[TI] Bitmaat 2 jarige tinker kruising

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MeneerMicky

Bitmaat 2 jarige tinker kruising

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 14:25

Ik wil graag weten welk bit ik voor hem moet nemen,
dan zal je denken meet het gewoon op!
Maar hij is een kruising en is nog erg smal,
is dat vaker zo bij een Tinker van 2 jaar en 4 maanden oud?
Of is dat omdat hij gekruisd is?
Want een Tinker kan nog erg veel in de breedte groeien tot hun 9de hoorde ik...
(En hij heeft ook bijna geen sokken veranderd dat ook nog veel?)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door balance op 15-10-12 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: hoofdletters uit topic titel verwijderd

Rintah

Re: BITMAAT 2 JARIGE TINKER KRUISING!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:27

waarvoor heb je uberhoupt op deze leeftijd een bit voor hem nodig? :?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:28

Waarom zou je voor een 2-jarige een bit willen hebben? Als je toe bent aan een bit kan die ook op dat moment gekocht worden. Waarschijnlijk zit je dan op een 12 of 12,5, maar dat is ook maar een gok natuurlijk.
Sokken kunnen nog wel meer worden, maar misschien ook wel niet. Bij kruisingen weet je het nooit. je paardje zal de komende 4 á 5 jaar nog wel verder groeien, maar dan langzaam aan.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:29

Ik zou gewoon even lekker wachten met bitjes kopen.
Tegen de tijd dat hij ruim drie of tegen vier is kan je beginnen met zadelmak maken, dan kan je gelijk de bitjes passen.
Voor het prille begin zou ik gewoon een bustrens pakken, liggen rustig in de mond en zijn makkelijk aan te nemen.

Wat betreft het groeien.
Paarden kunnnen groeien tot hun achtste jaar.
De één groeit wat sneller de ander wat langzamer. De één wat meer de ander wat minder.
Wat betreft de sokken is het ook puur een kwestie van afwachten. Heb vooral lekker geduld met dit puppy.
Succes!

Thirty

Re: BITMAAT 2 JARIGE TINKER KRUISING!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:30

je hebt nog nergens een bit voor nodig. Wacht daar nog maar een jaar of anderhalf mee.

Ariebren

Re: Bitmaat 2 jarige tinker kruising

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:13

Ik denk dat TS nu wil beginnen om haar paard aan een bit te laten wennen.

De maat van het bit kan je niet van een foto bepalen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:22

Voor het 'grof' opmeten: even een halstertouw in zijn mond laten nemen, afstand tussen de mondhoeken met ong. vingerbreedte extra opmeten en dan heb je ongeveer de maat die je nodig hebt voor een bit.

Verder zou ik idd verder nog even lekker wachten. Het duurt nog maar een paar maanden voordat hij de 'normale' leeftijd heeft om aan het werk te gaan.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:26

Uhm wachten tot hij 3 is? en dan opmeten?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:26

En ook ik ga mee met de anderen. Niet doen, lekker nog laten spelen. Peerd mag nog 25 jaar van zijn leven met dat ding in lopen dus waarom nou nu al?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:39

Je kan ook nog een jaartje wachten met een bit kopen.
Dan kun je, als je paard er aan toe is, een passend bit kopen.
Hoe je kunt opmeten staat hierboven, dat is een manier.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:41

Waarom maakt iedereen zich nu zo druk om de vraag wat een 2 jarige voor een bitmaat heeft ??

Hebben al die drukte makers zoveel slechte ervaringen met de bitmaat van een twee jarige bonte pony ??

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:43

tandarts eerst laten controleren op wolfskiesjes, die kan meteen voor je meten, aangeven hoeveel ruimte er is (voor de dikte) en iets zeggen over dikte tong en lagen voor keuze mondstuk.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:43

Misschien kun je hier meer tips vinden
[HAR] Hoe bitmaat opmeten?

Wat betreft een bit en tweejarige. Dat hoeft toch niet erg te zijn?? Ligt er toch aan wat TS er mee van plan is.
Ik heb er geen moeite mee als een tweejarige een keer bitje in heeft om te wennen of omdat je met hem buiten gaat wandelen. Als je er maar goed mee om gaat. Hangen en rukken aan een halster kan net zo goed vervelend/pijnlijk zijn.
Net als bij alles, doe het met beleid. Laat een tweejarige lekker verder opgroeien en ondertussen kan het geen kwaad als je er een keertje wat mee doet.

MeneerMicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 21:47

Ik weet hoe je moet opmeten maar wil hem gwn laten wennen. En over een paard op twee jarige leeftijd te jong laat hem lekker spelen? Hij heeft geen paard van zijn leeftijd en vindt het helemaal geweldig als ik met hem bezig ben. Ik doe vrijheidsdressuur (flemen, kusje etc de rest nog niet) ik doe dit gewoon al spelend, gewoon om vast te laten wennen maar niet dwingen. Maar daardoor bouw ik een band op met hem.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:51

Donnafrend schreef:
Ik weet hoe je moet opmeten

Dan snap ik je vraag niet? Je kunt een bit niet op de groei kopen. Dus als je hem nu wil laten wennen, zal het bit nu moeten passen. Dus zelf opmeten en die maat kopen. En als die niet meer past, koop je een grotere maat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:01

