[TI] Tinker-experts: i think i'm in love

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welliej

Tinker-experts: i think i'm in love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 09:31

Goedemorgen!
*sorry als er al een soortgelijke topic is, kan door de bomen het bos niet zien*

Altijd heb ik kwpn-ers gehad. Mijn huidige merrie is 27. Maar nu ben ik verliefd geworden op een tinker veulentje. Nu moet ik heeeeel eerlijk zeggen dat ik dus geen ervaring heb met tinkers. Wie kan mij helpen met de pro en con's van dit mooie bonte ras.

P.S: ik hoef geen advies over het kopen van een veulen. Opfok, Beleren, Doorrijden: heb mij goed laten adviseren en goed ingelezen. Ik wil graag een veulentje, zodat ik mezelf kan betrekken bij de opvoeding en over 4/5 jaar van kan genieten. Mijn dame is namelijk al 27 ;-)

frenia

Re: Tinker-experts: i think i'm in love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:28

pro's: alles :D

contra's: ze zijn verslavend en aan eentje hebben de meeste niet genoeg :+
ze zijn heel hard voor zichzelf en laten vaak moeilijk zien dat er wat scheelt, waardoor je als eigenaar extra gevoelig moet zijn voor kleine signalen die ze geven en vaak op je intuïtie moet afgaan (denk aan koliek enz)
Je merkt het vaak pas aan ze als het al ver gevorderd is en ze zwaar ziek zijn.

op welk veulen is je oog gevallen? ;)

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:17

Eens met frenia :j

Ik zeg gewoon doen! :j

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:24

Eens met bovenstaande :D
En ze zijn inderdaad erg verslavend, ik had er in 2009 1 :+
inmiddels heb ik er 4 (en dan nog 2 veulens nu dus eigenlijk 6 :D) maar het zijn er ook wel eens meer geweest :o

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:32

Is een geweldig ras, en heel erg veelzijdig.
Pro's :
-Sterk ras
-Eigen wil
-Heel leergierig
-Knuffelkonten
-Makkelijk te houden (bedoel ik mee dat ze sober zijn), je hoeft dus echt niet rond te gaan sjouwen met emmers brok.
-Veelzijdig (springen, dressuur, buitenrijden, mennen, vrijheidsdressuur, schriktraining enz.)
-Super uithoudingsvermogen

Con's:
-Gevoelig voor mok en mijt
-Het zijn geen mietjes, als eigenaar moet je dus heel erg op de kleine signalen letten dat er wat mis is.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:36

gevoelig voor mijt: ben ik het wel mee eens helaas, hoewel het van tinker tot tinker afhankelijk is
de ene heeft er bijna voortdurend last van de andere bijna nooit

gevoelig voor mok: ben ik het absoluut niet mee eens, in al die jaren dat ik verschillende tinkers gehad en gekend heb, heb ik er nog nooit één gezien die mok had :n

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:45

Voor alles eigenlijk, heerlijke karakters met een eigen mening. Vaak echte ponies in hun hoofd. Gaan eigenlijk altijd voor de baas door het vuur en werken in de meeste gevallen graag voor je.

Nadelen, ze zijn erg sterk, het haar kan een nadeel zijn net als passend tuig vinden. Ze zijn gevoeliger voor mok, suikers en jeukbeestjes. En een heel groot nadeel maar ook wel een voordeel een beetje is da ze erg hard voor zichzelf zijn. Ze tonen pas dat er wat heel erg goed mis is. Ander nadeel gevoeliger voor artrose heb ik het idee. Maar misschien is dat alleen de oudere generatie.

Onze tinker bv zou niet meer geleefd hebben als hij niet zo hard voor zichzelf was geweest. Meerdere keren bijna opgegeven vanwege luchtwegproblemen. Met de ernst van de klachten zou hij allang dood moeten zijn geweest maar dat is hij dus niet. Idem nu voor de artrose, hij toont nu pas problemen terwijl het achteraf bekeken al veel langer aanwezig moet zijn. En bij koliek laten ze vaak alleen wat hangerigheid zien of iets meer liggen. Niet het bekende paniekerige gerol en de onrust.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:01

heerlijke dieren zijn het met karakter, de meeste voordelen zijn wel genoemt nog wel 1 nadeeltje; de levensduur van je bepaalde voorwerpen zijn wel eens wat korter omdat ze even willen tonen dat ze wat sterker zijn.

