[TI] Wond op de schoft??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patrick1994

Wond op de schoft??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 22:59

Hallo,

van de week tijdens het rijden ontdekte ik op Shadow haar schoft een wondje....
Ik dacht in eerste instantie een oppervlakkig wondje wat gewoon wat bloede...
Het zit NIET onder het zadel/sjabrak gedeelte dus daar licht het niet aan...
Vanaf dat moment elke dag schoon gemaakt met warm water met daarin betadine shampoo en daarna ingesmeerd met wondzalf van de DA.
Maar vanaf gister word ze heel vel als ik het aanraak en begint ze te slaan met de voor benen wat heel logisch is want het prikt hoogs waarschijnlijk..
Het is echt net of iemand een stukje uit haar schoft heeft gebeten het is rond ongeveer halve centimeter tot centimeter breed en ongeveer 1 tot 2 milimeter diep....

WAT ZIJN JULLIE ADVIEZEN??

DaphneR93

Re: Wond op de schoft??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:04

Weet je niet hoe dit komt? Mijn paard had ooit eens een borstbeschermer onder haar deken en heeft daar een enorme rot plek van gekregen bij der schoft. Leek wel een drukking en die vacht liet los, was heel gevoelig ook!!

Ik heb voor de zekerheid de dierenarts antibiotica laten geven om een eventuele ontsteking te remmen. En goed wassen met betadine.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:06

Kan je het op de foto zetten?

patrick1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 23:06

Nou ze heeft deze deken al drie jaar en nooit ergens last van gehad dus denk niet dat het daar door komt...
Het lijkt meer of gewoon een paard uit de wei er een stuk uitgehapt heeft ofzo heel vreemd ik zal foto proberen te maken morgen als ik in de buurt kan komen :o

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:11

O nee bedoelde ook niet dat het door je deken kwam, gaf daarmee alleen aan dat die van mij ook op die plek een wond had. Ze was er heel gevoelig op, misschien teer plekje.

Ze kroelen elkaar wel daar, misschien iets te hard gegaan. Maar idd goed ontsmetten, en indien het ontsteekt de dierenarts. Veel meer kan je zelf niet doen. En als korst hard wordt insmeren dat het niet open trekt als paard de hals naar beneden doet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:03

Ik zeg altijd:

Weer een oorlogs wond, afblijven als de wond droog is.

1 tot 2 mm diep is nog geens door de huid heen.
Is de wond vers, eenmalig vloeibare betadine uit de plantenspuit erop.
Daarna dicht laten trekken en voor de anti liteken vorming wat speciale zalf erop smeren.
Geneest vanzelf.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:06

DaphneR93 schreef:
Weet je niet hoe dit komt? Mijn paard had ooit eens een borstbeschermer onder haar deken en heeft daar een enorme rot plek van gekregen bij der schoft. Leek wel een drukking en die vacht liet los, was heel gevoelig ook!!

Mijne had dat ook, alleen was het niet gevoelig maar schilverachtig, niet echt duidelijk een drukplek.
Daarna kreeg hij een witte plek op die plaats.

Als je je deken al drie jaar hebt kan het daar evengoed door komen, een deken die mijn paard eerst goed pastte krijg hij later een drukplek van op de borst, dus ik zou even goed kijken of het op die plaats zit.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:35

ik zou het ook even laten rusten paar daagjes en dan even kijken en alsnog ontsmetten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:41

stalnijmegen schreef:
ik zou het ook even laten rusten paar daagjes en dan even kijken en alsnog ontsmetten

Ook jij hebt meerdere paarden lopen en raakt niet zo gauw in paniek bij een wondje.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:45

ikke niet nee, maar je hebt wondjes en wonden
hoe ik het hier lees, had ik er waarschijnlijk helemaal niets aan gedaan dan de eerste keer bij ontdekken alleen wat schoondeppe om goed te kunnen bekijken

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:47

stalnijmegen schreef:
ikke niet nee, maar je hebt wondjes en wonden
hoe ik het hier lees, had ik er waarschijnlijk helemaal niets aan gedaan dan de eerste keer bij ontdekken alleen wat schoondeppe om goed te kunnen bekijken

Ja, maar als het nu komt door een drukking dan zul je wel de oorzaak weg moeten halen.
Verder hoef je kleine wondjes bijna nooit te behandelen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:53

De oorzaak.
Ik heb zo'n heerlijke kinder pony lopen en die heeft elke keer weer een wondje op haar voorhoofd.
Wat ze uitspookt in haar box, we komen er niet achter waarom ze om de paar weken weer een schram op haar voor hoofd heeft.

Soms denk je wel eens, een ezel stoot zich niet drie keer aan de zelfde steen.
Is een paard nu echt zo lomp dat ze zich tientallen keren stoot aan de zelfde steen :7

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:58

Ariebren schreef:
De oorzaak.
Ik heb zo'n heerlijke kinder pony lopen en die heeft elke keer weer een wondje op haar voorhoofd.
Wat ze uitspookt in haar box, we komen er niet achter waarom ze om de paar weken weer een schram op haar voor hoofd heeft.

