[TI] tinker Blaze weer leverproblemen + de shet ook HELP!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zuzu

tinker Blaze weer leverproblemen + de shet ook HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 12:33

in december 2007 heb ik ook een topic geopend over Blaze die ernstige leverproblemen had , hij was toen 3 jaar oud

zijn GGT waarde was toen 311 ( mag niet hoger als 30 zijn)
ik ben toen bij Laarakker beland en daar bleek zijn lever - milt en blinde darm heel erg slecht te zijn en daar werd geeten dat jacobskruiskruid zowiezo ook meespeelde
ik ben toen met allerlei middelen van Laarakker aan de slag gegaan en binnen een aantal maanden was de leverwaarde weer goed

in de 4 jaar die daarna zijn gevolgd bleven de leverwaarden goed , alleen blaze bleef weinig energie houden , hij kan nog geeneens een halfuurtje stappen door de polder
ik ben hem altijd blijven behandelen als zijnde 'slechte lever' en hij bleef regelmatig levercompositum - milt compositum - drainage compositum krijgen en ook werd er qua voeding goed op de suikers en eiwitten gelet

regelmatig zat hij niet lekker in zijn vel ...waas op zijn ogen , naar binnen gekeerd qua gedrag enz. enz.
maar met wat compositums en supplementen en bach druppels krijg ik hem iedere keer weer gelukkig en blij
alleen rijden heeft er nooit echt in gezeten

sinds september 2010 zijn we verhuist naar een eigen weilandje van 2000m2 en sindsdien knapte hij steeds beter op ....zit erg lekker in zijn vel ..is vrolijk , lief en aanhankelijk

zijn mest is wel altijd behoorlijk drapperig/papperig geweest , maar sinds ik in december ben begonnen met het vitaminen mineralen supplement equilife F4F , krijgt hij voor het eerst sinds al die jaren mooie mestballen, hij glimt als een spiegel en is zijn vrolijke lieve zelf

dan maar niet rijden dacht ik , zolang blaze maar gelukkig is en goed in zijn velzit , ben ik ook blij en gelukkig

in december merkte ik dat hij dik 50 kg was afgevallen zo stiekem aan en hij had al helemaal wenig bespiering , maar nu voel je helemaal zijn schoft en schouderblden en borstbot erg goed
dus ik dacht hiervoor had ik een halve hectare gras en nu maar 1200m2 gras , dus op graszaadhooi alleen zal hij het niet meer goed redden en ben begonnen met dijkhooi en wat dodson en horrel kwikbeet bietenpulp
en hij begon weer lekker bij te trekken
dus ik dact probleem opgelost!!!!

woensdagochtend kwam ik bij de paarden en zag dat mijn shetlander billy niet lekker was en dacht aan koliek ( wintervorst , veel stilstaan in stal bij hooinetten en weinig water drinken)
veearts geweest en wat injecties gehad, dus ik dacht nu ze er toch is laten we eens bloedonderzoek bij de 2 mannen doen voor de zekerheid

net de uitslag gehad

billy o.a. GGT waarde van dik 190
blaze o.a. GGT waarde van dik 450!!!!!!!

de uitslagen ga ik vanmiddag nog ophalen , kan ik zelf zien hoe de andere waardes liggen

maar goed , nu heb ikdus 2 paarden met behoorlijke leverproblemen staan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ik had wel in januari een behoorlijke slechte partij dijkhooi .....heel veel troep erin ( maar ik pluis altijd al het hooim uit en haal alle troep eruit) en het was nat gebundeld , dus zat her en der natte plekken in en schimmel en dat heb iker zoveel mogelijk uitgehaald

veearts zegt dat sommige schimmels we aan de lever kunne gaan vastzitten en we gaan op leverbot testen ( alleen hebben ze de hele winter niet op de wei gestaan) en de andere optie was jacobskruiskruid ...alleen dat haal ik altijd gelijk uit de wei en ik pluis het hooi uit , dus dat lijkt me niet echt een waarschijnlijke optie
het hooi wordt ook voor analyse opgestuurd , alleen de partij die ik nu heb ziet er wel goed uit , dus waarschijnlijk gaat daar niets uitkomen

heb de 2 mannen wel weer gelijk terug gezet op de graszaadhooi

wie o wie heeft er suggesties waar ik nog meer aan moet denken....welke onderzoeken ik nog meer aan moet denken

het is wel toevallig dat ze nu allebei een slechte lever hebben ..... ik heb blaze er al die jaren goed mee kunnen ondersteunen en zijn leverwaarde is al die jaren goed gebleven en dan nu ineens zo ontzettende hoge waarde?????????????????

waar moet ik aan denken ....in welke hoek moet ik het zoeken???????????????????????