Lees we hebben nu een biels als poetspaal omdat mevrouw de ander paal steeds meetrok als ze er geen zin meer in had :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:13

Hoewel ik geen "echte" tinker heb, maar een kruising Tinker x Fries, moet ik toch het sprookje uit de wereld helpen dat het hier (bij tinkers) gaat om een soort goedmoedige allemansvriend.

Qua "houderij" zijn ze zeer sterk en robuust: liefst zo veel mogelijk buiten, en zo min mogelijk gerommel aan en om de plaats waar zij worden gehouden.
Een Tinker heeft echter een buitengewoon sterke eigen wil, op het ezelachtig-koppige af, daar moet je wel mee om kunnen gaan (als jong veulen al).
De naam "Tanker' is ook niet uit het niets ontstaan; zij proberen hun eigen kracht wel uit (ja ook op jou, maar ook op een staldeur, een weidehek, etcetera).
Het liefst overal DOORheen inplaats van er OM heen dus....

Daar ligt een opvoedkundige taak voor de Tinker-eigenaar-in-spe, namelijk super-consequent zijn.

Een Tinker is in principe geen "lastig' ras, maar kan buitengewoon driftig ((kwaad) worden als-ie zich niet erkend voelt, dat uit zich meestal in bottigheid en soms in agressie.

De gevoelens van "onheuse behandeling" of 'een ander voortrekken; (m.a.w. het gevoel van "men trekt een ander voor, ergo: jaloezie) hebben Tinkers vrij snel.Het is dus zaak om daar geen aanleiding toe te laten ontstaan (ik denk aan iets als het voermoment).

Tinkers zijn niet zo kwalijknemend, je kunt vele keren stommiteiten uithalen zowel als ruiter als a la paard voordat er een repercussie vanuit de Tinker ontstaat.
Vaak zijn die onvrede-signalen er trouwens van te voren al lang.

helaas worden er vele stommiteiten uitgehaald mdat de Tinker een bepaalde stempel heeft van : kun je alles mee doen.
Niet dus.
Een beschadigde Tinker in diens vertrouwen is dan ook zwaar beschadigd, dat krijg je niet 1-2-3 meer goed.

Een Tinker vindt het vooral leuk om dingen met je SAMEN te doen, het zijn geen types die zich zomaar de dressuurwet laten voorschrijven. Zo vanuit de ruiter: Ik rij en jij doet wat ik zeg. zal ongetwijfeld te bereiken zijn, maar veel leuker en vriendelijker is de feedback vanuit het paard mee te nemen.
kom op vent/meid we doen het samen. DAT is wat een Tink begrijpt: 'we doen het samen".

Een Tinker is in principe geen paard om op stal gehouden te worden, daar gaat 't vaak mis, en daar komt vaak de DA aan te pas.

Het zijn natuurlijk echte buitenpaarden (zowel in lijf en leden als qua spirit in het koppie), vele Tinkers zijn ook gegeseld met gezondheidsproblemen, koliek een ellende aan de benen, juist doordat ze behandeld worden als KWPN-ers.
Het zijn SOBERE paarden, die op veel ruwvoer, nauwelijks of geen krachtvoer, en liefst zo veel mogelijk, zo niet voortdurend buiten, zichzelf kunnen vinden. maar wel graag met vriendjes,Tinks zijn van nature groepstypes.

Qua rijden; keiharde werkers voor diegene, die er afwisseling in brengt. En die ze niet ziet als manusje-van-alles. Want in het laatste geval kun je dan als ruiter nog vreemd opkijken....

