[TI] Specifieke antwoorden gezocht......over dekens, scheren....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

djuno

Specifieke antwoorden gezocht......over dekens, scheren....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 12:43

Ik weet het...er zijn al zooooveeeel topics hierover echter de antwoorden zijn altijd gebaseerd op het eigen dier en de stallings-situatie althans net iets anders als de topicstarter....daarom zoek ik specifieke antwoorden op mijn situatie:

-Tinkermerrie 10 jaar, 24/7 buiten (met schuil), onbeperkt ruwvoer, snel warm/zweten
-Mijn dochter is begonnen met wedstrijden en straks in de winter natuurlijk ongeschoren niet te doen

Vragen:

1. wat is het beste scheermodel?
2. hoeveel dekens moeten er aangeschaft worden om het scheren te compenseren?
3. hoeveel grams bij welke graden

Ik vind het helemaal niet fijn om met bovenstaand te moeten beginnen want het dier maakt zelf de beste jas....maar om straks iedere keer te moeten wassen omdat ze stijf staat van de modder lijkt mij nog vele malen slechter omdat je haar ontneemt van alle vetten die ozo noodzakelijk zijn om ook warm en gezond te blijven

cp112

Re: Specifieke antwoorden gezocht......over dekens, scheren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:13

Ik heb mijn paard die toen 24/7 buiten stond en gereden werd een jachtmodel geschoren. Dus van achter de oren halve hals naar beneden, over de borst. Maar voor de lies weer naar beneden.

Al vroeg een deken opleggen kan helpen dat je misschien uberhaupt niet hoeft te scheren. Beginnen met een ongevoerde of 100 grams (altijd waterdicht utieraard) dan over naar 200 en 300 (helemaal geschoren zeker een 300 opleggen, als het écht koud wordt fleece eronder).

Persoonlijk, vind dat je een keuze moet maken tussen actief rijden en wedstrijden en 24/7 buiten.
Mijn paarden hebben altijd 24/7 buiten gestaan, heb er nu 2 die volop gereden worden en die gaan van de winter snachts naar binnen. Dat is voor mij voor het eerst maar vind het niet eerlijk om ze geschoren en wel onder dikke dekens geknupt dan 24/7 op de weide te zetten...

Bij mijn vorige paard had ik niet veel keuze ivm dampigheid, maar dat is mij toen niet zo heel goed bevallen dus vandaar dat ik ze nu in de winter snachts binnen zet.

En dus vroeg beginnen met een deken opleggen zorgt dat ze niet zo'n mega vacht krijgen (werkt niet altijd) en kan je scheren besparen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:19

ik heb een aantal jaar mijn trekpaard geschoren.
Dit ook omdat ze een megadikke vacht kreeg, na 10 minuten stappen nat van het zweet, en 5 uur later was ze nog niet droog. als ik na het rijden een zweetdeken oplegde had ze te warm en stond ze na te zweten.
(vorige winter heb ik echter doorgereden, vooral buiten, zonder te scheren, en hoe beter de conditie, hoe minder ze zweette, maar zodra je in een binnenpiste rijdt is het niet te doen kwa zweten)

de eerste malen heb ik ook een jachtmodel geschoren, probleem had ik hiermee dat ze op de rug en hals wel nog hard zweette, en zolang ze nat was ik haar geen winterdeken kon opleggen (dus wederom 4 uur klooien met dekens.
de keer erop heb ik haar gewoon volledig geschoren (incl sokken wegens CPL), en onder een bucas all in one gezet.
ik scheer ong in oktober-november, eenmaal.
dit was het simpelste, inrijden met een nierdekentje, dan goed aan het werk zetten, uitstappen onder fleecedeken, op de trailer met een dik wollen deken, en tegen dat we thuis zijn was ze perfect droog, en kon de bucas er terug op.
(de bucas is ook ademend, dus ook al was ze nog een beetje nat, deken kan er gewoon op)

Als ik scheer, doe ik haar volledig.
paard staat ook 24/7 buiten met grote schutstal, wel dagelijks deken eens rechtleggen.
nadeel als je volledig scheert is dat buitenritten niet zo evident zijn, dan reed ik meestal met mijn oversize zweetdeken met hals over het zadel, zodat borst ook beschermd was

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:16

als jij op tijd dekens op legt hoef je echt niet te scheren hoor, ook niet voor wedstrijden!

