[TI] Nakomelingen Wafti welke kleuren hebben ze nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Nakomelingen Wafti welke kleuren hebben ze nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 13:54

Omdat onze kleine man van kleur lijkt te verschieten langzaam ben ik wel benieuwd welke kleuren de nakomelingen van Wafti tot nu toe hebben. Dat zullen er denk ik nog niet zo heel veel zijn maar toch, wie weet zit er een samenhang in.

Dinky toy is vosbont geboren, zijn moeder is vosbont, zijn oma aan die kant ook. Zijn opa aan die kant is zwartbont. Wafti is dus vos roan.

Alleen nu meneertje begint te verharen iets zitten er wel verdacht veel witte en wittige haren overal. Rondom zijn oog aan de voskleurige kant, zijn borstvlek is vooral bij de haaraanzet een mengeling van wit/grijs/rossig en vosharen. Zijn grotere vlek achter was een maand geleden volledig vos, nu zitten er duidelijk witte haren in en aan de rand. De basis van de vlek is grijs/wit/rossig maar geen duidelijke vos meer.

Wat het gaat worden is dus nu even een verrassing, wordt hij roan, stekelharig of zou hij toch stiekum schimmel worden?

Caily

Re: Nakomelingen Wafti welke kleuren hebben ze nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:22

Schimmel kan genetisch gezien niet, want daarvoor moet een van de ouders schimmel zijn. Stekelharig en roan kan allebei, roan omdat paps dat heeft. Over de ver-erving van stekelharig is weinig bekend, behalve dat er een sabino gen aanwezig moet zijn, en dat is zo in dit geval.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 14:41

Ik denk dat hij roan gaat worden, maar ja je weet maar nooit. Geen idee of er ergens in Waftis lijn volledige schimmel zit.

Ben wel benieuwd naar andere kleuren van hem, misschien geeft dat wat meer duidelijk in wat hij vererft in kleur. :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:45

Nee, schimmel kan alleen als een van de ouders schimmel IS. Dus wat er in de lijn daarvoor zit doet niet ter zake.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 14:48

Aha dat wist ik niet, weer wat geleerd.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:06

Wafti is geen roan! Maar stekelharig (sabino), net als blagdon dus.
Dinky Toy kan dus ook geen roan zijn, n.a.v. zijn ouders.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 18:16

Wat is het verschil dan tussen die twee? Ik ken alleen roannen namelijk, die hebben we zelf twee keer gehad en voor mij als kleuren leek oogt het hetzelfde namelijk.

Edit wat verder gezocht en ik kom deze dingen tegen
Citaat:
Stekelharig is een vorm van Sabino (en in het engels vaak gewoon roaning genoemt

http://en.wikipedia.org/wiki/Roan_(color

http://en.wikipedia.org/wiki/Equine_coat_color

Als ik dit zo lees zou het beiden hetzelfde zijn alleen stekelharig de nederlandse naam van roan. :o?

En op bladzijde 6 van dit erg oude boek staat duidelijk verschil uitgelegd tussen roan en stekelharig. Daar wordt stekelharig als kenmerk aangezien en niet als kleur. Daar wordt omschreven dat stekelharig enkele witte haren omvat maar nooit zoveel dat het roan lijkt. terwijl het daar wel als eenzelfde kenmerk aangegeven wordt. Dan zou Wafti dus eerder een vos roan zijn dan stekelharig. Als je deze oude omschrijving aanhoudt tenminste.

En bij de omschrijving van Djenges staat het er beiden in.
Citaat:
Djenges is een klinisch en röntgenologisch goedgekeurde dekhengst bij het Nederlandse Tinker Stamboek, bij het Irish Cob Stamboek en ook bij het GCDHA (eerste premie). Ondanks dat zijn vader driekleur is en zijn moeder zwart, heeft Djenges toch zijn eigen kleur gekregen. De kleur van Djenges noemt men Roan (stekelharig), dat is niet rood en niet bruin maar een mengelmoes met witte en grijze haren er doorheen.

