[TI] Lui of...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_PatriciaH

Lui of...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 10:56

Even een vraagje aan de kenners :o

Mijn man en ik hebben 2 tinkers, een eigenwijze merrie waar ik mee rij en een ruin voor mijn man.
De merrie is bijna 7 jaar en kan aardig lopen, ze is behoorlijk eigenwijs maar ik weet zeker dat ik over een paar jaar ook op de tinkerdagen kan verschijnen :D

Nu onze ruin, deze hebben we nu een aantal maanden en het is echt een goedzak. Maar als we hem mee nemen de bak in gaat hij stil staan en doet hij helemaal niets. We hebben hem helemaal laten nakijken. Bloed, urine, mestonderzoek kwam helemaal niets uit. Tandarts en osteopaat zijn geweest. Zadel is nagekeken, we zijn naar Laarakker/Den Hoek geweest...nergens kwam iets schokkends uit.

Met mijn merrie heb ik heel lang grondwerk gedaan omdat ze zo dominant en eigenwijs was, dit doen we nu ook met onze ruin maar dan loopt hij wel en wil hij wel "spelen". Longeren gaat maar dan ben ik moeier dan hem hihi
Buitenrijden gaat goed maar dan moet je hem echt aansporen om te gaan draven (of hij gaat in eens zelf en krijg je hem niet meer terug) ook als andere in galop gaan gaat hij op zijn dooie gemak erachter aan maar niet in galop. Pas werd mijn merrie maf buiten, ik kon haar helaas even niet inhouden en verbaasd wat ik was hij ging erachter aan....

Nu mijn vraag, hebben jullie hier ook last van (gehad)?
Is hij gewoon niet geschikt om mee in de bak te hobbelen?
Hoe hebben jullie dit opgelost?

Stalgenoten zeggen dat hij gewoon even "aangepakt" moet worden en dat hij dan wel gaat lopen maar ik ben niet van het "slaan", geef je hem een tik dan loopt hij achteruit en gaat hij naar de zweep bokken?
Mijn instructrice weet even niet wat ze ermee aan moet...(ben al aan het kijken naar een andere).

Ik hoef niet op Z niveau te lopen maar het zal leuk zijn als we wel met hem bezig kunnen zijn ook in de winter.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:02

Misschien verlang je te veel op een manier wat hij niet prettig vind?
Probeer eens een oefening in de bak te doen die je heel kort houd,bijv 10min in de bak rijden,stukjes draven en op zijn beste moment dan afsluiten en belonen.
Neem daarbij eens wat balkjes,iets waar ie over na moet denken.(dus voetjes omhoog of ik struikel)
Tinkers kunnen goed onthouden en leren snel,zijn echte denkers en kunnen goed spiegelen.(vind ik)
Niet te lang doorvragen op iets dan zal ie alleen maar meer zich naar binnen keren denk ik.

_PatriciaH

Re: Lui of...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 11:09

Hij gaat alleen maar stil staan in de bak, ik krijg hem soms in stap maar al helemaal niet in draf ook niet drie passen...
Ik heb al pionnen neer gezet met het idee dat hij dan van de ene naar de andere mocht lopen en dan kon stil staan en steeds een beetje uitbouwen maar ook dat doet hij niet.
Balkjes heb ik alleen aan de hand geprobeerd, zal dat snel eens onder het zadel proberen misschien vind hij dat wel leuk en kunnen we het wat uitbouwen.

Bedankt voor het mee denken!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:18

Heeft er al eens iemand anders opgezeten?
Of iemand doet je helpen door er bijv. even met een longeerzweep bij te drijven(niet tikken of slaan),even duidelijk maken dat ie voorwaarts moet gaan(en blijven) en dan korte sessies doen,gewoon leuk houden.

