[TI] Tinkers en hulpteugels?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vasthi

Tinkers en hulpteugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 21:45

Ben eens nieuwsgierig, hoeveel van jullie rijden hun (verzorg)Tinkers met hulpteugels?

Ik longeer Cesair af en toe met Pessoa om haar meer over de rug te laten lopen en heb Fenore wel eens met martingaal gereden omdat ze zich zo druk maakt buiten.

Wat gebruiken jullie en waarom?

Berdien

Re: Tinkers en hulpteugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:55

Jessie heb ik nooit met hulpteugels gereden, was niet nodig. Flynn longeer ik aan een (losse) bijzetteugel. De bijzetteugel helpt hem richting de nageeflijkheid (dus géén gelul trek 'm in de krul) aan de longeerlijn en helpt hem zijn lijf lekker te gebruiken tijdens het longeren. En daar heb ik weer baat van bij het rijden. Bijzet staat nooit strak, puur door het gewicht van de teugels (net zoals bij het rijden) wordt hij gewezen naar de gewenste halshouding.

Rijden met hulpteugels doe ik hem ook niet. Is ook niet nodig.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 22:10

Ik rijd nooit met hulp-teugels, ben er persoonlijk niet zo'n voorstander van.
Heb Clover wel eens gelongeerd met bijzet teugels maar daar bouwde ze alleen maar meer spanning bij op, hoe los of hoe strak ik ze ook deed. Bij haar geld 'less is more' :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 22:37

Martingaal wil ik bijna geen hulpteugel noemen, die blokkeert enkel (bij goed gebruik) het enorm omhoog houden van het hoofd tijdens het rijden. Martingaaltje heb ik in het verleden wel eens gebruikt bij een jonge tinker op het strand of buitenrit.
Pessoateugel gebruik ik wel bij het longeren. King heb ik in het begin ook wel eens aan een losse bijzet gelongeerd, maar nooit gereden.

Verder geen enkele hulpteugel in gebruik (of zelfs in huis).

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 22:37

Niet, juist Tinkers zijn nogal eens "voorlastig", dus naar mijn idee nodigt dat al gauw uit tot "hangen".

Heb B.J. wel eens een tijdje gelongeerd met flexibele bijzetteugels, maar ook daarmee vond ik toch dat hij juist weer te veel voorover dook, dus ging hangen. Afgeschaft dus.

Vind het niks, juist bij een type zoals een Tinker vind ik ook juist, dat ze op hun eigen benen moeten leren lopen, en die kracht hebben ze er voor, dus inderdaad: minder is meer.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 22:45

Bij het longeren wel een touwtje, maar voorkeur voor dubbele longe. Bij Mikado eerder wel met slof gereden in de training. Waarom? Om hem er net wat fijner doorheen te krijgen. Voordeel van een slof vind ik dat je hem zelf op elk moment er bij kunt pakken, maar ook juist weer los kunt laten. Zwaar op de hand werd hij er niet van, hij was op je pinken te rijden!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 22:49

Ik rij buiten en met springen met martingaal en longeer wel eens met een stiekje.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 00:49

Niks, op een martingaaltje bij Mella. Met springen na.
Noedel in het begin wel eens met bijzet gelongeerd (voor zover dat kon, anders in de stapmolenm). Maar gebruik verder niks. Gelukkig hebben ze hier allemaal gewoon een fijn mondje en laten zich fijn nageeflijk rijden. Mella kropt wat op maar dat gaan we niet oplossen met een hulpteugel, zou ook niet wweten hoe. Imo gaan ze daar alleen maar meer van opkroppen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 00:53

terpentijn schreef:
Niet, juist Tinkers zijn nogal eens "voorlastig", dus naar mijn idee nodigt dat al gauw uit tot "hangen".

Heb B.J. wel eens een tijdje gelongeerd met flexibele bijzetteugels, maar ook daarmee vond ik toch dat hij juist weer te veel voorover dook, dus ging hangen. Afgeschaft dus.

Vind het niks, juist bij een type zoals een Tinker vind ik ook juist, dat ze op hun eigen benen moeten leren lopen, en die kracht hebben ze er voor, dus inderdaad: minder is meer.

'Hangen' is imo niet rasgebonden hoor. Hangen aan de voorkant is een kwestie van, aktie, aktie, aktie van achteren. Van achter naar voor rijden.