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:15

Djenges was ook stekelharig volgens mij.
Roan-paarden veranderen typisch elk jaargetijde van kleur. Van licht naar donker en terug (dacht licht in de zomer, donker in de winter, maar ben hier niet zeker van). Hun ondervacht is een andere kleur dan hun dekharen. Terwijl stekelharigen juist "gewoon" witte haren tussen hun zwarte dekharen hebben zitten. VAAK, maar niet altijd gaat stekelharig ook gepaard met grote aftekeningen op hoofd/benen/buik. Het is immers een sabino-gen. Iets wat bij roan niet persé het geval is.

Annabel van bokker lepel en dekhengst Icor die nu in de VS staat zijn voorbeelden van roan. Ook belgische trekpaarden zijn bijna allemaal roan en zelden stekelharig (en hebben ook zelden grote aftekeningen).

Kan me inderdaad wel voorstellen dat engelstaligen niet echt een term hebben voor stekelharigheid...

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:46

Roan is moorkopschimmel of onveranderlijk schimmel.
Waarbij de benaming schimmel eigenlijk verkeerd is ;) want het is dus niet hetzelfde als schimmel ;)
Schimmels kleuren lichter met ouder worden. Roans niet (vandaar de term "onveranderlijk" ).
Roans kleuren wel in de winter donkerder en in de zomer lichter. Dit komt door winter- en zomervacht en lengte van de donkere haren ;)
Hun extremiteiten (hoofd en ledematen) zijn eenkleurig en hun lijf vertoont overal witte haren doorheen de vacht.

Schimmel:
Afbeelding

Roan met zwarte basiskleur:
Afbeelding

Roan met bruine basiskleur:
Afbeelding

Roan is een apart gen, net als schimmel.
Beide zijn dominant.

Stekelharigheid zijn weinig of veel witte haren verspreid over de vacht op het lijf. Dit kan gaan om enkele vlekken of om het hele lijf. Wordt veroorzaakt door verschillende genen, zoals oa Sabino en Rabicano.

Stekelharig zwart:
Afbeelding

Stekelharig zwart:
Afbeelding

minder witte haren, maar stekelharig vos
Afbeelding

Je ziet de variatie ;) stekelharigen hebben in tegenstelling tot Roans vaak ook een donker gekleurde borst. De stekelharigheid is het opvallends aan de flanken.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:50

Wafti is stekelharig. Ik denk aan de foto's die ik even snel kan vinden, niet door rabicano, dus door sabino.
Dat vererft nogal grillig, rabicano is makkelijker namelijk want vererft net als schimmel en roan.
De kleuren van zijn veulens zullen dus heel erg afhankelijk zijn van de kleur van de moeder ook.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 21:51

Onze twee roannen waren heerlijke toverballen, al was onze merrie juist in de zomer donkerder dan in de winter. Zomers een diepe roodbruine kleur, in de winter een soort valig bruin/rood kleurtje. met steeds bruin/zwarte benen hoofd manen en staart. En van zomer naar wintervacht kleurde zo van voor naar achter licht. En van winter naar zomervacht weer donker in dezelfde richting. Wel gehad dat mensen in de winter dachten dat ik een ander paard had omdat ze haar alleen in de zomer hadden gezien. :+

Ons jonge mannetje is helaas nooit oud genoeg geworden om zijn volledige verkleuring im seizoenen mee te maken maar die had een mooie wortelkleur vachtje. <3

Komt er eigenlijk op neer dat een roan alle seizoenen van kleur verschiet en een flinke stekelhaar jaarrond zo n beetje dezelfde kleur houdt?