Kan best dat ie liever lui dan moe is hahaha geef hem geen ongelijk. :+
Maar vervelend is het wel natuurlijk en als alles uitgesloten kan worden aan pijntjes en dingetjes dan zal je misschien toch een keer gewoon heel duidelijk moeten zijn naar hem. :(:)

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:20

T is vast een lieverd hihi! Succes
Mijn paard is ook niet een van de vlotste; maar met zweep in de hand ( hou ook niet van slaan) loopt ze wel door! Wanneer mn kinderen op haar rijden is ze erg voorzichtig en loopt dan helemaal niet actief, maar eerder sloom /3

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 11:28

Ja mijn instructrice heeft erop gezeten en ook haar lukt het niet. Ze helpt me nu met de longeerzweep erachter zodat hij wel draaft en we belonen hem echt overmatig als hij het goed doet maar ze komt maar 1x in de week de rest van de week moet ik het zelf doen en ben dan alleen :D

Hihi daarom zoek ik ook naar een gepaste oplossing, natuurlijk vind hij het niet leuk maar ik vind wel dat hij naar ons moet luisteren ondanks hij het saai vind. Mijn man en ik zijn ook geen bakruiters maar in de winter zou ik wel graag wat conditie houden om in de zomer lekker naar het bos te kunnen. Mmm tja als dat echt nodig is moet dat maar een keer maar liever niet natuurlijk, ik wil alles geprobeerd hebben voordat ik "te" duidelijk moet worden. Met slaan los je niets op en wat je al eerder aan gaf tinkers kunnen goed onthouden! Misschien toch snel verder gaan kijken naar een andere instructrice die ervaring heeft met dit probleem.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 11:29

testes76 schreef:
T is vast een lieverd hihi! Succes
Mijn paard is ook niet een van de vlotste; maar met zweep in de hand ( hou ook niet van slaan) loopt ze wel door! Wanneer mn kinderen op haar rijden is ze erg voorzichtig en loopt dan helemaal niet actief, maar eerder sloom /3

Hihi maar ze loopt wel, die van ons gaat gewoon stil staan :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:30

Mijn paarden houden allebei niet van bakwerk. Als je gewoon consequent bent, en bij geen reactie een tik geeft, dan leren ze al snel dat been betekent dat ze gewoon moeten lopen, zin of niet. Maar met zo'n paard zou ik zeker niet elke dag een uur in de bak gaan rijden, het moet wel leuk blijven.
Mijn belg is ook precies zo. Liever lui dan moe. Bij de vorige eigenaar kreeg hij een paar kilo haver als ze gingen ringsteken, zodat hij zo veel energie had dat hij wel zin had om te rennen := Maar dat is niet echt mijn manier, dus mijn belg wordt hier alleen gebruikt voor rustige bosritten met zo nu en dan een stukje galop over een stoppelveld :Y)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 11:38

Het is ook zeker niet de opzet om iedere dag een uur te rijden hoor, af en toe bakhobbelen moet kunnen toch? We doen heel veel grondwerk en spelen in de bak wat hij wel wat leuker vind als hij maar niet hoeft te draven. Als ik hem een tik geef met de zweep loopt hij achteruit en krijg ik hem helemaal niet meer naar voren :o ga ik door dan gaat hij ook nog eens bokken en geen enkele manier om hem dan naar voren te krijgen...
Oei een paar kilo :oo hihi dat is wel heel erg.
We hebben helaas geen bos om de hoek en moeten echt met de trailer een eind rijden voordat we er zijn en we weten ook nog heel niet hoe hij in het bos reageert, we zouden graag thuis oefenen voordat we voor verassingen komen te staan! En hem natuurlijk op conditie houden zodat hij niet 1x in de week twee weken afgedraaid is van een bosrit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:43

Klinkt wel echt als tinkergedrag; 'als ik achteruit ga lopen en ga bokken hoef ik niet meer te draven', heel herkenbaar hoor :Y)
Hoe reageert hij los in de bak? Met een longeerzweep? Ik zou hem gewoon met de longeerzweep eens 'opjagen', geef maar eens een flinke optater hoor, dat kunnen ze best hebben :) Als die van mij bokt dan kan hij echt een enorme pets op zijn kont verwachten.. dus dat is een paar keer, en dan doen ze dat niet meer ;) En zodra hij begint te draven meteen de zweep later zakken en belonen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 11:46

Los in de bak wil hij ook niet, alleen als mijn merrie mee gaat rennen dan wel.
Dank je voor je advies, ik voel me altijd zo schuldig en ga me afvragen of ik wel eerlijk ben tegenover hem :o Ik mag misschien best een beetje strenger gaan worden.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:48

Wat doet hij als hij achter een ander paard aan mag lopen?

