[TI] klaar voor de hengsten keuring of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ghooske

klaar voor de hengsten keuring of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 19:06

ik zou graag mijn hengst winfield laten keuren voor ics hengstenkeuring :D .
hij word dit jaar 8 en vind het nu wel eens tijd worden aangezien hij wel mooie veulens geeft en zijn merrie veulen 1ste premie's liep en dag kampioen werd.
winfield word soms een dressuur gereden maar normaal altijd vrijetijdswestern.
ik zou graag weten wat jullie van hem vinden ook aangezien hij wat korte manen en staart nu heeft zijn vorig hengsten veulen heeft ze wat in gesnoeid haha :P en staat wegens omstandigheden weer enkele maanden nu stil we zijn vandaag pas weer kunnen beginnen werken met hem
Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-83RUH44P-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KINO3LEQ-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-K6AQBRNK-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SFJKJXSI-D.jpg
Laatst bijgewerkt door balance op 02-03-14 02:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: geen foto topic; max 2 foto's ter illustratie

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:58

Ik vind hem eerlijk gezegd geen kansmaker voor ggk te worden ,
tegenover de andere tinkers dat ik heb gezien is er toch een goot verschil in bouw en vooral behang.

Ik vind dat een Tinkerhengst toch een goede bouw en behang moet hebben voor in aanmerking te komen op een hengstenkeuring en ggk moet worden.

Ook is zijn leeftijd nadelig , vind k dan :)

_coquette_

Re: klaar voor de hengsten keuring of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:04

Ik vind je paard kwa bouw niet helemaal top. Vrij neerwaarts gebouwd. Ik zou hem niet naar de hengstenkeuring doen.

ghooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 20:47

Eleio schreef:
Ik vind hem eerlijk gezegd geen kansmaker voor ggk te worden ,
tegenover de andere tinkers dat ik heb gezien is er toch een goot verschil in bouw en vooral behang.

Ik vind dat een Tinkerhengst toch een goede bouw en behang moet hebben voor in aanmerking te komen op een hengstenkeuring en ggk moet worden.

Ook is zijn leeftijd nadelig , vind k dan :)

ik weet dat hij wel wat minder zwaar is aan de voorkant maar behang heeft hij wel veel vind ik hoor en op de foto waren ze nog gedeeltelijk nat :D
Afbeelding

ghooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 20:51

_coquette_ schreef:
Ik vind je paard kwa bouw niet helemaal top. Vrij neerwaarts gebouwd. Ik zou hem niet naar de hengstenkeuring doen.

op sommige foto's lijkt hij wel wat neerwaard gebouwd te zijn maar das gewoon omdat hij hoger staat met zijn achter benen :P hij staat mooi recht hoor is niet overbouwd kijk maar Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:53

Op de onderste foto is zijn bouw natuurlijk niet te beoordelen. Je kunt het beste een standfoto op gelijke bodem vanaf de zijkant maken. Ik vind op alle foto's hierboven zijn ruglijn niet correct, maar dat kan aan mij liggen. Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen. Nee heb je en ja kun je krijgen ;)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:07

Sokken heeft hij wel , maar zou eigenlijk best nog dikker mogen.
Heeft de HK wel graag dat er een hengst voorgesteld word met afgebeten manen ?

Verder is ik hem ook neerwaarts gebouwd en eigenlijk toch een beetje overbouwd ( maar dit kan ik niet correct zeggen aangezien er geen goede standfoto is)

Maar ben dan ook dit soort hengsten gewend (tot vorig jaar verzorgd en is nu bijna 5 jaar , op foto 2,5)
Is overgens vorig jaar ggk.

http://nl.tinypic.com/r/2dukuf6/8

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:13

In 2012 is hij toch ook al een keer aangeboden?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:20

Inderdaad maar was toen afgekeurd omdat hij niet zwaar genoeg was , omdat hij nog volop in de groei was.
Jaar erna is hij weer voorgebracht samen met hun andere hengst en dan ggk.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:24

ik vind het geen vaderdier, maar kan zomaar aan mij liggen. zijn bouw spreekt me niet aan en hij toont ook niet hengst, wat ze wel graag willen zien. Daarbij zijn zijn manen ook niet mooi wat best belangrijk is voor een vaderdier. Hij heeft geen dikke bos en hij mist ook een stuk. Of dit nu komt door andere paarden, schuren of noem maar op, maakt niet uit maar geeft geen goede indruk :)

ghooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 23:52

deze is een mooie langs de kant getrokken hoop dat deze een mooie stand foto is Afbeelding

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:58

Het is een mooie tinker, maar voor GGK te worden moet hij er ook de uitstraling voor hebben.

Zijn bouw en leeftijd is nadelig, zijn manen zijn veel te dun en zo te zien heeft hij ook geen aanleg voor enorme dikke manen ( zie voorpluk) en heeft hij niet zo'n klaarwekkende uitstraling die je doet denken van dat is nog eens een hengst.