geerke

Re: tinker Blaze weer leverproblemen + de shet ook HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:36

ik denk eerlijk gezegt ook aan leverbot ...ik verbaas mij dat daar nog niet op is gecontroleerd,gezien de problemen met Blaze in het verleden.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 12:38

ik kan me niet meer goed herinneren hoe het toen is gegaan , maar de optie leverbot is toen wel besproken , ik had erwel naar gevraagd ....volgens mij is er toen wel op getest en was dat negatief en daarmee de kous af ....maar aangezien blaze nooit meer energie heeft gekregen???

stel dat blaze toch toen leverbot heeft gehad en daardus altijd mee rond heeft gelopen , kan dat dan nu ineens in alle hevigheid de kop opsteken??

maar hoe zou het dan kunnen dat de shet nu ook leverproblemen heeft?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:44

hebben ze in het verleden ook bij elkaar op hetzelfde land gestaan?
Ik zou ze heel snel laten testen op leverbot en ongeacht de uitslag ze ook behandelen daarvoor.
Het zou kunnen dat je het hebt weten te onderdrukken met die laarakker druppels enzo...maar dat het nooit weg is geweest.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 12:45

ik heb de shet nu 3 jaar ..... iets van 2 jaar nadat blaze zijn problemen zijn begonnen

veearts zei inderdaad wel dat leverbot moeilijk is aan te tonen in de mest ....dus misschien de vorige keer dan toch gemist???

ik zal me vanavond eens op internet gaan verdiepen in leverbot

wat voor behandeling is er voor leverbot??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:53

Behandeling is 12 mg/kilo triclabendazole
Volgens mij heet het fasinex ofzo.
Ik heb er iets over gevonden mar dat kan ik niet linken want dat is een PDF je.

Moet je even googlen op: Fasciola hepatica bij het paard.
Het zou wel die moeheid verklaren van Blaze....bloedarmoede.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:00

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:01

hierover is ook al een topic op bokt "leverbot bij paarden"

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:04

maar ze weet niet zeker of het leverbot is he.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:39

He gets, wat een vervelend nieuws!
En nu Billy ook nog eens ;( Kan het bij Billy niet ook de leeftijd zijn?

Ik denk ook aan leverbot, dat kan toch ook overgedragen worden?

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 17:41

leon zo oud is billy toch nog niet ....jij schatte hem toen op 12 jaar en ik heb hem nu 3 jaar ....dus ca 15 jaar oud?????

dit is echt een enorme tegenslag voor me ....ik dacht echt dat we alle problemen nu wel gehad zouden hebben met de lever .....blaze is mijn eerste eigen paardje en alles wat ik wou was 2 x in de week een rondje polderhobbelen en voor de rest samen genieten en oud worden ......

een terugslag in de lever van blaze had ik ergens nog wel kunnen begrijpen , maarnu allebei een slechte lever??????

jacobskruiskruid denk ik niet dat dat een optie is

leverbot vraag ik me ook af ....qua symptomen kan het er wel op lijken , maar hoekomen ze er dan aan als ze al dik 4 maanden niet meer op de wei zijn geweest

dus dan zouden in theorie alleen de schimmels uit het hooi een begrijpelijke optie zijn ....

heb net de bloeduitslagen gehaald ....

blaze

ggt = 499 (moet onder de 30 zijn)
ck = 427 (moet onder de 260 zijn)
lymfocyten 49 = (20-45)

verders valt op dat de albumine aan de hoge grens zit en de alpha -2 globulin ook aa de hoge grens zit en de LDH zit ook aan de hoge grens ... de urea zit net onder de ondergrens en de MCHC zit aan de bovengrens
de segmented neutrophils zit een eind onder de ondergrens

billy

beta-2 globulin = 15.3 (4.0-9.2)
beta-2 globulin (abs.) = 9.2 (2.2-6.9)
LDH= 646 (onder de 400)
GGT = 190 ( onder de 30)
CK = 452 (onder de 260)

onder de ondergrens zitten de volgende = gamma globulin - alpha-2 globulin - gamma globulin (abs) - leukocytes

en aan de bovengrens de HbE en MCHC

zegt dat iemand iets .... ck en ldh hebben geloof ik iets met de speieren te maken?

als het leverbot zou zijn , zou dat inhoude dat blaze daar al 4 jaar mee rond zou lopen zonder al teveel last van te hebben en dan zou billy het een tijdje geleden door besmettelijkheid hebben opgepikt??????????????
is dit een mogelijkheid?????????????