En slaan tegen bokken is imo niet echt heel handig omdat de bok nl een reactie is op de zweep. Dus dan wordt het een getouw trek, wie houd het langste vol.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 11:53

Achter een ander paard aan gaat wel, hij kan daar dan ook wel heel onrustig van worden. Als het andere paard er vandoor gaat gaat hij in eens ook.
Nu hebben we op buitenrit geprobeerd hem achter een heel rustig paard aan te zetten en dat ging goed, gaat de ander draven gaat hij wel mee maar niet van harte, gaat de ander galopperen dan blijft hij draven mits het een rustig paard is. Met mijn merrie die er vandoor ging ging het dus fout en gaat hij ineens heel hard.

Hij heeft het inderdaad vol gehouden met bokken, ik kreeg hem met geen mogelijkheid naar voren. Mijn instructrice moest hem uiteindelijk met de longeerzweep naar voren zetten.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:00

Ik zou er dan eerder voor kiezen om bijv in een groepje te gaan rijden.
Rijd achter een ander paard aan en maak de afstand steeds groter, maak bijv een keer een kleine volte om dan weer over de hoefslag naar het andere paard toe te rijden. Dit is misschien niet te doen in 1 uurtje maar heeft enkele weken/ maanden nodig.

En als hij hard gaat dan is dat maar even zo. Je wil dat hij loopt, dus als dat dan even heel hard is dan is dat maar zo. Lopen is lopen he. Doseren kan je later wel weer.

Als hij stil staat zijn jullie dan als enige in de bak?
Misschien is het wel onzekerheid van het alleen zijn.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:03

Dan is het mij wel duidelijk dat dit paard een echte leider nodig heeft!
TS wees gewoon streng,dat heeft echt niks te maken met je dier mishandelen maar maak hem eens duidelijk dat JIJ het voor het zeggen hebt.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 12:08

Mijn stalgenoten waarderen het niet zo als ik hem in hun paard zijn kont duw :o dus probeer dan zelf wat te stappen en dat gaat mits er meerdere paarden zijn een paar rondjes en dan is hij het zat en gaat stil staan. Zijn we alleen in de bak gaat hij direct al stil staan en krijg je hem geen kant op. In de bak gaat hij er niet vandoor maar buiten is dit wel een keer gebeurd. Mijn man heeft nog niet mega veel ervaring en wist niet hoe hij hem terug moest nemen omdat hij perse achter mijn merrie aan wilde. We willen dan ook zo graag in de bak oefenen zodat we weten wat we buiten kunnen verwachten maar in de bak wil hij gewoon niet.
Ik zal kijken of mijn bijrijdster van mijn merrie het een keer samen met mij wil oefenen in de bak om achter haar aan te lopen en zien of het dan wel werkt!
Misschien is het onzekerheid, al kan hij wel de kudde zien staan in de paddock die staan namelijk naast de bak en ga ik alleen buitenrijden gaat hij wel in stap het terrein af....

Bedankt voor de tips, hier kan ik wat mee!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 12:10

funnyhorses schreef:
Dan is het mij wel duidelijk dat dit paard een echte leider nodig heeft!
TS wees gewoon streng,dat heeft echt niks te maken met je dier mishandelen maar maak hem eens duidelijk dat JIJ het voor het zeggen hebt.

:o ik ga mijn best doen en op zoek gaan naar een geschikte instructrice!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:09

Klinkt als een paard die erg zuinig op zichzelf is maar ook eentje waarbij een degelijk basis qua rijden wat ontbreekt. Hulpen zijn er niet goed opgezet.

Probeer eens met rijden te focussen op een doel en de intentie daar in draf op af te gaan. Dus niet denken aan het feit dat hij niet wil lopen want dan werk je het onbewust al in de hand.

Zet in de bak een paar"targets"neer bij pionnen en ga van target naar target en dan het liefst zo snel mogelijk. Op die manier ligt je focus op voorwaarts en is het ook gewoon een leuk spelletje.

Heeft hij wel de kracht en souplesse om uberhaupt langzaam te galopperen want dat zou het kunnen draven buiten ook kunnen verklaren.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 13:25

Hij is 8 jaar en inderdaad heeft de oude eigenaar mij pas na de koop aangegeven dat hij slecht is "ingereden".
Zodra ik op hem ga zitten en weg wil doet hij niets, misschien ligt dit aan mij? ik heb eerder pionnen neergezet met het idee daar heen te gaan eerst in stap en dan in draf om het hem leuk te maken alleen kom ik al niet weg in stap.
Ik ga deze week met goede moed en al jullie tips aan de slag, mocht het niet lukken vraag ik eens of een ander het wil proberen dan weet ik waar de "fout" ligt en hoe ik mezelf hier in kan verbeteren want het moet voor beide leuk blijven. Ik hoop dat hij de lol er van gaat in zien!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:30

Ook ik denk dat het een verhaal is van consequent en streng aan pakken.
Ik mis de leider in het verhaal, je geeft aan dat ie gaat bokken bij een tik. Dit noem ik toch echt een uiting van dominantie.

