[TI] Tinkers en voer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Tinkers en voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 23:27

Er zijn toch al een hoop topic's geopend over problemen met tinkers en hun voeding.

Nu leek het me wel wat om eenieder de kans te geven zijn visie op voeding van onze tinkers te verzamelen in 1 topic om deze te kunnen vergelijken met elkaar.
Nu ben ik natuurlijk ook benieuwd naar hoe de paarden er op reageren.
Dus blijven ze mooi op gewicht, zijn ze sloom of juist pittig, lusteloos of juist vol energie.
Ook lijkt het me ook handig te weten hoe de paarden staan 24/7 op land of op stal en hoe is het gras op het land etc etc.
Kom maar op ! ik ben benieuwd.

Sil staat om de dag buiten van een uur of 10 tot 4 a 5.
Loopt niet heel erg veel onder het zadel maar word snel weer opgepakt.
Hij krijgt 2 of 3 keer (afhankelijk of hij buiten staat of niet) een berg kuil en 2 keer per dag 1,5 kg basis brok van pavo geloof ik.
Na het rijden krijgt hij aangepast op zijn werk muesli met haver van hartog.

Met het rijden heeft sil zijn momenten en heeft niet altijd even veel zin :+ (buiten rijden is veel leuker)
Qua energie mag ie soms van mij wel wat meer hebben dus als ik weer vol aan het trainen ga krijgt ie er gewoon standaard een schep muesli bij.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 07:39

Mijn tinkers stonden eerst 24/7 altijd buiten (en in de zomer nog steeds). Nu staan ze sinds 2 weken in de nacht op stal voor het eerst in hun leven. Ze gaan rond half 8/8 uur naar buiten en rond 7 uur/half 8 in de avond weer naar binnen. De reden waarom ik hier voor gekozen heb is omdat ik merk dat regelmaat voor paarden die getraind worden heel belangrijk is. Toen ze nog 24/7 buiten stonden merkte ik dat ze geen regelmaat hadden en daardoor minder actief waren. Ze stonden altijd in de schuilstal te wachten op mij, nu weten ze wanneer ik ongeveer kom en blijven ze ook de hele dag op het land maar ze kunnen er ook van genieten weer terug naar stal te mogen. Eerst stonden ze mij hard hinnikend op te wachten en nu staan ze rustig in de stal te wachten. Ze hebben meer regelmaat nu en dat werkt fijner (ze hebben dan ook wel een fijne stal van 5x4 zonder dichte muren dus constant contact met elkaar en frisse lucht + uitkijk naar buiten).
Op het moment hebben wij nog zoveel gras dat ze alleen hooi krijgen wanneer ze op stal komen. In de zomer gaan ze in de avond terug naar een kleine weide en geheel afhankelijk van de tijd dat ze daar naar toe gaan (soms pas op 10 uur in de avond) krijgen ze daarop afgestemd hooi.
In de winter krijgen ze 2 keer per dag hooi, dat heb ik altijd gedaan. In de ochtend gaan ze de wei op met hooi en in de avond krijgen ze voldoende hooi om de nacht mee door te komen.

Ik geef ze alleen na de training brokken van Havens (basis sportbrok) en zwarte gepunte haver. Ze krijgen meer haver dan brokken, ongeveer een kwart tot een halve kilo brokken en een halve kilo haver, dit ongeveer 4 keer per week 1 keer op die dag. Het haver is om hun energie weer te 'herstellen', onze trainingen zijn intensief en dat kunnen ze goed aan (afgestemd op het paard) alleen tinkers zijn toch geen sportpaarden dus hun energie level is gewoon lager, door de haver krijgen ze pure energie binnen zonder ervan dik te worden.
Paarden worden ook ongeveer 4 keer per week intensief dressuurmatig getraind.

Hier het verschil van in 2011 toen ze nog niet van mij was en nu (2013), ze is nu bijna een jaar van mijzelf.

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 15:20

Oef, marlies, zonde van de korte manen en geschoren sokken! Maar dat is mijn mening :)

in ieder geval, wij hebben 2 tinkers, een merrie en een ruin.
De merrie is 17 jaar en staat 24/7 op het land in kuddeverband met inloopstal, geen gras meer aanwezig, wel 3 keer per dag hooi. Krijgt 2 keer per dag krachtvoer, een kwart voerschep marstall vito wat Ik gemengd heb met haver en 50 gram marstall force, een pompje lijnzaadolie, en een beetje foenegriek ivm haar luchtwegen. Zei word recreatief gereden, zowel springen als dressuur en buitenritten, zo'n 3 tot 5 keer per week.
De ruin is 4 jaar en beleer ik op dit moment, staat van 8 uur sochtends tot 8 uur savonds buiten op het land in kuddeverband met inloopstal en krijgt ook 3 keer per dag hooi. Staat snachts op stal. hij word op dit moment ook zo'n 3 a 5 keer per week getraind. Hij krijgt sochtends een handje pavo triple P (voor meer energie) en een halve schep marstall condicion, 50 gram marstall force, een pompje lijnzaadolie en een maat schepje muscle impulse. Savonds krijgt hij nog een halve schep condicion. Dat was t zo'n beetje denk ik :)

BenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 15:25

Mijn tinker is 5 jaar staat altijd buiten op een grote wei waar elke dag de draad word verzet voor een stuk meer gras. Hij staat samen met een andere tinker ze hebben een grote inloopstal en daar hebben ze altijd hooi zoveel als ze willen en er hangt een liksteen. Hij heeft zoveel energie dat hij een paar uur achter elkaar kan lopen wel wisselend alle gangen natuurlijk. Maar een rustig stap ritje en dat wij ergens iets gaan drinken vind hij ook goed. In stap is hij wel af en toe sloom maar zijn lievelings gang is draf en dat kan zacht of harder zijn net wat ik wil ook galop doet hij graag zelfs van stap in galop daar heeft hij lol in. Wij rijden altijd buiten en doen verschillende dingen hij is onder het zadel dat doen we 4 a 5 keer per week zeker 2 uur per keer en 1 keer per week gaat hij 2 a 3 uur voor de wagen. We voetballen met een grote bal, target en we zwemmen weleens als het weer het toe laat dit om af te wisselen en hij heeft er erg veel plezier in komt altijd als je hem in de wei roept. Na het rijden of gezellig samen bezig zijn krijgt hij 3 (kleine plastic kinder) bekertjes muesli en 3 bekertjes onderhoudsbrok voor sobere rassen beide van subli. Verder krijgt hij onze appelschillen en een keer gedroogd brood wat over is hij blijft goed op gewicht en is flink bespierd.
Laatst bijgewerkt door BenK op 29-09-13 15:35, in het totaal 2 keer bewerkt

merelj93

Re: Tinkers en voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 15:31

Mijn tinker krijgt 3x per dag hooi, af en toe een worteltje of een handje muesli, en als hij op de wei staat krijgt hij 's ochtends en 's avonds hooi.
Geef ik hem dan te weinig? Ik zie dat de meeste tinkers meer brok krijgen.
Hij heeft wel regelmatig diarree, nu ook weer -O- Dus dan rij ik niet met hem.

deniesje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 16:50

Hoi
Mijn tinker gaat rond half 8 sochtends naar buiten
En komt rond 4 a 5 uur naar binnen hij krijgt op de wei hooi
En in de stal heeft ie hooi als ie binnen komt
En krijgt sochtends voor hij naar buiten gaat en handje musli
Zonder suiker en smiddags krijgt ie in totaal 2 handjes musli
En lijnzaad olie omega 3 olie knoflook snippers ijslandzeewier en vital complete
Van pavo en luzerne 1 klein handje en 1x per maand en dan 7 dagen lang sandclear

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 16:58

Onze tinkers staan 24/7 buiten (zonder deken). Ze staan in een kudde van 8 (waaronder drie veulens en een arabier :p)
De andere twee (onze jaarling hengst en QH ruin) staan apart op een wei/paddock, ook 24/7.
Ze krijgen hooi, een emmer wortelen en brok met vitamines en zeewier. Ook hebben we likstenen in de wei liggen. De brokken die we voeren zijn altijd van havens. Als de merrie drachtig is krijgt ze fertilak, als we veulens hebben krijgen deze veulenbrok en in het algemeen krijgen onze tinkers altijd basisbrok.
Ohja, en altijd zonnebloem olie door de brok. En soms eens een teentje knoflook of wat appelazijn of lijnzaadolie. Maar momenteel alleen zonnebloem olie.

