[TI] Voer om te helpen dikker te worden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Voer om te helpen dikker te worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 10:48

Goed om een lang verhaal kort te maken sil is nog veels te dun.
Maar nu hij heeft 2,5 jaar geleden tegen bevangenheid aan gezeten en in jan een dikke worm infectie gehad.
Ik ga het niet uitleggen wand ik word al weer kwaad als ik er teveel aan terug denk.

Maar goed wat ie nu krijgt.
2x daags 1 kg basis brok en 2 grote scheppen luzerne met lijnzaad er bij (ik zit te denken aan extra mineralen supplementen)
Daarnaast 4 keer per dag grote hoeveelheden voordroog (slowfeeder word geregeld zodat ie wat onbeperkter heeft).

Ik heb een tijd bieten pulp bij gevoerd maar resultaten vond ik persoonlijk niet zo groot als ik hoopte en ik vind het niet een product dat ie langere tijd kan krijgen.

Maar nu wat is jullie kijk op het dikker krijgen van een paard met in het achterhoofd dat ie tegen bevangenheid aan heeft gezeten en de worm infectie heeft gehad (ook een ab kuur heeft gehad om de diaree te stoppen waar ie nu eindelijk vanaf is)

Nu hoeft ie niet drukker te worden dan ie al is ;)
En ik blijf hem rijden / beweging geven gezien hij echt zijn ei kwijt moet en ik anders een depressief paard heb staan maar uiteraard met mate...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 10:51

Aan het voer ligt het niet,hij krijgt genoeg lijkt mij?Je weet zeker dat hij wormvrij is?
Meestal als een paard een keer een flinke worminfectie heeft gehad moet je echt een strak ontwormschema aanhouden.
Hoe oud is hij?Heb je een foto van hem?

Ik zal je even per PB twee foto's sturen van mijn paardje die ik nu twee maanden heb.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 10:58

Ja weet het zeker.
Da heeft hem nog geen maand geleden gezien.
Strak worm schema word idd aan gehouden op mijn huidige stal dus dat is erg fijn.

Oei iedereen vraagt de laatste tijd hoe oud ie is :+ Ehhh jaar of 12
Foto's heb ik niet online maar na gisteren met boom meten kan ik je wel zeggen dat zijn boom die aangemeten is zeker een 3 a 4 cm aan weerszijden te groot is hij heeft dus nog zeker een lange weg te gaan.
Meting is vergeleken met zowel een meting uit 2012 en 2013.
Ook al zien veel mensen het niet aan hem ik weet het en de mensen die hem vanuit zijn top kennen weten het.

Anoniem

Re: Voer om te helpen dikker te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:06

Ik zou ook inderdaad denken om nog een keer de DA te laten langskomen voor een onderzoek. Als hij zoveel krijgr en niets aankomt lijkt.me dat niet helemaal goed..

Verder geen abnormale dingen? Hoeeel train je met m?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:12

Waar ik heel tevreden over ben is veteranensupplement van NAF. Ik geef het zelf aan een tinker van.20 en welsh van 24.
Mag je ook aan een dier van 12 geven.
Meerdere oudjes bij ons krijgen het door hun slobber (seniores priores) of krachtvoer. Is een vrij compleet mineralenmengsel. Kan best zijn dat hij door de wormen de darmen beschadigd heeft en daardoor wat opnameproblemen heeft. Dan is een extra aanvulling wel heel verstandig.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 11:15

Hij komt wel aan maar niet zo veel/zo snel als ik het graag zou zien. (misschien ben ik ook wel te ongeduldig)
Nog een keer da vind ik niet nodig, hij is door 2 verschillende dierenartsen binnenstebuiten gekeerd en hij is nu gezond verklaard afgezien van het gewicht waar ik vooral over val.

Nee verder niets abnormaal meer afgezien van zijn gewicht en gedrag wat ook langzaam aan weer terug komt.

Hoeveel ik train....
1 a 2 keer per week in de bak wat intensiever tot max een uur ofzo.
Verder wat buitenritten van gemiddeld een 2 a 3 uur rustig aan dat ook een 1 a 2 keer per week.
Gemiddeld komt ie dus een 3 a 4 keer per week onder zadel en meneer vind dat nog te weinig.

Veteranen supplement ga ik zoeken

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:15

In maart is mijn paard verhuisd naar zijn nieuwe stal. Hij was ook nog te mager en de staleigenaars zijn hem flink beginnen bij voederen en hij staat nu heel mooi op gewicht. :)
Wat hij krijgt: 1 schep (is ongeveer 750g) mengeling, metazoa (300g per dag), een grote schep bietenpulp, een grote schep luzerne, rijstzemelen en onbeperkt hooi.

Ik had totaal geen idee wat rijstzemelen waren, maar blijkbaar is dit iets wat gegeven wordt aan te magere paarden. :+
Iig staat hij nu heel mooi op gewicht en heb al veel complimenten erover gehad dat hij zo goed staat! :D

Kan je paard trouwens geen maagzweer hebben? Met bevangenheid zal je hem niet al te veel eten gegeven mogen hebben, dus mss heeft ie een maagzweer ontwikkelt? Dan blijven ze ook vaak te mager zeg maar.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:15

Stap van basisbrok eens over naar merriebrok zit veel meer in

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 11:21

rijst zemelen gaan op het lijstje.