Bitje wennen gaat simpelst door het in te hangen (samen met snoepje laten inhappen) en vervolgens bakje brokjes geven. Voer maakt bitje positief en het eten met bit in leert hem waar het bit moet liggen zonder gerotzooi van tong over het bit gooien enz. En wat ze nu niet bedenken bij uitproberen doen ze vaak later ook niet, want dat kan er dan niet mee (denken ze). Zelfde filosofie gaat voor mij ook op bij wennen aan zadel en singel. Niet opdoen en loslaten/gaan longeren, maar gaan wandelen. Dan is er afleiding, gecontroleerd ermee bewegen, spanning lopen ze er makkelijker uit en alles wat er mee kan is meelopen met zijn mens (bokken etc. zit dan niet in het hoofd).

Ik zou zeker nu trouwens nog niks aan het bit hangen en enkel paar keer bitje laten dragen als je bv met hem gaat wandelen, voor geleiden gebruik je je halster en touw. Er mee gaan oefenen om op bit te kunnen sturen zou ik pas na zijn 4e doen, want dan is alles gewisseld (ook ruinetanden!) en dan veroorzaakt het bit geen irritatie door het wisselen. Scheelt een stuk begrijpelijk verzet tegen het bit en voorkomen is stukken makkelijker dan oplossen.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:56

Ik heb altijd mijn jonge paarden af en toe een bitje in gehad ... Misschien 3-4 x tot ze 3 jaar oud zijn ....
Niets op tegen toch .. ?
Op het grote moment van beleren , vonden ze het bit de normaalste zaak van de wereld ...
Gewoon een bit op maat kopen en als hij of zij eruit gegroeid is , koop je een maatje groter...

Succes met het kopen van het juiste bit !

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:32

inderdaad even laten checken op wolfstandjes en dan een normaal bitje inhangen wat past.

Dit is wat sommige 2 jarige ervanvinden :D
Afbeelding

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:35

Wat een drama.. de mijne heeft ook een bitje in als ik met dr ga wandelen.. en nog een ketting eraan ook en jezus wat ben ik een beul zeg! maar liever dit dan een paard wat onder een auto komt omdat ik hem bij een schrikreactie wellicht niet houden kon.. Ik weet niet waarmee je tinkie is gekruist mijn haflinger heeft maat 12 a 13 denk dat jij ook in die richting moet denken.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:43

Donnafrend schreef:
Ik wil graag weten welk bit ik voor hem moet nemen,
dan zal je denken meet het gewoon op!
Maar hij is een kruising en is nog erg smal,
is dat vaker zo bij een Tinker van 2 jaar en 4 maanden oud?
Of is dat omdat hij gekruisd is?
Want een Tinker kan nog erg veel in de breedte groeien tot hun 9de hoorde ik...
(En hij heeft ook bijna geen sokken veranderd dat ook nog veel?)
[ Afbeelding ]

Ik snap het probleem niet? Je zegt dat je weet hoe je moet opmeten? De bitmaat heeft verder niets te maken heeft met het feit dat je paard (nog) smal is.
Je moet alleen goed in de gaten houden dat hij dus nog kan groeien in de leeftijd dus de bitmaat kan ook nog veranderen.
en Ja bij tinkers komt het wel vaker voor dat ze op die leeftijd (nog) wat smal zijn en later alsnog breder worden. Ik ken er een die ging tot 4 jaar de hoogte in en daarna pas de breedte. Natuurlijk kan het ook zo zijn dat hij gewoon niet zo breed wordt, zeker gezien het kruising is, maar dat is niet van belang voor de huidige bitmaat.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 16-10-12 10:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:44

Tsjonge, dit is weer Bokt op z´n best hoor :D leen gewoon een bitje van een stalgenoot, dan kom je er gelijk achter of deze te groot is of niet. Proberen en laten wennen kan prima.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:59

zoals hier al gezegd is even een tandarts laten kijken of alles oke is in haar mond en dan gelijk even vragen of hij de maat wil nakijken/meten.... en dan zoals ook gezegd met wat lekkers het bitje indoen en dan ook zo lekker wat brok ermee laten eten zodat het gewoon de normaalste zaak van de wereld word.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 18:39

En hier op stal, krijgen de 2 jarigen gewoon een bitje in als het nodig is voor het longeren.
Er liggen diverse maten, western, 10 tot 11 cm binnen de ringen.

En er wordt niet gesnoept of gegeten met een bit in.

MeneerMicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 07:09

Ffortuna schreef:
Tsjonge, dit is weer Bokt op z´n best hoor :D leen gewoon een bitje van een stalgenoot, dan kom je er gelijk achter of deze te groot is of niet. Proberen en laten wennen kan prima.

Dat lenen wouden we eerst doen maar er staan maar 3 andere paardjes en die hebben eigenlijk allemaal hele dunne bitten aangezien die er abders niet op reageren maar voor hem wil ik eigenlijk gewoon een dik bit zodat dat niet te scherp voor hem is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 07:57

Dunne bitten zijn niet per definitie scherp hoor! Als jouw paard een kleine mond heeft is een dik bit juist scherp. Mijn 2,5 jarige heeft een fijn dun bitje met koperen inlages en dat bevalt prima.