[TI] Relatie mok met Luzerne

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mara2000

Relatie mok met Luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 10:17

Ik heb mijn Tinker nu 3 weken. Toen ik hem kocht stond hij 24/7 buiten, bij mij staat hij overdag buiten en 's nachts op vlas.
Hij heeft nu aan 3 (witte) benen een beetje mok.
Het kan natuurlijk zijn dat door de stress van de verhuizing zijn weerstand wat minder is geworden maar ik heb ook Luzerne mix aan zijn dieet toegevoegd. Hiervoor kreeg hij alleen maar gras, hooi en Marstall basisbrok.
Hoe zijn hier de ervaringen w.b. luzerne? Meer paarden die hier mok van hebben gekregen? Afkrabsel heb ik al laten nemen en hij heeft geen mijten (bijt in de paddock wel af en toe aan zijn benen).

snowdon

Re: Relatie mok met Luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:14

Mijten vind je niet altijd terug met een afkrabsel :)

Hier wordt wel eens luzerne mix gevoerd bij de paarden die wat extra kunnen gebruiken, vaak zijn dat paarden die sowieso al wat mankeren of door andere zaken afvalstoffen kwijt moeten. Daar zie ik dan soms wel wat rasp, nog minder vaak mok. Heb ook een keer een merrie na afspenen veulen op de luzerne gehad en die had helemaal geen rasp of mok in die tijd.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:20

Heeft niets met de Lucerne mix te maken, het ligt aan het dier en vooral ook aan het ras, vaak komt de mok en of rasp voor bij deze rassen, helaas.

Een beetje weerstandsvermindering en dan hoppa krijgen ze het.
Het valt me heel erg op dat zowat alle tinkers dat ik ken wel allemaal mok hebben en of iets aan de benen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:21

Ik verwacht niet dat dit aan de luzerne zal liggen.
Als het aan het voer ligt, zou het eerder de basisbrok betreffen. Sommige paarden zijn gevoelig voor suikers.
Maar bij dit ras + witte benen is het ook wel een beetje 'gangbaar'. (een zwakke plek = eerste signaal voor weerstandsproblemen)
Als hij bijt op zijn benen, vermoed ik toch dat er sprake is van mijt. (deze diertjes graven zich in onder de huid)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:22

idd vocht lange sokken en boem daar is mok, aan het donkere been komt het ook net zo gemakkelijk hoor! -O-

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 13:15

Ik vind best wel veel verhalen en artikelen op internet dat luzerne mok kan veroorzaken. Net zoals zonnebrand op witte benen mok kan veroorzaken.
Vocht is natuurlijk een bekende, maar hij staat nu droger dan eerst.

Hoe kun je mijten vinden anders dan met een afkrabsel? Preventief wassen lijkt me met het oog op resistentie niet wenselijk.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:31

Resistentie van mijt voor het middel Sebasil is mij niet bekend.
Ik heb mijn paard meermaals behandeld met dit middel. Dat heeft steeds geholpen.

Een ervaren DA kan je snel vertellen wanneer er sprake is van mijt. Het komt vaak voor bij Friezen, Tinkers en andere rassen met een dichte huidinplant (de lengte van het haar is niet het probleem).
In tegenstelling tot schimmel zit de mijt ónder de opperhuid, waardoor het niet (altijd) zichtbaar is in het afkrabsel. De mijt graaft gangen onder de huid, wat jeuk veroorzaakt.
De symptomen zijn herkenbaar. Anders maar even kijken in andere topics.
Succes er mee.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:39

Ja, ik ken ook eigenlijk geen andere oplossing dan Sebasil..

Ik heb ook wel eens geweekt in biotex, ik lig er alleen al een tijdje uit omdat ik in tijden geen paard met mok meer heb gehad.. Dus correct me if Im wrong.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:47

kwita schreef:
idd vocht lange sokken en boem daar is mok, aan het donkere been komt het ook net zo gemakkelijk hoor! -O-

Is dat wel zo? Mijn Tinker heeft nog niet eens zo overdreven veel sok maar als haar sokken in de winter zeiknat lijken, voelen ze aan de binnenkant toch droog aan. Zo snel dringt die nattigheid er dus blijkbaar niet doorheen.

Die van mij heeft alleen soms mijt. Maar dat komt door het voer.

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:51

Sommige paarden kunnen niet tegen luzerne en krijgen er zomereczeem of gevoelige voeten van. Mok heb ik nog nooit gehoord maar het zou ver weg ergens kunnen. Mijn Cushing paard had altijd heel snel mok door slechte weerstand, vanaf dat hij op medicatie ging was het over.

