[TI] Hoe staat jullie tinker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bianca23

Hoe staat jullie tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 20:49

Hoi iedereen,

Ik vroeg me af hoe jullie tinkers staan? En dan bedoel ik, staat hij/zij alleen op de wei?
Of een wei vol vriendjes?
Mijn tinker staat alleen op een wei, en daar omheen zijn vriendjes. Elk pensionpaard heeft een eigen wei, de pensioneigenaar is voorzichtig anders krijgt hij gezeik over wondjes of het missen van ijzers.
Ik moet straks een keus gaan maken, of ik laat hem daar staan of 5 min bij mijn huis vandaan (nu rij ik 35min) alleen dan staat hij alleen erlangs is wel een kudde shetjes.
Staan er meer tinks alleen??

Gr bianc

Najoveh

Re: Hoe staat jullie tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:51

Ik vind dat geen enkel paard alleen moet staan, welk ras het is maakt echt niet uit. Paarden erlangs is al wel iets, maar toch niet hetzelfde als echt erbij in staan.
Wij hebben 3 tinkers en ze staan dag en nacht in een kudde van 6 op de wei/in de paddock. :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:01

Echt? Mijn paarden wil ik absoluut niet alleen hebben staan, dat vind ik dier onwaardig. Een paard moet andere paarden om zich heen hebben voor sociale contacten en om zich veilig te voelen. En dan bedoel ik dus niet aan de andere kant van het draadje!!

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:06

Moet er niet aan denken dat mijn paard alleen staat (en mijn paard ook niet) , ook niet gescheiden door een draadje. Advies is dus; wel een andere stalling maar niet die 5 min van je huis. Beter iets verder weg waar je paard gewoon met andere buiten kan staan (ook zonder draadje dan hè).

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:07

Baggio staat helaas wel regelmatig alleen op de wei/paddock, maar kan wel contact maken met de ruinen naast hem. Als er een merrie komt schuiven we die dan ook erg graag bij hem in de wei ;)

De rest staat allemaal in groepjes 24/7 buiten met inloopstallen.

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:08

Van mij staat 24/7 buiten met schuilstal met 3 hoogbejaarde shetten van mijn vriend
Met de oudste is ze echt kop en kont
Bij de buren staat een Belg met jaarling
Daar mag ze ook graag even bij staan aan het gaas
Een pony of paard alleen houden dat nooit
Zou ik er wel voor zorgen dat ik een shet erbij kreeg

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:10

Diaz staat nooit alleen, ze is echt een kroelkip met shetlanders, andere paarden minder.

Ze heeft nu een aantal maanden met 2 shets op 1 hecktare gestaan, geweldig was dit!
Ze komt straks met 1 shet en 1 paard te staan, hopelijk gaat dat ook goed.

Ik zou haar niet alleen willen hebben staan hoor!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:14

Mijn kruising tinker staat overdag buiten en 'snachts op stal. In de paddock staat ze nog met 2 friesse merrie's. Eén ervan staat ook naast haar op stal.
OP de weide staat er nog een kruising tinker bij. In de weide tollereren zehem maar in de paddock vrezen we dat dit niet goed gaat. Op stal staat hij wel naast d'r.
Zowel op het land als in de paddock kunnen ze contact hebben over het draad. Op stal kunnen ze neuzen door de spijlen.

Ik ben van mening dat een paard (ongeacht het ras) alleen hoordt te staan. Natuurlijk zijn er wel uitzonderingen, maar dat heeft er meer mee te maken dat sommige gewoon niet met een ander paard overweg kunnen.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:18

Mijn tinker staat ook met meerderen in de weide.Alleen tijdens het eten wordt ze even apart gezet,maar daarna gaat ze gewoon weer terug.Ik zou ook niet anders willen.Een paard hoort in mijn ogen ook vrienden te hebben in de wei.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:20

Ook hier van mening dat een paard ongeacht welk ras in principe niet alleen behoort te staan.
Uitzonderingen daargelaten... heb ooit een merrie gekend die vanaf veulen af aan niet gewend was om in een (grote) kudde te staan, op de pensionstal in de kudde was ze dan ook het pispaaltje van de wei en liet ze zich met gemak de wei uit meppen. Die moest voor haar eigen veiligheid helaas wel alleen staan.

Maar die van mij staan eigenlijk ook nooit alleen. Heb van het zomer mijn Shet 3 weken alleen aan huis gehad i.v.m. hoefbevangenheid maar toen dat eenmaal onder controle was mocht hij (met graaskorf om) snel weer terug naar zijn dames. Hij had zich na een paar dagen erbij neergelegd dat ie alleen stond maar leuk vond hij het niet :n

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 21:21

Ok. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn tinker het helemaal niet erg vindt om de wei voor zich zelf te hebben!! Hij is erg bang voor andere en zo kan hij neuzen en kroelen zonder dat hij zich bedreigd voelt!! Op de stal 5 min van me huis is voor een korte tijd maar dat hij alleen staat want we zoeken namelijk een tinker erbij voor me vader! Bedankt voor alle reactie's!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:21

Ik zou voor de stal gaan waar je tinker wel bij weidemaatjes staat. Vind het niet eerlijk tegenover je paard hem alleen te zetten.

Mijn merrie staat in de zomer in een groep van 12 in de wei, in de winter in de paddock met z'n 3e.