Ivm de kans op een maagzweer ben ik dus op aanraden van de da met de luzerne begonnen.

Verder sil is een tinker dus de basis brok vervangen voor merrie brok is vragen om een bevangen paard met wat ie allemaal nog krijgt.
Dus daar ben ik heel terughoudend in.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:22

De tanden zijn ook in orde? Veel dierenartsen en zelfs tandartsen zien tandproblemen nogal eens over het hoofd.. Hier lang lopen zoeken bij onze belg en die bleek een ontstoken wortel te hebben door een slechte kies.. Na twee dierenartsen en twee tandartsen uiteindelijk op de kliniek pas achter gekomen..
En nu zijn we hem met subli seniores weer op gewicht aan het krijgen :) daar zit verder weinig suiker in, maar maakt snel dik.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 11:25

tanden zijn in orde en zijn in maart nog gedaan.
Senior brokken heb ik idd ook al aan gedacht.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:26

Geef hem de Senioren Slobber van Masters! geen enkele andere slobber is zo goed als deze.
Na 2 weken zie je hem dikker worden.Dit is hele andere slobber dan die van Pavo en alle andere merken.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 11:28

wat zijn de verschillen tussen die en anderen dan ?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:30

Deze slobber is n.l. niet alleen voor oudere paarden,deze is ook voor zogende merrie's,paarden die mager zijn geworden na ziekte of operatie,enz.Er zit ook ruwvoer in deze slobber,alles wat ze nodig hebben zit ook in deze slobber.
Ik heb zelf vele soorten slobber geprobeerd,maar alleen deze van Masters werkte echt.
De brokjes zijn binnen een half uur al geweekt in het water,duurt geen uren.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 12:51

Ik heb alles na gezocht en er komen goedde tips voorbij.
Mijn dank !

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:02

Seniores priores van Subli gaf hier ontzettend snel resultaat!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:11

Herkenbaar probleem mijn merrie krijgt nu senioren priores bij en ziet er echt een stuk fijner uit. Bietenpulp deed hier ook niet echt wat.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:27

Mijn 4 jarige was ook veel te dun begin dit jaar. Ook doordat hij jong is en volop aan het groeien maar ook een stukje aanleg, moeders was ook moeilijk op gewicht te houden. Nu krijgt hij 3 kg basisbrok over de dag verdeeld, hele dag hooi (ECHT de hele dag) Weidegang maar er staat niet zoveel gras op helaas. En elke dag 1 kg speedibeet met 1 kg Subli priores met 2 scheppen luzerne en een kopje zonnebloemolie een dag geweekt, dat wordt een hele volle emmer, hij krijgt dit gewoon in 1x. Goed volhouden, ik ben net door mijn tweede zakken heen en het resultaat spreekt voor zich:
Afbeelding
Afbeelding

Ik blijf het ook gewoon voeren nu, hij kan het er wel bij hebben :)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:35

Meigras wat goed bemest is , is het allerbeste . Dus geen onbemest gras of gestressed gras i.v.m fructaan en kans op hoefbevangenheid daardoor. Ik weet niet of er de mogelijkheid is hem op een goede wei te zetten?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 17:11

Geen mogelijkheid voor op gras helaas.
veel mensen willen geen hengst op stal laat staan in het gras.
hij krijgt wel bijna onbeperkt hooi en als de slowfeeder klaar is idd onbeperkt.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:26

Mijn oudere merrie die een paar jaar terug ook heel mager was heb ik op advies van een kenner op de slobber mash gezet met ontsloten maisvlokken erdoor. Ze mocht dit 3 keer per dag, maar at het meestal maar 2 keer op, de middag zat ze blijkbaar nog vol van het ochtendportie. Ik zag echt met 3 weken al een duidelijk verschil.

Chr1stel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:33

Heb ooit een Shire gekocht waar zeker 250 kilo bij moest, als het al niet meer was. Heel lang gezocht omdat een koudbloed bijzonder gevoelig is voor hoefbevangenheid, eczemen en allerlei andere ellende. Uiteindelijk uitgekomen op een mix van bietenpulp met muesli waar melasse doorheen zat gemengd, onbeperkt hooi, zijn normale portie brokken (afhankelijk van de beweging die hij kreeg) en overdag weidegang (bij ons staan ze 's nachts niet buiten). Omdat de Shire van pure ellende vrijwel geen uithoudingsvermogen had, in het begin alleen maar gelongeerd. Daarna met dit voedingsregime heel consequent elke dag beweging gegeven, steeds een beetje meer. Het heeft lang geduurd maar de gewichtstoename ging gelijk op met de spieropbouw. Is een prachtig paard geworden. Helaas door ouderdom overleden.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:35

Ik heb mijn tinker swinters op seniores priores staan van subli.
Is voor oudere paarden maar word ook veel gebruikt in de opfok.
Zij kwam hier heel goed van aan.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:59

Zonnebloemolie geven over het voer , beginnen met een scheutje en opvoeren naar een kopje per dag.
Verder in seniores priores een goede dikmaker.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:52

Heb je misschien een foto?
Een kennis van mij had een Shire die maar niet wilde aankomen, hij bleek uiteindelijk een bloedwormbesmetting te hebben en daardoor beschadigde darmen waardoor de opname van voedingsstoffen veel minder was.