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:24

Ideaalste is jachtpatroon (dus hals, borst, buik,onderflank scheren) alleen dat moet je wel willen, meesten vinden dat niet mooi als ze met hun paardje op wedstrijd gaan.
En een paardje wat 24/7 buiten staat en zeker een tinker die gaat nou eenmaal veel vacht aanmaken, ook als je vroeg met dekens begint! Dat is ieder geval mijn ervaring.
Dus wat ik doe is jachtpatroon, en varieren van een 150 grams deken en een 200 grams deken (200 als het min 0 word). Bij ons ging dit perfect zo! Nooit koud gehad, en je hoeft niet een hele avond te wachten tot hij weer droog is van het zweet!
Maar ik denk dat je hier zelf het beste je eigen ervaring uit kan trekken. Je moet gewoon eens wat geprobeerd hebben. Werkt het voor jullie niet, probeer je iets anders. Zijn vele optie's mogelijk!
En als jij je paardje helemaal wil scheren, dan gaan er nogal wat dekens op om hem warm te houden! En dan is het vaak nog de vraag als het onder 0 is of je hem dan nog met al die dekens wel warm kan houden als hij 24/7 buiten staat. Wat wel helpt is voldoende hooi aanbieden (lees: onbeperkt in slowfeeders) dan kunnen ze zich ook beter warm houden. Niet teveel biks voeren (liever muesli). Want daar hebben ze veel energie voor nodig om het te verteren/verbranden en heeft het paard er moeilijker mee om zich warm te houden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:56

Caira schreef:
als jij op tijd dekens op legt hoef je echt niet te scheren hoor, ook niet voor wedstrijden!

het probleem is dat de vacht eigenlijk aangemaakt wordt door het licht, en niet door de temperaturen (dus wel met het korten van de dagen)
het andere probleem is, bij mij toch
is dat mijn paarden eind augustus begin september al redelijk in wintervacht beginnen te gaan, ze staan dan nog niet erg dik in het haar, maar wel genoeg dat ze trager opdrogen.
en dit wil dan ook zeggen dat je paard ongeveer van september tot en met april onder de dekens staat (=8 maand)
dit vind ik vrij lang
Als ik scheer doe ik dit pas begin november, eenmaal dat de wintervacht er volledig opstaat, daar ik ook maar een maal scheer is tegen februari/maart de vacht al ietsjes langer, en kan begin april de deken er terug af, dit scheelt toch een dikke drie maand dat ze niet onder een deken hoeven ...

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 19:02

Caira schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens :j Op tijd beginnen (als de R in de maand zit) en dan opbouwen naar 200 en evt op z'n koudst een 300 opleggen :7 al heb ik bij pony van vriendin ook al wel meegemaakt dat ze daar dan onder staan te zweten ook al is het -10 := dus daar moet je wel beetje op letten want dat is natuurlijk ook niks :(:)

Maar wat duhelo zegt klopt ook :) het heeft eigenlijk het meeste met lengte van dagen/ licht te maken :j Toen mijne op pension stond en daar dus vanaf dat het donker werd op stal stond en de lampen gemiddeld tot 22-22.30u aanbleven en sochtends ook om 7u weer aangingen had ze zeker wel zo'n 5 cm minder lange wintervacht :wow: := :+ Toen het in de winter écht koud werd heb ik me wel eens afgevraagd of dat dan niet te koud zou zijn omdat ze overdag toch gewoon hele dag buiten stond zonder deken, maar dat viel gelukkig alles mee :) _/-\o_ (was ook fijn beschutte weide) dus gelukkig geen dekengesleep :o maar wel de voordelen ervan :D 8-)

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 19:09

@Grid & Caira: dit wil zeker niet bij elk paard helpen. Ik zou gewoon alles scheren en met een lekkere deken opzetten.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 19:52

Thanks voor alle reacties zover!

Als je voor het jachtmodel gaat en de hals er half uitgaat moet je dan een deken met halsstuk hebben? Want dat wil ik pertinent niet....ik zou haar er doodongelukkig mee maken.
Tevens wat gebeurd er met de andere helft van het jachtmodel....worden de blijvende delen haar dan niet platgedrukt en krijgt ze het alsnog koud?....of juist veel te warm omdat het dubbelop gaat.

Ik las ook nog een reactie over het voeren....ze heeft 24/7 onbeperkt hooi en krijgt muesli en absoluut géén biks)

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:09

Hier ijslanders, dus dikke vachten komt mij bekend voor.
Ik scheer meestal alleen een boeg en onderkant hals tot ongeveer de helft van de zijkanten.
(als het regent gaan ze half met hun hoofd naar beneden en wordt de grens een soort afdakje waardoor de meeste regen er zo langs glijd.)
Als ik iets meer scheer doe ik een 0 grams ademde regen deken op.

