwijl ik echt een recreatieve ruiter ben.

Ik zou graag van jullie willen horen wat nou echt DE reden is waarom jullie voor een tinker gaan?

Ik ben niet 123 van plan een tinker aan te schaffen maar de laatste weken begint het weer erg te kriebelen terug te beginnen met paardrijden. Het liefste gewoon puur recreatief. Lekker de bossen in. Niks meer qua sport, dresuur of springen.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:42

Ik heb na mijn vorige sportpaard ook een tinker aangeschaft.
En eerlijk ik wil niet meer terug.
Heerlijk veelzijdig, kunnen best een sprongetje maken en ook aardig leuk een proefje lopen.

Maar mijn pony geniet het meeste in het bos, net als ik.
Heerlijk lange ritten en ja sommige zijn sullig maar een flink aantal hebben ook echt wel flink pit!
En heerlijk nuchter en betrouwbaar in mijn ogen :)

Gewoon doen waar jij je goed bij voelt lijkt mij het meeste van toepassing!
Laatst bijgewerkt door RoosDeG op 24-03-16 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Re: Overweging koop tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:44

Als je hart er sneller van gaat kloppen gewoon doen.

En mocht je wel nog in de sport willen gaan starten....gaat ook heus met een Tinker.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 11:51

Ja sport is bij mij volledig afgeschreven. Om heel eerlijk te zijn ligt dat gewoon aan mij want ik heb gewoon niet het geduld om lang te trainen op een bepaalde oefening. Dat wekt ook snel frustratie bij me op en ik merkte vooral bij mn haflinger (die opzich heel leuk kan lopen) dat dit ook een breuk bracht in onze vertrouwensband

Buitenritten zijn voor mij echt plezier en ontspanning. Het enigste waarnaar ik dan nog zou moeten kijken is een fijne omgeving om te stallen.

Voormalig was ik afhankelijk van een fiets en een stalling binnen 3 km. Nu heb ik binnenkort een autorijbewijs waardoor de wereld alweer een stuk meer voor me open gaat (en dus ook de kriebels naar een nieuw paard :+ )

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:17

Wat leuk een Tinker :)

Ik ga in September de Tinker kopen, die ik nu bijrijd van mijn instructeur. Hij is geen slomme, luie tinker, zoals ze oft het label krijgen. Hij wil lopen, en snel...Echt indrukwekken how snel hij kan in draf, dat zit je niet meer :P Hij heeft zijn eigen kopje en probeert mij wel uit. Lekker eigenwijs en lief. Ik zou me geen beter paard kunnen wensen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 13:19

Wat leuk voor je!

Heb zelf 2 keer op een tinker gezeten maar dat is al zo lang geleden dat ik me nog weinig voor de geest kan halen. Zou er eigenlijk eens eentje gewoon paar keer moeten rijden maar de liefde is eigenlijk al ontwikkeld :)

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:23

Ik was eigenlijk ook altijd al verliefd op Tinkers, maar ik had altijd zoiets van: Ze zijn mooi maar ik wil geen lui paard ;) Dus de Tinker eerst weer uit mijn hoofd gezet en dan ben ik begonnen King te rijden en ik was op slag nog meer verliefd :P Misschien in der daad leuk, als je misschien een lijstje maakt van wat je zoekt in een tinker (veel haar, minder behang etc en ook qua karaker) dan kan je darmee lekker op zoek

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:29

Na het overlijden van mijn lieve haflinger ben ik mijn lood in mijn schoenen op zoek gegaan naar een nieuw maatje.
Ik had geen ras voor ogen, heb eigenlijk niet echt iets met "veel haar" en dus ook niets specifieks met tinkers. Maar ik viel als een blok voor het koppie (en de rest) van mijn huidige paard. Een tinker, nu na 7 jaar ben ik nog steeds heel erg blij met hem.

Tinkers zijn er in alle soorten, maten en karakters. Ga gewoon op zoek naar een paard wat jou aanspreekt en past met wat jij ermee wilt gaan doen.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:31

Wat leuk dat je overweegt om voor een tinker te gaan!
Ik heb ook haflingers (in) gereden en dat is niet heel anders, zijn allebei rassen waar best een kop op kán zitten en niet vies van kattekwaad. Voor mij heeft een tinker gewoon net iets meer.
Ik ben gevallen voor de tinker om meerdere redenen. Met name de nuchterheid en natuurlijk al het haar.

Natuurlijk zijn er grote verschillen binnen een ras, dus bedenk goed welke eigenschappen je zoekt.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 13:32

Tja ze mogen van mij best veel pit hebben, helemaal niks mis mee maar ik hou niet van gestresste paarden dat kan ieder ras zijn.

En verkeersmak

Voor de rest zoek ik geen eigenschappen hihi

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:34

In tegenstelling van wat mensen altijd denken zijn tinkers best snel zeker in draf. maar natuurlijk niet allemaal dus gewoon lekker gaan rondkijken en als je een sprongetje wilt kunnen doen vraag dan daar naar zodat je het zelf ook ziet omdat je ook tinkers hebt die geen respect hebben voor de sprong..