Ik zie zo vaak (met ieder ras) dat er met bijv longeren een bijzet aangehangen wordt. En och kijk eens hoe mooi die dan met et koppie loopt. Ondertussen zonder enige activiteit van achteren en dus op de voorhand.

Actief van achter worden ze van voren los. Als ik Noedel maar wat laat sloffen zal hij geheid ook zwaar worden in de hand. Activiteit is hier nr 1. Dan komen ze van voren zelf wel :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 03:11

Eerste Tinkermerrie die ik heb gehad heb ik een paar keer gelongeerd met bijzet, maar daarvan werd ze met rijden vreselijk zwaar in de hand, daarbij van voren in een houding die niet klopt met het plaatje achter. Dus ding maar snel verkocht, nooit spijt van gehad :+

Vorige Tinker een enkele keer slofje erbij gehad "voor het geval dat". Hij was daarvoor meerdere keren met meerdere mensen levensgevaarlijk en totaal in shock lijkend aan de ren gegaan om niks (?), vanaf nul opnieuw opgepakt en toen iets erbij om in geval van nood te kunnen handelen. Gelukkig niet nodig gehad. Daarnaast longeerde ik hem met touwtjes, motor van achteren stond altijd wel min of meer aan, maar hij had duidelijk behoefte aan steun rondom zijn hoofd/mond.

Huidige Tinkermerrie begonnen met longeren met touwtjes, maar omdat bij haar de focus echt op het activeren en meekomen/verruimen van de achterhand ligt het verruild voor dubbele longe (buiten achter dr kont langs, binnen rechtstreeks van bit naar hand). Helaas kon ik daar niet mee over weg, altijd in de knoop :+ Toen wisselend gaan longeren met alleen halster en met pessoa, focus op actiever maken aan de hulpen en zelf een paar lesjes longeren gehad van meer ervaren vriendin. Vandaag voor het eerst dubbele longe er weer bij gehad (over de rug en beide kanten door longeersingel, iets waarbij ik haar eerder nauwelijks aan het lopen kreeg) . Heb paard tot nu toe nog nooit zo fijn aan het lopen gehad. Zeker veel te verbeteren, maar iig los in de bovenlijn, zelf aanleuning opzoeken en voor haar doen actief op de hulpen :) Rijden doen we gewoon zonder iets, beperkingen in manier van lopen liggen meer bij mij dan bij haar, eerder een hulptuigje voor mij dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 03:34

Daarnaast longeerde ik hem met touwtjes, motor van achteren stond altijd wel min of meer aan, maar hij had duidelijk behoefte aan steun rondom zijn hoofd/mond.

Nou dan ben je in mijn ogen verkeerd bezig. Het behoefte hebben aan steun is er om te kunnen compenseren wat ze vanachteren missen. Dus wederom eerst de achterhand voor je weer de voorhand verklo*t.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 03:54

Als je zonder touwtjes longeerde dan liep hij boven zijn tempo, wel nog steeds op vier benen met rug los en hoofd laag. Hij had voornamelijk aanzienlijk meer moeite met buiging verkrijgen in zijn lichaam voor de volte en daarnaast het schakelen binnen de gangen. Met touwtjes begrensde ik hem zodanig dat hij zijn eigen tempo leerde kennen zeg maar, bewuster werd van waar hij zijn benen neerzette en daardoor in staat was te gaan buigen en schakelen. Later ging dat zonder touwtjes ook gewoon prima. Ik weet niet of je met deze verduidelijking nog steeds vindt dat jouw antwoord van toepassing is, dan ben ik wel benieuwd naar de uitleg daarbij. Ik ben immers ook maar boscrosser :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 04:05

Dit is inderdaad een betere uitleg. Ik kreeg het idee dat hij zijn hoofd liet hangen en je dat bedoelde met steun. Zodat hij er eigenlijk op ging hangen, en dat is juist het geen dat we niet willen uiteraard :D

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:53

Hier nooit met rijden.
Met longeren altijd met bijzetteugels, hetzelfde als Berdien.
Dat hij daar vanzelf in 'de juiste houding' gaat lopen, door een vast punt waar hij steun krijgt.

