[TI] verorgster van 90 kg.. graag advies

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diesel_09

verorgster van 90 kg.. graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 00:01

Ik wil hier niemand mee voor het hoofd stoten, ik wil graag weten wat jullie ervan vinden.

Ik ben op zoek naar een verzorgster/bijrijder voor mijn Tinker. ruin van 7 jaar.
Het is een vanner type, 1.58 schofthoogte.

Zondag komt er een meisje langs, ze lijkt me erg lief voor hem en zegt zelf dat ze goed kan rijden.
Ze gaat hem als alles goed is twee dagen per week berijden, in de bak en bruitenritten.

Voordat ze komt wil ik dit graag in de overweging meenemen. Ze weegt 90 kg.
In principe is het niet zo'n probleem als er eens iemand van 90 kg op zou zitten maar hoe zit dat als hij 2x per week door een meisje van dit gewicht wordt bereden?

Zouden jullie dit doen (ervan uitgaande dat ze ook echt kan rijden, ze schijnt vanaf haar 7e tot haar 22 ste lessen te hebben gehad en is nu 23)
Of zouden jullie toch verder zoeken?

Graag jullie mening.
alvast bedankt.. ;)
Laatst bijgewerkt door Diesel_09 op 24-03-12 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

silas

Re: verorgster van 90 kg.. graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:03

ja hoor prima, als zij gewoon kan rijden zal ze hem ook niet in de weg zitten

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:04

Als ze gewoon kan rijden, lijkt me dit geen probleem. Ze zit hem dan ook niet in de weg :)

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:05

Mijn vriend van 85kg (en een beetje vent weegt snel zo veel, en zelfs meer), heeft maandenlang zonder problemen op mijn hafje van 1m47 gereden. Ik zou er dus niet over vallen, mits ze inderdaad goed kan rijden. Je ziet vanzelf of ze je paard in de weg zit of niet. Voorwaarde is wel dat ze fatsoenlijk in je zadel moet passen. Als het zadel voor haar te klein is, zit ze je paard sowieso in de weg, los van die paar kilotjes te veel.

HippoLogic

Ik zou eerst maar even kijken of het klikt en of ze inderdaad goed kan rijden. Dat is vaak meer het probleem dan het lichaamsgewicht.

schotkamp

Inderdaad geen probleem als ze niet in de weg zit. Een volwassen man weegt dat al snel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:06

Ik zou het zeker even proberen :j
Als ze goed rijdt, hoeft het geen probleem te zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:06

Als ze netjes rijdt zo ik me daar niet zo druk om maken..

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 00:07

bakkabouter schreef:
Mijn vriend van 85kg (en een beetje vent weegt snel zo veel, en zelfs meer), heeft maandenlang zonder problemen op mijn hafje van 1m47 gereden. Ik zou er dus niet over vallen, mits ze inderdaad goed kan rijden. Je ziet vanzelf of ze je paard in de weg zit of niet. Voorwaarde is wel dat ze fatsoenlijk in je zadel moet passen. Als het zadel voor haar te klein is, zit ze je paard sowieso in de weg, los van die paar kilotjes te veel.

o ja daar zeg je wat.. ik weeg zelf 60 kg en heb dus een 17 inch zadel,, daar gaat ze denk ik niet in passen......

zipfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:08

Ik Ben zelf helaas ook flinker en heb een hafje van 1.48, als je maar weet waar je mee bezig bent en netjes kan rijden is het geen probleem, en misschien valt ze wel lekker af met 2x in de week extra sporten op jou paardje!!! Wel even goed opletten dat het zadel lekker ligt.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 00:10

zipfu schreef:
Ik Ben zelf helaas ook flinker en heb een hafje van 1.48, als je maar weet waar je mee bezig bent en netjes kan rijden is het geen probleem, en misschien valt ze wel lekker af met 2x in de week extra sporten op jou paardje!!! Wel even goed opletten dat het zadel lekker ligt.

Ja ze moet ook 20 min heen en terug op de fiets dus misschien raakt ze nog 5 kilo kwijt ... :+

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:12

Diesel_09 schreef:
o ja daar zeg je wat.. ik weeg zelf 60 kg en heb dus een 17 inch zadel,, daar gaat ze denk ik niet in passen......

Zelfde probleem hier met een 16,5 inch zadeltje met behoorlijk diepe zit. Ik ben een mini ding van 1m50 en 45kg. In mijn zadel passen niet zo veel mensen dus :D Mijn sprinzadel is vrij vlak en 17 inch, de zeldzame keer dat er iemand op moet met een normale kont, dan gooi ik gewoon mijn springzadel erop.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:15

Afhankelijk van aantal factoren.

1. Wat is je paard gewend om te dragen en hoe intensief rij je.
2. Kan diegene die komt netjes onafhankelijk zitten en in balans? En goed rijden of niet?
3. Hoe vaak gaat ze rijden?
4. Passend zadel?

Zie geen foto van je paard? Heb je die? Om in te schatten hoe hij precies gebouwd is.

Maar laat ik het zo zeggen (maak allicht geen vrienden).
Maar aangezien ze in mijn ogen best hard werken, heb ik grenzen gesteld voor gewicht dat erop mag.
Voor mijn fjord zocht ik een verzorger max 65 kilo! onafhankelijke zit en goed in balans kunnen rijden.
Voor echt goede ruiter max 72 kilo.
Fjord is 1.47 cm groot.
Gelegenheids ritje door iemand die stuk zwaarder is geen probleem, structureel rijden, niet op mijn paard in ieder geval.