Het zou dus kunnen, maar omdat je zegt dat hij jeuk heeft zou ik inderdaad eerder aan mijt denken. Wat ook daartegen schijnt te werken is het ruim insmeren met neem olie (dus echt huid en haar zowat doordrenken). Dit spul stinkt een uur in de wind maar parasieten moeten er niks van hebben. Het werkt ook tegen luizen bij zowel mens als paard, net als tea tree olie (maar dat kan in pure vorm huidreacties veroorzaken, neem is veiliger), of als anti-vliegenmiddel. Is het proberen waard zonder meteen op chemische middelen over te moeten gaan.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:57

Onze pony raakte hoefbevangen erdoor. Kennelijk kunnen paarden er overgevoelig voor zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 14:05

Ik heb nooit gehoord dat luzerne mok veroorzaakt, maar het zou zo maar kunnen, al dan niet door een allergie.
Maar die mok kan ook heel goed komen door het vlas en het gebrek aan beweging 's nachts. De ammoniakdampen uit de urine kunnen de huid irriteren.
Ook kan het gras anders zijn. Meer fructaan in het gras kan mok veroorzaken, en dat kan ook bij kort gras.
Hier is een interessant stukje over mok bij tinkers: http://www.abcreatief.com/blog/mok-en-rasp/

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:22

Hevonen schreef:
Onze pony raakte hoefbevangen erdoor. Kennelijk kunnen paarden er overgevoelig voor zijn.

Hier gaat het niet over hoefbevangenheid maar over de mok.

Inderdaad kunnen er pony's hoefbevangen door raken door de hoogwaardige voedingsstoffen in de Lucerne mix,

Deze moet je dan ook niet aan ponys gaan voeren, de ponys moet je vaak sober houden in de voeding.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 20:25

Dank je voor de link, het meeste was inderdaad al bekend. Maar er stond nog genoeg nuttige informatie in.
Ik heb besloten om de luzerne uit zijn dieet te halen en vandaag een zak Safe&Sound gehaald. Samen met de Faser Light zit ik dan w.b. voeding redelijk safe.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:28

Vocht / modder e.d. is geen oorzaak van mok in combi met lange sokken, de sokken beschermen juist :)

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 13:49

Hij bleek toch mijten te hebben (betere dierenarts gevraagd) en mok kan weer veroorzaakt worden door mijt. Dus vandaag begonnen met Sebacil.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:03

Had altijd last van mijten en sinds de sokken eraf zijn nooit weer mijt gehad.
zal toch wel wat doen .

zonder sok wordt gauwer nat op de huid maar droogt ook snel weer.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 15:24

Sokken gaan er niet af. Die beschermen de kootholte juist tegen vocht. En een tinker zonder sokken??? Onmogelijk. :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:48

Fijn dat de oorzaak is ontdekt.
Je moet wel een paar keer vaker behandelen met Sebacil, omdat de eitjes niet weggaan. (na 7-10 dagen nogmaals; en ik deed dan ook een 3e ronde)
Ik gebruikte een rugspuit om het paard in te sprayen. Behandel ook borstels en beenbescherming.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 00:08

Oh dat woord bestaat dus, de arts had het daarover maar ik dacht dat ik hem verkeerd verstaan had.
Maar wat is een rugspuit?

Ik gebruik zoiets:
Afbeelding

Ik moet trouwens 3 dagen achter elkaar, dan na 14 dagen en dan na 4 weken nog een keer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 03:59

Ik zet de benen van mij tink gewoon een voor een in een emmer nadat ze eerst met shampoo gewassen zijn, zodat de sebacil echt goed tot op de huid komt.
Het schema wat je dierenarts je heeft meegegeven klopt niet. Drie dagen achter elkaar heeft helemaal geen zin. Tien dagen tussenperiode is het beste. Dat heeft met de levenscyclus van de mijt te maken, na tien dagen voorkom je namelijk dat de volgende generatie weer eitjes gaat leggen. Na 14 dagen kunnen ze wel al weer eitjes hebben gelegd.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 07:39

Wat ik zo op internet lees zijn er zoveel verschillende behandelschemas en behandelmethodes. Alleen al hier op bokt doet iedereen het verschillend. Heb ook van meerdere artsen gehoord dat je van boven naar beneden moet werken, dus niet de benen in een emmer water.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 07:50

Mijn vroegere shire bleef ook jeuken aan de benen. Dit lag aan het voer. Dus blijft de jeuk, neem je voer eens onder de loep.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:06

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 09:44

Hij krijgt Faser Light, Safe & Sound en hooi. Veel beter zal lastig worden. De arts was ook overtuigd dat de mok van de mijt kwam dus straks weer met de spuit in de weer. Hij heeft boxrust dus dat maakt het allemaal weer net wat lastiger ivm knoeien.