[TI] Tinker ster ruin waarde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sporten

Tinker ster ruin waarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 10:53

Hallo allemaal

Heb een onwijs mooie Tinker ster ruin op het oog

Tinker ster ruin is 7 jaar

Bereden

Braaf in omgang

Wat zou deze tinker ster ruin nu ongeveer waard zijn

Kimbers

Re: Tinker ster ruin waarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:56

De mensen hebbem zelf toch wel een vraagprijs? De keus is dan aan jou of jij dat er voor over hebt..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:56

Welk niveau loopt hij?
Afstamming?
Evt gebreken?

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 10:59

Vind de vraag prijs enorm hoog

Vandaar ook mij vraag

Niveau B

Gebreken en papieren heb nog niet gezien

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:04

Wat noem jij enorm hoog? Hoe groot is hij?

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:05

Ik weet niet hoe het er tegenwoordig precies voor staat op de tinker-markt, maar een aantal jaren geleden kon je een mooie, grote tinkerruin kopen voor prijzen tussen de 3000 en 5000 euro. Stamboekpapieren vind ik niet heel belangrijk bij een ruin. Die van mij heeft een eerste premie, super karakter, verder geen hoog niveau met rijden en ouders onbekend, en die werd altijd rond de 4000 euro getaxeerd.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:06

Die ster heeft eigenlijk niet echt waarde bij een ruin. Bij een merrie is het wel een kleine meerwaarde voor de nafok.
Ik zou zeggen 3000-4000 euro qua waarde. Het is dus gewoon een leuke ruin niveau B

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 11:11

Stokmaat is 1.56

Als nu op marktplaats kijkt voor een leuke tinker ruin met papieren

Kan er al 1 kopen voor € 2500,-

Deze tinker ster ruin is mij veel hoger aan geboden

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 11:13

betadine schreef:
Die ster heeft eigenlijk niet echt waarde bij een ruin. Bij een merrie is het wel een kleine meerwaarde voor de nafok.
Ik zou zeggen 3000-4000 euro qua waarde. Het is dus gewoon een leuke ruin niveau B

Klopt

Is een leuke ruin niveau b

Braaf in omgang

Tinker heeft een 2 premie

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:20

sporten schreef:
Stokmaat is 1.56

Als nu op marktplaats kijkt voor een leuke tinker ruin met papieren

Kan er al 1 kopen voor € 2500,-

Deze tinker ster ruin is mij veel hoger aan geboden

Tja, je kan voor het goedkoopste paard gaan, maar het is maar net wat de gek ervoor geeft. Ik ben wel benieuwd over welk paard het nu gaat en wat je dan een hoge prijs vindt :o Als ik jou was zou ik niet besparen op de aanschafprijs. Het gaat erom dat je er een goed gevoel bij hebt. Vind het verder lastig om een richtlijn aan te geven, maar net als Betadine zou ik het tussen de 3000-4000 euro zoeken.

Misschien maak ik nu trouwens een denkfout, maar een Ster ruin met een tweede premie? Kan dat?
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 30-09-13 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 11:20

Ik ben bang als deze tinker ster ruin zou willen kopen veel te veel voor betaal

Houd een tinker ster ruin zijn waarde

Wordt een tinker ruin snel ster of is iets speciaals waarvoor ook betaald moet worden

Is tinker prijs beetje zelfde als bij een fries :o?

2e premie en Ster ruin, heb geen idee of kan :o?

Zit met veel vragen :o?
Laatst bijgewerkt door sporten op 30-09-13 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:26

Voor een ster moet een ruin twee keer naar een keuring zijn geweest en twee keer een eerste premie hebben gehaald.

2500 voor een mooie, goed doorgereden tinkerruin van die maat vind ik weinig. De prijzen zullen door de crisis wel allemaal wat gezakt zijn, maar een paar jaar geleden vond je zo'n tinker niet onder de 4000 euro. Voor dat geld kwam je alleen tinkers tegen met een gebrek, of kruisingen. Maar als die tinker echt te duur is dan zou ik gewoon een goed bod doen en afwachten.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:36

Die titels behalen ze op keuringen en ruinen worden niet gekeurd. Dat is dus puur voor het fokken met paarden en heeft geen enkele waarde bij een ruin. Samen met zijn ballen verdwijnt ook zijn fokwaarde.

Zoals Kirsha zegt het is wat de gek ervoor geeft, maar zoek het ook niet te goedkoop. Niet iedereen volgt de huidige marktprijzen en gaat zijn dier met verlies verkopen. Wel kun je een bod doen als hij jou echt intresseert met het bedrag dat jij eraan zou willen/kunnen besteden.

tinkers, friezen, haflingers zijn recreatiepaarden. Dan betaal je dus de prijs van een recreatiepaard en iets meer met papiertje als zonder.

Ik heb momenteel zelf een ruin te koop staan. Paard met top afstamming. Echte prestatiestam zowel van moeder als vader. Ze staan voor hem ook niet aan te schuiven ook al is hij eigenlijk best goedkoop. Maar ik weiger van onder dat bedrag te gaan. Dan mag hij gewoon leuk bij mij blijven tot er iemand is die wel iets voor hem over heeft. Maar als ik morgen een leuk bod krijg... zelfs iets onder het bedrag dat ik ervoor wil dan zal ik daar toch over nadenken. Dus je kunt altijd proberen. Een nee heb je, een ja kun je krijgen ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:54

Hoe kom je erbij dat ruinen niet gekeurd worden betadine? Bij de verschillende Tinkerstamboeken worden ruinen zeker wel gekeurd :) Mijn eigen Tinkerruin heeft vorig jaar bij het ICS ook een eerste premie behaald.