Ik zou willen zeggen: ze zijn niet voor niets zo sterk, en vergevingsgezind, wie zou zijn beste vriend niet sterk en vergevingsgezind wensen? Maar wel koppig en... ze kennen en gebruiken hun eigen krachten. ook tegen je, als hen dat nodig lijkt. Met zulke types zou ik het liever op een accoordje gooien, in de zin van: jij de kracht ik de brains. okee, komop, samen aan de slag.

Dit alles gesproken uit mijn eigen ervaring met Tinkers (dus niet alleen met mijn huidige kruising, die er trouwens ook wat van kan qua koppige verontwaardiging).
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 15-05-14 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:30

mhmmmm... ik snap wel wat je bedoelt terpentijn,
zo ging tinkerbell ooit eens na 3 voeten wassen opeens gewoon op stap terug richting stal, ik hing eraan en had niks te zeggen :+ ze was niet wild, niet boos ofzo, maar zij vond het genoeg geweest en daar ging ze, haar kracht en gewicht gebruikend

dus op die manier klopt het wel dat ze hun kracht gebruiken, maar ik vind het over het algemeen geen slopers. ze hebben heilig respect voor het stroomdraadje, ook al is dat nog zo dun en laag, ook de hengsten. Maar ze zijn wel zeer inventief. Staan te wachten op de tik van de stroomklok om er op het juiste moment onderdoor te glippen :+ en als ze dat dan verkeerd berekenen (het bukken), dan moet de hele omheining het begeven, want ze hebben in hun gedachten ingecalculeerd dat dit hun plan was en dat moet en zal dan slagen :+ :=
soms kennen ze ook hun eigen kracht niet waardoor wel eens wat materiaal gesloopt geraakt, waarbij ze dan staan te kijken: goh, hoe kàn dat nou?

het zijn inderdaad geen beginnerspaarden, maar wélk paard is dat wél??? :?

ze werken graag MET je, maar niet zomaar VOOR je

en ze hebben het geheugen van een olifant inderdaad :j
eens je het verkloot hebt, is het voor altijd verkloot

geen enkel paard is om op stal te houden

ik moet zeggen dat ik mijn paarden helemaal niet sober houd :o
en ik gruwel van het woord sober, want helaas zie ik maar al te vaak tinkers die sober gehouden worden, maar waarbij dat woord sober een beetje te sober uitvalt. ze zietten niet lekker in hun vel en vacht, staan er maar wat schraal bij...
mijn paarden gaan meestal s nachts op stal, krijgen flinke porties krachtvoer, rijke voordroog en gras in overvloed... en ik heb nog nooit problemen gehad in de zin van koliek of suikerproblemen of bevangenheid enzovoorts

ze zijn inderdaad sterk. wat sommige mensen met zo'n tank-tinker van 1m65 willen, is mij een raadsel...dat zijn écht bakbeesten hoor :wow:
dus je laat het best niet op kracht aankomen, langdurig strijd aangaan win je NOOIT, kort krachtig en consequent, fair en rustig, dat is de aanpak

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:36

O ja de kunst om dingen kapot te maken en te onderzoeken of het kapot kan was ik nog vergeten. Kan best een nadeel zijn vooral als je materiaal niet stierbestendig is. :+ ben daar al zo aan gewend dus ik weet niet beter meer.

Wat kapot kan zal kapot gaan :j niet uit onwil maar uit lompigheid, onnozelheid of testen. Betonpalen die los komen te staan omdat meneer zijn kont er tegenaan had gezet. Staldeuren en scharnieren ontwricht omdat het zo lekker slaapt er tegenaan leunend. Waterbakken, leidingen en voerbakken los van de muur omdat het precies de goede hoogte is om je eens even lekker te schuren.

Tl lampen gedemonteerd omdat uitgetest moet worden of het eetbaar is, hetzelfde geldt voor binnen mond afstand van schakelaars, kranen, jassen, touwtjes, ritsen enz.

