[TI] Tinkers sloom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elisedcl

Tinkers sloom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 11:39

Wat vinden jullie? Zijn tinkers echt sloom? Bijna op alle maneges die ik ken
zijn de tinkers sloom en traag. Is dit ook zo bij de eigenaars paarde?. En wat
ik me dan ook nog afvraag, wanneer je bijvoorbeeld bij een veulen gaat kijken
om die zelf op te leren, zijn er dan tips om te zien of dat dat een pittig paardje gaat zijn?

Ik hoop dat dit geen domme vragen zijn.
x Elise

michelle___

Re: Tinkers sloom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:42

Je wilt je paard leren pittig te zijn? :roll:
Hoe sloom je paard is ligt aan de ruiter.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:48

Je zegt het goed: manege.
Als paarden niet sloom zijn leren ze dat vanzelf wel op een manege.

Ik heb een pittige tinker merrie, met onervaren/jonge kids ed heel lief en rustig maar zodra we gaan springen of eventing dan word ze zo gek als een deur, is heel lastig dat gedoe.
Ze zijn er meer dan genoeg hoor.
Die van mij staat vaak te springen op de plek, te dribbelen, schuin lopen.

En nee dat kun je niet van veulen af aan al zien. :)

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 11:49

A ok, bedankt :)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:51

Ik begrijp wel dat die Tinkers op die maneges sloom zijn. Hoe zou je zelf zijn? Telkens rondjes sjokken. Ik zou het ook beu zijn. :Y)

Ze kunnen idd soms sloom zijn, maar hier even 2 voorbeeldjes van mijn eigen paard:

Een drafje op een redelijk hoog tempo, lekker gestrekt.

En een heerlijk snel galopje :j (De laatste keer ging ze zelf nog sneller ;) )

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 11:52

Wow, ja, dat is wel duidelijk.
Dus als je een veulen neemt neem je wel een risico dat ze niet pittig kan zijn?

Elise

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:53

Tja, dat kan altijd ;) Waarom zou je dan een veulen willen?
Je bent 15 meid, ik zou geen veulen nemen.
Waarom geen ouder paardje zoeken? De mijne is ookal 10 hoor ;)

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 11:54

Nee, ik wil geen veulen hoor xd Ik vroeg het mij gewoon af.

xx Elise

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:01

tinkers of welk paard dan ook kan sloom zijn, maar het ligt vooral aan hoe je zelf bent. Ik rijdt zelf een tinker van circa 14 en heb nooit last gehad van sloom ,ook al zei men tegen mij hij is heel sloom neem maar zweep mee... nou sloom ammahoela! meneer kan gewoon in keiharde utgestrekte draf en galop wil je niet weten, erna hebben we een tussenweg gevonden plaats van racen lekker rustig maar toch niet sloom.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:06

Een beetje kort door de bocht wel.
Ik heb zelf erg weinig ervaring met Tinkers, maar 2 keer op 2 verschillende Tinkers gereden. Maar gemiddeld gesproken zie je vaak wel een laconieker / kalmer karakter bij Tinkers, wat dan meestal weer samengaat met een iets lagere pep. Maar ja, dat kun je allemaal niet concreet stellen... Het zal vast ook heel erg verschillen per Tinker, maar gemiddeld zal bijv. een Arabier een stuk minder snel 'sloom' worden. Van nature hebben Tinkers wel een beetje die aard / aanleg, denk ik. Ze zijn er wat gevoeliger voor t.o.v. warmbloedige rassen. Maar uiteindelijk is het hoe de ruiter met het paard omgaat, wat het plaatje aan de buitenkant bepaalt... En als manegepaard in gebruik zijn, is natuurlijk niet echt bevorderlijk voor het mechanisme van een paard. De paarden die het snelst neigen naar laksheid, zullen dus wel wat eerder 'door de mand vallen'.
Moet eerlijk zeggen dat de Tinkers die ik bereed, ook vrij loom waren, maar hey, dat waren er dan ook wel 2 die duidelijk zo hun ervaring hadden als manegepaard... Denk gewoon erg veel beginners en te grove hulpen.

Uiteindelijk ligt het voor een enorm groot deel in de handen van de ruiter, hoe je als combinatie tot stand komt... Dat veel Tinkers sloom zijn in jouw belevenis, zou m.i. dus echt niet zo hoeven te zijn, maar het zou dus heel goed door een combi van 'verkeerde' ruiters en hun vatbaarheid kunnen komen... Maar uiteraard kan ook een Tinker de dingen helemaal volgens het boekje doen, kwestie van de juiste omgang. Dat geldt gewoon voor alle paarden / rassen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:08

Ik nodig je van harte uit om mijn tinkermerrie te proberen :P Dan ben je heel snel van die mening af dat tinkers sloom zijn :') haha.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:10

haha heb ik hier ook ;) tinkerruintje beau waar ik op rijd is alles behalve sloom, ja of je moet in de bak rijden dan kom je niet verder als stap en anders n bok ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:18

