[TI] Komt mijn grote droom dan eindelijk uit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Calanddra

Komt mijn grote droom dan eindelijk uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 22:28

Al járen ben ik verzot op het ras tinkers. De eerste x dat ik kennis maakte met het ras was ruim 11 jaar geleden. Als 12 jarig meisje ging ik samen met mijn moeder naar een paardendag met uiteraard shows en demo's. Ik was opslag verliefd.

Redelijk kort daarna kwam ik de tinkermerrie Jena tegen, ik kwam daar eigenlijk voor een ander verzorgpaardje kijken. Maarja, ik was op slag verliefd, wat een schitterend dier was ze toch! Gelukkig had de eigenaar nog hulp nodig dus die met beide handen aangenomen.
http://1.media.hyves-static.net/2212365 ... 36544.jpeg

Na een tijdje is ze helaas meerdere malen verhuisd en ben ik haar uiteindelijk uit het oog verloren. Maar vergeten, dat nooit. Dankzij Jena is mijn liefde voor het ras steeds groter geworden.

In de afgelopen jaren ook vaker op tinkers gereden, de drang om een eigen tinker te hebben was zo groot! Ik lees alles wat met tinkers te maken heeft, kan niet stoppen met het kijken van foto's, ga regelmatig naar hengstenshows, keuringen, heerlijk om te kijken!

En 4,5 jaar geleden was het dan eindelijk zover, ik kon een eigen paardje kopen. Helaas was mijn budget nog niet hoog genoeg voor een tinker, tenminste, niet toen ik begon met zoeken. Al snel kwam ik Saffron tegen, een kruising hafxappa, en ik was verliefd. Ik viel vooral op zijn uiterlijk en uitstraling, wat een dier!

De drang naar een eigen tinker is echter nooit weggeweest, vaak gedacht om te kijken voor een tinkerveulen. Maarja, veulentjes worden ook groot en 2 paarden gaat niet.

Hoewel ik gek op Saffron ben en hele leuke momenten en herinneringen aan hem heb, heb ik afgelopen december de beslissing genomen om hem te verkopen. Hij mocht dit jaar ineens niet meer in de winter het land op en was dood ongelukkig. Er was ook geen stal in de regio te vinden waar dat wel kon én waar je een bak had. En dan was er nog een groter 'probleem'. Ik ben absoluut geen bakruiter, ik geniet er het meeste van om lekker samen met je paard buiten op pad te gaan. Echter werkte de combi van mij en Saffron buiten totaal niet.

Saffron is een echte spierbundel met een eigen wil, en vooral erg gevoelig. Op het erf was er geen probleem, het vertrouwen was daar groot, maar buiten... ik was zo gespannen buiten waardoor ik hem vreselijk tegenwerkte. Op zijn beurt werd hij ook erg gespannen waardoor mijn spanning en angst nog groter werden. En zo kwamen we in een negatieve spiraal terecht.

Telkens waren we even wat actiever in de bak bezig totdat we dan maar weer niks deden. En hij houdt er juist zo van om te werken. Anderen hadden overigens geen problemen met hem buiten, ik kreeg hem daarentegen niet eens het erf af in mijn eentje. Het lag geheel aan mij.

Voor ons beiden was het eerlijker om voor een baasje te kijken die hem alles kon bieden, dag en nacht naar buiten met anderen, ook in de winter, en die geen angst heeft, een echte leider voor hem is en zo met hem naar buiten kan.

En die hebben we gevonden :) Het is erg snel gegaan, hij heeft daar nu 6 weekjes op proef gestaan en kreeg van de week een berichtje dat ze hem niet meer laat gaan :D hij heeft het helemaal naar zijn zin, staat dag en nacht buiten met vriendjes, aan huis, vlakbij de veluwe en heeft een baasje die hem nu al erg goed aanvoelt en alles met hem kan eigenlijk. Ze gaat nu ook alleen met hem naar het bos, zo leuk om te horen dat hij dan eindelijk kan genieten en weer gelukkig is!

Nu alles rond is heb ik besloten om rustig aan te gaan kijken voor mijn droompaardje, een tinker. Wel een wat ouder diertje, liefst tussen de 8 en de 15 jaar, die al veel gezien heeft, braaf is buiten en ook alleen op pad kan. Ik heb vroeger jarenlang met een vorige verzorgpony wekelijks buiten gereden, urenlang. Dat was zó heerlijk, samen genieten met je paard. En dat mis ik zo ontzettend...

