[TI] shireolie wie wil??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hoeveel liter "shireolie"?

1liter
Geen stemmen
2liter
Geen stemmen
3liter
Geen stemmen
4liter
Geen stemmen
5liter
1 (100%)

Totaal aantal stemmen: 1

freakish1977

shireolie wie wil??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 15:25

Hey Bokkers!

Het is waarschijnlijk een doorn in het oog bij ieder van ons die houdt van gesokte paarden!!
De constante strijd tegen mok, rasp en mijt! |o
Zo ook bij mijn Tinker, Ballyheigue, komt er geen einde aan de jeuk!

Er schijnt een oplossing te zijn in de vorm van "shireolie"
Nu ben ik aan het inventariseren of er meer mensen zijn die interesse hebben in deze "shireolie"

Het wordt door Shire liefhebbers gebruikt tegen alle bovengenoemde klachten EN voor mooie witte sokken!! :)*

Het goedje gaat per liter en moet op de locatie worden opgehaald, het wordt door hen helaas niet verzonden.
Als ik nou voor een hele groep op en neer moet rijden is dat een stuk gunstiger dan alleen voor mezelf.

Kosten zijn €6.50 per liter (+ evt. verzendkosten van mij naar jullie)

Graag verneem ik van jullie of er interesse bestaat om mij voor een grotere hoeveelheid "shireolie" te laten rijden en jullie allemaal te voorzien. +:)+

Jaime_

Re: shireolie wie wil??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:27

Misschien handig om ff uit te leggen wat shireolie precies is, welke ingredienten/bestanddelen e.d.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:29

Iets wat inwendig ontstaat uitwending oplossen? Lijkt me een broodje aap verhaal....

Equine72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:32

Hier komt de uitleg, is helaas wel in het engels.

Shire Oil
Horse leg oils designed to maintain your horse and pony

Based on a remedy from the old coaching, driving and working horse days, these leg oils kept horse limbs and feet in sound condition even though the horses worked every day of the week.

•Use Horse leg oil to stop mites, itching, scrubbing, stamping, biting and mud fever.
•Horse leg oil conditions hair and promotes growth.
•Horse leg oil will also help to keep hair silky and tangle free as well as decreasing mud build up.
Our horse leg oil is clear and formulated to a high specification. This means it does not stain so there is no need to wash the leg oil out.

Site: http://www.shireoil.com/Home
Laatst bijgewerkt door Equine72 op 22-03-12 15:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Equine72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:35

Btw je kunt het in nederland alleen kopen bij Robin hood stables, zij fokken shires en gebruiken het zelf ook, na veel geprobeert te hebben, blijkt dit toch te werken. Bij mok is het ook te mengen met zwavelbloem.
Op het forum heavy horses is hier een heel topic overonder de noemer Pigoil.
Laatst bijgewerkt door Equine72 op 22-03-12 15:53, in het totaal 3 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:37

Bespaar je de moeite en de kosten! Het belangrijkste bestanddeel in de (symptoom)bestrijding tegen mok en rasp op deze manier is de zwavel.
Ze mengen zwavelbloem met 'pigoil' / shireolie (ook verkrijgbaar bij een hoefsmid in Brabant) om zo rasp, mok en mijt tegelijk te bestrijden.
Deze pigoil (nu dus genaamd shireolie) wordt van origine gebruikt op de varkensrug om de varkens mijtvrij te houden, maar werkt in de tinkersokken niet afdoende tegen de mijt die onder de huid leeft en niet tussen de lange haren.
Bijkomstigheid van de olie: zou de sokken beschermen tegen afbreken? Ik zie vooral een plakkerige substantie, ideaal voor diverse vuiltjes om aan te blijven hangen.

Zwavelbloem is her en der nog wel verkrijgbaar (tip: reformzaak), maak hier een papje van door te mengen met een plantaardige olie (tip: zonnebloemolie lekker goedkoop). En smeren maar. Je kan ook een emmer vullen met olie, water en zwavelbloem en daar 1 voor 1 de hoef (incl sok) inzetten en laten weken.
Je krijgt er wel gele sokken van en de zwavel krijg je moeilijk van je handen en uit je kleren ;)

De jeuk is veelal afkomstig van mijten, deze zou je anders moeten bestrijden en daar zijn reeds meerdere topics over.

Equine72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:41

Het nadeel van babyolie en zonnebloemolie is dat het 1 plakkerige bedoening wordt en de Shireoil schijnt toch een andere samenstelling te zijn dan de pigoil, als je op de site kijkt zul je zien dat ze beide verkopen, alleen helaas vanaf deze site niet in NL.
Bij Robin Hood stables gebruiken ze het naar grote tevredenheid. Ik ga het in ieder geval zelf wel proberen en zal op Bokt verslag doen van mijn bevindingen.

Equine72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:43

Snowdown,
Weet jij ook welke hoefsmid dit verkoopt?

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 15:46

Caira schreef:
Iets wat inwendig ontstaat uitwending oplossen? Lijkt me een broodje aap verhaal....