En dat is het dan, niets speciaals :+

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:20

Mijn twee (s)tinkies staan sinds drie maanden op een nieuwe locatie en 24/7 buiten. Hiervoor stonden ze bij een pensionstal waar ze overdag in de wei stonden en 's-nachts op stal.
Ik merk dat het buitenleven ze ontzettend goed. Ze zijn de hele dag aan de wandel (land is 5 Ha groot voor 4 paarden) en hebben rust. Ze staan in een gebied waar geen verkeer langskomt (geen auto's, fietser, wandelaars), hooguit een enkele keer een tractor. Verder vooral veel "natuur": koeien,vogels, herten, ganzen, vossen, dassen, roofvogels, etc.
4-5 keer per week krijg ze wat lucerne of hooi, met daarin wat brokjes en equilin balancer. Mijn witte (waar ik op rij) krijg een paar keer week equilin basic bijgevoerd. Aan het hek hangt een liksteen.
Ik merk dat ze het prima doen op dit voer. Voordat we overgaan op hooi krijgen ze nog een lijnzaadkuurtje.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:26

xmarliez schreef:
Hier het verschil van in 2011 toen ze nog niet van mij was en nu (2013), ze is nu bijna een jaar van mijzelf.

Je ziet duidelijk verschil, mooi in sport conditie!

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:29

Lees dat sommige juist na het rijden krachtvoer geven...kun je beter een uur voor het rijden geven zodat ze de energie tijdens het rijden kunnen gebruiken.

Mijn tinkers krijgen zomers alleen overdag weide en savonds hooi in de paddock.
Vanaf volgende week ga ik ze ,savonds een half schepje muesli bij het hooi geven omdat de nachten behoorlijk koud worden en ze daar wel wat extra energie voor kunnen gebruiken.
In de winter als ze niet de wei opgaan maar dag en nacht in de paddocks lopen krijgen ze 4x per dag hooi en dus een halve schep meusli

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:31

Mijn Tinker Staat 24/7 buiten met schuilstal op 2hectare weiland. Sinds laatste 2 maanden 2xr daags kuil bij gevoerd. Mn Tink blijft erg energiek tijdens het werk. Ik rijd m om de dag dressuurmatig en afentoe een buitenrit.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:42

Mijn tink staat normaal 24/7 op de wei alleen nu het afentoe nog zo kan regenen staat hij 's nachts lekker binnen dus denk vanaf een uur of 9 's ochtends tot ongv. 6/7 uur 's avonds buiten op de wei.
Hij krijgt dan van mij (in de zomer 1/4 schep, maar hangt er ook een beetje vanaf hoe hard hij heeft gewerkt) 3/4 tot een hele schep Pavo Condition, een paar wortels en een lekkere pluk kuil. Daarna krijgt hij 's avonds van de staleigenaar nog een flinke pluk kuil.
Als hij door weersomstandigheden b.v. een hele dag op stal komt te staan krijgt hij 3x per dag een grote pluk kuil en door mij wordt hij dan 1x per dag gevoerd met pavo condition en een paar wortels.

Bij de vorige eigenaar kreeg hij altijd alleen maar kuil maar omdat ik merk dat hij echt aan het werk wordt gezet en toch wel goed op deze brokken reageert (ook met zijn hoeven, extra biotine) ben ik het bij gaan voeren in kleine mate.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 06:54

Die van mij staat 24/7 buiten, waarvan bijna elke dag overdag op een wei met kort gras, en ze hebben dag en nacht hooi beschikbaar.
Hij krijgt 's morgens en 's avonds een klein handje marstall vito, en 's avonds nog een handje marstall force vitaminebrok. Verder ben ik heel voorzichtig met snoepjes en wortels enz vanwege de hoeveelheid suiker. Af en toe een kuur gekookt lijnzaad tegen het zand omdat ze een zandpaddock hebben.. en na het rijden een handje kruidenmuesli waar de luchtwegen beter van open gaan omdat hij snel last heeft van stof.
Hij heeft heel veel energie, een beetje te veel eigenlijk.

xmarliez schreef:
De spekjes zijn minder en de spieren duidelijker te zien, maar dat heeft niet zo veel met het voer te maken maar vooral met de training, toch?
Maar die manen en sokken, o jee wat zonde :=

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 07:05

Mo staat 24/7 op een weiland, als ze op het kale weiland staat krijgt ze 2 keer per dag flink hooi, staat ze op het normale weiland leeft ze van het gras. Ze is gewoon mooi op gewicht en krijgt elke dag beweging.

Bix en ander krachtvoer doe ik niet aan, daarvoor is haar beweging niet intensief genoeg en de suikers zijn niet geweldig voor haar mok.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 07:08

Onze tinker staat al bijna 10 jaar op alleen hooi en gras eigenlijk. Ook toen hij vol in het werk werd gezet met menles. Inmiddels doet hij niet veel meer maar toch nog steeds op hooi en gras. Hij staat nu al 3 jaar vooral continue buiten op gras, ook in de winter dan met hooi erbij natuurlijk. Heel af en toe mag hij wat equifyt slobber hebben in de winter. Dan krijgt hij een handje met veel water maximaal 3 keer per week voor de vitamines.