Ik heb de afgelopen jaren eigenlijk weinig ontspanning gehad, en ik ben hier zo aan toe. Vooral de afgelopen paar maanden zijn moeilijk geweest. Mijn twijfels betreft Saffron speelden al jaren mee, maar altijd heb ik het weggestopt, gedaan alsof er niks aan de hand was. En dat heeft me opgebroken...

Daarbij is mijn relatie uitgegaan na bijna 3 jaar, we woonden net sinds september 2011 samen waardoor ik nu het huisje en de katten alleen moet betalen. Ik wil hier ook absoluut niet weg en ik red het ook wel, maar het is wel een zware periode geweest. In de tussentijd kon er niks fout gaan, scooter ging stuk, laptop ging stuk, ik werd geskimd voor ruim €1000 (net de eerste maand dat ik alles in mn eentje moest betalen....uiteindelijk na 4 weken het weer terug gekregen), 1 van mijn katers bleek een hartruis te hebben en ga zo maar door...

Daarnaast werk ik fulltime om alles te kunnen betalen en had ik ook nog een veulen die ik moest betalen en die uiteraard aandacht nodig heeft. Deze dame is er nu nog steeds, maar zal binnenkort weer te koop komen te staan. Zondag komt er een goede kennis kijken :)

Zij was bedoeld voor mijn ex, hij kon haar echter ook absoluut niet meenemen door omstandigheden. Het is een schat van een veulen, maar zoals elk veulen luistert ze niet altijd, ze zoekt haar grenzen op. We hebben haar bij bokker vrijepaarden vandaan, daar stond ze in de kudde en was ze geen mensencontact gewenst. Momenteel is het grote knuffelkont <3

Echter heb ik het toch erg onderschat en ik merk dat ik nu al soms gefrustreerd raak. Hoe graag ik haar ook zou willen houden, ik denk niet dat ik de aangewezen persoon ben om haar op te voeden. Ze heeft iemand nodig met veel tijd, geduld en vooral kennis.

Ik heb gewoon een wat ouder diertje nodig, waarmee ik heerlijk op pad kan. Natuurlijk gaat het niet altijd even soepel, maar dat maakt ook niet uit. Maar ik wil zo graag weer buiten genieten samen met mijn eigen paardje.

Ik wil niks overhaasten en de juiste beslissing maken, en vooral, niet teveel kijken naar uiterlijk. Dat is de grote fout geweest met Saffron, die was net een paar maanden 3 en net een maandje ingereden. Daar was ik eigenlijk niet naar op zoek. Ik blijf nog steeds gek op die knappe mafkees <3 maar hij heeft nu gelukkig een beter huisje en baasje dan ik ooit had kunnen wensen voor hem.

In de tussentijd mag ik elke week een ontzettend lief en supermakke ruin (10 jr, friesxanda) op stal rijden en gaan we straks ook naar buiten, weer mijn vertrouwen terug krijgen buiten op het paard :)

Ik hoop dus dat ik nu dan eindelijk mijn grote droom kan waarmaken, een eigen tinker <3
Laatst bijgewerkt door balance op 11-03-12 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: in overleg met TS tekst aangepast

Kaatastrof

Re: Komt mijn grote droom dan eindelijk uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:41

Carlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:59

Hoi Callandra.
Spannend allemaal. Ik heb geen tinker te koop, maar ben zelf wel de trotse eigenaar van een superlieve tinkermerrie. En ik woon ook in Zeist, daarom reageer ik even.
Heb je inmiddels wel al een goede stal gevonden? Waar heb je je veulen nu staan?
Wie weet tot ziens een keer.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 23:01

Wat leuk dat je ook in zeist woont! En dat je een tinkertje hebt <3 ik pb je even ;)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:05

Eigenlijk is dit een advertentie... die kun je beter kwijt op de BoktMarkt, daar heb je een grotere kans om je droompaard te vinden.
Hier dus een slotje ;).

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:15

OP aangepast na overleg; slotje verwijderd.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:21

super veel geluk met zoeken naar leuke tinker!!!
fijn dat je mannetje gelukkig is bij zijn nieuwe baasje :)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 06:53

veel succes met zoeken naar geschikte tink.

kun je jena niet terug vinden?
misschien dat ze die verkopen....

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 07:42

Wij hebben 3 schitterende niet dure jaarlingen te koop en n zwarte 2 jarige eventueel :) pb me maar als je meer info wilt! Heeeel leuk dat je nu misschienje droom mag gaan verwezelijken! :d

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 09:52

Edankt iedereen!