Rosa__ schreef:
Een beetje kort door de bocht wel.
Ik heb zelf erg weinig ervaring met Tinkers, maar 2 keer op 2 verschillende Tinkers gereden. Maar gemiddeld gesproken zie je vaak wel een laconieker / kalmer karakter bij Tinkers, wat dan meestal weer samengaat met een iets lagere pep. Maar ja, dat kun je allemaal niet concreet stellen... Het zal vast ook heel erg verschillen per Tinker, maar gemiddeld zal bijv. een Arabier een stuk minder snel 'sloom' worden. Van nature hebben Tinkers wel een beetje die aard / aanleg, denk ik. Ze zijn er wat gevoeliger voor t.o.v. warmbloedige rassen. Maar uiteindelijk is het hoe de ruiter met het paard omgaat, wat het plaatje aan de buitenkant bepaalt... En als manegepaard in gebruik zijn, is natuurlijk niet echt bevorderlijk voor het mechanisme van een paard. De paarden die het snelst neigen naar laksheid, zullen dus wel wat eerder 'door de mand vallen'.
Moet eerlijk zeggen dat de Tinkers die ik bereed, ook vrij loom waren, maar hey, dat waren er dan ook wel 2 die duidelijk zo hun ervaring hadden als manegepaard... Denk gewoon erg veel beginners en te grove hulpen.

Uiteindelijk ligt het voor een enorm groot deel in de handen van de ruiter, hoe je als combinatie tot stand komt... Dat veel Tinkers sloom zijn in jouw belevenis, zou m.i. dus echt niet zo hoeven te zijn, maar het zou dus heel goed door een combi van 'verkeerde' ruiters en hun vatbaarheid kunnen komen... Maar uiteraard kan ook een Tinker de dingen helemaal volgens het boekje doen, kwestie van de juiste omgang. Dat geldt gewoon voor alle paarden / rassen.

Tinkers zijn wat onverstoorbaarder en herstellen vaak sneller in het hoofd, dat vind ik niet samenhangen met een sloom paard.

Ik heb een tinkerruin, waar je de handen vol aan hebt. Wel liever lui dan moe, maar oei, die kan me toch tekeer. Absoluut geen sloom paard. Je hebt onder alle rassen slome en pittige paarden zitten, dat is niet echt aan een ras vast te plakken.

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:47

Ik heb momenteel een 4 jarige die denkt dat ze een arabier is. En een 5 jarige die gruwelijk kan bokken.
nee sloom zijn de mijne echt niet.
En ja door manege werk raken paarden afgestompt. Het ene ras/paard zal er gevoeliger voor zijn dan het andere.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 12:49

Ok bedankt iedereen :) Ik zal er aan denken.

xx Elise

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:17

Ziet dit er traag uit ;) ?

http://www.youtube.com/watch?v=z9lCDSaD ... ature=plcp
Rond 11:49 ga ik met mijn aapje :D
Humor de manege tinker gaat eerder en die is wat trager, maar als hij in de mood komt is ie ook redelijk snel :D

Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JMMBPI6Y.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VDY7ZH44.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u232 ... d-8828.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u232 ... d-8899.jpg
http://lh4.ggpht.com/-VIOOEVcGe04/TDxNq ... G_6500.JPG
http://lh3.ggpht.com/-hK6-NfDDwDM/TDxNn ... G_6496.JPG
http://fotomeetingterhorsterzand.pictur ... clid=65645

Zo heb ik bergen met plaatjes

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:22

Afbeelding

Afbeelding
Deze 2 foto's zeggen ook genoeg :')
Onderste foto had ze hindernis in zicht en ik wou rechtsaf maar eerst ff rustiger.

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:36

sloom zijn ze idd niet. De eerste tinker die ik heb gereden ( heel wat jaren terug) haalde een kwpn-er van 1.60 op het strand in. Was ook niet moe te krijgen. Jacks is als je durft te rijden super braaf maar vol met pit.
Veel ( lees niet alle) manegepaarden zijn rustiger vergeleken met prive paarden. Die lopen veel minder uren en zijn uitgekozen voor een ander beroep. Voor manege werk moeten ze wel geschikt zijn iedere ruiter op de rug te kunnen hebben. Een privepaard heeft vaak maar 1 berijder.
Maar zo heb je bij ieder ras wel paarden die 'slomer'zijn dan hun rasgenoten

wisky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:02

Ik beleer Tinkers en heb al veel verschillende karaktertjes gezien.
De meeste Tinks zijn gewillig en willen de ruiter graag blij maken en voor ze werken maar als de ruiter zelf weinig doet dan berusten ze erg snel en doen ze zelf ook niet veel meer.
Slim he?
Maar er zijn zeker ook verschillende Tinks die niet als beginnerspaardje bestempelt kunnen worden omdat ze gewoon te slim en te levenslustig zijn hoor.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:12

Dat slimme merk ik ook bij sil.
Die is ook vies slim en denkt ook teveel mee :+ .

Wisky gefeliciteerd !

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 18:08

Het hangt dus echt van paard tot paard af xd

xx Elise

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:44

absoluut :j
ik heb een moeder en dochter, de moeder is onwijs actief en bij tijd en wijle echt pittig, en dochterlief is een lieve maar slome sukkelaar :+
en beide dieren heb ik zelf ingereden en doorgereden, en dus redelijk dezelfde genen, maar qua karakter en pit totaal verschillend

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:45

Ik wou dat die van mij wat rustiger was. Ben altijd en eeuwig bezig met terugrijden en inhouden.....

remco1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 19:47

mijn tinker is ook lekker voorwaards en wil graag werken moet m ook regelmatig in houden en vooral op vreemd terrein.ik ga een keer p week naar de les maar daar sjouwt ie wel..

RomanoffJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 19:54

Tinker die ik heb gereden was echt geen dooie :D