[TI] galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paardje2000

galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 09:10

Klopt het dat een tinker meer moeite heeft met de galop dan andere rassen? /3Op de manege had de moeder van iemand dat opgezocht omdat er op de manege een tinker staat die niet zo goed gallopeerd, maar ze is wel heel erg jong...........
Laatst bijgewerkt door Paardje2000 op 25-12-12 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Nena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 09:13

Nee

joda

Re: galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 09:54

Hoi,
een tinker zou ook gewoon moeten kunnen galopperen. wel kan het zijn omdat het een jong paard is dat de galop nog niet goed is bevestigd. Maar dan zou ik zo'n dier zeker niet in manegelessen mee laten lopen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 10:07

Je ziet wel heeeeel vaak dat de galop niet goed getraind is bij de tinkers, het zijn veelal ook paarden die meer geneigd zijn op de voorhand te vallen, waardoor ze meer moeite hebben om de opwaartse beweging vol te houden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 10:47

Nena_ schreef:
Nee

ja ;)

Waar bij een normaal paard de verhouding 60-40 is, dat wil zeggen 60% van het gewicht op de voorhand en 40% op de achterhand, is het bij een tinker vaak 70-30 of soms zelfs 80-20. Ze zijn namelijk gebouwd om te trekken. Dat wil zeggen dat ze met de voorhand de kar trekken en de achterbenen stuwend gebruiken ipv dragend. Terwijl als we erop gaan zitten we een dragend achterbeen willen. De galop gaat zelfs nog een stapje verder, die heeft een dragend achterbeen nodig. Zonder ondertredend en dragend achterbeen dus geen goede galop. Om een tinker een goede galop aan te leren zul je hem dus eerst moeten leren hoe hij zijn gewicht terug moet verplaatsen, en daar is tijd en expertise voor nodig. Tenminste als je het op een goede en fundamentele manier aan wilt leren.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 13:23

gho mijn tinker heeft meest meoite met de draf.
de galop vindt ze makkelijker en kan beter ontspannen.
de draf is onrustiger als de galop bij me.

karla60

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 14:49

ik heb er een die galoperen ook moeilijk vind loop inderdaad op de voorhand maar kan heel hard draven terwijl anderen dan galoperen.is 142 {:)
maar mijn 2de tinker die 164 is gaat de galop super en heel makelijk {:)
draven gaat ook super.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 14:55

Ik heb dit ook ondervonden. Mijn tinker vind het erg lastig zijn achterhand er goed onder te brengen. Niet raar als je jaren een kar vol mensen hebt getrokken. We zijn hier dus druk mee aan het oefenen. Voor die tijd komt galop al helemaal niet in ons "woordenboek" voor. Eerst in stap de boel voor elkaar hebben.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 14:59

Kom maar een keertje bij ons op tara racen hahaha dan nemen jullie je worden terug!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:14

Ik denk ook wel dat ze prima kunnen galopperen, maar het is wel belangrijk er goed op te letten dat ze hun achterhand goed onderbrengen. Sommige hebben van nature hun bouw niet mee.

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:25

hier ook een tinker die de galop erg lastig vind, hij kan het wel, maar niet zo lang en hij draaft veel liever.
Mijn vorige tinker kon wel weer heel goed draven.
Die 2 hebben ook wel een hele verschillende bouw. Mercury is veel logger en breder gebouwd. King was net wat luxer

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 18:18

Ik heb twee totaal verschillende types, de ene draaft veel liever, de ander galoppeert wel graag. De draver is een groot en zwaar type, de galoppeerder is een klein lichter type. De kleine is ook een stuk meer doorgereden :-) kost wel tijd en aandacht om het goed aan te leren, bij mijn joekel ontbreekt het nog aan ervaring en zelfbalans. Buiten kan ze het wel goed, in de bak niet zo.

Mijn oude trekpaardje was ook absoluut geen galoppeerder, draven kon ze uren volhouden, maar galop vond ze vreselijk. Mijn merrie gaat ook veel meer richting het trekpaard type, mijn ruin is een kleine lichte cob.

Afbeelding

Afbeelding

Galeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 19:44

Mijn tinker kon alleen maar de linker galop , verkeerd aangeleerd door de vorige eigenaren.
We hebben er 2 jaar over gedaan voordat hij goed aanspringt , maar het is de moeite waard :)

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 20:06

hihi , heb nog niet eens gegalopeerd op mijn paardje ...... maar we leren haar nu eerst goed de draf en de galop komt dan ook wel binnenkort !