Soms denk je wel eens, een ezel stoot zich niet drie keer aan de zelfde steen.
Is een paard nu echt zo lomp dat ze zich tientallen keren stoot aan de zelfde steen :7

Mijne had zo'n wond gekregen door een borstbeschermer, dus daar kun je wel wat aan doen.
En het kan makkelijk door de deken komen, das wat anders natuurlijk.
Mijne zijn eigenlijk nooit gewond of ik kan wel achterhalen waardoor het komt, bijv. gestoten tegen de rand van de deur.
Maar sommige paarden zijn onvoorzichtig of schrikkerig, dan moet je ze inpakken in bubbeltjesfolie! :j

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:01

zal zomaar toch de deken kunnen zijn, ook al heeft ze die al 3jr
wie weet lopen rennen in de wei, en heeft dat ding van links naar rechts liggen te schuren op dr rug?
was die wat vuil wat is gaan irriteren?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:03

Deze pony bedoel ik.

Mijn liefste en de beste die ik heb rondlopen.

Alleen in stal, ze krijgt het voor elkaar, elke keer weer een schram op haar hoofd.

Afbeelding

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:07

Ariebren schreef:
Deze pony bedoel ik.

Alleen in stal, ze krijgt het voor elkaar, elke keer weer een schram op haar hoofd.

[ Afbeelding ]

Vandaar dat je alleen foto's van achteren neemt! :')

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:27

MirandaFuego schreef:
Ariebren schreef:
Deze pony bedoel ik.

[ Afbeelding ]

Vandaar dat je alleen foto's van achteren neemt! :')

Jij snapt het. :7

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 18:22

Een keertje blauwspray of betadine op spuiten en verder niet aankomen. Hoe meer je eraan zit, hoe groter de kans dat je het infecteert met bacteriën en zo een ontsteking creëert. Zeker niet elke dag wassen, doe je met je eigen wondjes ook niet toch?

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:59

Ik zou er niks aan doen. Voorlopig, ik zou het eerst even aan kijken, het klinkt totaal niet erg zoals je het beschrijft.

En die schram Ariebren Kan het niet zijn dat ze gewoon lekker schuurt, tegen lichte jeuk ? En ergens langs schuurt wat wat scherp is.

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:57

patrick1994 schreef:
Nou ze heeft deze deken al drie jaar en nooit ergens last van gehad dus denk niet dat het daar door komt...
Het lijkt meer of gewoon een paard uit de wei er een stuk uitgehapt heeft ofzo heel vreemd ik zal foto proberen te maken morgen als ik in de buurt kan komen :o

Mijn paard had ook al heel vaak zijn deken om gehad en toch kreeg hij afgelopen winter ineens een wond op zijn schoft en jawel van zijn deken :j

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:01

ik zou het inderdaad ook even laten rusten...elke keer schoonmaken geeft de wond geen kans om er een korstje om te laten groeien, het moet even helen: droog blijven....
Mare blijft lastig hoor: waar doe je goed aan!

agieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:49

Toch heb ik op school geleerd. om het te laten op drogen maar geen korst. Omdat paarden vrij veel bewegen komen er dan zeer kleine scheurtjes in de wond die wij niet zien. Daarom beter het kortje er weer af te halen. Zo droogt het langzaam in. Beter wat vaker laten bloeden zodat alles er weer uit komt dan miniscule scheurtjes waar de bacterien ook door komen ;)

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:16

Mijn haflinger heeft een wondje op de schoft door een beet gekregen. Het lijkt mij het best om de wond zonder deken op te laten drogen. Dan komt er ten minste lucht bij. Maar ze heeft de deken nu al een paar maanden op, die kan ik nu toch niet meer af doen?
Ik smeer er nu groene leem op.
Wat adviseren jullie?

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:27

Mijn Karlijn liep van de lente ineens met een winkelhaak boven haar oog... Klap van de andere Tinker gehad
Ik schrok me rot , maar nadat manlief erbij gehaald was ( koeienboer ) hebben we het alleen maar even schoongeveegd om te zien hoe het in elkaar zat ( eerder hoe het uit elkaar hing).
Niets aan doen , in eerste instantie zei hij mij

Na een dag of 4 begon het ietwat te ontsteken en heb ik er koeienwondspray op gedaan.
Nou ja opgedaan , mijn hand volgespoten met dat schuimige goedje en dat bliksemsnel op die wond gesmeerd....
Daarna kon ik er ook niet meer bijkomen , want het bleek flink te prikken...

Na een dag zag het er super uit en nu is het helemaal niet meer te zien , dat er een winkelhaak heeft gezeten.

Wat ik dus wil zeggen , niet teveel aan kliederen en niet steeds korsten eraf halen , zo krijg je volgens mij eerder een litteken....

Ja weet dat het een ouder topic is , maar wilde dit toch nog even melden

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:48

@Lepel, dit is nu een voorbeeld van boeren verstand. :7
Dus ervaring en niet meuten.