[TI] Is dit een Tinker? Of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LisaLuna

Is dit een Tinker? Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 07:22

Ik heb sinds April een eigen paard. Een merrie van (nu) 3,5 en ben er heel blij mee. Nu heb ik haar telkens afgeschilderd als iemand vroeg 'wat' het was als Tinker x Draver. Maar nu ik het ging opzoeken weet ik het niet meer..

Je hebt 4 types Tinker (waar ik ook pas ben achter gekomen)
De Vanners
De Grai
De Cob
& De Scudder.

Nu dacht ik dat mijn merrie Hailey een Scudder was maar als ik dit lees;
Citaat:
Scudder
Gefokt voor de draverij, bij de zigeuners een zeer geliefde bezigheid op de openbare weg.
Ze bezitten snelheid.De Grai werd gekruist met elke kleine tot middelgrote draver die maar beschikbaar was.De bouw is veel fijner dan de andere types, ze hebben weinig tot geen behang, stevig beenwerk en
het rustige temperament van de overige types. Grootte het liefst 1.45 m, kleur bont.

Bron: http://www.detukkertinkers.com/De-Tinker/type.html

Hailey is minstends 1.70 en heeft toch flink behang (alleen nog een zielig voorplukje :') ).
Ook is ze nu niet echt heel snel ofzo.. Is mijn merrie dan een hele andere kruising? Of zit ik teveel op de details te letten?

Ik dacht misschien weten jullie het, ben er erg nieuwschierig naar!

Foto's:
Afbeelding
Afbeelding
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 9024_n.jpg
Laatst bijgewerkt door balance op 16-12-12 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max 2 foto's ter illustratie

Lightielight

Re: Is dit een Tinker? Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 08:37

Een Scudder is heel onwaarschijnlijk aangezien die nog niet veel in Nederland "voorkomen" ...... Als ik naar de foto's kijk heeft jouw paard juist niet veel behang, tenminste niet qua sokken. Het zou dus best een kruising kunnen zijn zoals jij aangeeft. Wel een lekker groot paard! Veel plezier er mee.
Je zou evt. kunnen kijken of je ooit eens naar een tinkerkeuring met je paardje kunt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 08:42

Jouw paard heeft helemaal geen behang, behang is met name de benen, de sokken. Lange manen kan elk willekeurig paard kweken.

Ik denk eerder dat er wat kwpn / nrps rij/tuigpaard in zit :)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 08:44

Ik heb zelf een kruizing draver, maar jouw paardje lijkt totaal niet op die van mij (op het feit dat ze lange manen en vlekken heeft na ;))... Hoeft natuurlijk niets te zeggen, maar jouw paardje heeft wel erg dunne beentjes en helemaal geen sok (die van mij heeft ook niet veel, maar wel iets)? Ook de staart vind ik erg dun lijken op de foto. Daarbij is je paard veel te groot volgens mij voor een (kruizing) tinker?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 08:49

Elke Tinker/Irish Cob/Gypse Horse, etc is een kruising en heeft zijn eigen origine. Dus technische gezien, als je bijvoorbeeld een kruising zou maken van de originele voorouders van dit ras, dan zou je dus een Tinker (etc) eruit krijgen. Maar nou zijn ze specifieker gaan fokken in veel stamboeken en elk stamboek heeft zijn ideaalbeeld. Het ene fokt en keurt specifieker op het ene type en het ander meer op het andere type. Dus zou ik als ik jouw was eens goed alle stamboeken afgaan en kijken waar die van jou het beste in zou passen.
En idd, behang is beharing aan de benen en die heeft die van jou helemaal niet. Zo zijn ook de manen en de staart niet echt vol. Dus naar mijn idee zou je in het Irisc Cob, Tinker en Gypse horse stamboek al wat punten achterlopen op de rest.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 08:51

Ze is pas 3 1/2, misschien kan je de fokker terug vinden via een oproep op bokt?
Het is een makkelijk herkenbaar paard, dus wie weet.
Leuk dier trouwens en ik denk ook eerder aan KWPN.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 08:57

TS, in je profiel zet je Tinker x tuiger... gooit ze hoog op dan?
Eerlijk gezegd zie ik weinig tinker in je paardje, maar het ligt er maar natuurlijk aan hoeveel welke van de ouders meegeven. Maar ik zou het om, zoals ik al aangaf, de dunne staart, manen en gebrek aan sokken niet als tinker omschrijven. Ook zie ik niet de typische dingen zoals stevige benen, flink achterwerk, terwijl je paard goed genoeg in het vlees zit, geen beharing aan het hoofd etc... Vaak wordt er toch iets van een baard meegegeven ( hoe mininaal dan ook)...
Maar goed, wil niet zeggen dat er geen tinker in zit, maar ik zie absoluut geen tekenen van een tinker.

