[TI] Last van mijt, vlas, mok of iets anders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ragus_tommy

Last van mijt, vlas, mok of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 15:26

Hallo bokkers,
Mijn Tinker loopt al een tijdje te stampen en krabt zijn sokken regelmatig. Mijn moeder denkt dat het komt omdat hij op vlas staat en dat dat tussen zijn sokken zit :') . Dat denk ik niet, maar heb ook geen idee wat het kan zijn. Hij heeft geen schilfertjes in zijn sokken, dus mok kan het ook niet zijn. Misschien is het wel mijt, maar hoe kan je dat zien? :\
Groetjes ragus_tommy.

loempia93

Re: Last van mijt, vlas, mok of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:31

Mijten kun je goed zien in witte sokken, zijn kleine zwarte puntjes.
Met wat jij schrijft is mijn eerste gedachte ook mijt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:53

Heel veel tinkers hebben last van mijt. Je kan ze niet zien, maar ik zou er gewoon tegen behandelen.
Sebacil of Cydectin werkt erg goed.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:58

Duidelijk mijt, hier hebben vrijwel alle tinkers last van. behandelen met sebaciel is het beste :)

ragus_tommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 16:55

heel erg bedankt! Weten jullie ook waar je dit kan kopen, want in bij de welkoop weten ze niet eens wat het is :P

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:58

Bij de DA ;-)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:12

Mijt kun je niet zien. Luis wel, dat zijn kleine zwarte/grijze dingetjes. Mijt zit in de huid, en is alleen door middel van een huidafkrabsel onder de microscoop vast te stellen.

Ik zou niet zonder meer wassen met gif, maar eerst je DA een huidafkrabsel laten doen en dat laten onderzoeken. Zo maar wassen met gif is voor je paard, maar ook voor jou niet echt een verstandig idee.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:14

Mijn Fries had ook mijt, die stond ook all day te stampen en die was ook gewoon boos..
Toen heeft ze 2x een injectie met dectomax (als ik t goed heb) gehad en nu nergens meer last van :)

Overigens heb ik de sokken er alsnog vanaf gehaald vanwege mok.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:22

Als een mijt probleem lang aanhoud kan het zich gaan ontwikkelen tot mok. Dus mijt en mok zijn min of meer verbonden met elkaar. En mijt zie je idd niet met het blote oog, daar is een huidschraapsel voor nodig.
Met de injecties tegen mijt da's ook geen vriendelijk goedje hoor. Ik zou dan persoonlijk liever kiezen voor de wasmiddelen in die zin.

ragus_tommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 15:18

heb gisteren nog even gekeken naar zijn sokken, maar gelukkig geen zwarte puntjes te zien. (dus in ieder geval geen luis)
en wat ik mij dan nog afvraag hoe kan je komen aan dat huidschraapsel (van de benen/voeten), want hij heeft best dikke sokken? :? of kan je dat voor zo'n onderzoek overal vandaan halen?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:21

Dat onderzoek moet de DA voor je doen :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:22

zijn vast mijten.
gewoon even behandelen met byemite of sarnacuran (nu doen en dan binnen een weekje nog eens herhalen en binnen een maandje dan nog eens ) 1 cc per liter water, sokken goed insoppen ermee, eventueel been in emmer en weken is nog beter.
of met cydectin (is duurder, maar werkt beter, nu behandelen en binnen maandje opnieuw.) 20 ml per been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:22

Mijn paard doet dit ook. Ik hoor van alle kanten adviezen..
Sokken er af, behandelen tegen mok, CPL of mijt.
Die van mij heeft 3 maal dectomax gehad, gezien ik nog niet aan zijn benen kon komen.
Dat gaat inmiddels beter.
Ik kreeg adviezen de sokken er af te gaan halen, en het dan te behandelen.
Maar mijn stalgenoot, met ook een tinker heeft me dit nu zwaar afgeraden.
Haar gouden tip, laat je paard zo nu en dan eens in het zeewater met de sokken.
Schijnt enorm te helpen. Dus ik ga vanaf April het maar eens proberen! :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:25

Sokken erafhalen doe je bij cpl en wondjes. Omdat door de sokken de wondjes gaan broeien, en daardoor ontsteken. indien er geen wondjes zijn hoeven de sokken er niet perse af. Wel goed controleren op wonden, want die kunnen goed verstopt zijn ...