Veel succes!

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:36

DE reden moet in ieder geval niet zijn 'ze zijn zo makkelijk en koel en te rijden door iedereen' want ik kan je vertellen dat is echt een fabel en mijn tinker vriendje is daar het levende voorbeeld van :+

Maar ze kunnen echt wel geschikt zijn voor de sport, kunnen net zo goed als een haf een goede proef rijden :D
Ik vind DE reden om een tinker te kopen als je opzoek bent naar een veelzijdig paard waar je veel kanten mee op kan en natuurlijk het uiterlijk is ook niet geheel onbelangrijk ;)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:39

inderdaad Caroline52! Ze zijn echt niet allemaal traag en sloom. Die van mij kan ook echt lópen. Zeker in draf. Veel tinkers hebben een super fijne vlakke galop.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 13:41

Tevens lijkt een tinker me ook fijn omdat een vriend heb die nogal lang is haha... tegen de 1.90 m aan. Mijn voormalige haflinger is 1.43 en daar pas ik met mijn 1.58 heel makkelijk op

Nu zijn tinkers ook niet de grootste maar die kunnen denk ik wel al iets meer qua gewicht en lengte hebben. Mijn vriend is gelukkig niet zwaar maar heeft alleen stelten van benen :')

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:44

Van 1998 - 2008 ben ik in het bezit geweest van een tinker, het was een heel lieve en werklustige merrie. Ze was goed vooruit zonder onder je uit te willen lopen. Je zat muurvast op haar, ze nam je echt mee tijdens de rit, van haar afvallen was bijna onmogelijk. De merrie was ±1.60.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:47

Ook daarin heb je veel verschillen onder de tinkers, mijn tinker is 1.46 maar die van mijn moeder is 1.62 :D
Gewoon lekker gaan rond kijken en op een aantal gaan rijden :D

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 14:05

Mijn voorkeur zou inderdaad uit gaan naar een groter maatje. Ondanks dat ik klein ben vind ik een groot paard met iets ruimere gangen 'relaxed' zitten :D

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:18

Die zijn er wel :) King heeft rond 1.50-1.55 en hij zit als een droom :P

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:21

Wat ontzettend leuk dat je je gaat verdiepen in het ras
Ga ook vooral bij mensen met Tinkers kijken
Luister naar hun verhalen en behoudt datgene wat jij ook wilt onthouden

Op een gegeven moment weet je precies wat je zoekt
Staar je alleen niet blind op hoe hij/zij eruit moet zien , want je word heus verliefd op een ander
Ga op zoek naar het karakter wat jij graag ziet in de Tinker

Succes !!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:37

Wij hebben sinds 4 jaar een tinkerdame! Hiervoor een NRPS. Mega groot verschil natuurlijk maar ikzelf zou niet graag anders meer willen. Kwiny is een allrounder. Een "sporttinker" zoals ze het noemen, is dus redelijk slank gebouwd. Ze kan springen, dressuur, buitenritten. Ze is alleen mega gevoelig en spiegelt mijn dochter enorm. Als mijn dochter dus een slechte dag heeft hoeft ze er niet op te gaan zitten om serieus werk te doen. Dat werkt niet. Verder houdt Kwiny ook erg van afwisseling...

mascha_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:03

Kom eens langs meid... kun je uitproberen

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:10

Hier altijd in de sportpaarden gezeten, en inmiddels besloten dat ik eigenlijk wel een haflinger zou willen.
Tot het moment dat ik van de week op een advertentie stuitte van een ontzettende leuke jaarling Tinker...
Ja en toen... Niet echt wat ik in mijn hoofd had, niet echt het plan om nu al iets te kopen.
Maar ze blijft maar door mijn hoofd spoken.
Echter hier niet echt bekend qua prijzen voor Tinkers, is de vraagprijs reëel? Of te hoog?
Wat is nou een beetje een prijs voor een jaarling Tinker?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 08:22

Hey mascha wat leuk jou ook tegen te komen op bokt! ik had je idd al een berichtje op fb gestuurd. Zou het zo gaaf vinden op een van jouw tinkers te mogen rijden :D

@Renske_W een jaarling zal in prijs niet zo enorm duur zijn maar dan zul je wel nog moeten wachten. Ik zelf heb niet echt de ballen om een paard in te rijden. Ben ook gewoon te bang dat er iets mis gaat waardoor ik later weer tegen problemen op loop

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:20

jaarling prijs hangt net als volwassen paarden af van afstammeling, geslacht, nl geboren, opvoeding en kleur.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 09:23

Pfoe als ik dan mocht kiezen....

Een buckskin of valk kleurig, maanoogje, dik pak manen, sokken zo groot als maar zijn kan <3