World leader in eradicating sweet itch and leg sores
If you haven't used it yet it's proved and tested to relieve all those symptoms mentioned above. This is not a cure, but probably the next best thing, which will make one big difference to your horse.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:05

Bokker 'Hoeftniet' was dat, dacht ik... kan het nu niet meer terugvinden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:17

Ik heb het liever opgelost freakish ipv 'the next best thing' Gelukkig heb ik het inmiddels al bij mijn eigen paard maar ook bij vele andere tinkers opgelost...

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 16:22

Caira schreef:
Ik heb het liever opgelost freakish ipv 'the next best thing' Gelukkig heb ik het inmiddels al bij mijn eigen paard maar ook bij vele andere tinkers opgelost...

Vertel, want ik weet zeker dat er een heleboel mensen zijn die nog steeds naarstig naar een oplossing zoeken...... :j Dus verlicht ons O:)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:32

Ik denk dat snowdon het ook wel weet, net als de meesten hier, voeding is 90% van de oplossing, goede mijtbestrijding de andere 10%

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 16:38

Caira schreef:
Ik denk dat snowdon het ook wel weet, net als de meesten hier, voeding is 90% van de oplossing, goede mijtbestrijding de andere 10%

Die van mij is al met diverse middelen behandeld en ook al door de DA ingespoten, maar hij stampt nog steeds....... ;( (Dus aan de mijtbestrijding zal het echt niet liggen.. :n )
Je hebt BTW wel een lekkere sarcastische ondertoon.....

Niet iedereen misschien zelfs de meesten niet weten dat het de voeding is! Maar vertel vooral verder, want aan de voeding kunnen we allemaal wat doen!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:42

Ik weet niet waar jij sarcasme vandaan haalt, maar dat stukje negeer ik maar even....

Wij hebben de neiging om veel te veel en veel te rijk te voeren, onze paarden kunnen daar niet tegen en dus komen de afvalstoffen er via de benen (en soms zelfs via de huid ((fotosensibiliteit)) uit. Als je de voeding aanpast, en het paard goed reinigt zullen het merendeel van de klachten verdwijnen. Tenminste bij mijn merrie en de ong. 10 andere paarden die ik 'behandeld' heb werkte dit perfect.

Equine72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:12

Caira,

Dat van de voeding is mij ook bekend, maar vaak in de praktijk niet haalbaar als je op pensionstal staat. Weinig eiwitten en suikers. Ik weet ook dat er zo min mogelijk voedingsstoffen in de brok moet zitten en niet teveel e.d. Maar dwz dat je buiten je stallingskosten, zelf je voer moet kopen en ook het kuil. Dan zit je er weer mee dat de 1e snede het slechtste is, hoe weet je dat?? Dat is ook de reden dat ik me ben gaan verdiepen in andere oplossingen en op het heavy horses forum zijn er veel mensen met hele goede resultaten. Maar graag hoor ik van jou hoe jij het hebt opgelost.
Btw jij hebt ook goede ogen, moest zelf ff focussen op wat er stond :D

Equine72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:16

Moet er wel nog even bijvermelden dat mijn paard voor ik haar kreeg ook jeuk in de sokken had en toen kreeg ze in de zomer alleen gras (weide) en in de winter 1 kg brok per dag en hooi.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:17

Veel worteltjes eten:P

Maar zonder dollen, ik weet dat het veel toewijding vergt, maar het is gewoon de enige sluitende oplossing. Al het andere zijn pepmiddelen die de gevolgen eventueel oplossen, maar die niet het probleem aanpakken. Gooi gewoon die brok de deur uit, dan kom je echt al een heel eind. 1e snede hoeft niet altijd slecht te zijn, het gaat er ook om welke bemesting en het soort gewas. Ik heb me er enorm in verdiept, veel discussies gevoerd met experts maar ik leer elke dag bij, ik hoop dat ik uiteindelijk mensen kan bereiken die het kunnen toepassen in de praktijk. En pensionhouders en loonwerkers zodat ze goed na gaan denken bij het gewasbeheer.

Equine72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:22

Wat geef jij jou paard dan, alleen hooi/kuil?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:25

mijn paarden krijgen idd voornamelijk voordroog (langstengelig en droog) en bij arbeid of extreme kou (-10) krijgen ze wat marstall naturell, meer niet. Tenminste mijn merrie (ong 23) krijgt bij inspanning wat, mijn hengst en ons belgisch trekpaard krijgen alleen naturell bij onder de -10 graden.

Equine72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:27

Krijgen ze bij jou onbeperkt voordroog of voer je meerdere keren per dag?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:31

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 17:35

dat lijkt me best onbeperkt!! _O-

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 17:36

En dat is met 1 week schoon op, hier thuis voer ik wel meerdere keren per dag, maar ze hebben eigenlijk altijd toegang tot

Black_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 18:12

Mijn tinker stampte ook omdat hij rasp had aan beide voorbenen. Dat kwam door de basisbrokken omdat daar heel erg veel suiker in zit. Ik voer mijn tinker sinds januari dit jaar Marstall Vito. En nog geen 3 weken later was het stampen zo goed als over. Groetjes Maureen