En de heining ja willen ze eruit gaan ze eruit, maakt niet uit hoe. Onze man is een meester uitbreker als het hem niet zint op de plek waar hij staat. Dan houdt zelfs een hoge heining hem niet tegen. Of je treft de hele groep over de zeik aan in de wei en een rustige tinker die 4 palen een een heel stuk draad aan zijn staart heeft hangen die niet snapt waarom de rest zo overstuur rondrent. }:0

En beginnerspaarden nee vandaar ook een echt pony karakter, daar moet je mee om kunnen gaan. Verwacht geen robot die altijd doet wat je eist. Dat doe je maximaal 2 keer daarna nooit meer. Onze tinker heeft ze heel wat mensen gelanceert omdat ze dingen opdroegen en eisten. Resultaat een waarschuwing en daarna vliegles of een complete staking. :')

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:50

Nu ja, het respect voor een simpel stroomdraadje kan ik zeker beamen, japie van mij gaat nog niet over een op de grond liggende draad (voor het geval dat).

Ik vind het ook redelijk kwalijk, dat het als 'beginnerspaarden' worden aangeduid, dat is misleidend, voor iemand die 'aan paarden begint".

Maar TS wil aan een veulen van het "ras" beginnen (en dat heb ik ook gedaan met mijn Bonte Jaopie) en vraagt zich af wat of van soort paard ze in handen krijgt.

Ik heb daarbij vele voor de hand liggende fouten gemaakt.

Hoe iemand z'n eigen paarden er op na wil houden moet ieder voor zichzelf weten, het hoeft zeker niet zoals ik het doe, ik geef daar ook geen richtlijnen voor en vel er ook geen oordelen over.
Ik hoef zeker niet uit te leggen dat "sober" niet betekent wat er weer in bovenstaande post van wordt gemaakt.
"Sober" betekent niet "verwaarloosd' of dat je er maar eens per week eens heen gaat.

Vreemd dat daar zo allergisch op gereageerd wordt:je kunt je paarden toch wel lekker buiten houden zonder dat ze meteen op een modder-bekledderd schillenboerenpaard gaan lijken?

Mij lukt dat wel in elk geval (moet ik wel bijzeggen dat ze onder zomer/vliegendekens lopen).

Maar als TS een Tinkerveulen wil kopen (en daar ging 't over)gaat 't eerder over "wat voor type paard kan ik verwachten?"

En lijkt het me zinnig om aan te duiden wat voor vrijzinnig type dat kan zijn.

Het moet PASSEN, dat is 't belangrijkste voor een Tink, het zijn nu eenmaal geen types die Zich dwangmatig de wet laten voorschrijven.....

Welliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 16:02

Bedankt voor al jullie antwoorden. Ik weet nu in ieder geval wat ik ongeveer kan verwachten. Mijn huidige kwpn-er staat 24/7 buiten met 5 andere merries en een gigantische schuilstal. Dus die mening deel ik, paarden horen gewoon paarden te zijn en niet maar 2/3 uur per dag buiten te komen.

Zoals jullie de tinker omschrijven ben ik nog niet afgeschrikt, integendeel. Het lijkt me een hele leuke uitdaging en zou ook zeker rekening houden met de sloopkwaliteiten van het paardje. Vind het heerlijk, een paard met eigen wil en dergelijke toont veel meer karakter dan een robotpaardje.
Consequent zijn dat kan ik wel. Behalve dat mijn twee peuter/kleuter diva's het huis proberen te terroriseren, kan mijn huidige omaatje ook erg dominant en eigenwijs (en vooral verwend) uit de hoek komen. Door de vorige eigenaar is ze onwijs verwend en ik heb het er nu eindelijk uit.

De combinatie samenwerken met je paard en toch consequent blijven vind ik heel erg mooi tot uitdrukking komen in verschillende natural horsemanship stromingen, waar ik me nog uitgebreid in aan het verdiepen ben. Hebben jullie daar ervaringen mee? Welke past het best bij een tinkerkarakter?

