[TI] vanaf welke leeftijd beginnen met inrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

perkann

vanaf welke leeftijd beginnen met inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 08:49

Ik lees dat veel mensen rond drie jaar al beginnen met inrijden. Maar ik lees ook dat tinkers dan nog niet volgroeid zijn. Wie kan mij hier meer over vertellen. Vanaf welke leeftijd is wijsheid en waarom?

Blixem

Re: vanaf welke leeftijd beginnen met inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 08:57

Een jaar of 4/6 ligt eraan wat voorn paard denK ik

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 09:15

Ik vind dit altijd een grappige vraag.. Je zal heel veel verschillende antwoorden krijgen..

Zelf denk ik niet dat er een leeftijd is waarop een paard ineens sterk genoeg is om in te rijden. Het gaat om opbouwen.
Dus je kan best met 3 jaar beginnen met wat werk, maar heel rustig aan. Er is zo'n stelregel met 3 jaar 3x per week 30 minuten, 4 jaar 4x per week 40 minuten en 5 jaar 5x per week 50 minuten.
Ik heb met 3 jaar zelfs maar 3 x 20 minuten gedaan.
Een paard moet sterk worden om een ruiter te dragen, van niks doen wordt hij niet sterker.
Daarnaast moet hij uitgroeien en het werk geestelijk aankunnen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 09:18

Is per paard anders denk ik. Onze oude man heeft de basis in korte tijd geleerd rond 3 en is daarna lang weggezet omdat hij toch erg puppy was nog en slungelig. Anderen zijn met 3 al netjes in verhouding en er geestelijk klaar voor.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 09:30

Mijn paard is met 5,5 jaar beleerd, omdat hij lang puppy is gebleven. Ben echt heel blij met deze keuze!
Eerste jaar rustig aan gedaan en de laatste twee jaar dressuurmatig verder door getraind. We pakken nu de Z oefeningen mee in de training.

Mocht ik ooit weer een jong paard beleren, dan zou ik zeker weer kiezen voor later inrijden, mede doordat de groeischijven dan verder gesloten zijn.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 20:10

Wij prefereren te beginnen met minimaal 4,5 jaar en echt oppakken als ze weer een jaar ouder zijn.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 20:13

Leonoor schreef:
Wij prefereren te beginnen met minimaal 4,5 jaar en echt oppakken als ze weer een jaar ouder zijn.

Mee eens.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 20:17

Was van plan pas met 4 te beginnen, maar kleine dikkiedik groeide dicht, dus toch maar aan het werk gezet.
Voor je idee, denk dat ze nu in half jaar tijd 40 ? x (dat is ruim genomen en incl. zadelmak maken dus even erop zitten) gereden is.
En heb haar in oktober weer weggebracht om lekker de hele winter te niksen.
Volgend jaar zie ik wel weer wat er wel of niet gedaan gaat worden.

Mijn andere fjord is ook beleerd met 3 jaar, maar heeft vervolgens tot haar 5e ook zo ongeveer geen snars uitgevoerd, ja af en toe was, maar niet structureel.
Zwarte is beleerd toen hij 4 was en toen de wei weer in gegaan, ik heb hem gekocht toen hij 5 was, daar tussen in is hij maar 2 x gereden.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 20:18

Je moet dit per paard bekijken, sommige zijn er aan toe om vanaf hun 3e jaar heel voorizichtig ingerrden te worden en je hebt paarden die meer tijd nodig hebben en pas op hun 5e jaar geschikt zijn om in te rijden.

Sowieso ben ik een voorstander van paard tussen de 3 en 4 jaar zadelmak maken en licht inrijden en dan weer een paar maanden de wei op te gooien en pas met een jaar of 5 voor 3/4 x per week 20/30 min lichte arbeid te laten verrichten

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 20:18

Ik heb de mijne met 3,5 zadelmak gemaakt, nog de zomer in de wei gezet en afentoe gelongeerd en er eens op gestapt om uit te stappen. Met 4/4,5 echt begonnen met rijden 3x per week een halfuurtje en zo verder opgebouwd :) Hij is 7 cm gegroeid en in de breedte 2x dus hij heeft genoeg tijd gehad om lekker jong te zijn. Al vind hij dat zelf nog steeds nu hij 6 is := Eeuwige puber.

Het verschilt ook erg per paard, kijk in wat voor conditie het beestje is en wat hij psychisch aan kan. De 1 is nog heel jeugdig terwijl de ander al vrij snel volwassen wordt. (ook lichamelijk).

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 20:40

Waarom staat de vraag bij Ti? Tinkers zijn gewoon paarden en zijn niet vroeger of later volgroeid dan hun soortgenoten, lichamelijk zijn ze allemaal min of meer gelijk, al lijkt dat van buiten misschien niet zo.

