[TI] Beginnende Wedstrijdtinkers in 2015

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Beginnende Wedstrijdtinkers in 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:08

Aparte titel :+

Enniewee ik heb Rogan nu 4 jaar. Daarvoor was ik een echte dressuurruiter inclusief kwpnpaard en roze trailer :')

Maaarrr nu, vorig jaar begon het al te kriebelen maar waren we er nog niet aan toe. Dit jaar wel, vind ik! 31 mei heb ik ons opgegeven voor onze eerste (oefen)dressuurwedstrijd in Terheijden. 29 Maart is er ook een (oefen)dressuurwedstrijd maar die is nog wat te vroeg denk ik.

Sinds vandaag zijn we gestart bij een nieuwe juf en wil ik wekelijks een halfuurtje gaan lessen :j

Het aangaloperen is nog een groot issue bij ons en daar moeten we heeeeeel hard aan gaan werken. Maar dat geeft niet, want nu hebben we echt een goed doel. Buiten kunnen we heel goed galopperen overigens en in de bak kunnen we heel goed de contragalop :')

Zijn er meer tinkermensen die dit jaar zijn gestart of gaan starten? Lijkt me leuk om elkaar zo te helpen/ondersteunen e.d

roosa

Re: Beginnende Wedstrijdtinkers in 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:42

Ik heb een bijna 4 jarige die in juni een eerste wedstrijdje gaat proberen.
Als ik zo.n dag als vandaag heb is er geen land mee te bezeilen.
Maar doe t voor de kilometertjes maken.
drukte veel andere paarden etc.

galop is vaak een probleem bij de jonkies.
Bij de mijne het aanspringen niet.
Ze is nogal een heet typje.
Ik hoef maar door te gaan zitten en tis gebeurd.
Is natuurlijk ook niet de bedoeling maar goed.
Maar ze springt idd wel eens verkeerd aan en dan altijd de rechterkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:43

roosa schreef:
Ik heb een bijna 4 jarige die in juni een eerste wedstrijdje gaat proberen.
Als ik zo.n dag als vandaag heb is er geen land mee te bezeilen.
Maar doe t voor de kilometertjes maken.
drukte veel andere paarden etc.

galop is vaak een probleem bij de jonkies.
Bij de mijne het aanspringen niet.
Ze is nogal een heet typje.
Ik hoef maar door te gaan zitten en tis gebeurd.
Is natuurlijk ook niet de bedoeling maar goed.
Maar ze springt idd wel eens verkeerd aan en dan altijd de rechterkant.

Rogan springt juist heel moeilijk aan en als ie dan eindelijk in galop zit, verkeerde galop. Best frustrerend soms, hij doet het natuurlijk niet expres.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 03:44

Mag starten in 2016 maar zojuist begonnen met dressuurmatig oppakken ook? O:)
Na een aantal mislukte pogingen zijn mijn 15-jarige Tinkerdame Caily en ik nu best wel lekker bezig, al zeg ik het zelf :o Omdat zij drachtig is, starten we dit jaar nog niet. En daarna is het natuurlijk afwachten hoe fit ze weer te krijgen is. Maar dan hebben we nog altijd plan B, B staat voor Bo, een 5-jarige Tinkerruin die ik momenteel rustig aan aan het beleren ben.

Caily heeft ook moeite met de galop. Vooral met in galop blijven. Is mede een gevolg van inconsequentie van mij, daar wordt aan gewerkt. Rechtsom springt ze vaak verkeerd. Eerst kreeg ik haar zelden goed, maar nu meestal na 1 keer proberen al. Voor ons een kwestie van echt beide rustig blijven (nee, het is niet lastig... ), eerst stappen, dan bij E/B in draf en de eerstvolgende hoek in galop. Binnenhand wat optillen en halve ophouding maken maakt het ook makkelijker heb ik het idee. Het zou ook helpen als je op het verkeerde been lichtrijdt, geen idee of dat zo is, ik moet zelf vooral opletten dat ik recht blijf zitten en niet over de binnenschouder of ze goed zit, voordat ze goed weg is.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:07

Hier ook iemand die zich meldt :) Heb al wel wat proeven gereden met Milan hoor, ook bij hem is balans/rechtrichten etc. het allerbelangrijkste om aan te werken ;)

Maar is net zo'n puppie al die van Esther :j

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:30

Me too :D drie weken geleden ons officiële debuut gehad in het B dressuur.
Elke loopt op zich prima, maar paniekzaait graag en de goede galop pakken valt absoluut nog onder 'Russisch roulette'.
Het aanspringen doet ze trouwens extreem goed, vanaf dag 1 al eigenlijk. Moet zelfs vaak oppassen dat ze niet alvast in galop gaat tijdens de proeven :=
Maar ja... Nu nog de goede pakken ipv de verkeerde, dan ben ik helemaal gelukkig :D

Verder gewoon lekker km's maken en kijken wat ze doet.
We gaan nu wel al lichtelijk hard met 7 punten in 2 concoursen, dus even kijken hoelang we B blijven starten of tegen de zomervakantie overgaan naar het L1.
Eerst die paniek minderen, dat is mij grootste doel met haar. Liever laatste en een relaxt paard, dan eerste en paniekzaaien met stress.