Heb dan nog een zwart paard, mag iets meer dragen. Zeg 75 max, met uitschieter van 80 voor hele goede ruiter.
(heb dan wel weer voor beide paarden gewoon 18 inch zadels :+ )

Ik zou dus zeggen nee, tenzij ze heel leuk kan rijden.
Zou haar dus wel voor laten rijden (uitgaand van jouw 1.58 en zwaarder gebouwd (dus niet te dik) paard).
Rijdt ze niet goed genoeg het daarop afkappen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:21

Diesel_09 schreef:

En daar loop je waarschijnlijk dus al op vast. In jouw zadel zal zij vrijwel zeker niet passen en een 18inch heeft paard denk ik geen ruimte voor.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 00:23

Sjolvir,

Hij is mijn gewicht gewend, ben de enige die op hem rijd en ik weeg 60 kilo. Ze zegt dat ze goed kan rijden dus dat moet ik zondag eerst zelf zien.
Ze gaat hem dagen in de week verzorgen dus ga ik ervan uit dat ze die dagen ook gaat rijden
Tja het zadel is denk ik wel het probleem, het is een 17 inch zadel, ben toch bang dat dat te klein is.

Ik zal even kijken of ik een foto kan uploaden,, weet niet zo goed hoe dat moet dus moet even wat proberen

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 00:25

tamary schreef:
Diesel_09 schreef:

En daar loop je waarschijnlijk dus al op vast. In jouw zadel zal zij vrijwel zeker niet passen en een 18inch heeft paard denk ik geen ruimte voor.

Hij zal er denk ik wel ruimte voor hebben want die 17 inch is de zitmaat maar ik heb 5 zadels gehad voordat ik deze heb gevonden en deze past perfect dus het is geen optie om een ander zadel aan te schaffen.
En eigenlijk ben ik dat ook niet van plan voor een verzorgster die ik nog helemaal niet ken :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:26

Ze weegt 90 kilo, maar hoe lang is ze?
Nou heb ik met mijn 72 kilo dus gewoon 18 inch zadels nodig vanwege mijn lengte en mijn
achterste wil wel beetje plek hebben en niet klem zitten.

Als jouw zadel 17 inch is vrees ik in dat opzicht dat dat niet gaat passen.
Aangezien ik aanneem dat je niet een nieuw zadel gaat kopen voor een verzorgster, ben ik bang
dat het dan al eindigd bij het passen van het zadel.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:28

En hoe groot is ze dan? Lijkt me niet onbelangrijk. Beetje vreemd om er nu al vanuit te gaan dat ze te dik is voor je zadel. Eerlijk gezegd was ik niet eens meer langs gekomen als je mij zo had besproken op internet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:29

Nuage schreef:
En hoe groot is ze dan? Lijkt me niet onbelangrijk. Beetje vreemd om er nu al vanuit te gaan dat ze te dik is voor je zadel. Eerlijk gezegd was ik niet eens meer langs gekomen als je mij zo had besproken op internet.

Als je lang bent zit je ook met grotere inchmaat, vandaar dat ik dat ook al vroeg.
Ik heb met mijn 1.84 ook gewoon 18 inch nodig, anders zit ik in de knoop.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:29

Ik vind 90 kilo te zwaar eerlijk gezegd. Bij mij zou ze er niet op komen. Niet om regelmatig te rijden in ieder geval.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:30

Nee ik zou het toch niet doen
Als je zelof een stuk minder weegt dan haar is het toch wel een flinke overgang voor je paard vind ik....

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:31

Ja maar het ligt gewoon aan hoe groot je kont is, je hebt appels en peren. Maar ik vind het nogal ver gaan om dat over iemand te bespreken die hier niet eens vanaf weet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:32

Mijn bijrijdster is ook echt wel een stuk zwaarder dan ik ben, maar mijn pony maakt het echt niets uit.
Ze kan goed rijden en maakt alleen leuke buitenritten. Dus echt hard werken hoeft mijn pony niet :)
Als ik op zijn rug kom is dat ook opeens gewicht! Want zo vaak komt ie ook niet onder het zadel. Dus er is altijd een overgang van niets naar iets.

Ik zeg toch echt; eerst een keer erop en dan kun je het altijd nog zien wat je ermee doet.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:35

Nuage schreef:
Ja maar het ligt gewoon aan hoe groot je kont is, je hebt appels en peren. Maar ik vind het nogal ver gaan om dat over iemand te bespreken die hier niet eens vanaf weet.

Onzin, daar is een forum o.a. voor, situaties voorleggen en daarover praten. Zolang TS het netjes anoniem houd, niks aan de hand.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:37

Nuage schreef:

Ik ben dus 1.84 (en eigenlijk misschien iets groter, maar ben gestopt met meten op mijn 18e) en 72 kilo...
Ergo.. als je 90 kilo bent met niet echt dik achtereind moet je nog een stuk langer zijn dan ik ben (dus richting 1.93?!!), OF veel buste hebben.
Dat kan... maar is denk ik minder waarschijnlijk en die gaat dan ook niet in standaard zadel passen
als ze knieen niet voor de zweetbladen uit wil laten steken.

Beetje realistisch denken en rekenen is nou ook weer niet zo apart lijkt me.
De kans dat ze iets korter is en dus breder is waarschijnlijker dan 1.93 lang met veel buste.

Rechts of links om, het blijft 90 kilo of het nu in de lengte of breedte is en zadel gaat vermoedlijk niet passen.
Vandaar mijn sugestie 1 x voor laten rijden om te zien hoe ze rijdt, mits ze in het zadel past, anders eindigd het daar al.
Vind dat niet raar hoor.
Heb voor mijn kleine pony verzorgertjes ook nooit een klein zadeltje gekocht, die mochten gewoon zwemmen in mijn 18 inch.