Zou zonde zijn van je geld om hem mee te laten doen aan dit traject. :)

ghooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 00:53

als hij andere paarden ziet behalve die waar hij samen bij loopt laat hij wel degelijk zien dat hij hengst is hoor dan gaat hij veel fierder staan en zich ook grover gedragen is alleen op de weide dat hij zich echt laat zien als een lekkere luie tamme boer :D
en ja zijn manen en staart zijn nu niet meer mooi dik maar ja wat wil je als ze zijn afgeknabbelt kunnen ze niet mooi lang en dik staan :( maar toch bedankt voor jullie eerlijkheid mijn man vind dat ik het er toch moet op wagen omdat hij heel goed gangen werk heeft en op een ander zijn ze altijd wel wat heviger dan op het thuisfront hij vind als ik het er nu niet op waag het er nooit van zal komen

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 01:01

Ok, wat ik nu zeg klinkt misschien banketstaaf maar dat bedoel ik niet zo. Ik ben het eens met bovenstaande reacties, ik vind dit in vergelijking met andere ggk hengsten geen hengst die kans maakt. Echter, als ik jouw reacties op de anderen lees, lijkt het erop dat het je niets uitmaakt wat er gezegd wordt, je weerlegt elke opmerking. Dan vraag ik me af waarom je het überhaupt vraagt...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 01:01

Je moet kijken naar of een hengst een vaderdier zou kunnen zijn, dus die iets kan toevoegen aan een merrie, die iets kan bijdragen aan het ras en dus graag gezien word. Dat beeld heb ik bij jouw hengst niet. Ik heb meerdere (tinker) hengsten voor de lens gehad en die hadden stuk voor stuk dat vaderdier uitstraling, en dat is niet omdat ze nou zo wild waren ofzo ;)

voorbeeldje:
Afbeelding
Afbeelding
dit is Nuadhu Nuage van een bokker hier, een goedgekeurde dekhengst. Dit heeft al een heel andere uitstraling. Is een doodbraaf paard van wat ik heb gezien. En mooie gangen en een mooie bouw :)

Dit betekend niet dat jouw hengst lelijk is ofzo, maar ik denk, vanuit mijn ogen, dat dit niet het beeld is wat men van een vaderdier heeft

ghooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 01:29

kijk ik wil niet betwisten wat jullie zeggen ben blij met jullie eerlijkheid maar is toch niet omdat een hengst niet uitstraald dat hij hengst is dat hij daarom het zou slecht doen of dat zijn veulens het slecht zouden doen of wel? ik weet dat hij heel goed gangen werk heeft is alleen spijtig dat hij aan de voorkant nie zwaarder wil worden en meer gespierd is niet dat we hem nie werken .
ik zeg gewoon wat ik weet van mijn hengst als je hem ziet als hij op verplaatsing is is hij wel heel anders kwa uitstraling hij blijft even braaf alleen laat zich meer horen en zien dan dat hij op de weide is bij ons en hij is nooit echt fotogeniek geweest als hij de camera nog maar ziet gaat hij al met zijn gat naar me staan :D zoals deze prachtige hengst hier boven echt waar prachtig beest wou dat mijn hengst ook zo eens op de foto wou staan .
ik wil gewoon weten wat jullie van hem denken de mensen die hem kennen zeggen allemaal dat ik moet gaan natuurlijk gaan en mijn hoefsmid ziet meerdere hengsten ook tinker en zegt het zelfde en er gaan altijd mooiere hengsten zijn das overal zo of je nu met tinkers friesen of haflingers gaat bv
ik weet dat de uitstalling voor mij minder uitmaakt dan het karakter van een hengst natuurlijk altijd mooi meegenomen als ze die alle twee hebben ik zie ook graag een prachtige zware hengst met manen tot bijna op de grond maar ze kunnen dat nie allemaal hebben :D maar wat voor mij uitmaakt is hoe zijn veulens het doen op keuring hoe ze van karakter zijn het kan een pracht van een hengst hebben met een rot karakter en die dat doorgeeft aan zijn veulens maar daar ben je vind ik niks mee of heb ik dat nu fout ;)
ik vraag gewoon jullie mening en ben blij met wat ik krijg wil gewoon weten wat jullie tinker eigenaars van hem vinden

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 01:38

Je moet je ook afvragen of hij iets toe te voegen heeft aan het stamboek, en aan je foto's te zien niet, sorry. Ik zou hem lekker laten castreren en van hem genieten als geweldige ruin, zonder last van hormonen. Dat is mijn mening, en daar vroeg je o.a. om.

Waarvoor is hij "rejected" bij ICS?
In de database staat:
"Winfield van 't Piepelveld
rejected
ICS HB2
15/04/2006 Inteelt: 0.0%"

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 01:41

Maar bekijk het eens zo : Wat voor toevoeging heeft hij in de fokkerij ?

Hij heeft geen aanleg voor enorm veel behang,zijn bouw zit hem niet mee.. dit is was de HK wilt.
Ze willen correcte (gebouwde)hengsten goedkeuren met aanleg voor behang en die toch enorm veel uitstraling weergeven tot de andere,zowel op foto als voor hun.