Welke concoursen hebben jullie opgegeven voor de zomer?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:32

Lowara schreef:
Eerst die paniek minderen, dat is mij grootste doel met haar. Liever laatste en een relaxt paard, dan eerste en paniekzaaien met stress.

Welke concoursen hebben jullie opgegeven voor de zomer?

Herkenbaar :')

Houten en Leusden tot op heden nog maar.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:49

Leusden is wel heerlijk km's maken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:17

Ik heb 31 mei in Terheijden opgegeven en hier in Tilburg weet ik het nog niet helemaal zeker maar misschien 29 Maart (al vind ik het wel erg snel). Ik kan ook niet goed oefenen met die regen (geen binnenbak)

7 Juni in Uden (geen tinkerdagen voor ons)

na 7 juni wil ik kijken of ik startkaart ga aanvragen :j

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:43

Wij maken dit jaar ons debuut in de L. Telt dat ook?? }:0 Vorige zomer gestart en de B door gereden in 7 wedstrijden. 2 keer eerste prijs, 2 keer tweede. Toppunt was 198 punten!

Nova is zwaar ervaren trouwens, ze heeft M1 gelopen bij de paarden, en ik ben zelf een beginner, rij zelf sinds 3 jaar ongeveer waarvan sinds een jaar een beetje het kwartje is gevallen van normaal blijven zitten en benen en handen stil houden en het sindsdien een heel stuk beter gaat. Ook krijg ik sinds een aantal maanden wat geregelder les, wat ook helpt (van Evy).

Vind het wel heel erg leuk om dressuurdingen te bespreken hier want ik doe vaak niet mee aan de koudbloed/tinkerwedstrijden die hier op het forum apart worden besproken (geen trailer). Wij stappen altijd naar de wedstrijdlocatie (20 min tot zelfs 50 min stappen).

Voor nu staat er eind maart een wedstrijd bij ons in de buurt op het programma, en in april wil ik een trailer huren om mee te doen aan de zomer competitie bij het NSvT in Houten. In mei dan nog een wedstrijd bij ons in de buurt en in juni ons L-debuut op de Tinkerdagen. Echt een aanrader trouwens hoor ! Hartstikke gezellig en prachtig om al die tinkers bij elkaar te zien vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:06

Jeanine tuurlijk telt dat ook!

Wat is Nova leuk!!

remco1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:54

mijn nieuwe tink is pas sinds vorig jaar november ingereden,,dus echt nog een jonkie maar wel een superleuke!! wil er in juni in leusden ook een proefje mee rijden...

dinsmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:54

Ik heb ook nog een jonkie. Vorig zomer is ze ingereden en ik ga in Leusden een A proefje met haar rijden. Dat vind ik al spannend genoeg :)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:13

Ik ben vorig jaar 1x gestart. Ondanks geen winstpunten en rare blikken voelde het goed. Rustig Door geoefend en nu ga ik weer beginnen in april. Ik en paard lief hebben allebei weinig tot geen ervaring in wedstrijden maar zoals zij nu gaat vliegen we denk ik wel de B door :+

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:55

mag ik me ook melden. vorig jaar met een stalgenoot geroepen dat we in 2015 gaan starten. en nu is het ineens 2015 :P

dus ik heb m'n startpas aangevraagd en heb voor 29 maart mn eerste start. 5 jaar geleden voor het laatst een officiële wedstrijd gereden dus vind het allemaal weer heel spannend.

Sterre is nu bijna 6, heb haar zelf gefokt en beleerd. ze doet het best goed, ik had ook super veel moeite met de galop maar heb de oplossing gevonden.. ik was/ben het probleem en zat scheef. nu zit ik met aanspringen recht en voor mijn idee op de buitenste zitbeenknobbel en gaat ze zelden meer fout :)

ik kijk steeds naar de wedstrijden van het tinkerstamboek en dat lijkt me echt heel gaaf om te doen. maar ze zijn allemaal ver :(
wie weet gaan we naar de keuring, ik ben wel heel benieuwd hoe ze beoordeeld zal worden. ik heb er weinig verstand van.

in elk geval, leuk om elkaar op de hoogte te kunnen houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:17

Deb, ik zit ook scheef maar vind het zo moeilijk, mezelf recht te zetten en dan doorzitten, binnenteugel los en gaan. Die combi lukt niet ofzo :')

dinsmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:27

Vertel mij wat. :D Dat recht proberen te zitten is al een kunst opzich zelf :)) maar oefening baad kunst :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:30

Ik ga ook even meelezen! Ik rij sinds augustus (geloof ik) eens per week een lieve Tinker. We (eigenaresse en ik) willen misschien/waarschijnlijk in augustus een koudbloedenwedstrijd meedoen, gewoon om te kijken hoe het gaat.

dinsmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:31

Oh leuk!!