Het enige wat ik wel heel spannend vind is dat ze zich zo sterk houden, en dat ik niet gelijk zal zien als er iets aan de hand is. Mijn huidige merrie piept zodra ze een pijntje heeft dus kweet precies wat er aan de hand is. Maar ik denk dat met goede begeleiding en het leren kennen van het paardje dat wel goed moet komen.
Hoe lossen jullie dat op?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:08

Je bouwt een band op met het dier, ziet het vaak, dan merk je het ook wel aan je 'water' als er wat mis is. Zou me daar niet te veel zorgen over maken.
Als je maar in je achterhoofd houdt dat die 'rare reactie', of dat 'slome' hints kunnen zijn dat er iets anders aan de hand is. Maargoed dat is natuurlijk niet specifiek voor de tinker. Alle paarden zijn prooidier dus zullen zich over algemeen groot houden.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:12

terpentijn: ik vel ook geen oordeel :) ken ook zat tinkers die wel sober gehouden worden en die het wel goed doen :j
zeg ook niet dat er maar 1 goede manier is
maar net zoals tegen een beginner zeggen dat tinkers beginnerspaarden zijn, vind ik het fout om er per definitie van te maken dat ze sober zijn. niet iedereen begrijpt het woord sober goed
en tussen minder in hun vel zitten en verwaarloosd vind ik ook nog een wereld van verschil zitten

veel tinkers kunnen goed om met NH, er zijn echter ook uitzonderingen, dat zal je dan toch zelf moeten ondervinden, welke aanpak specifiek bij jou en je paard past

hoe los ik dat op? ggoh, door de jaren heen aanvoelen en leren kennen
en soms helaas ook zeggen van god, eigenlijk had ik kunnen weten dat er iets mis was, maar ik zie het pas laat

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:35

Wat betreft het aanvoelen. Ken je paard, weet hoe hij normaal is, kijkt, gedraagt, eruit ziet. Dan merk je het vrij snel dat er iets niet klopt. Alleen dat iets is niet gemakkelijk te vinden soms. Het bekende ik voel het aan mijn water gaat hier heel erg op.

Bij onze tinker kan ik het bijvoorbeeld aan zijn oogkleur zien. Hij heeft twee halve maanogen in mensblauw als hij lekker in zijn vel zit. Wordt die kleur lichter is er iets mis. Alleen het wat duurt soms voor je het gevonden hebt. Net als een van zijn vlekken, wordt die dikker en warmer is er iets fout in zijn systeem kwa suikers of eiwit of leverwaarde. Nagekeken door een dierenarts en het klopt altijd, vlek dik is een probleem.

De koliek was simpel, hij lag overdag in het zonnetje en kwam niet snel overeind, voor hem heel abnormaal. In combinatie met een leeggevroten vlasstal was de link snel gelegd. Zijn luchtwegproblemen heeft heel lang geduurt (jaren) voor we wisten wat de oorzaak was. En tot die tijd was het symptoombestrijding. En bij endoscopie pas erachter komen hoe ernstig de situatie was, hij toonde alleen een licht kuchje af en toe terwijl zijn luchtpijp voor 3/4 vol zat met dik taai slijm. Zijn conditie was zelfs goed en hij glom je te gemoed.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:37

Ik ben het er wel mee eens dat dit soort sobere rassen pas TEN LAATSTE laten zien dat er iets niet goed is, of niet goed gaat, je kunt ze dus niet gewoon "in een wei smijten" en zoek het maar uit , even sterk gechargeerd gezegd. voor ieder paard dient dagelijks gezorgd te worden, dus dagelijks toezicht op te zijn.
Wat het vermeende sokken/mok probleem betreft': daar gaat iedereen anders mee om, is mij gebleken. hierover is veel op Internet te vinden.
Het afscheren van de sokken en veelvuldige wassen is al met al een erger middel dan de kwaal gebleken, gezien het feit dat velen dit AL JAREN zonder enig succes toepassen. Topics vol er over.

Ik hoop dat TS zich daardoor niet laat afschrikken; komt tijd, komt raad.

Ben je verliefd op een Tinker(veulen), of ben je van plan dat te gaan worden, waarom dan niet?