Misschien een kruising van kwpn (dus mogelijk ook tuiger) met misschien iets van een paint ofzo.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 12:22

@ LighttheLight : Oh ik wist helemaal niet dat Scudder's niet in NL voorkomen. :o

@ CM_ : Oh wat stom, ik dacht dat behang de manen was. Sokken heeft ze inderdaad niet. Nouja héle kleine echt zo'n klein zielig staartje dus die heb ik afgeknipt!

@IkenIndi: Ja ze is echt flink, ben wel benieuwd naar jou paardje. Jammer dat je geen foto's in je profiel hebt!

@ Aerdenhout1: Heb ik al geprobeerd maar geen succes helaas! Het Stamboek staat ook overal onbekend dus ook daar kom ik helaas niet verder mee!

@LecyTinker: Ja inderdaad, ze heeft niet veel van de 'musthaves' van een Tinker. Wat ik wel raar vind is dat in haar stamboek Gypsy staat. Dat is toch Tinker? Ik zal hem er even bijpakken straks want heb het geheugen van een goudvis. En ze gooit flink hoog op dus dacht ik aan een Tuiger/Draver inderdaad.
Klopt ze heeft geen sik, WEL een snor :j .

Wat veel informatie, bedankt allemaal!

flatcoatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:28

pinto keer fries of tinker

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:23

Ik zie er helemaal geen tinker in... := Ja ze heeft vlekken maar daar houd het dan ook wel op. Vind het meer gewoon een bonte KWPN'er die toevallig aanleg heeft voor lange manen.

Gezien haar massa kan er wel iets van gelders in zitten.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:28

Ze heeft ontzettend fijn beenwerk, nee sorry maar ik denk niet dat hier tinker in zit.. Niet 50/50 in ieder geval :)

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:31

Ik vind ook dat op de kleur na het paard totaal niet op een tinker(/koudbloed) lijkt.
KWPN tuiger komt ook als eerste naar boven... draf foto's?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:31

To een jaar of 5 geleden werden veel dravers opgekocht om naar Engeland te gaan, alleen maar merrie's, die gingen daar de tinkerfokkerij in... Maar de maat is voor een draverkruising vrij onwaarschijnlijk :)

Mijn moeder heeft trouwens ook een geimporteerde tinker met fijn beenwerk en een vrij luxe hoofd, dat zie je alleen niet snel door het behang :)

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:34

tinkers hebben over het algemeen veel behang en zijn wat forser gebouwd,
jouw paardje zijn benen zijn wat sierlijker en ik zie ook niet veel qua sokken. Ook lijkt me 1m 70 nogal groot voor een volbloed tinker

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 13:35

ik zie ook geen tinker! kwpn kan erg lange manen krijgen. die van mij heeft dat, en nog vol ook!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:30

TS, er zijn genoeg tinkers/gypsy's die eruit zien als die van jouw, maar dat was toch echt helemaal in het begin toen de in engeland en ierland gingen kruisen. Vandaar ook de 4 verschillende types. Maar de meest populaire zijn eigenlijk de standaard geworden. Dus de kans dat je een jong paard hebt dat erg veel op een standaard warmbloed lijkt EN tinker is, is erg klein.
De types die meer naar de warmbloed richting gingen, die werden voornamelijk gebruikt voor straatraces etc, en de grovere types zijn eigenlijk de types geworden die met massa's tegelijk geexporteerd werden.
Voornamelijk wordt er eigenlijk alleen nog maar gefokt op de types die veel behang hebben, groot, middel, klein, dat ligt allemaal aan het stamboek waarvoor je gaat. Boven de 170cm (geloof ik) namelijk dat het Drumhorse heet. En Drumhorses zijn wel echte ronde kanonnen met veel sok(gewenst).
Als je paardje geen papieren heeft, dan denk ik dat je fokker gewoon op de markt heeft willen inspelen. Je moet eens weten hoeveel paarden met vlekken er als tinker verkocht worden, terwijl er geen grijntje tinker in zit.
Niet alles wat gevlekt is, is tinker en niet alles wat tinker is, is gevlekt.
(Dus nu gooi ik even alles op 1 hoop, Tinker, Irish Cob, Gypsy horse, Drumhorse etc).
Dus ik blijf bij mijn standpunt dat ik denk dat er geen tinker inzit. Heel misschien ver ver weg, maar ik ben bang van niet. Maar wees eerlijk, wat maakt het uit? Geloof dat je een erg leuk paardje onder je kont hebt, toch?

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:43

Samber was een bonte KWPN-er .... zou die er in de verte niet in kunnen zitten ....

Ik zie er helaas ook niets van een Tinker inzitten ...... ja de kleur , maar wat hierboven al gezegd wordt , niet alle Tinkers zijn bont ( zie mijn profiel ook maar , 2 effen kleurige Tinkers )

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:54

LisaLuna schreef:
@ LighttheLight : Oh ik wist helemaal niet dat Scudder's niet in NL voorkomen. :o

@ CM_ : Oh wat stom, ik dacht dat behang de manen was. Sokken heeft ze inderdaad niet. Nouja héle kleine echt zo'n klein zielig staartje dus die heb ik afgeknipt!