Gambler99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:57

Ik heb ook sinds januari mijn startkaart. Ik heb vorig jaar al een paar onderlinge wedstrijdjes gereden. Ook bij mij is het in de goede galop aanspringen nog weleens moeilijk, ook zijn balans is nog een punt.

Ik heb al 2 wedstrijden gestart afgelopen 2 maanden en ondanks dat ik eigenlijk helemaal niet fijn gereden had hebben we nu wel al 3 winstpunten :) . De 1e wedstrijd vond Botha zo spannend dat hij zich totaal afsloot en ik helemaal niet meer tot hem doordrong.
De 2e wedstrijd ging wel beter, maar toen zat hij weer tegen een groeispurt aan, waardoor hij een beetje moe was en dus veel te weinig impuls had. ( Hij heeft nog weleens last van zijn knie die dan op slot blijft staan) Hopelijk zijn z'n groei periodes snel voorbij, aangezien hij deze maand 7 wordt.

In april heb ik 2 koudbloedenwedstrijden in de planning staan, in Lisse en in Houten.
En in Leusden zijn we er ook weer bij :)

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 21:49

Blingh schreef:
Deb, ik zit ook scheef maar vind het zo moeilijk, mezelf recht te zetten en dan doorzitten, binnenteugel los en gaan. Die combi lukt niet ofzo :')

Haha vind ik ook heel moeilijk, en hoe meer ik er over nadenk hoe knulliger het wordt
Maar we blijven oefenen

Vandaag wel heel fijn gereden in de binnenbak van de vereniging. Voor de tweede keer en deze keer zonder andere paarden. Ze is meestal niet echt een held als ze alleen moet. Maar behalve een paar keer hard hinneken naar zichzelf in de spiegel was ze echt heel braaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 22:02

deb_tink schreef:
Blingh schreef:

Haha vind ik ook heel moeilijk, en hoe meer ik er over nadenk hoe knulliger het wordt
Maar we blijven oefenen

Vandaag wel heel fijn gereden in de binnenbak van de vereniging. Voor de tweede keer en deze keer zonder andere paarden. Ze is meestal niet echt een held als ze alleen moet. Maar behalve een paar keer hard hinneken naar zichzelf in de spiegel was ze echt heel braaf.

Ja eigenlijk moeten we niet nadenken.
Fijn dat ze zo braaf was! Spiegels zijn ook wel heel interessant natuurlijk!

Rogan ziet er niet uit op het moment, hij is opeens ontzettend afgevallen en heeft opeens allemaal wondjes? Maandag komt de dierenarts weer bloedprikken en mestonderzoek doen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:55

Vandaag ons derde concours gehad in de B paarden met Elke.
Van de week flink horror en flippend paard ivm nieuw hoofdstel zonder sperriem.. Dat.... Vind ze niet funny :=
Dus was een beetje bang dat ze nog steeds exploderend zou zijn vandaag.
Voor alle zekerheid vrijdag nog extra prive les genomen, andere neusriem erop ( zucht...... Krijgt ze een hele mooie dure.... Mag ik hem weer ombouwen) en nieuw bit erin die net wat breder is en stabieler in haar mond ligt.

Gelukkig liep ze vandaaf braaf, en was super tevreden met de proeven! 4x de goede galop gepakt, dus ik was weer blij. 185 en 189 punten gehaald, dus de teller na 3 concoursen staat nu op 9 winstpunten.

Nu even enkele weken geen concoursen, Elke begint te erg af te vallen door de stress ervan, en kan er niet tegenaan voeren wat ze er van achteren weer in tienvoud uitgooit. Rust en vreten, en dan weer enkele tinkerconcoursen meepakken :j

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:39

oh blingh, dat is balen, heb je enig idee wat dat kan zijn?

gefeliciteerd lowara. gaat ondanks de spanning lekker. ga je bij 10pnt meteen over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 09:20

Gefeliciteerd Lowara dat gaat hard zeg! heb je een foto van je mooie nieuwe neusriem?

De wondjes zijn al een stuk minder geleukkig deb_tink. Normaal staat hij 24/7 buiten. Sinds vrijdag niet meer hij gaat om 17.00 binnen en krijgt dan hooi in zijn stal en hooi in zijn hooinet en voer (bietenpulp gemixed met basisbrok/maislijnzaadbrok en marstall vito, een scheut omegapoeder en zonnebloemolie). S ochtends rond 9.00 weer nieuw hooi en zijn voer en om 11.30 weer voer. Om 12.00 gaat ie dan weer naar buiten.

Meer op stal dan buiten en ik ben er niet blij mee maar na 2 dagen is hij al wel een stuk voller.