Ik ben van mening dat het per paard verschillend is wanneer ze er in het koppie klaar voor zijn, dus er geen vaste leeftijd te noemen is. Echter moet men de lichamelijke leeftijd niet vergeten, als paardje al jong rijp is, doe dan gewoon dingen die lichamelijk niet belastend zijn, dan denk ik aan lange teugelen (GEEN dubbele longe!!!) etc. Lichamelijk zou ik persoonlijk zeggen vanaf een jaar of 4 ivm sluiten vd groeischijven. De rug groeit nog wel een paar jaar langer door, maar dat wil niet zeggen dat je niet mag belasten, wel dat je aan moet passen, bewust moet zijn. En ja, juist een degelijk trainingsschema moet hebben.

Mensen die hun 3/4/5/6 jarige maar af en toe rijden vind ik echt kul. Als je een paard met regelmaat traint kan het spieren ontwikkelen en leren hoe het zijn lijf moet gebruiken, als je eens in de maand (bij wijze van) op stapt werkt dat niet. Liever vaker een korte training dan zo af en toe een lange training. Zoals Tilmar haar schema is, is ook mijn richtlijn. Jonge paarden geef ik na een dag arbeid altijd een dagje rust.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 20:43

de ene 4 de andere negen maar dat komt omdat er geen zadel zou zijn zij diegene die toen kwam passen

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 22:03

Hier het jonkie ingereden met 3.
Eerst 1x in de week onder de man en 1x in de week longeer werk.

Als het dier het karakter had als mijn oudere tink had in haar liever nog een jaar laten staan.
Maar het jonkie wil gewoon wat doen.
word ook boos en nijdig als er niks met haar gedaan word.
Het is een heet hoofd.
Kan lopen tot ze een ons weegt.
Is een erg druk typje.
Je kan van haar afblijven, maar dan zorgt ze zelf wel voor haar beweging.
Kortom eentje die erg graag wil.

Word nu 2x in de week bereden.
En 1x in de week longwerk.
Zo is ze happy.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 22:06

Niet alleen Tinkers zijn dan nog niet volgroeid... Alle paardenrassen zijn pas volgroeid bij 5 of 6 jaar. Ik zou zelf vanaf 4 jaar beginnen met inrijden, dan zijn de belangrijkste delen van het lijf volgroeid.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 22:27

Ik begin pas met 4 jaar met een beetje grond werk. Ik ga er misschien een keer op, maar dat is meer even zitten als ik denk dat hij daar wel aan toe is. (meestal zonder zadel in de wei)

Met 5 begint het rijden, korte sessies, 2 tot 3 keer per week en zo snel mogelijk lekker het bos in. En pas vanaf 6 ga ik pas wat meer vragen en gaat het wat meer op een gerichte training lijken.

Ik wil graag dat een paard volgroeid is voor ik er wat meer van ga vragen en er ook mentaal klaar voor is. We hebben nog een heel leven samen om te rijden, dus ik heb nooit zo'n haast. :)

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 23:30

De hengst met 2.8jr beleerd in t bos
Rechttoe recht aan na 3mnd stil gezet en ach, nu 5jr later is hij nog steeds grasmaaier/weide vulling.

Merrie wordt nu in mei 5jr en is ook jog niet veel meer als grasmaaier weidevulling

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 23:46

In mijn ogen is het niet alleen belangrijk om te kijken naar het paard "hoe is deze in zijn koppie, is hij/zij er al aan toe".
Zelf vind ik het ook belangrijk om verder te kijken naar bv het skelet.
Citaat:
Wanneer sluiten de groeischijven van welk lichaamsdeel?
Hoefbeen – Bij de geboorte
Kroonbeen – 9 tot 12 maanden
Kootbeen – 13 tot 15 maanden
Pijpbeen – Ongeveer 18 maanden
Handwortelbeentjes (voorknie) – 18 maanden tot 2 jaar
Spaakbeen en ellepijp – 3 tot 3,5 jaar
Opperarmbeen – 3 tot 3,5 jaar
Schouderblad – 3 tot 3,5 jaar
Spronggewricht – 3 tot 3,5 jaar
Tibia (scheenbeen) – 3 tot 3,5 jaar
Femur (dijbeen) – 3 tot 4 jaar
Bekken – Heup tussen 18 maanden en 2 jaar, de rest ontwikkelt zich tot 5 jaar
Wervelkolom – Vanaf 5,5 jaar

En dit is niet alleen van toepassing op tinkers, maar voor alle paarden.

Dat wil niet zeggen dat je een 4 jarige nog stil moet laten staan. Maar er zijn genoeg andere manieren om hem/haar bezig te houden.
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 20-12-14 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 23:47

Iedereen roept altijd maar dat ze er mentaal klaar voor moeten zijn...Maar gaan ze je dat vertellen dan? Dat is toch echt énorm subjectief allemaal.

Ik vind het altijd grappig dat mensen zeggen dat ze hun paard "paard" willen laten zijn (??). Is het niet de bedoeling dat je paard altijd paard is, daar zijn ze toch voor gemaakt? Lekker met vriendjes 24/7 buiten de hele dag eten. Dan krijgen ze echt geen mental breakdown als aan het werken moeten met een jaar of drie. Wel als je ze uit de opfok pluk, ophokt en erop klimt...