Voor hij geen granen meer mocht hebben stond hij eerst op een handje eiwitarme brok per voerbeurt om wat te doen te hebben. Dat is in erg magere tijden vervangen door halve kilo geplette haver per dag. Daarna is zijn allergie vastgesteld en bleek heel lang gras en hooi in de zomer en hooi in de winter niet genoeg om op gewicht te blijven. Nu hij in de winter er ook gras bij krijgt en echt allergeen vrij staat blijft hij netjes op gewicht.

En zonde van de tinker zonder sokken en manen. Nu is het net een lomp uitgevallen dressuurpony ipv een tinker.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 07:53

8nnemiek schreef:
xmarliez schreef:
De spekjes zijn minder en de spieren duidelijker te zien, maar dat heeft niet zo veel met het voer te maken maar vooral met de training, toch?
Maar die manen en sokken, o jee wat zonde :=

Wel als je paard eerst 24/7 op een volle wei staat en zich zo kan blijven vol eten en dat heb ik aangepast sinds ze van mij is. Ze is zeker 100 tot 150 kilo kwijt geraakt en haar spieren zijn beter ontwikkeld (kun je sowieso al zien aan haar natuurlijke stand die verbeterd is, meer onder het lichaam en door de ontwikkeling van haar rugspieren heeft ze niet meer zo een doorgezakte rug).
En tja die sokken, leuk een paard die alles pakt om te schuren omdat ze kapot gaat van de jeuk van de mok/rasp en daardoor iedere dag onder het bloed zit en alles sloopt omdat ze perse wil schuren. En die manen.. tja een paard die graag met mijn andere paard knuffeld en daardoor iedere keer plukken er uit heeft en de vlechten er dagelijks uit gaan omdat ze zo lomp is en ik iedere dag kan gaan vlechten en alles uit de klit kan gaan halen, ik heb wel wat beters te doen en het is enkel uiterlijk vertoon :) Sinds de sokken er af zijn schuurt ze veel minder, kan ik de plekjes behandelen en is ze veel vrijer in haar beweging geworden. Het was een behoorlijke last om de sokken mee te slepen en al helemaal als je, je paard in de winter op kleigrond graag nog naar buiten wil doen.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:58

merelj93 schreef:
Mijn tinker krijgt 3x per dag hooi, af en toe een worteltje of een handje muesli, en als hij op de wei staat krijgt hij 's ochtends en 's avonds hooi.
Geef ik hem dan te weinig? Ik zie dat de meeste tinkers meer brok krijgen.
Hij heeft wel regelmatig diarree, nu ook weer -O- Dus dan rij ik niet met hem.

Je geeft hem niet te weinig hoor, ook tinkers kunnen heel sober gevoerd worden, blijven ze mooi rustig in het hoofd en worden ze niet te dik. Het is nu weer de tijd voor teveel zandopname dus diaree, weides zijn bijna kaal dus gekookte lijnzaad voeren of een kuur zandweg erin stoppen. Overigens als je dier aan de diaree is is dat geen reden om niet te rijden, hoe meer mest er afgevoerd wordt des te beter. Uiteraard niet in het zweet rijden maar in ieder geval goed laten stappen.
Dat geldt eigenlijk voor de meeste kwaaltjes, behalve dan kreupel zijn, door de beweging komt de bloedsomloop goed opgang en zorgt dus voor een beter genezingsproces.

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:13

Volg het even ...
Krijg zondag mijn Tinker veulen..
Krijgt straks kuil en hooi en basisbrok...

cashje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:30

Hallo,

Mijn tinker staat van 8 uur sochtends tot een uur of 2 op het land.
In het voorjaar tot zomer staat erveel gras op daarna wordt het steeds minder.

In principe krijgt ze 3 keer per dag hooi/kuil. Dit natuurlijk aangepast op hoeveel gras erop het land staat.
Ze krijgt 2 maal per dag een halve kilo sportbrok. En na het rijden een klein kopje muesli
met zonnebloem olie gewoon als beloning.

Ik rijdt mijn tinker 6 keer in de week. Zowel intensieve dressuurtraining als lekker buitenritjes tot lange ritten! Ze is heel energiek maar niet heet.

Afbeelding

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:35

Die van mij staat nu 24/7 op de wei. De krijgt van mij elke dag een halve kilo brok gemengd met muesli en lijnzaad olie.
Ze loopt 5x keer per week onder het zadel.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:58

Wat krijgen veel tinkers nog brok bij! Als ik dat met die van mij doe, wordt het helemaal een plofkip :+ . Nu wordt hij ook niet dagelijks gereden, dus dat scheelt natuurlijk ook.