@ voer, dat gaat prima zo toch!
@ modder en wassen. als de modder droog is is het er prima uit te borstelen, ik was mijn paarden nooit.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 20:23

kvika schreef:
Als ik iets meer scheer doe ik een 0 grams ademde regen deken op.

@ voer, dat gaat prima zo toch!
@ modder en wassen. als de modder droog is is het er prima uit te borstelen, ik was mijn paarden nooit.

Maar een 0 grams deken biedt geen compensatie voor het geschoren gedeelte....toch? En is het niet zo dat wanneer je een 0 grams deken opdoet je de haren platlegt en daarmee en opzetten (luchtisolatie) verhinderd en daardaar juist koud worden??

Ennuh...tinkie heeft veel wit dus enkel en alleen uitborstelen is niet een optie. Op het lijf wordt ze ook zeer zeker niet met shampoo gewassen (in de 9 jaar dat ik haar heb is dat 1x gebeurd) alleen met warm water en een borstel halen wij de vieze vlekken eruit. Alleen manen, sokken en staart gebeuren met zeep.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 20:42

Deken is zo licht dat.deze geen haren plat drukt.
Mijn oudje van24 zet ik onder een deken. Die van 8 loopt gewoon met geschoren gedeelte bloot.
Zie het als je sjaal af laten on de winter.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:54

@coquette wellicht niet bij allemaal maar ik ken er anders toch Genoeg waarbij het werkt :) 't is niet zo dat ik maar een handje vol paarden ken ;) Ook meerdere met 24/7 buiten met inloop :j dus waarom niet 1ste proberen? scheren kan altijd nog :)

@kvika maar de jouwe zijn natuurlijk ook niet bont :Y)

@djuno bij een jachtmodel hoeven ze niet persé een deken op :) omdat de bovenkant gewoon beschermd/ warm blijft en dus ook speciaal "ontworpen" is dat wel het zweet goed weg kan maar ze het dus verder niet koud krijgen ;) alleen tegen de smerigheid zou je dan dus kunnen overwegen om toch een deken op te doen.

Model 6 t/m 11, waarom ze bij 7 dan wel z'n hele hoofd scheren snap ik dan wel weer niet :') maar dat zal men wel mooi vinden of zo?! :+ (half hoofd vind ik trouwens ook vrij onnuttig, maar dat zal wellicht ook best z'n nut hebben :+ )
Afbeelding
en zelfs 5 zeggen sommigen, maarja als ik al zover zou zijn zou ik denk ik de rest ook gewoon scheren :=

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:58

Caira schreef:

zou je zeggen.. maar als je ze 24/7 buiten hebt staan komt er geen einde aan die haren. En ja ik had een dikke 300 grams deken op met zelfs in die barre winter een dunne onderdekentje. En nog....helemaal nat als ik hem reed.

Dit jaar voor het eerst scheren, ik kies voor jachtpaard model. Met idd zoveel mogelijk haar behoud. Maar inmiddels wel windafscherming op het terrein.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:05

Dat van dat met optijd dekens heeft hier nog nooit gewerkt, paard is kampioen haren maken.
En helaas, maken paarden al bij het korter worden van de dagen meer haren aan op basis van licht/donker.
En hier werkt vroeg onder de dekens zetten om nog een reden niet, arme beest zweet zich dan dood,
dat kan ook de bedoelig niet zijn.
Ik liet dus de haren komen en begon met scheren in augustus/september, schoor ca 5 x per winter.
(Dat heet laaste keer in april/mei, dus al weer voorjaar).

Dus paard geschoren in volgens velen idioot model, maar werkte voor ons prima.
Reed Z met pony, mende ermee en stond 24/7 op uitloop met schuilstal.
Deken 300 grams met halve hals en als echt bar koud daar wollen deken onder.

Model scheer, staat wel foto van in mijn profiel (edit, niet dus, dus dan maar in link), gaat dan om de fjord.
halve hals erin, benen erin, buik erin, hoofd erin (zadel erin) rest eraf.
Niet chique, wel uiterst functioneel.

Modelletje.
https://lh5.googleusercontent.com/-YpLA ... 520054.JPG
En zo ziet dat eruit als je er een zadel en hoofdstel op doet en gaat rijden.
https://lh4.googleusercontent.com/-wbd9 ... 3Y0965.JPG

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:18

Knert schreef:
Caira schreef:

zou je zeggen.. maar als je ze 24/7 buiten hebt staan komt er geen einde aan die haren. En ja ik had een dikke 300 grams deken op met zelfs in die barre winter een dunne onderdekentje. En nog....helemaal nat als ik hem reed.