@IkenIndi: Ja ze is echt flink, ben wel benieuwd naar jou paardje. Jammer dat je geen foto's in je profiel hebt!

@ Aerdenhout1: Heb ik al geprobeerd maar geen succes helaas! Het Stamboek staat ook overal onbekend dus ook daar kom ik helaas niet verder mee!

@LecyTinker: Ja inderdaad, ze heeft niet veel van de 'musthaves' van een Tinker. Wat ik wel raar vind is dat in haar stamboek Gypsy staat. Dat is toch Tinker? Ik zal hem er even bijpakken straks want heb het geheugen van een goudvis. En ze gooit flink hoog op dus dacht ik aan een Tuiger/Draver inderdaad.
Klopt ze heeft geen sik, WEL een snor :j .

Wat veel informatie, bedankt allemaal!

ik heb 1 foto in mijn profiel ;)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:56

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 15:02

zie pb ;)

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 16:45

Ik zal eventjes Draf foto's zoeken!

Ik dacht altijd gewoon dat het een hele slank gebouwde Tinker was :)) d.m.v. een kruising!

@ LecyTinker: Het maakt me ook niet echt uit dat ze geen Tinker is hoor! Maar KWPN had ik niet verwacht hahaha!
Het maakt me niet uit wat ze is, al is ze (Wat waarschijnlijk ook wel is?) een mengelmoes van vanalles, ben dolgelukkig met haar en ze heeft een gouden karakter. Ze is heel rustig en wilt altijd voor me werken, is nérgens bang voor (met uitzondering van boten en als een ander paard schrikt).
Alleen zit ze wel heel beroerd in galop := . Die man heeft me haar gelukkig niet verkocht als een Tinker, waar ik haar vandaan heb is een handelstal en hij fokt daar Tinkers en Friezen. Hailey had hij overigens gewoon van de markt , als hij haar niet had verkocht lag ze nu waarschijnlijk bij de Albert Heijn omdat het geen prachtig paard was en (toen hij haar kocht) onbeleerd. Ik heb wel papieren maar daar staat niets in, ja een stempel met Gypsy nog iets maar geen ouders of iets..

@ Lepel: Heb even gegoogled en daar heeft ze inderdaad wel wat van weg! Ze heeft ook echt een giraffe nek, ze kan overal bij en dat hebben KWPN'ers ook, toch?
Ja klopt, ik weet dat Tinkers niet altijd bont zijn en dat ze veel logger zijn (de meeste). Als meisje van 12 was het mijn favoriete ras en dan zocht ik altijd naar die geweldige macho hengsten als .. verdorie ben zijn naam kwijt. Erg beroemde hengst geloof dat hij laatst overleden is.
Maar ik raakte in de war door de (ookal waren het ienieminie) sokjes en het 'gypsy' op haar stamboek.

En Bonte Willem?
Want die is ook erg slank!
http://www.bontewillem.nl/

@ Ascha , Bedankt voor de tip! Heb even gegoogled!
Citaat:
De Barock pinto heeft een edel hoofd met grote sprekende ogen. De lange hals komt hoog uit de borst en sluit vloeiend aan op de schoft. Er is veel behang bij de manen, staart en onderbenen aanwezig. De Barock pinto beschikt over veel front en heeft een bespierde rug. De kleur mag platenbont of zwart zijn.

Maar dan staat er een plaatje naast van dit paard: http://boktimg.nl/w/images/thumb/b/be/S ... _pinto.jpg
Die heeft toch ook geen behang op onderbenen?

Ik raak hier helemaal van in de war _O- .

Oja Foto's!

Afbeelding
Afbeelding
http://i48.tinypic.com/2njvcwo.jpg
http://i48.tinypic.com/rwpfmb.jpg
http://i49.tinypic.com/27xp2c5.jpg
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 2852_n.jpg

Ik denk trouwens dat ik wel iets te ruim heb geschat met mijn 1.70.. Ze is denk ik 1.60/1.65 :+
Al heeft ze wel laatst nog een groeispurt gehad!
Laatst bijgewerkt door balance op 16-12-12 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max 2 foto's ter illustratie; rest in link

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 16:58

Dit is mijn Barock Pinto merrie;

Afbeelding

Omdat de Barock Pinto vreemd bloed mag hebben, zijn er ook veel type's Barock Pinto's. Sommige hebben veel fries bloed en hebben dus ook veel behang, maar sommige hebben minder fries bloed en hebben het dus minder tot niet.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:06

ik zeg fries x pinto zit geen tinker in. maar wat maakt het uit, het is veen leuk paard toch?

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:52

Heeft niet de oren van een fries ..... en qua bouw zie ik er ook weinig van terug

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:04

ik zie er geen tinker in, op de kleur na :D ben benieuwd wat het wel is, ik weet het niet!