Mams is vosbont, zonder andere verkleuringen trouwens.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:52

stekelharigen verkleuren ook wat donkerder in de winter ;)
ook door de langere haren van de wintervacht ;)
maar bij roans is de verkleuring opvallender :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 21:54

Weinig uiterlijk verschil dus eigenlijk. Hoe stel je dan het verschil vast? Als je een toch flink verkleurende stekelhaar hebt of een iets minder extreme roan?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:58

genetisch kleurentestje voor roan laten doen ;)

nee maar ik vind het verschil heel duidelijk
roan heeft alleen donkere extremiteiten (hoofd + ledematen)
stekelharige heeft meer donkere delen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 08:48

Ik ga helemaal mee met frenia en ik zie het ook in 1 oogopslag...

roaning is dus niet hetzelfde als roan, die engelsen (voornl bij de shires/clydesdales gebruiken ze de term roaning) maken het soms verwarrend he ;)

Stamboeken nemen kleuren ook niet altijd zo nauw helaas.

debzz89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:08

karuna schreef:
Weinig uiterlijk verschil dus eigenlijk. Hoe stel je dan het verschil vast? Als je een toch flink verkleurende stekelhaar hebt of een iets minder extreme roan?

een roan wordt helemaal wit alleen het hoofd en de benen behouden kleur en bij stekelharig wordt alleen de kleur witter

debzz89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:10

frenia schreef:
Roan is moorkopschimmel of onveranderlijk schimmel.
Waarbij de benaming schimmel eigenlijk verkeerd is ;) want het is dus niet hetzelfde als schimmel ;)
Schimmels kleuren lichter met ouder worden. Roans niet (vandaar de term "onveranderlijk" ).
Roans kleuren wel in de winter donkerder en in de zomer lichter. Dit komt door winter- en zomervacht en lengte van de donkere haren ;)
Hun extremiteiten (hoofd en ledematen) zijn eenkleurig en hun lijf vertoont overal witte haren doorheen de vacht.

Schimmel:
[ Afbeelding ]

Roan met zwarte basiskleur:
[ Afbeelding ]

Roan met bruine basiskleur:
[ Afbeelding ]

Roan is een apart gen, net als schimmel.
Beide zijn dominant.

Stekelharigheid zijn weinig of veel witte haren verspreid over de vacht op het lijf. Dit kan gaan om enkele vlekken of om het hele lijf. Wordt veroorzaakt door verschillende genen, zoals oa Sabino en Rabicano.

Stekelharig zwart:
[ Afbeelding ]

Stekelharig zwart:
[ Afbeelding ]

minder witte haren, maar stekelharig vos
[ Afbeelding ]

Je ziet de variatie ;) stekelharigen hebben in tegenstelling tot Roans vaak ook een donker gekleurde borst. De stekelharigheid is het opvallends aan de flanken.

leuk om icor hier voorbij zien te komen hihi ( derde foto) moeder van icor hebben mijn ouders

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:04

Volgens mij is hij gewoon vos bont met hier en daar een vlek die een soort "stekelharigheid" laat zien net als zijn opa TP Showstopper (vader van Wafti)
Afbeelding

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:29

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:28

Ik denk dat ze Dinky Toy bedoelt?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:12

Ochja, ze schreef opa. Sorry :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 10:39

Ik moest ook twee keer lezen voor ik snapte wat er stond. Ik ga het vanzelf merken wat het gaat worden, de achterste grote vlek wordt steeds grijzer/witter langzaam aan. Maar door het dikke pak haar en de modder is het lastig te zien.

Maar nog steeds geen andere nakomelingen van Wafti hier op bokt of bekend verder?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:03

Bokker Lepel had Kristy, inmiddels verkocht. Bokker sneppie die hierboven reageert (heeft) (ge)fokt met Wafti. Staan ook geregeld nakomelingen van hem op marktplaats, geen idee of ze er nu nog op staan.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 15:35

Dinky is er 1 van sneppie afkomstig zelfs :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 15:45

Dat klopt. Ik heb hem daar niet gekocht maar hij is er wel geboren.

Kristy, eens even gaan neuzen of ik daar wat van kan vinden. Kan er niet veel over vinden, zie wel dat ze 2 dagen ouder is dan Dinky. :D