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 17:43

o ja leon ik snap je |( ...maar geloof me maar ....ik ga er alles aan doen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:47

Ik ben al een maand of 6 aan het rommelen op medisch gebied met een merrie van mij ( loopt ook een topic over), haar GGT was ook flink verhoogd en gedacht word aan leverbot.Ook zij loopt al bijna een jaar niet meer op de weide.Ze is er woensdag voor behandeld.
Door andere omstandigheden heb ik woensdag een andere merrie van mij laten prikken,ik heb nog niet de exacte waardes maar volgens de assistente waren de leverwaardes ook verhoogd.Ik hoor vandaag nog meer.
Als hierbij ook de GGT is verhoogd ga ik het zoeken in het ruwvoer wat ik afgelopen maanden heb gevoerd.(gelukkig al overgestapt op ander).

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 18:50

het is bij mij toch ook wel een toevalligheid dat ik sinds half december ben overgestapt op ander hooi ....alhoewel daar de reden voor was dat Blaze 50 kilo was afgevallen

of hij was afgevallen doordat het graszaadhooi in de winter toch niet toereikend is voor hem of hij was afgevallen omdat de lever toen al bezig was?

ik heb in ieder geval net de bloedonderzoeken doorgemaild naar de kliniek in roosendaal ( want ik heb na al die jaren slechte ervaringen totaal geen vertrouwen in mijn veearts meer) en de internist zou er vanavond nog naar kijken als het goed is en me bellen.

wat een moeilijke materie die lever ....4 jaar geleden was het allemaal ook al zo'n groot raadsel en heb ik ook nooit duidelijkheid gekregen wat er nu echt precies aan de hand was ..... ik hoop dat we nu toch echt iets verder gaan komen en het voor eens en voor altijd kunnen behandelen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:09

Ik schrik echt enorm van die bloedwaardes, voornl doordat het ook nog zo'n vage uitslag is... daar hou ik niet van, bah!

Mja, zo enorm oud is Billy niet met zo'n leeftijd, maar zei je laatst niet dat je dacht dat hij wellicht toch ouder was? Hij oogde toen al bejaard vergeleken met 3 jaar geleden. :o

Ben benieuwd wat Visdonk zegt! Ik snap dat je je enorm zorgen maakt en je hobbeluurtjes met Blaze waren (nee: zijn!) je ook zo gegund!

Het kan inderdaad dat leverbot al langere tijd aanwezig is, het is een parasiet he....

Wisseling van hooi, dat dat bij timokyana ook net zo was is niet zo heel toevallig. Hoe vaak wisselen mensen wel niet (noodgedwongen?) van hooi. Is het niet wisselen van leverancier, dan komen de balen wel van een andere wei. En niet te vergeten de invloed van de wisselende klimaatomstandigheden.

Hebben ze geen oedemen?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:27

Soms denk ik wel eens:
Mensen ga je paardjes nu eens voeren met een goed hooi of voordroog.
Zeur niet over suikers en eiwitten, dat is het standaard eten voor een paard.
Schepje normaal krachtvoer erbij voor de mineralen en vitamientjes.

Waarom zijn al die kleine paarden houders hier op Bokt zo aan het tobben met het voer.
De ene wil onbeperkt hooi, de andere wil geen suikers en eiwiten, de derde wil krachtvoer waar niks inzit.

Maar als ik TS zo volg dan krijgen haar paardjes graszaad,of een beschimmeld en gistend hooi.
Kleine weitjes in het najaar, paard krijgt te weinig binnen.

Een van de bloedwaardes duidt op hele erge alcoholisme.
Dat kan komen van het gisten van hooi.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:34

Voor zover ik weet waren beide paarden niet bepaald de slankste, dus te weinig of te schraal voer kregen ze absoluut niet.
Ik zou ze, zeker de kleine, juist in overconditie noemen. Dit was voor de terugslag van Blaze dat ik ze nog gezien heb.

Hoeveel mensen geven wel niet (heel fout) gistend of beschimmeld hooi en merken niets aan hun paarden, deze twee dan zo extreem. Lijkt mij meer aan de hand dan 'slechts' afkomstig van de voeding.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:50

Misschien waren ze toen wat well done doordat ze toen goed voer kregen ??
Soms denk ik wel eens, wanneer wordt het bloedtest apparaat van de DA geijkt ??
Niemand denkt eraan om dat te vragen, maar zulke extreme afwijkingen vind ik heel vreemd.
In principe zijn de twee paardjes van TS zwaar ziek, een ziekte die ontstaan is door een gal en lever probleem.
Bij echte leverbot heb je een klein jaartje en dan is het over.
Haar probleem speelt al vier jaar.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:58

Daar zeg je wat, nooit bij stilgestaan (ijken).
Het is zeer zeker erg opvallend :j

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:00

Kan het niet zijn dat door langere tijd in overconditie te zijn het lichaam problemen krijgt met de afvalstoffen verwerking?