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 06:47

Ben "begonnen" met 3,5 jaar. En dit is eens in de week zo'n half uurtje.
Er is geen leidraad hiervoor. Wil je ze met 4 inrijden of 6 moet je dat doen.
Jong moet je wel goed waken op overbelasting. Spelenderwijs leert men.

En weet ook dat velen stellig zullen zeggen ik ben gin met 5 of zelf hoger, maar dat dit in praktijk anders is uitgebleken ;)

Geef maar gepast antwoord. Aangepast antwoord op aangepast gedrag, en het ene paard is het andere niet.

ZieJeWel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 07:27

Ik vind he heel erg afhangen van de groei/bouw van een paard. Sowieso ben ik een voorstander van eerst een tijd alleen longeren en dit eventueel uitbreiden (wanneer het goed gaat en hij er klaar voor is!) met een bijzet. Zodat het paard eerst zonder gewicht van de ruiter sterker kan worden. En daarna pas beginnen met rijden.
Welke leeftijd geschikt is? Misschien als ze 3,5 zijn beginnen met longeren en wanneer ze 4 zijn inrijden. Ik zou liever altijd iets te lang wachten dan er iets te vroeg mee beginnen.

perkann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 13:58

*\o/* super fijn al jullie reacties Dank! En fijne feestdagen!

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:13

switt schreef:
Iedereen roept altijd maar dat ze er mentaal klaar voor moeten zijn...Maar gaan ze je dat vertellen dan? Dat is toch echt énorm subjectief allemaal.

Ik vind het altijd grappig dat mensen zeggen dat ze hun paard "paard" willen laten zijn (??). Is het niet de bedoeling dat je paard altijd paard is, daar zijn ze toch voor gemaakt? Lekker met vriendjes 24/7 buiten de hele dag eten. Dan krijgen ze echt geen mental breakdown als aan het werken moeten met een jaar of drie. Wel als je ze uit de opfok pluk, ophokt en erop klimt...

Denk dat je dat wel kan merken hoor. Sommige paarden vinden het echt leuk om voor je aan het werk te gaan. Die groeien bij elk complimentje dat ze krijgen. Die van mij is nu 3.5 en zijn we aan het doorrijden inmiddels. Mijn plan was met 3 beetje oppakken belasten, beetje zitten en rond 4 doorrijden. Maar hij er zo'n plezier en deed het zo leuk dat ik gewoon op zijn tempo door ben gegaan. Eerste keer zadel erop vond hij doodeng, maar was wel super nieuwsgierig. Paar dagen later weer en toen was het al peanuts voor hem. Dus dan weer even een stap verder. Elke keer als ik meer deed werd hij ook zekerder van zichzelf in de gewone dagelijkse dingetjes. Minder rillerig, nieuwsgieriger, meer naar mij gericht etc etc.

Even een voorbeeldje met anderhalf jaar geleden. Toen ging ik ook dingetjes vragen aan hem. Weliswaar met een halstertouwtje en halsterje. Maar hij was doods en doods benauwd. Rende mooi voor me weg hoor. Jaar later deed ik hetzelfde en toen bleef hij nieuwsgierig staan.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:16

Hier 2 die pas met 5 jaar oud beleerd zijn, en dat zijn B pony's.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:28

Ik vind 4 jaar beter. 3 jaar is voor mij toch meer voor de proffesionele paardenhouders die wedstrijden voor jonge paarden meedoen en dan nog zie ik er hier rondom mij die de 3 en 4 jaars rubrieken overslaan en enkel vanaf de 5 jarigen inschrijven.
3 jaar vind ik wel goed, maar dan met korte sessies en licht werk en geen 4x per week gaan dressuren en tussendoor nog springen, want dat is vragen voor problemen.
Hangt ook af van het type paard natuurlijk. Je hebt er altijd wel vroegrijpe tussenzitten, maar dan nog wacht ik liever 4 jaar. Waarom zo veel haast als het toch voor eigen gebruik is ? Kan het wel begrijpen dat de handels paarden en wedstrijd paarden sneller klaar moeten zijn, maar een beetje zuinig zijn met een jong paard brengt veel meer op.

Heksennest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:35

Wij hebben onze tinker Juut opgehaald in maart 2013 met nog net geen 3 jaar. Een half jaar grondwerk gedaan tot de zomer en zadelmak gemaakt in augustus. Tot heden rijden we ongeveer 3 keer per week een half uurtje en longeren we 1-2 keer per week. De zomermaanden juli en augustus heeft ze vakantie gevierd in de wei. Ook Juut was een overbouwde slungel waar we eigenlijk alleen maar een klein beetje basiswerk mee hebben gedaan.
Inmiddels heb ik van al het grondwerk een super gehoorzaam lief paard. En dat heeft zich terugbetaald met het zadelmak maken en rijden. We kunnen haar rondpraten en ze vind alle aandacht en werk heerlijk. Dat is ook onze valkuil, ze wil zooooo graag en is zo slim in het oppakken van haar werk. Je gaat snel te hard. En juist het geduld en de kans om het dier zich te laten ontwikkelen en uitgroeien zal later zich terugbetalen. Geduld hebben en voorzichtig opbouwen.