Hij krijgt 's morgens hooi en dan een ochtendje op het gras. Daarna weer terug naar het kale stuk/ beton (waar nog een restje hooi ligt). 's Avonds dan nog een keer hooi en in de winter of bij heel veel blub in de nacht op stal. In de winter krijgt hij vitamine korrels bij van Marstal. Hij is wat te dik door te veel (rijk) hooi afgelopen winter (voor het eerst op stal en was bang dat hij zich zou vervelen.. :7), maar dat wordt nu langzaam aan beter. Zijn vacht glimt en hij heeft voldoende energie. Qua werk wisselt het wat; hij is nog jong en daarbij heb ik een druk gezin, dus meestal 3x per week. En nu weer meer bakwerk (helaas :\ ) ipv km's maken buiten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:09

xmarliez schreef:
En tja die sokken, leuk een paard die alles pakt om te schuren omdat ze kapot gaat van de jeuk van de mok/rasp en daardoor iedere dag onder het bloed zit en alles sloopt omdat ze perse wil schuren. En die manen.. tja een paard die graag met mijn andere paard knuffeld en daardoor iedere keer plukken er uit heeft en de vlechten er dagelijks uit gaan omdat ze zo lomp is en ik iedere dag kan gaan vlechten en alles uit de klit kan gaan halen, ik heb wel wat beters te doen en het is enkel uiterlijk vertoon :) Sinds de sokken er af zijn schuurt ze veel minder, kan ik de plekjes behandelen en is ze veel vrijer in haar beweging geworden.

Dan heeft je tinker geen mok, maar mijt. Jeuk is echt een typisch symptoom van mijt. En daar helpt het scheren van de sokken niet tegen. Echte mok komt door verkeerd voer en vocht, en sokken zijn er juist voor om te beschermen tegen vocht.
Mijn tink heeft jarenlang op kleigrond gestaan, en dan zijn die sokken alleen maar handig. Die zorgen er juist voor dat er geen vuil en vocht op de beenhuid komt.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:16

Mijn Tinker staat elke dag de hele dag op de weide, maar wel op stripbegrazing zodat het geen volle wei is.
Voordat hij naar buiten gaat krijgt hij een plak hooi en een handje musli voor sobere rassen.
Als hij binnen komt heeft hij ook weer hooi.
En voor de nacht krijgt hij ook weer hooi en vitamine korrel.

Ik rij recreatief, brokken of kilo's muesli krijgt hij niet. Dat heeft hij mijn inziens ook niet nodig.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:19

Mijn merrie staat overdag op de weide en 's nachts binnen. De stalhouder voert 2x per dag een flinke berg kuil en als ik er ben vul ik dat meestal nog aan, dus ze staat nooit zonder. Krachtvoer krijgt ze alleen een klein beetje als ze flink gewerkt heeft. De rest van de paarden krijgt dat ook niet dus geen last met paarden die overgeslagen worden tijdens voertijd. Ze doet het er prima op, ze is de laatste tijd wel behoorlijk afgevallen maar dat komt ook voor een deel door het slechte voerbeleid op mijn vorige stal. Nu blijft ze vrij constant, ze is niet extreem druk maar ook absoluut niet lui, en heeft geen last van jeuk o.i.d.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:55

8nnemiek schreef:
xmarliez schreef:
En tja die sokken, leuk een paard die alles pakt om te schuren omdat ze kapot gaat van de jeuk van de mok/rasp en daardoor iedere dag onder het bloed zit en alles sloopt omdat ze perse wil schuren. En die manen.. tja een paard die graag met mijn andere paard knuffeld en daardoor iedere keer plukken er uit heeft en de vlechten er dagelijks uit gaan omdat ze zo lomp is en ik iedere dag kan gaan vlechten en alles uit de klit kan gaan halen, ik heb wel wat beters te doen en het is enkel uiterlijk vertoon :) Sinds de sokken er af zijn schuurt ze veel minder, kan ik de plekjes behandelen en is ze veel vrijer in haar beweging geworden.

Dan heeft je tinker geen mok, maar mijt. Jeuk is echt een typisch symptoom van mijt. En daar helpt het scheren van de sokken niet tegen. Echte mok komt door verkeerd voer en vocht, en sokken zijn er juist voor om te beschermen tegen vocht.
Mijn tink heeft jarenlang op kleigrond gestaan, en dan zijn die sokken alleen maar handig. Die zorgen er juist voor dat er geen vuil en vocht op de beenhuid komt.

Meningen verschillen, ze heeft nu in iedergeval geen jeuk en ernstige plekken meer.