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:24

Die van mij 24/7 buiten samen met een haflinger.
Alleen is een vorm van dieren mishandeling wordt er dan over gezegd.
In de winter gaat hij in de nachten naar de buitenstal. Maar voor nu lekker buiten.
Ik vindt het belangrijk dat hij lekker buiten kan staan en als ze willen spelen dat daar dan ook de ruimte voor is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:26

24/7 buiten met schuilstal. Heb er nu 3, binnenkort 4. Staan allemaal samen met 1 pre erbij.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:42

Zomers 24/7 op de weide met Tinkers bij elkaar en een Welshje ( A)
Nu het weer omslaat (of als mijn grasjes op zijn in de zomer ) in een grote paddock.

Ik heb dus 1 Welshje en nu 2 , bijna 3 Tinkers.
Ook ik heb ze nooit alleen staan .

In de weide geen schuilstal , bij de paddock 2 grote schuilstallen van elk 3,5 x 5,5m .
Deze wordt eigenlijk alleen gebruikt voor het eten , hihih

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:48

Die van mij zou ik ook nooit alleen in een wei willen hebben (wil ze zelf ook helemaal niet). Ze staat momenteel in een groep van 4 (komt nog een 5e bij). De hele zomer zo'n beetje 24/7 buiten gelopen, en nu alleen s'avonds op stal. In de winter komt ze in een paddock met anderen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:38

zoe staat op pensionstallig met vele ponys en paarden.
zomers ooverdag een aantal uren en met ijsjes,hafles op land(totaal 6 anderen)
met veel vliegjes snachts op stal of erg warm weer.
gewone nachten kan ze op paddock.dan staat ze alleen op stukje i.v.m.haar voernijd.
staan wel nog 3 anderen om haar heen.
zwinters met mooie dagen snacht op paddock alleen en overdag met groep op paddock en dan wordt ze er uitgehaald voor het voeren zodat ze rustig kan eten en de anderen rust hebben.
slechte nachten kan ze op stal.
zoe kan helaas beperkt gras hebben .waarom zijn we aan het uitzoeken(hebben net bloedonderzoek gedaan)
ze heeft ruime stal bij de deuropening+binnenluik en buitenluik.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:43

Mijn tinker merrie staat bij een tinker en een haflinger in de wei, straks komt daar nog een belg bij. Daarnaast hebben we een wei met 4 mini shets en een shet x welsh, heel af en toe lopen ze ook wel eventjes bij elkaar!

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:44

Mijn tink staat ook alleen op de wei, zijn nog 2 paarden naast haar, en staan elk apart in een wei, aparte paddock en inloopstal.

Vinden we allen prima zo, geen gezeur over wie uitmest enz :)

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:26

Ryon heeft een heel tijdje alleen gestaan, wel met andere paarden naast hem. Voor een hengst is het best moeilijk om ze samen in te scharen met een ander paard, je moet gewoon mazzel hebben dat het klikt. Nu heb ik sinds 2 jaar een merrie voor Ryon erbij gekocht, een merrie met een sterk karakter, dit heeft Ryon nodig en ze stonden ook heerlijk samen. Helaas heeft de merrie het veulen verworpen en staan ze nu tot het voorjaar weer apart omdat ik niet wil dat ze gedekt word. Dus nu wel naast elkaar met een draadje er tussen. Vanaf dit jaar ook 24/7 buiten in de paddock met schuilstal.

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:43

Hier heb ik op 3 weiden paarden staan momenteel.
Kaitlin en Cas staan samen.
Uranie, Koby, Sissy staan met hun 2 veulens op een weide.
En dan Carette, die staat tijdelijk alleen (heeft altijd samen gestaan met Happy maar die is verkocht en Carette (kwpn merrie) staat nog te koop. ze staat alleen omdat als ik ze bij de rest zet ze de eerste weken dan weer klappen en beten zou krijgen en gezien ze te koop staat wil ik het risico niet nemen nu.
Nu, de veulens worden binnen 2 weken volledig weggenomen bij hun mams (ga het vanaf maandag langzaam opbouwen, eerst paar uurtjes op aparte weide en nadien echt gescheiden) en dan denk ik eraan om die bij Carette te zetten gezien Carette opzich wel een heel makkelijke merrie is met andere paarden en zo met de veulentjes kan ze nog wat mee spelen (zelf is ze nog maar 5j) en dan staat ze terug met gezelschap samen :)

Dus normalieter staat alles met andere paarden samen (minstens 1 vriendje) en 24/24 op de weide met schuilmogelijkheden

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:23

Mijn tinkers (2 stuks) staan overdag in de wei in een groepje van 4 paarden. 's-nachts staan ze op stal.
In de wintermaanden staan ze in een paddock met groepjes van 2.
Als ik zie hoeveel plezier de paarden van elkaar hebben: spelen, groomen, gezamelijk grazen, dan zou ik niet willen dat mijn paarden ergens alleen komen te staan.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:26

Mijn tinker staat ook nooit alleen (ja soms evene en uurtje als ze uit rijden zijn bijv), maar altijd nu minimaal met 3. In zomer met meer.
Ook ik zou nooit mijn paardje alleen zetten.

Ik zou kiezen voor de optie van 5 min van je huis, maar er dan wel een maatje bij zetten!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:43

mijn paardje staat in een stal met uitloop. paarden zijn gescheiden met draad en op het harde met buizen. hieroverheen kunnen ze met elkaar kroelen en spelen. paardje heeft het prima naar zijn zin, heb hem nog nooit zo goed gehad als nu. hij heeft op groep gestaan maar daar werd hij angstig van en mager, meerdere samenstellingen geprobeerd haalde niks uit. zo is ie happy.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:04

Mijn Tinkers staan weer lekker op stal.
Worden overdag een paar uurtjes buiten gezet en ze zijn elke keer weer blij dat ze naar binnen mogen.