'T Is alleen niet het "eitje" dat als Tinker vaak wordt voorgesteld, qua opvoeden en rijden.

Maar dat is iets waar je dan mettertijd zelf ook in groeit.

Welliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 16:43

Ik laat me niet zo snel afschrikken hoor. Wil gewoon weten wat me te wachten staat. Ik ben gewoon verliefd geraakt en ga volgende week kijken :D. Maar omdat ik alleen kwpn-ers gewend ben vroeg ik me een beetje af hoe of wat.
Maar wat ik tot nu toe heb gelezen maakt me nog steeds even enthousiast.
Kan niet wachten hihi.
Ben stiekem al aan het kijken naar opfok en dergelijke, maar begreep volgens mij dat waar ze nu staat dat ze daar ook opfok hebben.
En het beleren wil ik laten doen, maar wel aan 'huis' zodat ik kan 'assisteren' zeg maar

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:44

frenia schreef:
ze zijn inderdaad sterk. wat sommige mensen met zo'n tank-tinker van 1m65 willen, is mij een raadsel...dat zijn écht bakbeesten hoor :wow:
dus je laat het best niet op kracht aankomen, langdurig strijd aangaan win je NOOIT, kort krachtig en consequent, fair en rustig, dat is de aanpak

Ow heb me even helemaal kapot gelachen, ik ben 1.62M en mijn tank is 1.66M.. hahaha.

Maar nu even weer sirieus, jullie hebben inderdaad allebei gelijk, al zijn er (net als in elk ras) uitzonderingen op de regel.

Tinkers zijn (ongeveer net als merrie's) paarden waar je gewoon niet tegen kunt vechten. Maar ik kan alles met hem, zolang je maar vanuit respect werkt (maar ook dat is met elk paard hetzelfde).

Sober is voor mij niet een paard minder te eten geven, maar letten op de suikers en eiwitten die erin zitten.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:02

Hier niet veel problemen qua sterk zijn. Ja onderhet zadel wel eens maar dat kan ieder paard. Kwestie van consequent zijn :j ieder paard is anders, zo ook iedere tinker :)

Verder zal ik even. niks meer zeggen want ik ben wat bevoorrecht kwam ik net achter :')

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:14

Ik moest erg lachen toen ik de stukken las van terpentijn. Ik herken mijn merrie en zó in, haha.

Ik zou niets anders meer willen dan een tinker. Heerlijke beestjes, maar idd zeker een erg eigen wil. Ik kan er alles mee, maar voor een ander doet ze (letterlijk) geen stap met grote frustraties bij andere haha. Vooral ook het er DOORheen ipv omheen herken ik erg goed. Links is ook links bij haar of je moet haar kunnen overtuigen. Hetzelfde met rijden/longeren/wandelen heeft ze geen zin? dan kan je het beter de volgende dag opnieuw proberen.

Het is elke dag wel een verrassing! Ja en de tegens.. idd de mijt en mok, maar met de goede voeding en omstandigheden moet dat wel goed komen.

Edit: ik ben ook wel benieuwd naar een foto waar je verliefd op bent geworden :D

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 17:19

femke_harley schreef:
Edit: ik ben ook wel benieuwd naar een foto waar je verliefd op bent geworden :D

Ik oooook!

En tja tinkers zijn idd vaak wat minder 'lichtvoetig'. Heb een keer meegemaakt dat er iemand in de bak begon te roepen dat ze t eng vond, omdat we met mijn bijrijdtinkers (1,60+) een rondje aan het galopperen waren.. alleen maar omdat er dan wat meer zand rondvloog :')

Welliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 18:58

Ik weet niet of ik een foto/linkje mag plaatsen hier. Advertentie staat op de boktmarkt van cp112 hihi
Jullie verhalen maken me suuuuper enthousiast, woensdag ga ik kijken.. Ben zoooooooo benieuwd!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 19:25

Mag van mij foto plaatsen hoor

Welliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 20:38

Afbeelding

edit: was iets te fanatiek met enter drukken hihi. Maar hier is ze dan. Is ze niet knap :D