Zie trouwens dat hij op 1 maart 2009 ook voorgebracht is op de HK en hij daar afgekeurd is geweest.
Waarom dan opnieuw proberen ?

De keuringen zijn met het jaar strenger , en als hij 5 jaar geleden als afgekeurd is.. zal hij dit jaar weinig tot geen kans maken.

ghooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 01:54

hem laten ruinen vind ik geen optie hij is veel te braaf als hengst en zou hem alleen nog maar tammer maken dan hij nu eigenlijk al is hij heeft mij al 3prachtige veulens gegeven waarvan ik met zijn merrieveulen vorig jaar naar de keuring ben gegaan en dagkampioen ben mee geworden en twee maal eerste premie heb gelopen en ja het is winfield van het piepelveld hier zijn veulens van bouw kan je zien wat hij geeft als hengst voor veulens
de reden dat hij was afgekeurd toen was omdat hij nog een echte puppy was of heel groen hij was toen van gangen goedgekeurd maar zag er geen 3jarige uit maar nog net geen 2jarige heb toen meegedaan om ervaring op te doen en te weten wat er allemaal moet gedaan worden op een keuring want het is toch wel wat anders dan een merrie keuring of veulen keuring en ik heb toen de raad van marijke en van marjolijn gekregen om hem laten uit te groeien en daarna terug te komen wel denk nie dat hij nu nog veel gaat
Afbeeldinggroeien hoor :P
Afbeelding
dit is het veulen wat dagkampioen werd was op de foto 3.5maand oud andere veulens zijn niet op keuring geweest wegens geen vervoer
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EZHRHZLQ-D.jpg
Laatst bijgewerkt door balance op 02-03-14 02:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: geen foto topic; max 2 foto's ter illustratie

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 02:11

Je antwoord maar op 1 deel.

Wat voor toevoeging heeft hij voor de fokkerij ?
Hij heeft niets wat de fokkerij wilt buiten zijn gangen/papier ( wat ik dus niet heb gezien/weet).

Waarom dan zo lang gewacht voor hem opnieuw te laten verschijnen ?
Zijn leeftijd gaat hem niet goed doen, aangezien hij zo laat weer hervoorgebracht word.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 02:12

Ik zou zeggen ga dan nog eens, dan zie je wat ze er nu van vinden. Ik zou zo'n paard persoonlijk niet aanbieden, hij is leuk, maar niet 'je van het' en als je een dekhengst zoekt moet dat laatste imo wel het geval zijn. Vergeet niet dat de mensen enkel foto's zien in een dekadvertentie en op het moment zou jou hengst geen publiek trekken. Verder denk ik dat het voor iedereen fijner zou zijn als je leestekens zou gebruiken, maakt je uitleg wat makkelijker om te lezen.

ghooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 02:15

als je geen vervoer hebt kan je er moeilijk graken ja een auto had ik wel maar geen wagen die zwaar genoeg was om een trailer te trekken en ik vind dat hij heel zalig een cool karater heeft hij schrik van niks blijft in alle omstandigheden kalm en heeft mooie kousen en heeft altijd mooie dikke en lange manen gehad tot het veulen er heeft aangezeten als je ziet de manen die mijn merrie veulen heeft die kan je niet aan een kant leggen zo dik zijn ze dus geeft dat toch wel ergens door en ze heeft voor haar leeftijd ook heel mooi behang want je ziet amper haar hoefje onder als dat haar uitkomen en ze moet in mei een jaar worden das toch wat je wil als fokker veulen met veel behang en manen

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 02:19

Ik vind het geen mooi gebouwd paard om eerlijk te zijn. Zijn voorhand lijkt op de foto's uit verhouding met de achterhand (overbouwd maar sowieso van voor aanzienlijk smaller/lichter dan van achter)... Daar komt bij dat zijn beharing nu behoorlijk slecht is en dat zal je in de beoordeling terug zien.

Een goed karakter en fijne gangen maakt een paard nog geen goed fokdier. Hetzelfde geldt voor zijn drie veulens; een paar leuke veulens zeggen weinig over de kwaliteiten van de hengst.
Je kan het natuurlijk altijd proberen, maar ik denk persoonlijk dat je weinig kans maakt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 02:20

Wat je schrijft is vooral wat JIJ vindt, maar jij bent bevooroordeeld. Wat jij vindt is niet noodzakelijk hetgeen de hengstenkeuring vraagt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 02:25

Als jij naar de hengstenkeuring wilt gaan met je paard, ga je toch gewoon :)
Je paard wat opknappen dat ie wat meer toont, en dan hoor je vanzelf wat ze ervan vinden.
De foto's van jouw topic komt je paard niet echt mooi over, maar dat komt ook omdat ie er wat sullig en vies bijstaat.
Ook lijkt hij overbouwd, op de longeerfoto zie je hem ook naar beneden gericht draven.
Maar wie weet, vinden ze op de keuring de positieve punten van je hengst zwaarder wegen dan zijn minpunten. :)