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 21:05

mijn paarden krijgen al zolang ik ze heb graszaadhooi en hebben het daar naar mijn idee altijd goed op gedaan .....zoals snowdon zegt goede overconditie van enkel en alleen grzaadhooi en een goed vitaminen/mineralen supplement ......
nu is bij billy al een tijdje deribben en ruggegraat goed voelbaar en blaze was in december ineens 50 kg kwijt ( niet van dag op dag , maar toen viel het ineens op...)

ik heb 2 jaar lang de beschikking gehad ovr een halve hectare gras , maar helaas moest ik daar weg e heb nu een weiland van nog geen 1200m2 ( niet mijn eerste keus , maar goed je moet roeien met de riemen die je hebt)

en daar de tinker al sinds zijn 3e levensjaar de leverproblemen en de 8 x koliek heeft gekregen is mijn doo iedereen aangeraden om suiker en eiwitarm te voeren om de lever te ontzien

daarbij krijgen de beide paarden 2 x per jaar een drainagekuur om het lichaam van overtollige afvalstoffen te ontzien

blaze de tinker heeft ook een tijdje gewoon krachtvoer gehad wat ariebren zegt...resultaat ..... ontzettende jeuk!!!!!
sokken vol met rasp!!!!!
en nog meer overconditie!!!

en dat leverbot met een jaartje over is en dat mijn paard de problemen al 4 jaar heeft kan wel zo zijn ....maar paard is nog nooit tege leverbot behandeld ....dus zou kunnen dat die toch dan al 4 jaar sluimert ....zou wel veel verklaren

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:13

Koliek heeft niets met de lever van doen.
Suiker komt niet in de buurt van de lever, eiwitten worden opgenomen en het restant moet de lever verwerken.
Vaak wordt afvallen van een paard veroorzaakt door een slecht gebit.
En daarnaast graszaad voeren met de helft van de voedings stoffen van normaal hooi ??

Do not shoot me, maar ik vind het een vreemd verhaal.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 21:17

ariebren ..welke waarde is dat die daar op wijst?

ik heb trouwens wel alle natte, beschimmelde , stoffige , bruine stukken en plukjes hooi eruit gevist ...het is echt niet zo dat ik denk ...goh ziet er niet lekker uit , maar goed het heeft geld gekost dus pletter maar gewoon neer die plak hooi
ik ben elke ochtend 1,5 uur bezig geweest om elke plak plukje voor plukje uit te zoeken, zodat alleen het schoonste hooi in de netten kwam
maar goed , dat wil niet zeggen dat de schone stukken niet ook voorzien waren van schimmel.....
maar net wat snowdon zegt , sommige mensen voeren niet anders als bruin, schimmelig , stoffig hooi .....en die hebben ook geen problemen en ik voer nu net 2 maanden ander ( super uitgepluist ) hooi en zou datdan deze ernstige problemen kunnen veroorzaken???

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 21:18

hij krijgt al 5 jaar graszaadhooi en is altijd in overconditie geweest , dus waarom zou ik dan hooi gaan geven met nog meer voedingsstoffen??

ik zeg ook niet dat koliek direct iets met de lever van doen heet , maar de lever heeft wel degelijk invloedop de spijsvertering!!!

maar goed die 8 x koliek daar is bij blaze het hele verhaal in het begin mee begonnen .....krampkolieken , zware verstoppingskolieken en bloedarmoede ......
hij was toen 2 jaar oud en ik hij was mijn eerste paard en ik was al 15 jaar uit de paarden en toen kwam hij op een stalling terecht waar hij ondervoed is , terwijl hij nog zo in de groei was ,dus hij heeft enorme tekorten toen opgelopen, hij heeft daar een paar maanden gestaan en daar zijn al die problemen begonnen...
ik heb hem daar toen weggehaald , maar toen was het kwaad helaas al geschied ...een jaar later zijn de leverproblemen begonnen

ik las in het leverbot topic dat de haptoglobuline waardein het bloed connectie heeft met de leverbot....wie kan mij daar antwoord op geven???

ik heb de bloeduitslagen van maart 2008 tot februari 2009 er eens bijgehaald en daar was de haptoglobulinewaarde bij 4 x bloedonderzoek behoorlijk verhoogd....
ik heb daar toen bij verschillende artsen om gevraagd wat die waarde inhoud...en de ene zei die zegt niets en de andere had het weer over ontstekingen??

Jobet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:28

Wij hebben het gehad met onze noriker, voeren nu geen graszaad hooi meer. Gewoon mooi droog hooi maar wel af gewogen. Misschien heb je toch te schraal gevoerd en moet je toch over op gewoon hooi nu. En dan wel af gepast in een net bv. Onze noriker krijgt 6 x op een dag 2 kilo in een dubbel net en is goed opgeknapt. Schimmel plekken kun je uit de baal halen maar vaak zitten ze toch dieper dan je denkt.