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:07

ja, hier dus ook.
Maar ben zelf ook in revalidatie dus voor de galop nog even geduld. Al verlang ik er wel naar. Het liefst door het bos. :j

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 23:00

Aniekepiek schreef:
Kom maar een keertje bij ons op tara racen hahaha dan nemen jullie je worden terug!
Er is een groot verschil tussen rechtuit op een zandpad los gaan, dan een gedragen galop in een bak met wendingen.

Mijn tinker kan prima een stuk galopperen en op een zandvlakte een spurt maken. Maar hij draaft liever en heeft het zwaar met het dressuurmatig galopperen.
Hij heeft ook nog eens een vrij lang lijf en een voorkeur voor lage en lange halshouding. Een gedragen galop met buiging in zijn lijf is pittig voor hem, hij moet dat dan toch vanuit zijn achterhand voor elkaar krijgen.
En met opbouwen en trainen wordt hij daar wel sterker in, maar ik vind dat je daarin ook de bouw en aanleg van je paard moet respecteren. Voor ons geen ellenlange galopoefeningen, dan zou ik hem echt stuk rijden. Om deze reden staat het starten in de M ook in de parkeerstand en misschien gaat het er wel nooit van komen.

Roos18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 23:02

Mijn Tinker galopeerd gewoon hoor! en mijn vorige tinker ook!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 00:36

Wij zijn puur zijn achterhand aan het trainen om zijn voorhand met oude blessure te ontzien. Dus ook buiten zal ik daar straks op moeten gaan letten. Wij trainen nu dus echt dressuurmatig om straks recreatief zonder blessures lekker te kunnen gaan buitenrijden. Want dat is eigenlijk wat we het liefste doen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 02:05

Ja, tinkers zijn vanwege hun bouw en oudsher gebruik waar ze voor gefokt zijn, meer geneigd om op de voorhand te lopen. De galop is een gang waarbij ze juist meer op het achterbeen moeten komen, wat dus lastiger is.

Inderdaad een galopje rechtuit int bos heeft bijna geen enkel paard problemen mee :+ Maar ga maar eens een gewone arbeidsgalop of iets geslotener in de bak rijden.
Ik heb er 1 die wel een mooie gedragen gang heeft maar nog heeft hij moeite met de galop omdat hij snel op de voorhand valt, terwijl dit in draf niet zo erg het geval is.

Trainen, trainen, trainen :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 03:56

Hier ook eentje die liever draaft dan galoppeert (en daarbij ook liever lui dan moe is :o ). Rij zelf voornamelijk buiten, probeer elk ritje wel ten minste een keer de linkergalop en een keer de rechtergalop mee te pakken, zorg dat ik wissel van been in draf om de zoveel tijd. Vandaag paard na een maand of twee weer eens aan de longeerlijn gehad. En hoppa, madam gooit zowel links al rechtsom er toch even een keurige galop uit :wow: Uiteraard niet nageeflijk oid, maar wel gewoon keuring tempo en zonder de bocht uit te vliegen, schijnbaar heeft rechtuit rijden toch zeker ook wel geholpen.

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:31

Jolly heeft geen problemen met de galop.
Maar Dusty daaraan tegen, zei wil het liefste crossen maar een arbeidsgalop daar heeft ze soms echt wel moeite mee.
Nu gaat het gelukkig al veel beter en als ik de foto's van een paar jaar geleden bekijk ben ik echt super trots op haar :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:33

Volgens mij verschilt dat niet per ras, maar per paard.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:34

Dat hangt van de bouw van je paard af, zoals al eerder gezegd, en die is wel weer (gedeeltelijk) rasgerelateerd :)

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:34

Ik vind dat Tinkers juist een prachtige gallop hebben,
mooi met de staart en sokken in de wind :o

Maar opzich,
de 2 waar ik op reed,
een kon het perfect,
de ander reageerde alleen in gallop slecht op de zweep.
maar die kon het ook gewoon goed!

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:51

Niet alleen buiten ook in de bak hoor :) is een heel behendig paardje, is ook western getraind etc. stuift zo in de gode galop weg! De andere 4 bereden paardjes hebben allemaal wat meer moeite!

Hengst gallopeerd ook wat makkelijker ook in de bak! Is ook wat fijner gebouwd,
merrie die erg kort en breed gebouwd is heeft meer moeite,
masha de grootste en brede merrie, alleen wat luxer beenwerk en erg ruime gangen gallopeerd ook veel
makkelijker aan maar is stug in wendingen, stuurt moeilijk!

En Tara is een middelmaatje cob, niet extreem breed maar een erg goede bovenlijn en achterhand en die gallopeerd het best (is bovengenoemd paardje)

En yarah is te jong om over te oordelen :) heb ik alleen maar wat gebakhobbeld en buiten heeft ze ook languit gegallopeerd maar is n kind van Masha, ook wat groter en wat breder met luxer beenwerk en erg ruime gangen