Saskia, ik heb haar gevonden :D ze staat alleen ver in duitsland aan huis met nog een ander tinkertje bij een gezinnetje. Ze zijn helemaal gek op haar dus ik denk niet dat ze haar zouden willen verkopen. Gelukkig heeft ze het daar super :)

Aniekepiek, ik verkoop net mijn veulen (was van mijn ex) :P gezien mijn verhaal zijn jonge dieren geen optie. Ik wil echt alleen eentje die al wat ouder is en goed bereden. Anders zou t veulen wel blijven :)

taggart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:07

Heel veel succes in het vinden van je lieve droomtinker!!!
Gaat je vast lukken

Ik heb haar ook 1.5 jaar geleden via bokt gevonden, een superbraverd waar ik ook alleen op naar buiten durf, we kunnen samen lekker relaxed genieten, niks lekkerder dan dat

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:27

Wat leuk dat je je droom kan waar maken!

Mijn tinker komt ook van de Gentse Tinkerhoeve, ze hebben daar inderdaad hele leuke beestjes staan in verschillende leeftijden!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:44

hi,
ik leef ook met je mee, gezien we dezelfde droom hebben. het wil nog niet lukken, lig plat met een hernia, maar waar een wil is is een weg. de dag dat mijn droom uitkomt gaat komen en wens je met de jouwe ook veel sterkte

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:22

Oei lastig. Een Tinker met ervaring. Die zie je niet veel te koop staan hoor. De meeste mensen hebben hun Tinker van jongs af aan en doen ze niet zo snel weer weg. Wat wel een goed teken is trouwens. Ik heb vorige week een tinkerveulen gekocht omdat ik juist opnieuw wilde beginnen. Ik ben iemand die voorzichtig is hoor met paarden. Ik zal niet zomaar op een vreemd paard gaan zitten. Dat vind ik zelfs doodeng. Maar mijn ervaring met tinkers is. Als je een band opbouwt komt het wel goed. Als je maar consequent bent. Dat is heel belangrijk, zeker bij tinkers anders walsen ze keihard over je heen. Ze zijn behoorlijk slim en een van de weinige paarden die vaak toch eerst denken en dan pas doen. Althans dat is mijn ervaring. Ik ken ook een Tinker die als een halve zool overal doorheen dreunt. Maar dat is overigens ook in combi met een baas die veel te lief voor hem is. Dus bedenk dat wel. Ook een ouder dier, juist met veel ervaring kan je in de maling nemen. Tinkers zijn net kinderen. Ze kijken altijd even hoe ver ze kunnen gaan. Natuurlijk heb je er goedsullen tussen. Maar ja dat staat niet op hun voorhoofd geschreven helaas....

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:17

ja,
klopt, ik ben dan ook al echt heel lang aan het zoeken. werdt gister met mijn neus op de feiten gedrukt dat een jong paard echt onverwacht uit de hoek kan komen. ieder paard kan schrikken natuurlijk, dat besef ik ook. maar een dier wat gewoon al iets meer gezien heeft past beter bij wat ik zoek. ik heb er 1 op het oog. inderdaad ze heeft hem al vanaf geboorte. ik geef het niet prijs, doodbang dat hij wordt weggekaapt. ik hoop dat het iets wordt.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 07:09

Ohw wat leuk!! Wanneer ga je kijken? Wat tips kijk hoe het paard zich in de kudde gedraagt. Loopt het met rennen voorop, in het midden of achteraan. Slaat het zich een weg naar voren etc etc. Doet het lekker brutaal iedere keer haar hoofd over de ruggetjes van andere tinkers? Als er onenigheid is negeert ze het dan of stapt ze liever weg? Belangrijke kleine dingetjes waar je aan kan zien of het een dominant paardje is of niet.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:03

Sharmila: Dat kan ineens anders zijn in een andere kudde, dus dat is wel leuk om naar te kijken maar moet je niet je keuze op baseren.
Een paard is niet steevast dominant of onderdanig, maar vertoont in die bepaalde situatie gedrag dat men omschrijft als dominant of onderdanig.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:24

eerlijk gezegd gaat een collega voor me voorrijden. Omdat zij vlakbij woont en ik nog met het hernia probleem zit. Zij heeft veel kennis en kan al een aantal zaken voorfilteren voor me.

Ik heb nu verschillende ervaringen achter de rug na mijn zoektocht. Ik besef dat mijn leerproces pas aan het begin is en dat ik waarschijnlijk domme fouten ga maken. Tot op heden heb ik geprobeerd vooral dicht bij mezelf te blijven en mijn gevoel te volgen. Supermoeilijk, want ik hou van paarden en vind dat ieder dier zijn of haar eigen charme heeft.
Het dier moet aan een aantal voorwaarden voldoen en dan is het vooral het gevoel wat je er bij krijgt.