Kijk je hoeft je paard niet door de midden te meppen, maar je maar duidelijk aangeven dat je een bok als reactie niet pikt.

Één van mijn Haflingers gaf ineens met aangalopperen een bokparty cadeau. De eerste keer denk je dat er wat dwars zit. Na een periode alles uitgesloten, zoals fysio, zadel nakijken etc.
Blijkt het pure dominantie verhaal te zijn.
Heb haar een keer alle hoeken van de bak laten zien en vanaf die dag weinig problemen meer gehad.

Ik zeg altijd met het aanpakken verhaal, zo lief als het kan, maar ook zo streng als het moet.
Soms kun je het oplossen met kusjes en knuffels, maar soms is de zweep erover de beste oplossing. En natuurlijk alles wat er tussen zit.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:32

Het klinkt alsof hij niet fatsoenlijk is ingereden en geen idee heeft van beenhulpen . :)
Ik zou hem opnieuw vanaf de basis gaan oppakken.
Mocht dat geen verbetering gaan geven en hij van hetzelfde niveau zijn als mijn jonge merrie en liever lui zijn dan moe , gewoon bakwerk laten zitten en naar buiten gaan :D :+

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 13:40

Leiderschap op de grond is er wel want dan doet hij ook wat er van hem gevraagd wordt, waarschijnlijk mist dat onder het zadel. Ik ga er mee aan de slag!

Vanaf het begin beginnen doen we al, veel grondwerk en nu er ook op. Helaas nog geen reactie dus zijn we weer een stapje terug gegaan. We hebben geen bos om de hoek en geen geschikte buitenrij plekjes we wonen in een dorp. Overdag moet ik werken en in de avond is het donker in de winter. Ik zou zo graag 2x in de week even hobbelen om hem op conditie te houden als we naar het bos gaan in de zomer...
Longeren gaat ook heel moeizaam anders hadden we dat vaker gedaan, gelukkig komt het betere weer eraan en kunnen we meer buiten gaan oefenen al is het in het dorp tussen de huizen maar dan kunnen we meer afwisselen. Hopelijk werk strenger zijn en afwisselen beter dan de winter alleen maar in de bak moeten rijden.

WatchNow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:48

Ik zou ook consequenter zijn! Ik weet het slagen is zielig, maar als ik met mijn warmbloed ruin niet streng ben dan blijft hij ook gewoon staan en begint de bokken naar mijn been.. Ik geef hem 1 flinke mep met de zweep en zijn kuren zijn over, let wel dat je niet constant gaat tikken met een zweep dat is verkeerd.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:49

Als longeren niet goed gaat, vind ik alsnog dat er iets schort aan leiderschap. Want longeren is een onderdeel van grondwerk.

Kun je hem niet beter weg brengen naar een goede beleerder, die hem helemaal vanaf nul weer beleerd.
Ik weet dat het veel geld kost, maar ik denk dat jij en je man te onervaren zijn op dit goed op te lossen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 13:55

Daar heb ik ook al aan gedacht om hem weg te brengen maar ik wil hem eigenlijk niet uit de kudde halen...ik heb gezocht naar iemand die ook aan huis komt maar dat is nog niet zo makkelijk. Ik ga eens kijken naar een andere goede instructrice die hier ervaring in heeft en vanaf daar verder kijken. Ik ben zelf chronische ziek en heb niet altijd even veel kracht misschien dat hij dat voelt en een loopje met me neemt. Als ik hem ga longeren lijkt het echt of hij niet kan lopen en er echt moeite mee heeft daarom heb ik hem ook helemaal binnenste buiten gekeerd maar niets gevonden. Na al jullie tips weet ik dat ik even moet door zetten en duidelijker moet zijn!

Mijn merrie heb ik al vanaf haar 1,5 jaar en zelf beleerd met hulp. Ze is nu bijna 7 jaar en zij loopt wel super en luistert goed (met wat gedonder tussen door natuurlijk). Kan aan het karakter liggen maar als ik zie dat dat me wel gelukt is moet dit ook lukken!