ragus_tommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 15:31

Dat zeewater spreekt mij wel aan :D .
Ik vraag het als ik weer les heb ook nog wel even aan mijn lesgeefster, die ook sebacil aanraadde. Wat we vervolgens niet konden vinden bij de welkoop |o en wat er blijkbaar ook helemaal niet was...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:37

SEBACIL is een medicijn, kun je volgens mij enkel nog bij dierenarts krijgen.
Zeewater is goed voor CPL, de wondjes, etc. Maar werkt niet perse tegen mijten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:53

Ik zou zeggen eerst proberen, en als het niet werkt kun je altijd nog een afkrabsel laten doen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:13

Ik heb overigens betere resultaten behaald met Frontline (gewoon te koop in de dierenwinkel) dan met sebacil. Mijn ervaring is dat hoe meer gif je er op smeert, hoe zwakker de huid en de weerstand wordt. En hoe zwakker de huid/weerstand, hoe meer de mijt feest kan vieren. Ik behandel heel lokaal met Frontline, dan na 7 dagen weer en dan is het vaak weer voor maanden of langer weg. Sokken geschoren heb ik één keer gedaan. Hielp niets, het zag er niet uit en merrie vond het niet prettig.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:36

hier zweer ik bij sarnacuran,zoals Duhelo ook al aangaf,wassen(de sokken natuurlijk,tot op de huid),weekje later nog eens en maandje later nog eens.

paarden die makkelijk last hebben van mijt wassen ze soms preventief 1x maand.

indien je paard makkelijk en veel gewoon is,kan je ook zo'n emmer klaarmaken(half vol),en er zijn voeten elk op beurt ff in zetten(en ondertussen bv wat poetsen)

beter krijg je het er zelf niet in,tien minuutjes laten trekken en volgende voet.

nu,daar moeten ze wel behoorlijk 'braaf' voor zijn,anders kletsen ze die emmer zo om en is heel je sopje om zeep(en soms de emmer ook :-s)

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 09:27

Bij mij is juist door mensen met tinkers afgeraden om de sokken eraf te halen, veroorzaakt alleen maar meer jeuk omdat het stoppeltjes worden.
Ik doe altijd sebaciel in een grote hogen emmer en hoppa een voor een de voeten er in. masker op mijn hoofd en dan goed in masseren.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:59

gewoon met de haren meescheren, dan wordt het niet zo kort dat je stoppels krijgt.

Je hebt meer overzicht en kan gerichter behandelen.

Bij de bonte waren ze hier al weer een stuk terug gegroeid.
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:13

Sokken scheren kan handig zijn bij paarden met flinke open wondjes aan de benen, maar bij mijten zoals bij TS heeft het geen enkele zin en heeft het alleen nadelen.

powerhorse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:21

Let op in stro kunnen ook mijten zitten.
Zeewater helpt prima maar zeker niet eenmalig
dan zo vaak mogelijk
of zeezout kopen en dt in emmer oplossen en voet erin
zelf neem ik speciekuipen
Maar pak het een keer goed aan met de sebacil nu by-myte van de dierenarts
daarna sokken zoveel mogelijk droog houden
jeuk is verschrikkelijk
en uiteindeijk bijten ze zelf wel de sokken kapot/kort hups liggen en aan achtersokken knagen voor je t weet is het kort

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:23

Dat wel maar ook voot mijtbehandeling kan het Makkelijk zijn. Je hebt geen meter haar voor het been wat behandeld moet worden maar je kan er bijna direct bij.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:36

ragus_tommy schreef:
Dat zeewater spreekt mij wel aan :D .
Ik vraag het als ik weer les heb ook nog wel even aan mijn lesgeefster, die ook sebacil aanraadde. Wat we vervolgens niet konden vinden bij de welkoop |o en wat er blijkbaar ook helemaal niet was...

Sebacil is niet vrij verkrijgbaar en alleen via je dierenarts te koop.
Om eerlijk en direct te zijn ik zou niet leuteren met allerlei huis tuin en keuken spul. Ik heb jammer genoeg een hoop ellende van goed bedoeld 'gepruts' gezien. Sebacil werkt als een tierelier. 1e x wassen en je merkt direct en dan ook echt direct verschil. Na 7-10 dagen herhalen voor de uitgekomen eitjes en larven. Je hebt daarna echt geen stampertje meer.
Voor rassen met veel behang wordt door diverse dierenartsen ook jaarlijks preventief wassen met sebacil geadviseerd.
Ik ga d'r vanuit dat jezelf geen mijten of luizen hebt :o dus draag tijdens het behandelen wel huishandschoenen.