Ik droom van een match en dat het me gegunt is dat ik deze zomer op mijn eigen paardje kan zitten en na de eerste bosrit zal de champagnefles klaarstaan ! Hoe hardnekkig kan een droom zijn ?
Omdat ik al meerdere tegenslagen op mijn zoektocht heb gehad ben ik ook reeel, maar ik blijf er in geloven. ;)

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:11

Dit jaar gaat er bij mij een volwassen bereden tinkermerrie de verkoop in! Luna uit mijn profiel. Maar ze moet nog eerst veulenen en dan nog eerst het veulen groot laten brengen. Heb er gelukkig geen haast mee, maar er staan echt wel eens volwassen tinkers te koop hoor! ;)

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:27

Kan hoor Leon. Mijn ervaring met Sjim is op dit moment dat het geen bal uit maakt bij wie ik hem zet. Hij is de dominante irritante factor. Daar baseer ik het op.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:37

Oh wat spannend allemaal zeg! Super dat je voor Saffron zo'n goed baasje hebt kunnen vinden, dat geeft een hoop rust :(:)

Voor een Tinker zou je ook eens kunnen kijken bij de Owlish Fortress, weet niet of ze nog wat te koop heeft maar weet wel dat ze bezig was met uitdunnen en ze hebben ook zat bereden paarden staan, dus wie weet :)

Heel veel succes in elk geval met je zoektocht, spannend!

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:57

snowdon schreef:
Sharmila: Dat kan ineens anders zijn in een andere kudde, dus dat is wel leuk om naar te kijken maar moet je niet je keuze op baseren.
Een paard is niet steevast dominant of onderdanig, maar vertoont in die bepaalde situatie gedrag dat men omschrijft als dominant of onderdanig.

Ben ik het helemaal mee eens, Iowa werd omschreven als een onderdanige merrie dat bijna laagst in rang stond in de kudde. Ze stond wel in een erg grote kudde. Toen ze hier kwam wonen stond ze maar met 3 andere paarden en werd ze alfa-merrie die redelijk dominant uit de hoek kan komen. Moet wel zeggen dat ze veel beter in haar vel zit in een kleinere kudde :)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 01:30

Iedereen bedankt voor de berichtjes :D

Bedankt voor de link Soprana, leuke paardjes staan daar!

bertine37, hopelijk voel je je snel wat beter! Wat leuk dat je er al eentje op het oog hebt! :D wanneer ga je kijken? :D

Amyz, dankje! Het is idd echt een grote opluchting, sowieso kon ik al duidelijk merken dat de keren dat ze is komen rijden met hem dat het zo goed klikte, ze kon alles met hem. :D

Ik heb bij de boktmarkt ook een advertentie staan en al een aantal leuke berichtjes gehad, zijn iig 3 waarmee ik heel graag kennis zou willen maken. Uiteraard allemaal absoluut niet in de buurt :') maar ach, dat heb ik wel over voor :)

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 23:28

ik ga pas 1 april kijken(geen grapje) Gelukkig heeft de verkoper geen haast en dan kan ik mooi nog wat opknappen.

T'is 2 uur rijden, dus niet naast de deur.

Ben benieuwd over jouw ontwikkelingen.
Succes!

Calanddra schreef:
Iedereen bedankt voor de berichtjes :D

Bedankt voor de link Soprana, leuke paardjes staan daar!

bertine37, hopelijk voel je je snel wat beter! Wat leuk dat je er al eentje op het oog hebt! :D wanneer ga je kijken? :D

Amyz, dankje! Het is idd echt een grote opluchting, sowieso kon ik al duidelijk merken dat de keren dat ze is komen rijden met hem dat het zo goed klikte, ze kon alles met hem. :D

Ik heb bij de boktmarkt ook een advertentie staan en al een aantal leuke berichtjes gehad, zijn iig 3 waarmee ik heel graag kennis zou willen maken. Uiteraard allemaal absoluut niet in de buurt :') maar ach, dat heb ik wel over voor :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:41

Leuk! Een Tinker!
Welkom bij de club ;)

Ik was op zoek naar een 3 jarige, liefst donkerbruine KWPN-merrie :+
En toen kwam Nigel op mijn pad. Bont, 11 jarige ruin en een Tinker.
*kuch* :+

Veel plezier met het najagen van je droom!!