Edit: voorwaarde dat de motor blijft lopen van achter, maar als er voor een goede, vaste verbinding is, dan is dat gemakkelijker voor het paard om verbinding tussen de voor- en achterhand te maken.
Laatst bijgewerkt door Puchje op 02-10-12 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:01

Een bijzet werkt ook alleen als ze van achteren actief lopen. Dat is ook dé voorwaarde om er met Flynn mee te werken. Eerst actief en los, dan pas gaat de bijzet eraan. En die blijft ook los. Het is puur een aanwijzing voor hem. Zal eens kijken of ik er een keer een foto van kan maken, dat verduidelijkt denk ik een hoop.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:02

Aan de longe met een bijzetje, verder niks nodig. Hij heeft wel de neiging tot hangen, dus goed van achter uit motiveren. Als dat goed gebeurd is hij met rijden zo licht als een veertje. Het hangen is bij hem echt sport, ga je er op in door terug te trekken en hem dus de kans te geven dan wordt hij steeds zwaarder en zwaarder totdat z'n hoofd zowat op de grond ligt. Laat je hem zelf goed los met een active werking van achter uit dan loopt hij als een tierelier, en hij schakelt dat per ruiter in of uit.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:00

Hier ook longeren met pessoa om de achterhand te activeren. Verder niets.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 21:01

Met het martingaal rijden hielp bij Noor niets, dus daar heel snel weer mee gestopt. We rijden nu maar gewoon veel en hopen zo het hittepetiterige er een beetje uit te krijgen. Valt niet mee want mevrouw heeft energie voor 10, maar ach blijft een leuke uitdaging.

Over de Pessoa ben ik heel tevreden. Gebruik hem voorlopig alleen op de laagste stand (doe het ook te weinig om richting dressuurstand te gaan)tussen de voorbenen en zo krijg je heel snel de gewenste ontspanning, terwijl ze wel de vrijheid hebben om anders te lopen, maar dat liever niet doen door de toename van druk van dat bontje achter hun billen.

Verder wil ik ook niets gebruiken. Zie wel eens mensen door de bossen klossen met slofteugel eraan, snap dat niet zo. Gebruiken ze dat als noodrem dan?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:03

Ik heb op andere pony's wel met slof gereden.
Hing dan gewoon los, maar in noodgevallen had ik er toch wat aan.

Gelukkig maar 1x nodig gehad toen er een herdershond in de achtervolging ging, zonder slof had ik die pony op dat moment nooit kunnen houden.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:12

onder de man anti bijzet/hulpteugels noem maar op
longeren zo nu en dan met pessoa of touwtje

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:20

longeren met pessoa (al doe ik dat niet vaak), en rijden met martingaal tot hij met de overgangen weer een stuk soepeler is.
Het kromme is eigenlijk dat ik aan het trainen ben op neckrope :+

Ik rij ook het liefste zonder hulpteugels ed.
Maar ik pak het de laatste tijd weer meer op en dat betekent dat ik tegen wat stijfheids dingetjes aan loop.
En gezien ik wil voorkomen dat ie verkeerde dingen aan leert doen we het tijdelijk even zo ;)

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:35

Rijden zonder hulpteugels.
Ik longeer vast met touwtjes. Eerder ook wel met pessoa

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:13

Longeren met pessoa of (bij voorkeur) dubbele lijnen.
Springen bij beide over het algemeen met martingaal i.v.m. Fayette d'r fanatisme :') en Dunla d'r uitbreekacties voor een hindernis waarbij ze d'r hoofd in de lucht gooit.

En verder Dunla wel eens met een slof gereden om haar er net even beter door te krijgen zonder dat het een trek-en plukwedstrijd wordt. Over het algemeen heb ik dan niet eens de slof nodig en hangt ie er gewoon los bij.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:15

Ik spring/cross altijd met een martingaal.

Als ik met een groepje ga buitenrijden gaat er een slof om, die hangt gewoon los maar kan ik er dan zo bijpakken mocht madam iets teveel haar eigen zin doordrammen.
Als ik alleen ga heb ik alleen martingaal om.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:00

Vandaag een poging gedaan tot het maken van foto's van Flynn met z'n bijzetteugel. Valt niet mee :+

Afbeelding

Afbeelding

Hier was hij al wat moeier, vandaar dat zijn achterbeen er niet meer zo bij komt als dat het eerder wel zo was. Gooi hem aan een losse bijzet en leg twee balken neer en je krijgt een Flynn die díep na moet denken :')
Afbeelding

Afijn. Dit is wat ik dus probeerde te omschrijven. Voorwaarts paard + losse bijzetteugel die puur de richting aangeeft = een paard wat fijn los te werken valt zo aan de longeerlijn.