Dit jaar voor het eerst scheren, ik kies voor jachtpaard model. Met idd zoveel mogelijk haar behoud. Maar inmiddels wel windafscherming op het terrein.

Jup dat denk ik idd, en ja ook hier staan ze 24/7 buiten, geen enkel probleem. Deken op en ik kan gewoon stevig doortrainen. Even een zweetdeken op en niets aan de hand

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:28

Hier ook een behaarde winterse zweettinker :Y)
Omdat hij altijd buiten staat wil ik een gedeelte van zijn wintervacht behouden, dus ik scheer alleen het gedeelte waar hij het meest zweet. Ik wil niet alleen op dekens vertrouwen denkend aan de soms ijzige koude weken met veel nattigheid en daarbij wil ik gewoon met kou en regen buiten kunnen rijden zonder dekentje omdat hij zelf geen vacht meer heeft.

En ook hier een tinker die met deken gewoon een dik pak winterhaar maakt en blijft maken. In september begin ik al met scheren en eind september/begin oktober krijgt hij een 100 grams regendeken op.
Scheren doe ik zoals bij plaatje 9 (maar dan alleen de baard eraf en niet het halve hoofd). Dit model scheer ik zo'n 4-5 keer in de maanden sept/okt/nov vanwege de aangroei (het zit er zo weer aan). Hij krijgt geen halsdeken op. Ik heb een keer in december geschoren, maar toen kreeg hij van die lelijke stugge haren ervoor terug, dus ik scheer dan pas weer in het voorjaar (feb-maart).
Ik zit dit jaar wel te denken om wat meer richting plaatje 6 te scheren.

Vanaf eind oktober/november krijgt hij een 200 grams regendeken op. Afgelopen (warme) winter was deze deken eigenlijk nog te warm voor hem.

Afhankelijk van hoe groot stuk je gaat scheren en het verloop van de winter heb je dan dekens nodig tussen de 100 en 300 grams. En dan een waterdichte en zo goed mogelijk ademende versie.
Ik heb de bucas smartex en de rambo quarter. De rambo vind ik qua pasvorm en materiaal prettiger/lichter. En de bucas is fijn vanwege een fleecelaag die heel goed zweet af voert. Als hij flink bezweet is, laat ik hem minimaal een half uur zonder deken uitzweten (anders is het te warm en gaat hij erger zweten) en daarna kan de deken er gewoon op.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 23:31

@Grid....dat schema heb ik hier ook liggen en ik heb hier ook een voorkeur voor maarrrr.......wat gebeurd er als je et een deken oplegt....gaan de blijvende haren dan niet plat en krijgt ze het alsnog koud? En hoeveel gram moet er bij dat model op??

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:35

Deken die je erop doet is afh. van je paard.
Mijn fjord heeft het geloof ik altijd warm... Dus vaak dunnere deken dan mijn andere paard dat notabene
op stal staat! (en dat zijn redelijk warme stallen).
Dus kwestie van hoe is het weer buiten? Zonnig? Dan onder deken al snel heel warm (te warm?),
of koud?
Ergste is eigenlijk regen regen en regen, want ook waterdichte dekens zijn een keer nat.
Al is het maar van het inregenen bij de hals, of als ze gaan liggen de flappen zeg maar van de billen en
de randen bij de buik.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:39

Welk model bedoel je?

De deken dekt de borst ook nog af, dan blijft alleen een stuk kale onderhals over.
Met de nul grams regendeken met fleecelaag en 200 grams deken heb ik nog nooit gemerkt dat hij het koud heeft. Beide zonder halsdeken.

Maar het verschilt per paard, dus het is ook gewoon doen en uitproberen.

Manny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:40

mijn vz shetlander staat ook 24/7 buiten en zij word helemaal geschoren behalve haar gezicht en haar benen (ik weey niet welk model het is) ik heb 2 winterdekens (1 goed 1 reserve) 1 fleece 1 nierdekentje :D

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 00:08

@Grit....hahaha....vraag was voor Grid

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 09:00

Dat had ik gezien ja, maar ik dacht misschien heb je ook iets aan mijn antwoord.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:45

een kale hals moet je in principe niet zo bang voor zijn. tinkers en fjorden hebben meestal een bredere nek, dus neem je van een gewone deken een maatje groter die wat hoger op de hals sluit.
daarnaast laat ik in de winter meestal de manen los ipv in vlechten (iets meer onderhoud, maar hals is wel volledig beschermd)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:49

Zou gewoon een jachtmodel uit de vacht scheren, hoofd laten staan. Dan is ze nog beschermd tegen regen en koude en kan ze haar warmte kwijt aan de hals en flank.