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:04

Een grote maat brave ruin was zo doorgaans rond de 3000/4000 euro. Waarde toename is lastig, wellicht als je in de wedstrijden flink gaat scoren maar anders kun je dat vergeten, als ze ouder worden krijg je er minder voor.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:08

Betadine: friezen worden allang niet meer gezien als recreatief.
en voor een goeie merrie met 1e premie volpapier word best nog wel wat gegeven.

vind dat je de fries totaal niet kan vergelijken met een tinker, de friezen worden op een hele andere manier gefokt.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:41

Berdien schreef:
Hoe kom je erbij dat ruinen niet gekeurd worden betadine? Bij de verschillende Tinkerstamboeken worden ruinen zeker wel gekeurd :) Mijn eigen Tinkerruin heeft vorig jaar bij het ICS ook een eerste premie behaald.

Ow dan leer ik iets bij, waarvoor dank :)
Wist dus niet dat ruinen gekeurd werden. Bij traditionele stamboeken (sportpaarden) wordt dat toch niet zo snel gedaan ? Heb in ieder geval nog nooit een ruin op keuring gezien.

daphneM: Ik zeg ook niet dat je deze kan vergelijken. gelukkig worden ze anders gefokt, het zijn immers totaal verschillende rassen, maar het zijn wel voor 90% recreatiepaarden wat ze in het algemeen onder dezelfde prijscategorie plaatst. Er zijn friezen die ZZ lopen, maar dat je die niet voor 3000 kunt kopen lijkt me dan wel logisch.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 12:52

Bedankt voor alle advies en tips

Mocht mensen meer advies en tips weten, dan hoor ik graag

Ik heb idee dat toch veel te veel voor moet betalen

Heb friezen en wilde dan 2 fries zusjes merry,s zijn groen paarden in ruilen

Maar dan moet ik nog flink geld bij leggen

Voor 1 tinker ster ruin van 7 jaar

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:57

Ja maar twee groene paarden krijg je niks voor terug.. en ik vind 3000-4000 enorm veel geld voor een tinker hoor.. je krijgt ze al veel goedkoper.. en ook lief en fijn gereden..

Maar das mijn mening..

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:08

Ik stel me toch altijd vragen hoor als ik ze onder de 3000 zie staan. Als je de deksom telt, de opfok (ook al staat die aan huis) en ook het zadelmak maken dan ben je toch heel snel aan die som. Vraag me dan af wie paarden voor zo een laag bedrag aanbiedt. Dat is dan toch puur voor er vanaf te zijn.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:09

Tinkers zijn meestal wat duurder, vraag mij niet waarom maar dat is nu eenmaal zo. Wil je ze goedkoop dan moet je naar een handelaar gaan (of geluk hebben bij een particulier) en al helemaal niet kijken naar een hoog gekeurde, daar word nu eenmaal meer voor gevraagd

Edit: Als de prijs rond de 3000-4000 ligt vind ik het een goede prijs

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:11

Ruinen worden zeker ook wel gekeurd! Alleen heeft het niet zo een meerwaarde als bij merries of hengsten voor eventueel het fokken.

Echter is het ook wel een klein bewijsje dat het paard is 'gekeurd' door mensen die er verstand van hebben en je dus wel kunt weten of zijn bouw en dergelijke goedgekeurd is voor het stamboek.

Echter wordt het paard meer waard wat je er zelf van maakt, hoe je hem zelf beleerd en hoe zijn karakter wordt, dit kan niet door een premie geëvenaard worden.
Daar hangt de prijs vanaf voor mij!

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:37

Maar je zegt er niet bij wat je friese merries waard zijn. Als die niet alleen groen maar ook nog papierloos zijn dan zullen die per stuk nog geen 1000 euro waard zijn en vanuit dat perspectief is flink bijbetalen nog best logisch als de vraagprijs rond de 4000 euro ligt (en dat lijkt me redelijk normaal).

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 14:47

En als de vraagprijs van deze tinker nog veel hoger is

2 friezen hebben stamboek papieren maar zijn nog niet gekeurd

Ik denk dat beter beiden friezen in kan laten rijden naar de keuring in 2014 en verkopen

Daarna naar een leuk geschikt tinker ruin kan kijken of gewoon me 2 friezen houden

Soms heb je gewoon onverwacht een prachtig paard op je pad waar je meteen weg van bent

Je hoor ook nog dat dit paard te koop is

Dan kijk je wat kan en wilt doen

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:06

Ik heb voor een crossbred merrieveulen 3 jaar terug 800 euro betaald. Vond het gewoon een leuk paard, had wellicht wel goedkoper gekund en misschien ook nog wel duurder maar met de aanschaf van een paard heb je de kosten nog niet gemaakt. Het klinkt suf maar ik sta er als volgt in, voor een koper is het paard zoveel waard als jij er als koper voor wilt geven. Als dat niet in de buurt komt van wat de verkopende partij voor het paard wil hebben ga je dus verder kijken of onderhandelen om te kijken of je bij elkaar kunt komen.

Overigens zie ik wel degelijk nut in het keuren van ruinen, een ruin kan net zo goed een goed paard zijn als een merrie. Tsja je kan er niet meer mee fokken maar mooie keuringsresultaten van een ruin kunnen wel meetellen voor de ouders van ruinen. Je kan daarmee wel aantonen dat een hengst of merrie kwaliteitspaarden fokt (of juist niet natuurlijk). Volgens mij doet bijna ieder stamboek aan een afstammelingenonderzoek :j.